میزبانی باران از جشنواره «هه‌نار»
کد خبر: 3757269
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶

میزبانی باران از جشنواره «هه‌نار»

گروه فرهنگی - اولین جشنواره «هه نار» به‌همت جهاددانشگاهی کردستان و بخشداری اورامان با حضور جمعی از مسئولان استانی و گردشگران داخلی و خارجی روز گذشته، 27 مهرماه در روستای سلین و با میزبانی باران به کار خود پایان داد.

میزبانی باران از جشنواره «هه‌نار»

به گزارش ایکنا از کردستان، اولین جشنواره سه روزه «هه نار» از 25 مهرماه و در روستای ناو از توابع بخش اورامان با میزبانی گرم مردم روستا و جمعی از عکاسان و خبرنگاران استان کردستان آغاز شد و روز جمعه 27 مهرماه در روستای سلین به کار خود پایان داد.

میزبانی باران از جشنواره «هه‌نار»
در این جشنواره خبرنگاران و عکاسان با حضور در باغ‌های انار و مصاحبه با مردم روستاهای ناو، نوین، بلبر، کلجی، ژیوار، سلین به پای درد دل‌های باغداران نشستند تا شاید با قلم خود و بازگو کردن دغدغه‌های آن‌ها گامی مؤثر در راستای کمک به مردم زحمت‌کش این منطقه بر دارند.
عکاسان نیز با به تصویرکشیدن رنج‌های بی‌شمار باغداران این منطقه از مرحله برداشت انار و حمل آن بر روی دوششان با عبور در دل کوه‌های صعب العبور هورامان برای رساندن ثمره باغ‌هایشان به بازار، گرفتن رب انار و دست‌های ترک خورده‌شان، حقایقی را از سخت کوشی زندگی مردمان این سرزمین برای مخاطبان خود بازگو کردند. واقعا زندگی در دل هورامان سخت کوشی و استقامتی همچون کوه‌های این دیار را می‌طلبد.
مساحت باغات انار سروآباد ۳۵۰ هکتار است
محمود عبدی، معاون اجرایی فرماندار سروآباد در مراسم افتتاحیه جشنواره هه نار اظهار کرد: شهرستان سروآباد با وسعتی معادل ۱۲۰۰ کیلومتر مربع در جنوب غربی استان کردستان قرار گرفته است.

میزبانی باران از جشنواره «هه‌نار»

وی با اشاره به اینکه این شهرستان از دو شهر سروآباد و اورامان تخت تشکیل شده است، افزود: طبق آخرین سرشماری، این شهرستان دارای ۴۵ هزار نفر جمعیت است.
معاون فرماندار شهرستان سروآباد در ادامه عنوان کرد: مساحت باغات انار سروآباد ۳۵۰ هکتار است که از این میزان ۲۸۰ هکتار آن باغات بارور و ۷۰ هکتار غیربارور است.

میزبانی باران از جشنواره «هه‌نار»

وی متوسط تولید انار را ۱۸ تن در هر هکتار اعلام کرد و گفت: میزان پیش‌بینی تولید انار در سال جاری ۵ هزار تن بوده است.
احداث سد داریان به معضلی بزرگ برای مردم منطقه تبدیل شده است
محمدعلی سجادی، رئیس شورای اورامان هم در ادامه این مراسم اظهار کرد: متاسفانه بخش اورامان با جمعیتی بالغ بر 16 هزار نفر به جایگاه واقعی خود و به آنچه که لایق مردم باشد، نرسیده است.

میزبانی باران از جشنواره «هه‌نار»

وی ضمن انتقاد از عملکرد نامناسب دولت در این منطقه و وضعیت نامطلوب جاده‌های اورامان، عنوان کرد: متاسفانه مدرسه روستای ناو که ظرفیت علمی بالایی دارد نیز به علت کمبود معلم و نیرو در برخی از پایه‌ها تعطیل شده است.
سجادی ادامه داد: احداث سد داریان به معضلی بزرگ برای مردم منطقه تبدیل شده و علیرغم وعده‌های زیاد مسئولان بسیاری از باغات انار و انجیر مردم از بین رفته است.

میزبانی باران از جشنواره «هه‌نار»

وی روستای ناو را با بیشترین جمعیت و سطح بالای علمی در منطقه، جامعه پزشکی اورامان وصف کرد و افزود: متاسفانه در این منطقه هیچ نوع توسعه‌ای صورت نگرفته و امکانات رفاهی در سطح پایینی است.
در روز پنجشنبه هم المان انار در روستای بلبر با حضور جمعی از مسئولان استانی و مردم روستا رونمایی شد که به گفته بخشدار اورامان 12 میلیون تومان برای این المان هزینه شده بود.

میزبانی باران از جشنواره «هه‌نار»

روز جمعه نیز بعد از بازدید خبرنگاران از باغات انار روستای ژیوار مراسم اختتامیه با حضور جمعی از مسئولان استانی و گردشگران داخلی و خارجی در روستای سلین برگزار شد.
این آیین به زبان‌های کُردی، اورامی، فارسی و قرائت متنی انگلیسی برای گردشگران خارجی و معرفی منطقه اورامان و انار و زیبایی‌های آن برای حضار اجرا شد که در ادامه با وجود شروع باران مردم و مسئولان مراسم را ترک نکردند و به ادامه برنامه پرداختند.
صباح محمدی، بخشدار اورامان در سخنان خود از حضور 200 گردشگر خارجی در این مراسم خبر داد و گفت: سالانه بیش از 3 هزار تن انار از باغات منطقه اورامان برداشت می‌شود.
هورامان نماد عینی اقتصاد مقاومتی است
حسین فیروزی، معاون توسعه اقتصادی و منابع انسانی استاندار کردستان در مراسم اختتامیه اولین جشنواره «هه نار هورامان» که روز گذشته،27 مهرماه در روستای سلین برگزار شد، اظهار کرد: آب خوبی در سدهای کنار دست باغ‌های این منطقه وجود دارد اما باغ‌ها تشنه هستند که حق همه کشاورزان زحمتکش این منطقه است که از مزایای این سدها استفاده کنند.

میزبانی باران از جشنواره «هه‌نار»

وی با اشاره به اینکه استاندار کردستان بر روی این موضوع آگاهی دارند و تخصیص آب برای اورامان در دستور کار ایشان است، افزود: استاندار برای این منطقه طرح توسعه تعریف کرده است، ما تمام تلاش خود را می کنیم که در جشنواره انار سال آینده تخصیص آب بیشتر و مجوزهای لازم برای کسب و کار اهالی این منطقه را فراهم کنیم.
معاون استاندار کردستان با اشاره به اینکه مردم هورامان دارای اقتصادی درون زا و برون گرا دارند، گفت: در این راستا باید گفت که اورامان نمادعینی اقتصاد مقاومتی است.

میزبانی باران از جشنواره «هه‌نار»

وی با اشاره به اینکه اورامان میراث‌دار بشریت است و باید به دنیا شناسانده شود، افزود: برگزاری جشنواره‌های همچون جشنواره «هه نار» می‌تواند نقش بسزایی در شناساندن فرهنگ و تمدن مردمان این منطقه به جهان داشته باشد.
گفتنی است، رقص انار توسط کودکان نوجوانان اورامانی، برگزاری مراسم دف‌نوازی، پذیرایی از میهمانان با انار، برپایی نمایشگاهی از تولیدات انار از دیگر برنامه‌های جنبی این اختتامیه بود.
انتهای پیام

میزبانی باران از جشنواره «هه‌نار»

captcha