۲۹ مهر تا ۲ آبان؛ زمان برگزاری مرحله منطقه‌ای مسابقات ملی مناظره دانشجویان در گیلان
کد خبر: 3757276
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
دبیر اجرایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان در گیلان خبر داد:

۲۹ مهر تا ۲ آبان؛ زمان برگزاری مرحله منطقه‌ای مسابقات ملی مناظره دانشجویان در گیلان

گروه اجتماعی - شفیعی، از برگزاری مرحله منطقه‌ای مسابقات ملی مناظره دانشجویان به همت جهاددانشگاهی گیلان از فردا لغایت ۲ آبان در تالار حکمت دانشگاه گیلان خبر داد و گفت: ۱۲ تیم از هفت استان در این مرحله حضور دارند.

29 لغایت 2 آبان؛ برگزاری مرحله منطقه ای مسابقات ملی مناظره دانشجویان در گیلان

سیده فاطمه شفیعی، دبیر اجرایی مرحله منطقه ای مسابقات ملی مناظره دانشجویان در گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، اظهار کرد: آنچه بیشتر در عرصه خُرد(خانواده)، میانه(اجتماعات محلی و سازمان ها) و کلان(جامعه) در جریان است، نوعی «گفتن» از طرف منبع قدرت و «شنیدن و اطاعت کردن» و یا «نشنیدن» از طرف دیگر است.

وی بخشی از این مشکل را ناشی از نبود تمرین گفت و گو در نظام آموزشی از مهد کودک تا دانشگاه دانست که در آن، نظام آموزشی «بانکی» و نه «گفت و شنودی» حاکم است.

دبیر اجرایی مرحله منطقه ای مسابقات ملی مناظره دانشجویان در گیلان ادامه داد: در نظام آموزشی بانکی مربی، آموزگار، دبیر و استاد همه متکلم وحده و طالب اطاعت هستند و از چهار پایه «بینش»، «اطلاعات»، «مهارت» و «طرح پرسش» عمدتا بر انبوه اطلاعات و آن هم تا فصل امتحانات تاکید دارند. در نتیجه از بینش، مهارت و تفکر انتقادی به ویژه آنچه به طور منظم در فرایند گفت وگوهای مرتبط با کودکان، نوجوانان و جوانان اهمیت دارد، غفلت شده است.

شفیعی، با بیان اینکه برای برون رفت از شرایط پیچیده و بالقوه ناگوار فعلی بسترسازی برای گفت وگوهای توانمندساز عمومی و بین نسلی اهمیت دارد، تصریح کرد: مولفه های ضروری برای بسترسازی این مهارت عبارتند از آشنایی با قواعد منطقی و دوری از مغالطه، تسلط به موضوع و تکنیک های گفت وگو، نظم دقیق در مبادی، آشنایی با دیدگاه های نظری عمده، توانایی استفاده از داده ها و یافته ها به شکلی انتقادی، استفاده از داده های آماری و گزارشات کارشناسی و همچنین مقاله های علمی، شنیدن دقیق سخن طرف مقابل، زمانبندی عادلانه گفت وگو و در نهایت داوری بی طرفانه به واسطه دانش و توانایی که این همه در مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که فرصتی برای یادگیری است، تمرین و تجربه می شود.

وی اضافه کرد: چنانچه این قواعد رعایت نشود، جلسه مناظره می تواند به جدلی زبانی تبدیل گردد که نتایج آن به جز تخریب دو طرف چیزی در بر نخواهد داشت.

دبیر اجرایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان در گیلان یادآور شد: در این مسابقات یک دانشجوی ماهر تمام داشته های علمی و عملی و گوهر ذاتی خود را به کار می‌بندد و تا آخرین مرحله، لیاقت و استعدادش را به کار می گیرد و کوشش و تلاش می‌کند تا گفتارش شیرین و دلایلش مورد پسند و سزاوار تصدیق و تحسین باشد لذا اگر دانشجویان با دقت کافی و شیوه منظم، شرایط و قواعد مناظره را بخوانند و در عمل پیاده کنند، در نتیجه ممارست، صوت و آهنگ کلامشان نیز به تدریج موزون می شود و قوه ناطقه، سرعت انتقال و حاضر جوابی و همچنین نیروی تجزیه و تحلیلشان بی ‌آنکه خود متوجه باشند رو به کمال ‌می رود و اعتماد و احترام جمع را به خود جلب می‌کنند.

شفیعی، با بیان اینکه مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران را می توان به نوعی هوش آزمایی و نبرد افکار تعریف کرد، گفت: در این نبرد پیروزی نصیب گروهی است که به شکل موثری با دیدگاهی عمیق در مسائل کنکاش کنند و در اندیشه و گفتار مهارت و شایستگی خاصی از خود نشان دهند و گوی سبقت را از گروه مقابل بربایند. در واقع مسابقات ملی مناظره دانشجویان تلاشی برای حرکت به سوی جامعه متکی به گفت وگوی ساختارمند است.

