حضور 2 وزیر در 2 کمیسیون قرآنی/ یادی از اکبرالقراء و استادالاساتید
کد خبر: 3757045
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

حضور 2 وزیر در 2 کمیسیون قرآنی/ یادی از اکبرالقراء و استادالاساتید

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ طی این هفته رویدادهایی چون برپایی جلسه کمیسیون آموزش عمومی و تبلیغ و ترویج در یک روز، فراخوان جمع‌آوری نذورات برای تهیه قرآن و ادعیه به‌ خط بریل، اعلام زمان و مکان برگزاری مجمع عمومی اتحادیه واحد کشوری و تصویب شیوه‌نامه آن، تکذیب انحلال دارالقرآن وزارت نفت، اعلام اسامی بانوان برگزیده مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و ... را در حوزه فعالیت‌های قرآنی شاهد بودیم.

حضور 2 وزیر در 2 کمیسیون قرآنی/ یادی از اکبرالقراء و استادالاساتیدبه گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت با رویدادها و اخبار متنوعی چون برپایی پنجاهمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن، چهل و هشتمین جلسه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن، سالروز درگذشت پایه‌گذار نهضت نوین آموزش قرآن در کشور و دیگری پایه‌گذار نهضت نوین تلاوت قرآن در ایران اسلامی، اعلام اسامی قاریان قرآن اربعین ۹۷ و تشریح فعالیت آن‌ها طی نشست با اصحاب رسانه، فراخوان جمع‌آوری نذورات برای تهیه قرآن و ادعیه به خط بریل، اعلام زمان و مکان برگزاری مجمع عمومی اتحادیه واحد کشوری و تصویب شیوه‌نامه آن، اعلام خبر انحلال دارالقرآن بسیج وزارت نفت، اعزام نماینده کشورمان به مسابقات قرآن روسیه، اعلام اسامی بانوان برگزیده مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و ... همراه بودیم.
پنجاهمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی
پنجاهمین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در اولین روز هفته در حالی با حضور اعضای این کمیسیون و سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، برگزار شد که به تبیین مفاد سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن و الزامات آن، بازنگری کارگروه‌های کمیسیون با توجه به مفاد سند و همچنین انقضای مدت ابلاغ اعضا، روند برنامه و بودجه در سال ۱۳۹۷ دستگاه‌ها (موضوع دستور‌العمل تخصصی اعتبارات منشور توسعه فرهنگ قرآنی) و بررسی و تصویب برنامه زمان‌بندی جلسات کمیسیون برای نیمسال دوم سال ۱۳۹۷ پرداخته شد.
چهل‌وهشتمین جلسه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی
چهل‌وهشتمین جلسه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر اعضای این کمیسیون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ برگزار شد که طی آن هزینه‌کرد اعتبارات اجرای سند راهبردی کمیسیون در سال ۹۷ و ۹۸ مورد بررسی قرار گرفت و هر کدام از اعضا به بیان نکات فنی و ضعف‌ها و قوت‌های این سند پرداختند و سپس گزارش روند برگزاری نمایشگاه قرآن ارائه شد.
همچنین در این جلسه عضویت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به رأی گذاشته شد که اکثریت اعضا با آن موافق بودند.
اجرای طرح تربیت حافظان قرآن در غرب و شمال غرب تهران
ادارات اوقاف و امور خیریه غرب و شمال غرب تهران طرح تربیت حافظان قرآن کریم را طی سال جاری و همانند سال‌های گذشته در سطح مدارس این مناطق اجرا کرد که طی اجرای این طرح قرآنی تعداد چهار هزار نفر از دانش‌آموزان در منطقه شمال غرب و نیز سه‌هزار و ۹۰۰ نفر از دانش‌آموزان نیز در منطقه غرب تهران تحت پوشش طرح تربیت حافظان قرآن کریم قرار گرفتند.
یادی از دو استاد مسلم قرآن
۲۲ مهرماه سال ۱۳۹۳ و ۲۰ مهرماه سال ۱۳۹۵برای اهالی قرآن یادآور درگذشت دو استاد مُسَلم و برجسته قرآن «ابراهیم پورفرزیب (مولایی)» و «محمدتقی مروت» است. مهرماه برای جامعه قرآنی یادآور خاطرات تلخی از کوچ تعدادی از قرآنیان از دنیای مادی به دنیای فانی است. چنانکه دوم مهرماه سال نیز۹۴ در فاجعه منا در سوگ جوانان قرآنی حسن دانش، محسن حاجی‌حسنی کارگر، محمدسعید سعیدی‌زاده، امین باوی و فؤاد مشعلی نشستیم.

