تمامی افراد فاقد پوشش بیمه‌ای، به طور رایگان بیمه هستند
کد خبر: 3756989
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲
جیریائی:

تمامی افراد فاقد پوشش بیمه‌ای، به طور رایگان بیمه هستند

گروه اجتماعی - مدیر کل بیمه سلامت استان مرکزی گفت: اهدافی که قانون‌گذار برای سازمان بیمه سلامت یا سازمان بیمه خدمات درمانی سابق دنبال کرده است، پوشش فراگیر بیمه پایه سلامت بود که سازمان توانست در سال ۹۳ به این مهم دست پیدا کند و تمامی افراد فاقد پوشش بیمه‌ای را به طور رایگان بیمه نماید.

تمامی افراد فاقد پوشش بیمه‌ای، به طور رایگان بیمه هستند

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمد رضا جیریایی، مدیر کل بیمه سلامت استان مرکزی صبح پنج‌شنبه ۲۶ مهرماه در نشست خبری که به مناسبت «بزرگداشت بیمه سلامت» در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: از ۲۷ مهرماه لغایت ۳ آبان ماه هفته بیمه سلامت نامگذاری شده است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از دستاوردهای مهم و تاثیر‌گذار جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت، تصویب قانون بیمه همگانی در روز سوم آبان سال ۷۲ بود و بر اساس این قانون مترقی سازمان بیمه سلامت مکلف شد که اهداف مدنظر قانون‌گذار بپردازد و تمهیداتی برای فراهم کردن زیر‌ساخت‌های اجرایی را آماده کند.
وی ادامه داد: اهدافی که قانون‌گذار برای سازمان بیمه سلامت یا سازمان بیمه خدمات درمانی سابق دنبال کرده است، پوشش فراگیر بیمه پایه سلامت بود که سازمان توانست در سال ۹۳ به این مهم دست پیدا کند و تمامی افراد فاقد پوشش بیمه‌ای را به طور رایگان بیمه نماید.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی افزود: از اهداف دیگر قانون‌گذار برای بیمه سلامت سازمان حفاظت مالی بیمه شدگان بود و این مهم از سال ۹۳ با اجرای طرح تحول نظام سلامت و حمایت سازمان‌های بیمه‌گر به ویژه سازمان بیمه سلامت از این طرح موجب شده حفاظت مالی بیمه ای در این حوزه انجام شود و از میزان پرداختی‌های مردم که پیش از سال ۹۳ بود کاهش پیدا کند و این رقم بر اساس گزارش دكتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ۳۵ رسیده است و این مهم خدمت بزرگی در حوزه بهداشت و درمان است که طی این سال‌ها صورت گرفته است.
جیریایی بیان کرد: از اهداف دیگرقانون‌گذار برای این سازمان افزایش سطح دسترسی مردم به دریافت خدمات موردنیاز درمانی و بهداشتی بود و سازمان بیمه سلامت با تمهیداتی که اندیشید توانست به اقصی نقاط کشور خدمات را از طریق ایجاد یا قرار بستن یا تفاهم نامه بین بیمه سلامت ‌و وزارت بهداشت منعقد شد‌، این خدمات را به روستاها برده و در راستای افزایش خدمات‌، کمیت و کیفیت دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور از طریق تفاهم نامه توانستند این خدمات را به بیمه سلامت ارائه کنند و بتوانیم بزرگ ترین خریدار خدمت در سطح روستاییان و عشایر از وزارت بهداشت باشیم.
وی گفت: از اهداف دیگر خرید راهبردی خدمات سلامت‌، مدیریت منابع و اجرای پروتکل‌های درمانی که بر اساس آن مدیریت شود. یعنی آن خدمتی که پزشک ارائه می‌کند در چارچوب استاندارد درمانی باشد که هم منابع و خدمت ‌مدیریت شود تا بیمه شده هم خدمات مناسبی دریافت کند.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی افزود: توانستیم در این حوزه با دانشگاه‌های علوم پزشکی ‌در سطح استان‌ به تفاهم خوبی دست پیدا کنیم‌. با توجه به تعامل خوبی که در حوزه بهداشت و درمان و سازمان‌های بیمه‌گر وجود دارد توانستیم‌ از اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری تفاهمات خوبی در اجرای پروتکل‌های درمانی و مدیریت منابع و جلوگیری‌ از اقدامات ایجاد خدمات غیر‌ضرور که بعضی اوقات از سوی فرد بیمه شده درخواست و ارائه دهندگان خدمت ارائه شود، ‌انجام شده است‌.
