اربعین؛ حرکتی برای استجابت دعای فرج
کد خبر: 3757271
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷

اربعین؛ حرکتی برای استجابت دعای فرج

گروه معارف - یک استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه تنها با دعای «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» فرج نزدیک نمی‌شود بلکه باید حرکتی از سوی دعاکنندگان صورت گیرد، گفت: پیاده‌روی اربعین نیز حرکتی برای آماده‌سازی شرایط ظهور است چرا که طی حرکت در این مسیر با پشت سر گذاشتن سختی‌های راه به یک خودسازی می‌رسیم که این خودسازی ما را برای ظهور آماده می‌کند.

اربعین، حرکتی برای استجابت دعای فرج است
زهره رحیمی، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص فلسفه اربعین امام حسین(ع) بیان کرد: در روز عاشورا به ظاهر سپاه یزید در برابر سپاه اندک امام حسین(ع) پیروز شد اما اسارت اهل بیت(ع) مقدمه ای برای افشاگری دستگاه آلوده یزید و بنی امیه شد.
وی افزود: معاویه طی 42 سال با نیرنگ خاطر مردم شام را از اهل بیت(ع) مکدر کرده بود؛ آنچنان که آنان بر خود واجب کرده بودند بعد از نماز امیرالمومنین(ع) را لعن کنند اما در مدت زمان کوتاه 40 روز که اهل بیت(ع) در اسارت بودند، با روشنگری های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) دستگاه فاسد یزید افشا شد و مردم بصیرت یافتند.
رحیمی اظهار کرد: در واقع قیام عاشورا بعد از 40 روز به پیروزی رسید و حق بر باطل غالب شد و روز چهلم که کاروان اهل بیت(ع) به کربلا رسیدند، مردم شام بیدار شدند و یزید از این بیداری مردم خود را در کشته شدن امام حسین(ع) لعن می‌کرد و برای همین امر نیز که در برابر مردم اظهار پشیمانی کند، آب انباری با نام امام حسین(ع) ساخت تا جلوی شورش مردم را بگیرد.
این استاد حوزه بیان کرد: در واقع حضرت زینب(س) از سور و ساتی که یزید برای برپایی جشن پیروزی خود به پا کرده بود، از تریبون دشمن به روشنگری مردم پرداخت.
وی با اشاره به اینکه در فرهنگ دینی ما عدد 40 مرز کمال انسان است، گفت: حرکت امام حسین(ع) در روز عاشورا ظاهرا با شکست همراه بود اما با صبر و استقامت اهل بیت(ع) در اسارت روز چهلم، یعنی اربعین سید و سالار شهیدان روز پیروزی این قیام قرار گرفت.

تزکیه نفس مهم‌ترین فلسفه پیاده روی اربعین است
رحیمی عنوان کرد: یکی از مهمترین فلسفه های پیاده روی اربعین این است که اول باید به تزکیه پرداخت همانطور که خداوند در سوره مزمل برای عبادت به بندگان خود می فرماید «نیمی از شب و یا ثلث از شب را برای نماز و عبادت برخیز». بلا فاصله در سوره مدثر نیز بحث قیام و انذار را بیان می کند.
وی ادامه داد: در راه پیاده روی با وجود دشواری عبادت، یعنی نماز را ترک نمی‌کنیم و به تبلیغ دین می پردازیم؛ یعنی در کنار تبلیغ نماز هم به پا می‌داریم.

اربعین حرکتی بدون مرز است
این پژوهشگر دینی با بیان اینکه پیاده روی اربعین یک حرکت بدون مرز است، اظهار کرد: در این حرکت همه از هر زبان و ملیت و دینی حضور دارند.
وی با اشاره به برکات و کیفیت زندگی در زمان ظهور افزود: انتهای مسیر اربعین به ظهور ختم می شود و ما شاهدیم که مردم عراق برای میزبانی از زائران اباعبدالله الحسین(ع) هر چند بضاعت کافی ندارند اما در طول سال مبلغی را جمع‌آوری کرده و در این ایام صرف زائران می کنند.
رحیمی ابراز کرد: این حرکت عرب و عجم، مسیحی و مسلمان و... را از یکدیگر تفکیک نمی‌کند بلکه میزبانی از همه افرادی که در جریان اربعین که ورود می کنند و مهر زائر اربعین به پیشانی آنان می‌خورد، به نحو شایسته صورت می‌گیرد.

