بایدها و نبایدهای کسب مهارت دینی در خانواده‌/ مسلمان شناسنامه‌ای هستیم
کد خبر: 3757142
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸

بایدها و نبایدهای کسب مهارت دینی در خانواده‌/ مسلمان شناسنامه‌ای هستیم

گروه اجتماعی - در نشست تخصصی جوانان، ازدواج، توانمندسازی مهارت‌های معنوی و دینی که با حضور سارا حسینی، مدرس و پژوهشگر زن و خانواده به میزبانی ایکنا شعبه مرکزی برگزار شد، مباحثی همچون بایدها و نبایدهای کسب مهارت معنوی و دینی از نگاه قرآن کریم مطرح شد.

بایدها و نبایدهای کسب مهارت معنوی و دینی خانواده‌ها/ خداوند در قرآن 4 نوع خانواده را معرفی فرموده است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، نشست تخصصی جوانان، ازدواج، توانمندسازی مهارت‌های معنوی و دینی با حضور سارا حسینی، مدرس و پژوهشگر زن و خانواده، کارشناس ارشد علوم قرآنی در تحریریه ایکنا شعبه مرکزی برگزار شد.
حسینی در تعریف جوانان، ازدواج، توانمندسازی مهارت‌های معنوی و دینی گفت: دانستن معنای هر مبحثی راه را برای پیشرفت و خلاقیت باز می‌کند. دین مهم‌ترین مؤلفه‌ای است که باید مورد توجه و تمرکز قرار گیرد. لازمه دین‌دادی بشریت باید معنا شود تا پذیرش آن برای جوانان قابل قبول‌تر باشد.

مسلمان شناسنامه‌ای هستیم
کارشناس ارشد علوم قرآنی اظهار کرد: ما ایرانیان در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمده‌ایم اما برای درست زیستن باید مهارت را کسب کنیم و متأسفانه والدین مهارت را به فرزندان آموزش نداده و دین را برای آنان تعریف نمی‌کنند، اکثر قریب به اتفاق مسلمان شناسنامه‌ای هستیم، دین ما دینی شناسنامه‌ای است و اگر مطالعه کرده و بدانیم بزرگان دینی چه منویاتی داشتند متوجه خواهیم شد لحظه به لحظه در تمام امورات زندگی خداوند و اهل‌بیت(ع) به ما راهکار دادند.
وی دین را در قالب راه و روش، سبک زندگی و راهنما معنا کرد و با بیان اینکه همه انسان‌ها اعم از مسلمان و غیر‌مسلمان نیازمند داشتن راه و روش درست در زندگی هستند، تصریح کرد: در همه ادیان و مذاهب خدا از طریق پیامبران و کتب الهی راه و روش درست زیستن را به انسان آموخته است، ما مسلمانان هم در جامعه دینی و اسلامی زندگی کرده و غنی‌ترین منابع را در اختیار داریم.

برای کسب مهارت پرسش‌گر باشیم
مسئول مؤسسه زندگی مطهر اضافه کرد: باید مهارت را کسب کنیم که اگر در زندگی دچار مسأله ای شدیم پرسش‌گر باشیم و برای رسیدن به مطالبات به منبع دین مراجعه کنیم و هیچ دینی از اسلام بالاتر نیست؛ چراکه ادیان دیگر دست‌خوش تحریف قرار گرفتند. انسان برای اینکه به سعادت برسد باید به«لااله الاالله» اعتقاد داشته باشد و شهید مطهری در این‌باره بسیار توضیح داده است.

خانواده بهشتی جامعه را بهشتی می‌کند
وی ادامه داد: نبی مکرم اسلام(ص) به مردم توصیه فرمودند اگر قصد رستگار شدن و خوشبخت شدن دارید بگویید؛ «لا إله إلاالله»، این ذکر شریف یعنی توحید، قطعا انسان خدا‌محور خوشبخت و رستگار خواهد شد، خانواده بهترین مکانی است که مهارت دینی و معنوی در آن زمینه رشد پیدا می‌کند. خانواده بهشتی جامعه را بهشتی می‌کند.

