بانکداری اسلامی و بررسی استقرار حاکمیت شرکتی در شبکه بانکی کشور
کد خبر: 3757240
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴

بانکداری اسلامی و بررسی استقرار حاکمیت شرکتی در شبکه بانکی کشور

گروه اقتصاد ــ مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران، مقالات پذیرفته شده در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی که در موضوع حاکمیت شرکتی در بانکداری اسلامی تهیه شده‌اند را منتشر کرد.

بانکداری اسلامی و بررسی استقرار حاکمیت شرکتی در شبکه بانکی کشور

به گزارش ایکنا، مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران، مجموعه مقالات پذیرفته شده در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی را منتشر کرد. لازم به ذکر است این همایش با موضوع «بانکداری اسلامی: چالش‌های حاکمیت شرکتی و مدیریت منابع و مصارف در شبکه بانکی کشور» در تاریخ دهم و یازدهم شهریور ماه برگزار شده بود.

در چکیده مقاله «بانکداری اسلامی و بررسی استقرار حاکمیت شرکتی در شبکه بانکی کشور» که به قلم سیدصادق مسرور نوشته شده، آمده است: حاکمیت شرکتی یکی از مسائل بسیار حائز اهمیت در نهادهای پولی و مالی است؛ به نحوی که ضعف و توجه ناکافی به حاکمیت شرکتی صحیح در بانک‌ها به عنوان یکی از علل اساسی بحران مالی سال‌های 2008-2007 شناخته شده است. نتایج تلاش محققین نشان می‌دهد، بسیاری از اختلال‌ها و چالش‌های موجود در نظام بانکی کشور از جمله عدم شفافیت، کارآیی پایین بانک‌ها، تخصیص غیرکارآی منابع، نبود مدیریت ریسک کارآمد، انتصابات غیرتخصصی در بین مدیران بانکی، عدم تأمین حقوق سپرده‌گذاران و سایر ذینفعان برآمده از فقدان طراحی و اجرای نظام حاکمیت شرکتی مناسب در بانک‌های کشور است.

وظیفه حاکمیت شرکتی در نظام بانکداری در قبال ترتیب سازو کاری که از کلیه حقوق ذینفعان این حوزه دفاع نماید بسیار سنگین است. در این میان بانکداری اسلامی ظرفیت بالایی در اجرای اصول حاکمیت شرکتی دارد. این نظام با دارا بودن محرکهایی چون رقابت پذیری، قوانین و مقررات خاص در بانکداری اسلامی، الزام افراد به رعایت اخلاق اسلامی و شرایط اخلاق مدارانه محیط اجتماعی- سیاسی جامعه اسلامی می تواند بسترساز مناسبی برای تحقق حاکمیت شرکتی در نظام بانکی باشد.

در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع و مطالعات کتابخانه‌ای انجام شده است، سعی بر آن است بر اساس نتایج کارهای انجام شده توسط محققین در خصوص مباحث مربوط به بانکداری اسلامی و حاکمیت شرکتی، به جمع‌بندی و مرور استقرار حاکمیت شرکتی در بانکداری اسلامی، چالش‌های موجود و ارائه ﻭﻳﮋﮔی‌ﻫﺎی ﻧﻈﺎﻡ ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ ﺷﺮﻛﺘی ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺩﺭ ﻧﻈﺎﻡ ﺑﺎﻧﻜی کشور پرداخته شود.

برای دریافت متن کامل این مقالات اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام

captcha