اعلام اسامی قاریان قرآن اربعین ۹۷
اسامی قاریان قرآن و گروه‌های تواشیح اعزامی به مراسم اربعین حسینی سال ۹۷، براساس فراخوان ثبت‌نام قاریان و گروه‌های تواشیح در کاروان نور اعزامی به عتبات در ایام اربعین حسینی(ع) از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و اتمام زمان ثبت‌نام اعلام شد.
تشریح فعالیت‌های قرآنی اربعین ۹۷
این کاروان متشکل از ۱۷ نفر از قراء و سه گروه تواشیح از استان‌های البرز، یزد و خوزستان است که با هدف اجرای برنامه و محافل قرآنی در موکب‌های بین مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا اعزام می شوند.
طی برنامه پیش‌بینی شده ۳۰۰ محفل و برنامه قرآنی اجرا می شود. همچنین امسال ۱۰ محفل مشترک با حضور قراء ایران و عراق برگزار می‌شود. اما در کنار اجرای محافل قرآنی نیز برنامه‌های متنوع دیگری ازجمله اجرای طرح ۱۴۵۲ با یک قالب مناسب با محوریت جزء سی و اهدای جوایز به‌برگزیدگان این طرح، مشاوره‌های قرآنی، غرفه‌های کودک، پاسخ به شبهات قرآنی، بیان احکام، تصحیح قرائت قرآن و نماز و سایر برنامه‌های فرهنگی اجرا می‌شود.
اعلام زمان و مکان برگزاری مجمع عمومی اتحادیه واحد کشوری
جلسه کمیته پیگیری و نظارت بر مجمع عمومی اتحادیه واحد کشوری و منتخب اتحادیه‌ استان‌های کشور طی هفته گذشته برپا شد که پس از بررسی نظرات و پیشنهادات اعضای کمیته منتخب و طبق اعلام نظر و مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور مبنی بر برگزاری مجمع عمومی اتحایه واحد استا‌ن‌ها تا روز دهم آذرماه با تصمیم و تصویب اعضای کمیته منتخب مقرر شد تا مجمع عمومی اتحادیه واحد کشوری طی روزهای هشتم و نهم آذرماه سال جاری در قم برگزار شود.
فراخوان جمع‌آوری نذورات برای تهیه قرآن و ادعیه به خط بریل
همزمان با روز جهانی نابینایان (عصای سفید)، ایکنا اقدام به‌ راه‌اندازی کمپینی برای جمع‌آوری نذورات نقدی مردم برای تهیه قرآن، ادعیه و زیارتنامه‌ها به‌ خط بریل برای نابینایان عزیز کرده تا پس از جمع‌آوری نذورات خیرین، قرآن‌ به‌ خط بریل و ادعیه و زیارت‌نامه‌های بریل تهیه و در اماکن زیارتی و حرم‌های شریف همچون حضرت ثامن‌الحجج(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت احمد‌بن موسی شاهچراغ(ع)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مورد استفاده روشندلان کشورمان قرار گیرد.
تصویب شیوه‌نامه تشکیل مجمع عمومی اتحادیه مدغم قرآنی کشور
شیوه‌نامه تشکیل مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت کشور پس از مدت‌ها فراز و فرود و پیگیری مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها، طی جلسه، ۲۴ مهرماه، کمیته پیگیری و نظارت بر مجمع عمومی اتحادیه واحد کشوری و منتخب اتحادیه‌ استان‌های کشور به تصویب رسید.
برگزاری مراسم چهارمین سالگرد درگذشت استاد مولایی
مراسم چهارمین سالگرد درگذشت استاد ابراهیم پورفرزیب، اکبرالقراء ایران جمعه، ۲۷ مهرماه از ساعت ۱۰ تا اذان ظهر با حضور جمعی از قاریان، اساتید و فرهیختگان قرآنی در محل دارالقرآن بیت‌الزهرا(س)، جلسه هفتگی ابراهیم‌ آهور برگزار می‌شود.
این مراسم قرآنی در محل دارالقرآن بیت‌الزهرا(س) واقع در تهران، خیابان شریعتی، انتهای خیابان‌ معلم، خیابان گوهری، کوچه شهید گرامی، پلاک ۸ برپا خواهد شد.
پایان داوری تلاوت‌های هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن
داوری تلاوت‌های هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن طی بازه زمانی سه روزه و با قضاوت عباس امام‌جمعه، علی‌اکبر حشمتی‌، غلامرضا شاه‌میوه، علی‌اکبر ملکشاهی، محمدحسین سعیدیان، محمد عباسی، حسین اخوان‌اقدم و حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور انجام شد. آزمون کتبی پذیرفته‌شدگان در مرحله تلاوت و مصاحبه در سطوح مختلف، نیمه دوم آذرماه امسال برگزار خواهد شد.
تکذیب انحلال دارالقرآن وزارت نفت
پیرو انتشار خبری در فضای مجازی و کانال‌های خبری قرآنی مبنی بر انحلال دارالقرآن وزارت نفت و برکناری مسئول این دارالقرآن، محمد بادپا، مسئول کمیته فنی و داوری مسابقات قرآن وزارت نفت، گفت: این خبر تکذیب می‌‌شود.