انسان منهای خدا در اسفل‌السافلین است
این مدرس دانشگاه با تأکید براینکه اگر انسان منهای خدا باشد قطعا در اسفل‌السافلین است، مهارت را در قالب هنرمندانه زندگی کردن بیان کرد و افزود: زندگی کردن هم به هنر و هم به علم نیاز دارد. علم و هنر اگر در کنار هم جای گرفت مهارت معنوی و دینی تحقق پیدا می‌کند. با استناد به سوره«عصر» انسان همواره در خسران است مگر افرادی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند.
حسینی در تشریح انواع خانواده به خانواده‌های یاد شده در قرآن استناد کرد و در تعریف خانواده بهشتی گفت: در خانواده بهشتی باید همه چیز سر جای خودش باشد که قطعا هیچ خانواده‌ای از مشکلات در زمینه‌های مختلف مستثنی نیست و هر خانواده با نوعی از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند، اما با این حال اگر خانواده‌ای با وجود مشکلات هنرمندانه زندگی کند و مهارت لازم را در رویارویی با مشکلات داشته باشد خانواده‌ای آرام هستند.

تعریف 4 خانواده در قرآن
وی به تعریف اولین خانواده در قرآن پرداخت و اظهار کرد: قرآن اولین خانواده را خانواده هم‌فکر و هم‌کفو در راه خیر معرفی می‌کند و الگوی این خانواده را حضرت فاطمه(س) و مولا علی(ع) معرفی می‌کند که در سوره مبارکه «انسان» آیه 8 به آن استناد شده است. وقتی زن و مرد هم‌کفو و هم‌فکر بوده و یکدیگر را به سمت کار خیر هدایت کنند ناخودآگاه در وجود انسان آرامش ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: خانواده نوع دوم زن و مرد هم‌کفو و هم‌فکر هستند ولی در بدی، همچون ابولهب و همسرش که سند آن در سوره مبارکه «مسد» آیه اول بیان شده است. سومین خانواده، خانواده‌ای است که زن خوب و مرد بد است، در سوره مبارکه «تحریم» آیه 11خداوند آسیه را الگویی برای زنان مؤمنه معرفی می‌کند. در زندگی اجتماعی امروز بانوی مؤمنه توانایی دارد که خانواده را سعادت‌مند کند و حفظ هسته خانواده توسط بانوان دینی و هنرمند با وجود همسر مشکل‌دار در زندگی اجتماعی امروز قابل مشاهده است. چهارمین نوع خانواده مرد خوب و زن بد است همچون خانواده حضرت نوح(ع) و حضرت لوط(ع)، حتی فرزند حضرت نوح(ع) به دلیل وجود مادری نامناسب خوب نبود اما زن خوب با وجود مرد بد انسان‌ساز است و می‌تواند فرزندان خوب تربیت کرده و بعد از چندین سال روی شوهر تأثیر بگذارد.

تخریب بانوان اولویت اول دشمنان
پژوهشگر مباحث زن و خانواده بیان کرد: دشمنان امروز به اهمیت زن در جوامع پی بردند و اذعان می‌کنند اگر قرار است جامعه‌ای را خراب کنیم باید بانوان را خراب کنیم و صهیونیست‌ها پرداختن به مباحث خانواده از جمله زنان را اولویت کاری قرار دادند.