وی با بیان اینکه مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران توسط سازمان دانشجویان کشور طراحی شده و همه ساله در سطح دانشگاهی، استانی، منطقه ای و کشوری برگزار می شود، گفت: هدف نهایی در این مسابقات علاوه بر افزایش توانایی های علمی و عملی تک تک شرکت کنندگان، ایجاد همگرایی، همدلی و هم افزایی و در نتیجه افزایش سرمایه اجتماعی موجود در میان جامعه دانشگاهیان است.

دبیر اجرایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان در گیلان تصریح کرد: مسابقات ملی مناظره دانشجویی براساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم بسط، آموزش و فرهنگ سازی گفت وگوی صحیح، اخلاقی و منطقی در جامعه جوان و دانشگاهی با شعار «مناظره فرصتی برای یادگیری» از سال 1389 با تشکیل کارگروهی ویژه و نگارش پیش نویس طرح در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی کشور کلید خورد. طی دو سال پیش نویس طرح تنظیم و نظرات و دیدگاه های اساتید متخصص دریافت شد و سپس مطالعه و ترجمه متون تخصصی و مطالعه سبک‌های جهانی مناظره، همچنین بررسی مطالعاتی و امکان‌سنجی اجرای آن در دانشگاه های کشور و بومی سازی مسابقات مناظره انجام و در نهایت آیین نامه های برگزاری و داوری و فرم های مربوطه به نگارش درآمد.

وی با بیان اینکه نخستین دوره رسمی مسابقات مناظره دانشجویان ایران اردیبهشت 1391 در دانشگاه تربیت مدرس با حضور 16 تیم برگزار شد، گفت: سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گیلان سال 1395 با همت دغدغه مندان فرهنگ گفت وگو در استان، مسابقات مناظره دانشجویی را با حضور چهار تیم آغاز کرد و سال 1396 با حضور هشت تیم این مسابقات را در حوزه دانشجویی استان ادامه داد که تیم «دیالکتیک» به نمایندگی از دپارتمان جامعه شناسی مجمع متخصصین گیلان و سرپرستی عباس نعیمی جوشری در اولین حضورشان پس از عبور از مرحله منطقه ای موفق به کسب رتبه سوم کشوری شد.

شفیعی عنوان کرد: امسال نیز توفیق داشتیم تا با همگرایی و هم افزایی بیشتر، این مسابقات را با حضور 16 تیم شرکت کننده از دانشگاه های گیلان، پیام نور، آزاد اسلامی، مراکز علمی – کاربردی و موسسات آموزش عالی استان به میزبانی دانشگاه پیام نور رشت برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان به سبب برگزاری با کیفیت استاندارد این مسابقات در مرحله استانی اکنون افتخار برگزاری مرحله منطقه ای شمال و شمال غرب کشور را به میزبانی دانشگاه گیلان بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: این دوره با مشارکت خانه مطبوعات استان، بسیج رسانه و صدا و سیمای مرکز استان در بخش حمایت رسانه ای و استانداری، پژوهشکده گیلان شناسی، دانشگاه پیام نور، اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل تبلیغات اسلامی و همچنین سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان برگزار می شود.

دبیر اجرایی مسابقات ملی مناظره دانشجویان در گیلان، با اشاره به حضور 12 تیم از هفت استان در مرحله منطقه ای مسابقات، متذکر شد: استان های اردبیل با یک تیم، آذربایجان شرقی با یک تیم، آذربایجان غربی با دو تیم، زنجان با سه تیم، قزوین با یک تیم، مازندران با دو تیم و گیلان با دو تیم به تناسب تعداد تیم های شرکت کننده در مرحله استانی با هم به رقابت خواهند پرداخت.

شفیعی، از برگزاری مرحله منطقه ای مسابقات ملی مناظره دانشجویان به همت جهاددانشگاهی گیلان از فردا، 29 مهر لغایت 2 آبان در تالار حکمت دانشگاه گیلان خبر داد و عنوان کرد: سه تیم برتر به مرحله کشوری راه خواهند یافت و همچنین یک تیم به عنوان تیم اخلاق معرفی می شود.

وی یادآور شد: در هر مسابقه دو تیم چهار نفره در مورد گزاره های از پیش تعیین شده در فرصت های زمانی 6 دقیقه جهت مقدمه و بیان مسئله، 3 دقیقه جهت سوال چالشی، 3 دقیقه جهت پاسخگویی و 4 دقیقه جهت نتیجه گیری و جمع بندی به ترتیب به مناظره خواهند پرداخت.

شفیعی، با بیان اینکه هیئت داوران از اعضاء هیئت علمی و صاحب نظران دانشگاه های گیلان، پیام نور، جهاددانشگاهی و آزاد اسلامی استان هستند، خاطرنشان کرد: داوران براساس 28 آیتم به توانایی تیم ها در استدلال و فن بیان، رعایت اصول و اخلاق مناظره، توجه به فرایندهای علمی، منطقی و مستدل، احاطه و اشراف نسبت به موضوع مورد بحث و خلاقیت ایشان امتیاز خواهند داد.

انتهای پیام

captcha