وی ادامه داد: وزیر نفت طی ابلاغیه‌ای به شرکت‌های اصلی وزارتخانه شامل نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش ملی نفت از آن‌ها خواسته است تا برگزاری تمامی همایش‌ها، المپیادها و... فعلاً متوقف شود.
مسئول کمیته فنی و داوری مسابقات قرآن وزارت نفت با بیان اینکه فعالیت‌های دارالقرآن این وزارتخانه به‌قوت خود باقی بوده و همچنان ادامه دارد، تأکید کرد: خبرهایی مبنی بر برکناری مسئول دارالقرآن وزارت نفت نیز صحت ندارد و برنامه‌های دارالقرآن طبق روال معمول خود انجام و اجرا می‌شود. اما شنیده‌ها حاکی از انحلال دارالقرآن بسیج وزارت نفت است.
برگزاری جلسه نقد بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن
جلسه نقد و بررسی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگانی از سازمان‌ها و نهادهای قرآنی در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت برگزار شد.
طی این جلسه بر حضور پررنگ و فعال سازمان‌ها و نهادهای قرآنی داخلی و خارجی در بخش بین‌الملل نمایشگاه، پرداختن به جنبه‌های علمی قرآن کریم در کنار جنبه‌های تبلیغی – ترویجی طی نمایشگاه قرآن امسال از جمله موارد مطرح شده طی این جلسه بود.
نشست مشترک شورای معارف سیما با آستان قدس رضوی تشکیل شد
نشست مشترک شورای معارف سیما با آستان قدس رضوی درباره برنامه‌های دهه آخر صفر با حضور محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف و دبیر شورای معارف سیما و مسئولان روابط عمومی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد.
در این نشست ضمن تشریح ویژه‌برنامه‌های تلویزیون توسط مدیران گروه‌های معارف و نمایندگان شبکه‌های مختلف سیما، اعضای حاضر بر تولید برنامه‌های متنوع ویژه ایام دهه آخر صفر با توجه به یک‌سانی نوع برنامه‌ها تأکید کردند.
برگزاری مرحله منطقه یکم مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه نزاجا
مرحله منطقه یکم سی و هشتمین دوره مسابقات کارکنان پایور و وظیفه نیروی زمینی ارتش کشورمان به میزبانی دانشگاه افسری امام علی(ع) با حضور نفرات منتخب از استان‌های تهران، قم، قزوین و شهر کاشان به مدت دو روز برپا شد.
برگزاری آزمون انتخابی نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان
شورای سیاست‌گذاری مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام از برگزاری رقابت انتخابی، در ۱۳ آبان‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۷ و با حضور قاریان و حافظان روشندل کل قرآن از سراسر کشور به منظور معرفی نمایندگان کشورمان در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام خبر داد.
یادآور می شود تاکنون سه دوره از این مسابقات از سوی سازمان بهزیستی کشور برپا شده است.
«ابوذر کرمی» نماینده کشورمان در مسابقات قرآن روسیه
نوزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه از ۲۶ مهرماه آغاز شده و «ابوذر کرمی» حافظ کل قرآن به‌ عنوان نماینده کشورمان در این رقابت‌ها حضور دارد. این حافظ کل اخیراً در مسابقات سراسری قرآن در شهر اراک موفق به دریافت رتبه عالی شده است.
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن
دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور طی اطلاعیه‌ای که آن را بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی مسابقات سراسری قرآن قرار داده است از اعلام نتایج پذیرفته‌شدگان طرح ساماندهی و ارتقای داوران خبر داد. برای اطلاع از اسامی اینجا کلیک شود.
اعلام اسامی بانوان برگزیده مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف
چهل‌و‌یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ۲۳ مهرماه با برگزاری مراسم اختتامیه در بخش بانوان به‌ کار خود پایان داد و چهره برگزیدگان تمامی رشته‌های این دوره از مسابقات مشخص شد.
برگزاری مسابقات قرآن در ستاد فرماندهی سپاه
سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کارکنان ستاد فرماندهی کل سپاه با حضور پاسداران و نیروهای وظیفه ستاد فرماندهی سپاه و رده‌های تابعه به تعداد ۲۰۰ قاری و حافظ قرآن در رشته‌هایی همچون حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ پنج جزء، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، اذان، مفاهیم سطح یک و دو قرآن برپا شد.
انتهای پیام

captcha