خانواده خدا‌محور مصداق «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ»
وی ادامه داد: خداوند در قرآن در کنار 4 خانواده 3 خانه را نیز مثال می‌زند که اولین آن‌ها «بیت‌الله» است، خانه بیت‌اللهی یعنی خانه متعالی و باید دارای ویژگی‌های آیات 36 و 37 سوره مبارکه «نور» باشد، وقتی خانه خدا‌محور باشد خودخواهی، خشم و خودمحوری کم است و برای داشتن این خانه باید دین‌محور باشیم. در چنین خانه‌ای نور 14 معصوم و سیره این بزرگان حضور دارد. حدیث کساء باید نمونه بارز زندگی خدامحور و جزء لاینفک زندگی همه ما باشد، این حدیث باید مطالعه دقیق شود تا نوع برخورد اعضای خانواده با یکدیگر در زندگی جاری و ساری شود. خانواده صالح و خدا‌محور مصداق آیات 10 و 11 سوره مبارکه «واقعه» است که می‌فرماید؛ «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ(10) أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ (11)»
حسینی اضافه کرد: دومین بیت، خانه عنکبوت(خانه سست)است. اعضای خانواده عنکبوت یا سست هیچ برنامه‌ای برای تعالی، تربیت، افزایش عشق و محبت و آینده ندارند و ممکن است در آینده از هم گسسته شود. در این منازل قواعد دینی که راه و روش در آن حکم‌فرما باشد رعایت نمی‌شود. بیت عنکبوت تنها بیت کافران نیست بلکه ما مؤمنانی داریم که منافق هستند و در بیت عنکبوتی زندگی می‌کنند. بیت سوم بیت خراب یا تخریب شده است چه بسا افرادی که با دست خودشان زندگی خود را خراب می‌کنند و خانواده طلاق و خانواده‌های مصداق آیه 2 سوره مبارکه«حشر» که از خدا و رسول جدا باشند در این گروه تعریف می‌شوند. اگر انسان بدون خدا باشد همه چیزش خراب می‌شود و به پوچ‌گرایی می‌رسد.

بایدها و نبایدهای کسب مهارت معنوی و دینی خانواده‌ها/ خداوند در قرآن 4 نوع خانواده را معرفی فرموده است

عدم برنامه‌ریزی درست مساوی است با آسیب/ ضرورت شناخت نیازهای طرفین
وی در ادامه به تشریح دسته‌ای دیگر از خانواده تحت عنوان خانواده متعادل پرداخت و اظهار کرد: در این خانواده‌ها قهر وجود دارد و فاصله‌ها در این خانواده کم و زیاد می‌شود اما همواره اعضای خانواده به ویژه همسران دنبال ترمیم و جبران هستند. اگر خانواده‌ای برنامه‌ریزی اشتباه داشته باشد آسیب می‌بیند.
حسینی در پاسخ به این سؤال که چرا خانواده‌ها دچار تنش می‌شوند؟ گفت: اگر نیازهای طرفین مشخص نبوده و دقت نشود خانواده دچار تنش می‌شود. اگر قصد داریم در خانواده آسیب‌ها کم شود باید نیازهای یکدیگر را بشناسیم. خداوند نقش بانوان و مردان را در قرآن معرفی کرده است.

مدیریت خانه باید با زنان و مدیریت بیرونی با مردان باشد
وی اضافه کرد: با ازدواج حضرت فاطمه(س) و مولاعلی(ع) پیامبر(ص) با انتصاب دخترشان به عنوان مدیر خانه و دامادشان به عنوان مدیریت بیرون از خانه تقسیم کار را انجام داد. به دلیل ویژگی‌هایی که خداوند برای زنان و مردان قائل شده است مدیریت خانه باید با زنان و مدیریت بیرونی با مردان باشد، در آیه 21 سوره مبارکه «روم» خداوند می‌فرمایند؛ «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ، و از نشانه‌هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدان‌ها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‏‌انديشند قطعا نشانه‏‌هايى است» در این آیه جنس زوج به بانوان باز می‌گردد که باید آرامش‌گر در خانه باشند. با استناد به این آیه خداوند منبع آرامش را در جنس زن قرار داده است. گاه بانوان بیان می‌کنند چرا من خانم آرامش ندارم که ما در جواب می‌گوییم یا نمی‌دانید منبع آرامش هستید یا گرد و غبار روی آرامش را گرفته است. بانوان بدانند برای داشتن آرامش و خوشبختی منتظر دیگران نباشند باید خود برای آرامش تلاش کنند.