جیریایی بیان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری مدیریت خوبی روی منابع مالی در اختیار صورت گرفته است تا از بحران که برای دولت در سال جاری پیش‌رو است بدون تنش‌ و مشکل‌ عبور کرده و بیمه شدگان خدمات درمانی را در تمامی حوزه‌ها دریافت کنند.
وی اظهار کرد: بر اساس قانون و مصوبه ‌مجلس شورای اسلامی قانون در حال اجرا شدن است و تمام افرادی که از بضاعت مالی برخوردار هستند و به نحوی قشر آسیب‌پذیر جامعه به شمار می‌روند به صورت رایگان تحت پوشش بیمه همگانی قرار می‌گیرند و خدمات مورد نیاز را از حوزه های دولتی و از بخش‌های دولتی دانشگاهی‌ بدون محدودیت دریافت می‌کنند. در این زمینه اداره کل بیمه سلامت استان حمایت‌های لازم را انجام داده است و طبق صحبت‌های بعمل آمده با دانشگاه علوم پزشکی با پزشکان صحبت شده است و دو کلینیک ویژه دیگر نیز در راستای ارائه خدمات‌رسانی بیمه همگانی افتتاح شده است.
مدیر کل بیمه سلامت استان مرکزی خاطر نشان کرد: ارائه خدمات در بخش دولتی نسبت به بخش خصوصی کمتر نیست‌ به طوری که تمامی متخصصین و فوق متخصصین ‌حاضر در حوزه های ‌دولتی به صورت تمام‌وقت در‌ اختیار دانشگاه هستند و هیچ محدودیت و مشکلی مشاهده نمی‌شود.
جیریایی گفت: سامانه 1666 به منظور ارتباط مستقیم مردم با سازمان بیمه سلامت است تا بتوانیم با نظارت‌های لازم خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم و این سازمان را ارتقا دهیم.
وی در ارتباط با عملکرد این اداره کل اضافه کرد: استان مرکزی استانی صنعتی است و 60 درصد جمعیت بیمه شدگان آن صندوق تامین اجتماعی و 40 درصد جمعیت استان مابقی یعنی جمعیتی 567 هزار نفر تحت پوشش بیمه‌ای بیمه سلامت قرار گرفتند.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی بیان کرد: از این 567 هزار نفر بیمه شده 310 هزار نفر در صندوق بیمه روستاییان و عشایر خدمات در قالب سیستم ارجاء و پزشک خانواده دریافت می‌کنند.
جیریایی گفت: حدود 88 هزار نفر از بیمه شدگان استان تحت پوشش‌ بیمه صندوق کارکنان دولت‌ و 35 هزار نفر که متشکل از خانواده ‌معظم شهداو جانبازان هستند‌ تحت پوشش صندوق بیمه سایر اقشار بیمه سلامت هستند.
وی در ارتباط با صندوق بیمه ایرانیان خاطرنشان کرد: این صندوق از طریق پرداخت حق بیمه به ‌ماهیانه مبلغ 22 هزار تومان به ازای هر نفر تشکیل شده است‌. جمعیت تحت پوشش این صندوق 3 هزار و 56 نفر در استان است.
مدیر کل بیمه سلامت استان مرکزی افزود: 127 هزار نفر در استان تحت پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه همگانی قرار گرفتند و از سال 93 به طو رایگان ‌خدمات درمانی را از بخش دولتی دانشگاهی دریافت می‌کنند.
جیریایی در ادامه گفت: استان مرکزی از معدود استان‌هایی است که بیشترین جمعیت اتباع خارجی را به خود اختصاص داده است در این راستا یک هزار و 426 نفر در استان تحت پوشش بیمه سلامت‌ هستند.
وی بیان کرد: تمامی بیمه شدگان خدمات را از مراکز طرف قرار‌داد و ارائه دهندگان خدمت که 730 نفر هستند، دریافت می‌کنند. سال گذشته دو میلیون و 800 بار یعنی در هر ثانیه بیش از 5 نفر به این مراکز مراجعه‌ کردند و این رقم بسیار بالایی است.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی اظهار کرد: در سال 96 بیش از 220 میلیارد تومان برای بخش درمان بیمه شدگان استان پرداخت شده است که 46 میلیارد تومان آن برای سطح یک ‌روستایی و 171 میلیارد تومان برای سطح 2 که بیمه پزشکان، موسسات تشخیصی درمانی و بیمارستان‌های طرف قرارداد بوده است.