فضیلت میزبانی از زائران سید الشهدا(ع)
این استاد حوزه علمیه در خصوص عظمت میزبانی از زوار امام حسین(ع) اظهار کرد: فرهنگ میزبانی شایسته از زائران اربعین در عظمت اطعام در راه امام حسین(ع) که اجر و پاداش زیادی دارد، نهفته است.
این پژوهشگر دینی با اشاره به فضیلت اطعام و تکریم زائران بیان کرد: بر اساس روایتی از امام صادق(ع) اگر یک درهم در راه امام حسین(ع) صرف شود، 70 برابر در دنیا برکت می یابد لذا بر اساس باورهای دینی افرادی که در این راه هزینه می کنند می دانند که این مال برای آخرتشان سرمایه خواهد شد.

برکات زیارت ائمه اطهار(ع) به ویژه امام حسین(ع)
رحیمی اظهار کرد: اما در خصوص برکات زیارت در وسائل الشیعه از امام رضا(ع) روایت شده که هر امامی به گردن شیعیانش حقی دارد که وفای به این عهد در زیارت با شوق و معرفت آنان از قبور ایشان ادا خواهد شد. ضمن اینکه سفارش بسیاری برای زیارت امام حسین(ع) شده است.
وی در خصوص فضائل زیارت امام حسین(ع) که در روایات بسیاری برکات مادی و معنوی آثار زیارت برای زائر بیان شده است، گفت: زیارت امام حسین(ع) روزى را زیاد، عمر را طولانى، خطرات را دفع، گناهان گذشته و آینده را مى‌آمرزد. زائر مى‌تواند 50 نفر را شفاعت كند. حاجت او كنار قبر مستجاب است. ملائكه براى زوار دعا مى كنند. نام او را در اعلى علیین مى‌نویسند. هنگام خروج از خانه از گناه خارج مى شود، ثواب هزار حج مقبول دارد. ملائكه مأمور حفظ او و مالش هستند تا بازگردد. روز قیامت خداوند بهترین حافظ اوست. به هر درهمى 10 هزار درهم در دنیا و آخرت به او عوض مى‌دهند.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه زیارت سید الشهداء(ع) باعث استجابت دعای زائر می‌شود، ادامه داد: از دیگر برکات زیارت امام حسین(ع) این است که در قیامت همه آرزو مى كنند از زوار آن حضرت باشند.
وی در خصوص دلایل فضیلت زیارت امام حسین(ع) اظهار کرد: امام حسین(ع) برای احیاء دین رسول الله(ص) و امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند و این قیام زمانی رخ داد که مردم حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال می‌شمردند.

افزایش بصیرت در حرکت اربعین
رحیمی با اشاره به اینکه مسیر پیاده‌روی اربعین در واقع مسیر ظهور است، ابراز کرد: تنها با دعا و گفتن «اللهم عجل لولیک الفرج» فرج نزیک نمی‌شود بلکه باید حرکتی از سوی دعا کنندگان صورت گیرد و پیاده روی اربعین نیز حرکتی برای آماده سازی شرایط ظهور است چرا که طی حرکت در این مسیر با پشت سر گذاشتن سختی‌های راه به یک خودسازی می‌رسیم که این خودسازی ما را برای ظهور آماده می‌کند.
وی گفت: حرکت در امتداد ظهور باعث افزایش بصیرت شده و افراد را برای رفع موانع ظهور آماده می‌کند و در واقع جامعه برای رسیدن به یک جامعه مهدوی هدایت می‌شود.

انتهای پیام

captcha