پروردگار؛ اولین منبع آرامش
حسینی تصریح کرد: خداوند اولین منبع آرامش را خودش معرفی می‌کند و می‌فرماید؛ «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، همان کسانى که ایمان آورده‏اند و دلهایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد» و بانوان را دومین منبع آرامش معرفی می‌کند. خانواده‌ای که آرامش داشته باشد خانواده متعالی است و اعضا در بیت‌الله زندگی می‌کنند. اگر قصد داریم رابطه ما با دیگران اصلاح شود باید رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم.
وی در ادامه سخنان خود به آیه 34 سوره مبارکه «نساء» که می‌فرماید؛ «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ، مردان را بر زنان حق محافظ و سرپرستی است»، بنابراین خدا نعمت آرامش‌گری را در زنان و نعمت قوامیت را در مردان قرار داده است و در برابر نعمت‌های داده شده وظیفه‌ای از ما می‌خواهد که شکر زبانی و شکر عملی نعمت بزرگترین وظیفه انسانی است. برای شکر نعمت باید وظایف تشخیص داده شود و رشد پیدا کند. باید در نظر داشت قوامیت را زنان به مردان می‌بخشند در درجه اول مادر و در درجه دوم همسران.

«لااله الاالله» اولین کلمه آموزشی فرزندان
در روایات آمده است اولین کلمه آموزشی به فرزندان یک تا دو سال کلمه «لااله الاالله» باشد. فرستادن کودکان در سنین بسیار کودکی به سمت قرآن باید با حساب و کتاب و با توجه به توانمندی کودک باشد، اجبار در این سنین برای هر کاری اشتباه است. آزادی طفل از یک سال تا 7 سال باید در قالب حفظ نشاط و در چارچوب قاعده و قانون باشد. در 7 سال اول اگر مادران خود را خرج فرزندان کنند اثرات آن را در دو 7 سال بعد خواهند دید.
وی با اشاره به اینکه 14 درس از زندگی حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) می‌توان بیان کرد افزود: در قدم اول خانواده باید خدا‌محور باشد و خانواده را در مسیر خدا یاری کند. دومین قدم و ویژگی خانواده متعالی قرآن‌محوری و قرآن‌گرایی است و بانوان در این راستا می‌توانند بسیار مؤثر عمل کرده و انسان‌ساز باشند. حضرت امام(ره) در صحیفه نورفرمودند همان طور که قرآن انسان‌ساز است زن هم انسان‌ساز است.

خبرگزاری ایکنا خانواده‌های کاملا قرآنی را معرفی کند
کارشناس ارشد علوم قرآن تأکید کرد: وظیفه خبرگزاری ایکنا به عنوان خبرگزاری تخصصی قرآنی این است که افرادی را معرفی کند که به معنای واقعی از همه جهات قرآن و دین در زندگی آنان جاری و ساری است، نه آنانی که با استفاده از عناوین و رتبه‌های قرآنی رفتاری همراه با غرور دارند تا جایی که دیگران را از قرآن و دین دور می‌کنند. باید تلاش کرد تا دین درست را آموزش داد و از دین‌گریزی جلوگیری کرد.
مسئول مؤسسه زندگی مطهر در پایان با اشاره به اینکه بهتر است عشق مباحث دینی دست بانوان و آموزش مبانی دینی دست آقایان باشد، اضافه کرد: سومین مورد ویژگی بیت‌اللهی‌ها ساده‌زیستی در عین ثروتمند بودن آنان است، اصل ایثار و انفاق، پاک نگهداری محیط خانه و خانواده از شیطان و نجاسات، آموزش حلال و حرام از سن 4 سالگی به فرزندان، خانواده فدایی و جهادی، دفاع همه جانبه از حریم ولایت و امامت، اهل علم بودن، عفت‌ورزی و حیا بودن، تقسیم کار در خانواده، حضور خانواده در اجتماع باشیم برای بانوان به هنگام ضرورت، مسجد‌محور بودن خانواده، همسایه‌داری و استفاده از لذت‌های حلال از دیگر ویژگی‌های خانواده‌های بیت‌اللهی است، باید از تمام امکانات و ظرفیت‌ها در راستای ارتقای مهارت‌های معنوی و دینی استفاده کرده و اگر راهکار استفاده از آن را آموزش ندیده‌ایم راه، زمان و مکانش را جست‌و‌جو کنیم.
انتهای پیام

captcha