جیریایی گفت:به منظور بزرگداشت هفته بیمه سلامت در هفته آینده به مراکز طرف قرار‌داد و ارائه دهنگان خدمت مبلغ 16 میلیارد تومان رداخت می‌شود‌. از سال 97 تمامی پرداخت‌ها روال منطقی و به روزی داشته است و می‌توان گفت تمامی داروخانه‌های طرف قرارداد هیچ بدهی بابت سال 96 از بیمه سلامت استان ندارند و نیز هفته آینده پرداختی مردادماه انجام می‌شود. سایر موسسات نیز یک ماه پرداختی دارند و تیر‌ و بخشی از مرداد آن‌ها پرداخت می‌‌شود. برای دانشگاه علوم پزشکی نیز پرداختی شهریور ماه 96 را پرداخت می‌کنیم و این نوع پرداخت برای ‌دانشگاه ها‌ در طول این سال‌ها بی‌سابقه بوده است به طوری که هرماه ماهیانه ‌پرداختی موسسات صورت می‌پذیرد..
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بدهی ‌های معوق بابت سال 96 به بخش خصوص و دولتی داریم مقرر شده است سازمان بیمه سلامت در این راستا مساعدت‌های لازم را انجام دهد بخش از بدهی‌ها از طریق اوراق قرضه به دانشگاه علوم پزشکی پرداخت شود‌ و در بخش خصوصی نیز با تامین اعتبار بدهی‌های موجود تسویه شود.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی افزود: با توجه به اجرای طرح استحقاق‌سنجی از ابتدای شهریور ماه در 16 بیمارستان دو‌لتی دانشگاهی‌ استان فرد بیمه شده با ارائه کدملی از بخش بیمارستانی و دو‌لتی بدون ارائه دفترچه خدمات دریافت کند و این گام مهمی در راه رسیدن به دولت الکترونیک‌ در سازمان بیمه سلامت است.
جیریایی ادامه داد: از این طریق توانستیم هم پوشانی با سازمان‌های دیگر کشف کنیم و فرد بیمه شده مجاب شود که نباید بیش از یک پوشش بیمه‌ای داشته باشد. با توجه‌ به اینکه سازمان بیمه سلامت از سال گذشته‌ بحث رفع هم‌پوشانی با ایجاد پایگاه جمعیتی ایجاد کرده بیمه شده برای اخذ خدمات از سامانه استعلام می‌شود .در این راستا بیش از 11 هزار دفترچه درمانی در استان ابطال شده است.
وی بیان کرد: در استان مرکزی 981 بیمار خاص تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که از این تعداد 453 نفر بیمار ام اس، 75 نفر بیمار هموفیلی، 48 نفر بیمار تالاسمی، 206 نفر دیالیزی و 199 نفر مربوط به بیماران پیوند کلیه هستند. سال گذشته 138 میلیارد ریال برای درمان این بیمه شدگان پرداخت شده است.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی اظهار کرد: تامین منابع پایدار، استقرار ‌پزشک خانواده و ‌همچنین دولت الکترونیک از جمله چالش‌های اداره کل بیمه سلامت استان است که باید برای برطرف ساختن آن راه‌حل‌های مناسب بکار گرفته شود.
به گزارش ایکنا؛ برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه تشریح‌ فعالیت‌های بیمه سلامت در شش ماهه نخست سال جاری و تجدید میثاق با شهدا روز پنج‌شنبه 26 مهرماه، بازدید از دبیرستان حاج توکل واقع در کوی رضوی با حضور مسئولین آموزش و پرورش و اداره کل بیمه سلامت و حضور بیش از 200 دانش آموز دبیرستانی در روز شنبه 28 مهر ماه‌، دیدار کارکنان این اداره کل با آیت‌الله دری نجف‌آبادی نماینده ولی فقیه در استان ‌روز دوشنبه 30 مهرماه، برگزاری همایش بزرگداشت هفته بیمه سلامت با حضور استاندار مرکزی و مدیران دستگاه‌های اجرایی سه‌شنبه اول آبان ماه و حضور در نماز جمعه و ارائه عملکرد توسط مدیر کل بیمه سلامت استان‌ درچهارم آبان از اهم فعالیت‌های اداره کل بیمه سلامت استان به منظور «گرامیداشت هفته سلامت» می‌باشد.
انتهای پیام

captcha