برپایی ۲۷۵ ایستگاه صلواتی در مسیر‌های منتهی به مشهد برای میزبانی از زائران
کد خبر: 3757277
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
در دهه آخر صفر صورت می‌گیرد؛

برپایی ۲۷۵ ایستگاه صلواتی در مسیر‌های منتهی به مشهد برای میزبانی از زائران

گروه فرهنگی - رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲۷۵ ایستگاه صلواتی در مسیر‌های منتهی به مشهد مقدس برپا شده بود، عنوان کرد: امسال نیز همین تعداد با افزایش محدودی به کار خود ادامه خواهند داد. با هماهنگی‌های لازم با استانداری خراسان رضوی و فرمانداری مشهد مسؤلیت این ایستگاه‌های صلواتی به عهده شورای هیأت‌های مذهبی گذاشته شده است.

برپایی 275 ایستگاه صلواتی در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدمهدی طباطبایی امروز، 28 مهرماه در نشست خبری که با موضوع زائران پیاده امام رضا(ع) و برنامه‌های این نهاد در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شده بود، اظهار کرد: تا امروز حدود 90 هزار هیات مذهبی در کل کشور به ثبت رسیده که حدود 5138 هیات مخصوص خراسان رضوی است و از این تعداد حدود 2534 هیئت مربوط به مشهد مقدس است؛ مابقی هیئت‌ها نیز به شهرستان‌های استان مرتبط می‌شود.

وی با بیان اینکه شورای هیئات مذهبی شهرستان‌ها نیز در همین راستا شکل گرفته‌، ادامه داد: شورای هیئات مذهبی کار خود را با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز کرده و امسال در هفتمین سال تأسیس خود برای مراسم دهه آخر صفر و زائران پیاد امام رئوف(ع) برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است.

طباطبایی با اشاره به اینکه در شهر مشهد هیئت‌های مذهبی برادران و خواهران جداگانه و به صورت مستقل فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند، اظهار کرد: 1100 هیات مذهبی مخصوص بانوان در سطح استان در حال فعالیت است.

هیئت‌های مذهبی خراسان رضوی باید نمونه‌ای برای سایر استان‌ها باشند
رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه هیات‌های مذهبی خراسان رضوی به برکت وجود بارگاه امام رضا(ع) باید الگو و نمونه برای سایر استان‌ها باشد، عنوان کرد: هیات‌های مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) نقش بسزایی داشتند. اروز نیز ین هیات‌ها می‌توانند در ترویج فرهنگ غنی عاشورا، مبارزه با استکبار، جلوگیری از نفوذ بدخواهان نظام، کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیگیری سایر دستورات مقام معظم رهبری نقش آفرینی کنند.

هدف و راهبرد هیئت‌های مذهبی صرفاً فقط به عزاداری محدود نمی‌شود
وی با تأکید بر اینکه هدف و راهبرد هیات‌های مذهبی صرفا فقط به عزاداری محدود نمی‌شود، افزود: عزاداری قله فعالیت‌های هیات‌های مذهبی است ولی این هیات‌ها در دیگر عرصه‌ها از جمله حل مسایل اجتماعی نیز می توانند نقش آفرینی کنند.

طباطبایی با بیان اینکه با نقش آفرینی هیات‌های مذهبی در حل مسایل و معضلات اجتماعی تا حدودی دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این عرصه کاهش یافته است، گفت: هیات‌های مذهبی می‌توانند در جامعه نقش سنگرهای اجتماعی را داشته باشند و چقدر مفید به فایده است که دستگاه‎های اجرایی و فرهنگی و دولت از این پتانسیل استفاده کنند.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه هیات مذهبی بزرگ‌ترین سازمان مردم نهاد است، عنوان کرد: هیات مذهبی قطعا در مقبل دولتی که مورد وثوق مقام معظم رهبری است نخواهد ایستاد و این تفکر در آن‌ها وجود ندارد و نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ما آمادگی کمک به دولت را داریم، ادامه داد: این عدم ایستادگی به معنای این نیست که به دولت نقدی وارد نیست بلکه نقد و مطالبه گری حق مردم است.

طباطبایی با بیان اینکه از 21 استان کشور زائران در دهه آخر صفر به مشهد مقدس مشرف می‌شوند، عنوان کرد: به دنبال گسنرش این راهپیمایی نیستیم بلکه ما بزرگترین راهپیمایی شیعی را راهپیمایی اربعین حسینی در مسیر نجف به کربلا می‌دانیم. سال گذشته حدود 150 هزار زائر پیاده به مشهد مشرف شدند که امسال پیش بینی افزایش این تعداد به 200 هزار زائر و بلکه بیشتر وجود دارد.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی با اشاره به اینکه سال گذشته سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با همکاری آستان قدس رضوی، حوزه‌های علمیه، اداره اوقاف و امور خیریه و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی قرارگاه زائران پیاده را تشکیل دادند، گفت: طبق دستور کار این قرارگاه، مقرر شد برای همه زائران پیاده از مبدأ، روحانیونی در بین کاروان‌های آنان برای ارتقای معرفت دینی، ترویج فرهنگ رضوی و فرهنگ میزبانی مستقر شوند که بخشی از آنان در کاروان‌ها و بخشی در اسکان و مابقی در موکب‌ها به فعالیت بپردازند.

