ایجاد منطق «گفت و شنود» به جای «خود برتربینی»
کد خبر: 3757002
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳
آیت‌الله محقق داماد تاکید کرد:

ایجاد منطق «گفت و شنود» به جای «خود برتربینی»

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله محقق داماد با تاریخی خواندن مسائل الهیات و بررسی سیر اجمالی آن تاکید کرد: باید «خودبرتربینی دینی» جای خود را به «گفت و شنود» بدهد تا بحران‌ها و جنگ‌های ناشی از این مسئله ایجاد نشود.

ایجاد منطق «گفت و شنود» به جای «خودبرتربینی»به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد امروز 26 مهرماه در مراسم آغاز سال تحصیلی 97-98 در سالن اجتماعات دانشگاه ادیان و مذاهب استان قم با اشاره به اینکه در گذشته پذیرش دین و نحوه دین‌داری همگی «تکلیف» بوده و نوعی اجبار در آن وجود داشته است، گفت: امروزه اینکه شما اساسا تصمیم به دیندار یا بی دین بودن بگیرید یا اینکه کدام دین و کدام تفسیر از آن را انتخاب کنید، امری اختیاری و این انتخاب‌ها «حق» شماست نه وظیفه یا تکلیف! فلذا ما باید با این منطق به پژوهش و تفکر بپردازیم.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جنگ‌های خانمان‌سوز قرن معاصر، ریشه بسیاری از آن‌ها را اختلافات مذهبی و دینی دانست و افزود: ریشه این مصائب در «خودبرتربینی دینی» نهفته است که برای حل این بحران‌ها باید کنار گذاشته و در عوض، «گفت و شنود» جایگزین شود.

رئیس گروه علوم و معارف اسلامی فرهنگستان علوم ایران با اشاره به نقل قولی از آیت الله عبدالکریم حائری یزدی، موسس حوزه علمیه قم اظهار کرد: آرمان موسس حوزه قم این بود که شرایط به گونه‌ای شود که اساتید ادیان مختلف بتوانند آزادانه در حوزه علمیه قم تدریس کنند و دانشگاه ادیان و مذاهب در جهت تحقق آرمان موسس حوزه علمیه قم حرکت می کند.

وی افزود: اگرچه دوران آیت‌الله بروجردی اوج شکوفایی مرجعیت تشیع در جهان بود و هیچ یک از جوامع علمی دنیا با جامعه علمی آن روزگار قم قابل مقایسه نیست، اما ما همواره از ضعف شناخت سایر ادیان و نبود منابع گسترده در این زمینه رنج می‌بردیم، هرچند تاسیس دانشگاه ادیان و مذاهب گامی رو به جلو در جهت رفع این ضعف است. 

محقق داماد با اشاره به اینکه رشته الهیات وسیع‌ترین و پیچیده‌ترین حوزه معرفتی بشری است، افزود: مهم ترین مساله زمانه و عالم ما در حیطه کلام و الهیات، پرسش «حق مدار» بودن یا «تکلیف مدار» بودن در حیطه دین‌داری است فلذا دین‌پژوهان و الهیدانان اگر بخواهند به این مساله بپردازند حتما باید از سایر ادیان شناخت داشته باشند. 

رئیس گروه حقوق دانشگاه شهید بهشتی با ذکر خاطراتی از حضور در جلسات مصاحبه هانری کربن با علامه طباطبایی(ره) گفت: در آن جلسات مرحوم علامه(ره) آزاد اندیشانه از دکتر سیدحسین نصر و داریوش شایگان که در زبان انگلیسی و فرانسوی افضل بودند می‌خواست تا متون زبان اصلی ادیان مسیحیت، یهودیت و حتی ادیان هندی را برایش ترجمه و قرائت کنند.

وی افزود: نحوه مواجهه علامه با سایر ادیان، بنیان‌گذاری نوعی آزاداندیشی در حوزه علمیه بود و در واقع این شکل از معرفی اسلام بود که امثال هانری کربن را شیفته اسلام و تشیع کرده بود. 

محقق داماد در پایان تصریح کرد: به نظر من و بر اساس دریافتی که از تفسیرعلامه از آیه 19 سوره آل عمران وآیه 13 سوره شوری داشته‌ام معتقدم علامه در طرح «وحدت ادیان» بر سایرین مقدم بود. 

انتهای پیام

captcha