درخواست محمدی از رئیس جدید اوقاف
کد خبر: 3757265
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹

درخواست محمدی از رئیس جدید اوقاف

گروه جامعه - حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در جلسه معارفه رئیس جدید سازمان اوقاف گفت: از ایشان تقاضا داریم تا برخی از کارهای نیمه تمام را به پایان برسانند که از جمله آنها اخذ اسناد رسمی کشور، اسکن اسناد، ثبت و ضبط دقیق بقاع و رقبه‌ها در سامانه شماره دو است.

تقاضاهای محمدی از رئیس جدید اوقافبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، امروز ۲۸ مهرماه، در آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به تبیین برخی از اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان پرداخت و اظهار کرد: این سازمان به لحاظ منابع انسانی جزو جوان‌ترین سازمان‌ها و دستگاه‌ها محسوب می‌شود و میانگین سن مدیریتی مدیران ۴۲ سال و شش سال جوان‌تر از سایر دستگاه‌ها است. البته سازمان از صاحبان تجربه و از پیشکسوتان تمامی استان‌ها بهره‌مند می شود و مشورت‌گیری می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه سازمان اوقاف تک‌بعدی نبوده و همه جانبه‌نگر عمل کرده است، گفت: بحث قرآن را در راس امور دنبال می‌کردیم و به اداره بقاع متبرکه، موقوفات و منابع انسانی می‌پرداختیم. در این میان فرمایشات مقام معظم رهبری را به عنوان یک اصل در سرلوحه وظایف خود لحاظ می‌کردیم تا طبق این بیانات، فعالیت‌های خودمان را جهت دهیم.

وی حفظ و صیانت از استقلال مدیریتی سازمان در ابعاد مختلف را از دیگر اقدامات مدیریتی سازمان اوقاف برشمرد و گفت: با احترام به تمام ابعاد مختلف جامعه، اجازه دخالت و اعمال نظر به هیچ گروهی ندادیم؛ در این میان برخی علما، سیاسیون و دولتمردان نیز ناراحت شدند اما سعی کردیم استقلال سازمان را حفظ کنیم و تنها با توجه به فرمایشات معظم له به راه خود ادامه دهیم.

وی به ورود سازمان در عرصه‌های اجتماعی و خدمات دهی مادی و معنوی اشاره و عنوان کرد: اجرای طرح آرامش بهاری در ایام تعطیلات نوروز از جمله این موارد است.

حجت الاسلام محمدی همچنین به ورود سازمان اوقاف در عرصه‌های جدید بخش‌های اقتصادی همچون شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی اشاره و عنوان کرد: اطلاع رسانی به نخبگان جامعه از خدمات وقف و ایجاد هیئت فقهی و حقوقی برای مشورت دادن به مسئول سازمان و همچنین پرداختن به اقدامات زیربنایی و به دست آوردن آمار و ارقام دقیق در زمینه‌های وقف و موقوفات از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در هیچ زمانی شفافیت در سازمان اوقاف به میزان کنونی نبوده است، به بیان برخی تقاضاها از حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس جدید سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت و اظهار کرد: از ایشان تقاضا داریم تا برخی از کارهای نیمه تمام را به پایان برسانند که از جمله آنها اخذ اسناد رسمی کشور، اسکن اسناد، ثبت و ضبط دقیق بقاع و رقبه‌ها در سامانه شماره دو است.

حجت‌الاسلام محمدی پرداختن به اقدامات دانش بنیان سازمان اوقاف و اجرای نیات واقفان تا نقطه پایان را از دیگر اقداماتی برشمرد که باید ادامه‌دار شود و گفت: بازنگری مجدد در ساختار سازمان اوقاف آغاز شده بود که امیدواریم با جدیت ادامه یابد.

وی بر ضرورت استفاده از مدیران و عناصر مومن و متعهد موجود در سازمان تاکید و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم قضاوت کنیم باید سوابق کار سازمان اوقاف را نیز بنگریم و ببینیم که از کجا به کجا رسیده‌ایم.

وقف شیرین کدام است؟

وی وقف را زمانی برای مردم شیرین دانست که خدمات محور باشد و گفت: این اتفاق هنوز به درستی رخ نداده است بسیاری از مساجد، مراکز درمانی، مدارس، دانشگاه‌ها و حتی مراکز ورزشی موقوفه هستند اما حتی بهره‌مندان از این مراکز نیز از موقوفه بودن آن بی‌اطلاع هستند.

حجت‌الاسلام محمدی به برخی از اختلاف‌ها با سازمان منابع طبیعی اشاره و عنوان کرد: در یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار زمین اختلاف با سازمان منابع طبیعی داشتیم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن تعیین تکلیف شد؛ از حجت‌الاسلام خاموشی تقاضا داریم برای به سرانجام رساندن و تعیین تکلیف این موارد اقدام کنند.

حجت‌الاسلام محمدی با تاکید بر اینکه تمام دستگاه‌ها نسبت به موقوفات بدهکار هستند و از آن منتفع شده‌اند، اظهار کرد: امیدواریم پیگیری موقوفات از دستگاه‌ها نیز دنبال شود چراکه تمام دستگاه‌ها از منافع وقف بهره‌مند شده‌اند اما هیچ اقدامی در جهت تبلیغ وقت نداشتند.

وی فروش سرقفلی و هزینه اولیه املاک را خیانت دانست و گفت: افزایش درآمدها طی سال‌های گذشته نیز بدون فروش سرقفلی و هزینه اولیه املاک بوده است، این روند باید ادامه یابد تا به سرانجام برسد.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه سازمان اوقاف در سه حوزه قرآن، امامزادگان و اهل بیت و موقوفات از وظیفه برخوردار است، اظهار کرد: این وظایف و تکالیف ثابت هستند و فقط اشخاص هستند که جابجا می‌شوند. از تمامی کارشناسان، مدیران و کارکنان این سازمان تقاضا دارم تا بهتر و بیشتر از گذشته با مدیریت جدید همکاری داشته باشند و برای رفع نواقص موجود تلاش کنند.

انتهای پیام

captcha