خدمت‌رسانی فرهنگی 2900 روحانی در موکب‌ها
طباطبایی با بیان اینکه امسال حدود 2900 روحانی در حوزه فرهنگی و تبلیغ به خدمت زائران پیاده فعالیت دارند، عنوان کرد: برای جلوگیری از تبلیغات انحرافی سعی شده تمام محصولات فرهنگی از قرارگاه زائران پیاده تأمین شود.

رئیس شورای مذهبی خراسان رضوی با بیان اینکه سال گذشته حدود 275 ایستگاه صلواتی در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس برپا شده بود، خاطرنشان کرد: امسال نیز همین تعداد با افزایش محدودی به کار خود ادامه خواهند داد. با هماهنگی‌های لازم با استانداری و فرمانداری مسؤلیت این ایستگاه‌های صلواتی بر عهده شورای هیئات مذهبی استان گذاشته شد.

وی با بیان اینکه برای هر ایستگاه صلواتی مجوزهای لازم صادر گردیده است، ادامه داد: هر مجوز دارای 10 بند از جمله اقامه نماز، رعایت بهداشت، رعایت مسایل ترافیکی و امنیتی و... است که باید توسط مدیران ایستگاه‌های صلواتی رعایت شود.

طباطبایی با تأکید بر اینکه امسال شاهد شناسنامه دار شدن ایستگاه‌های صلواتی خواهیم بود، اضافه کرد: 621 ایستگاه صلواتی نیز در سطح شهر مشهد به زائران خدمت رسانی خواهند کرد.

رئیس شورای مذهبی خراسان رضوی با اشاره به اینکه شهرهایی همچون قم، فارس، گلستان، یزد، خوزستان و... آمادگی خود برای خدمت رسانی به زائران را در قالب راه اندازی حدود 24 ایستگاه صلواتی در دهه آخر صفر در مشهد اعلام کرده‌اند، ادامه داد: با توجه به ملاحظات امنیتی، عزیزانی که نذوراتی دارند باید آن را به صورت خشک تحویل ایستگاه صلواتی داده تا مدیران آن برای توزیع، اقدامات لازم را انجام دهند.

برپایی 275 ایستگاه صلواتی در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس برای میزبانی از زائران

وی با تأکید بر اینکه در برخی از ایستگاه‌های صلواتی درمانگاه‌های سرپایی نیز به فعالیت خواهند پرداخت، عنوان کرد: با توجه به اینکه در دهه آخر ماه صفر جمعیتی زیاد از ساسر کشور به مشهد مشرف می‌شوند، لازم است همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها برای کمک و خدمت رسانی هر چه بهتر همه تلاش و سعی خود را انجام دهند.

طباطبایی با بیان اینکه در این راستا جلسات توجیهی برای همه مدیران کاروان‌ها برگزار شده است، اظهار کرد: هیأت مذهبی به دنبال فعالیت‌های سیاسی نیست ولی باید بینش سیاسی این هیات‌ها به روز شده و ارتقا یابد.

ثبت نام حدود 2100 هیئت مذهبی در سامانه توبا
رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی با بیان اینکه حدود 2100 هیات مذهبی استان در سامانه توبا ثبت شده‌اند، ادامه داد: امسال با پیشنهاداتی که در جلسات کار گروهی ارائه شد، فاصله راهپیمایی کوتاه شد و زائران می‌توانند محور اصلی و مبدأ حرکت خود را شهرستان‌های نیشابور و قوچان قرار داده و از انجا پیاده روی را آغاز کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی در مسیر پیاده روی سرویس‌های بهداشتی است، گفت: فعالیت عزیزان و خدمتگزاران از هفته‌ها پیش آغاز شده است و در 6 محور در حال آماده سازی زیر ساخت‌ها هستند تا بعد از اربعین این زیرساخت ها در جاده‌ها مستقر شود.

وی با بیان اینکه حدود 60 هیات مذهبی از خراسان رضوی در مسیر نجف به کربلا موکب راه اندازی کرده اند، عنوان کرد: سال گذشته نرم افزاری برای ثبت نام زائران توسط جمعیت خدمتگزارن طراحی شده بود که انشاالله با توجه به تشکیل دبیرخانه اصلی زائران پیاده که بعد از اربعین امسال شکل خواهد گرفت، این نرم افزار برای سال آینده تکمیل‌تر خواهد شد.

انتهای پیام

captcha