وجه مردمی راهپیمایی اربعین حفظ شود
کد خبر: 3757323
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹

وجه مردمی راهپیمایی اربعین حفظ شود

گروه اجتماعی- یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اقشار مختلف مردم حتی فقرا و ضعفا در حد توان خود از زائرین اربعین استقبال و پذیرایی می‌کنند که این حالت مردمی باید محفوظ بماند.

راهپیمایی اربعین؛ محملی برای ترویج روحیه ایثار و تعاون در جامعه

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: هدف دشمن در واقعه کربلا، برچیدن اساس نهضت انبیا بود تا همه امور در اختیار مشرکین به ظاهر مسلمان قرار گیرد، ولی پیام مراسم اربعین این است که دشمن در دستیابی به این هدف شکست خورد و اگرچه رهبر دین و یارانش در این مسیر به شهادت رسیدند، ولی مکتب زنده ماند.
وی افزود: فلسفه مراسم اربعین زنده نگه داشتن قیام و نهضت کربلا است، چنانکه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نیز در بازگشت از سفر شام به کربلا رفته و برای ابلاغ پیام عاشورا تلاش کردند تا بعد از خانه کعبه که پایگاه توحید به حساب می‌آید، کربلا به پایگاه قیام و نهضت برای توحید تبدیل شود.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اراده خداوند بر این بود که محبت حسین(ع) و اصحابش در دل‌های مردم نفوذ کند و این شور حسینی به زمینه و ظرفی برای عشق و دلدادگی تبدیل شود تا انسان‌ها قدرت حاکمیت بر نفس خود و غلبه بر ظالمین و فاسدین را پیدا کنند؛ لذا رمز ماندگاری قیام عاشورا علاوه بر اراده و عنایت خداوندی، برگزاری مراسم عزاداری است.

راهپیمایی اربعین اجتماع علیه ظلم و استکبار جهانی است

حجت‌الاسلام اژه‌ای تصریح کرد: پیام اجتماع عظیم اربعین، احیای مکتب اسلام در سطح جهان و در چند سال اخیر با توجه به اشغال عراق از سوی آمریکا و رخنه داعش در این کشور، ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و استکبار جهانی است.
وی با اشاره به تدابیری که می‌تواند به برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم اربعین کمک کند، گفت: وضعیت میزبانی مردم پاکدل عراق نباید خدشه‌دار شود و با توجه به اینکه اقشار مختلف مردم حتی فقرا و ضعفا در حد توان خود از زائرین استقبال و پذیرایی می‌کنند، این حالت مردمی باید محفوظ بماند. از طرف دیگر، با توجه به اینکه امواج انسانی مراسم اربعین به داخل ایران و کشورهای دیگر نیز گسترش یافته است، باید برای تقویت هر چه بیشتر آن تلاش کرد. دولت نیز باید امکانات و خدمات لازم را فراهم کند تا زائرین در آسایش و سلامت بتوانند در راهپیمایی اربعین حضور پیدا کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در طول سال باید فعالیت‌های فرهنگی به منظور تبیین اهداف و پیام‌های قیام عاشورا انجام داد و با توجه به سیل عظیم مردمی که در راهپیمایی اربعین جاری می‌شود، اگر سدبندی و کانال‌کشی انجام نشود، نمی‌توان از این ظرفیت بهره‌برداری کرد؛ لذا باید این سرمایه هم در نفوس افراد و هم در محیط اجتماعی پرورش داده شود تا روحیه تعاون، ایثار و خدمت‌رسانی راهپیمایی اربعین در طول سال نیز جاری باشد.
وی با بیان اینکه شیادان و سوءاستفاده‌گران در کمین حرکت‌هایی هستند که مورد استقبال مردم قرار دارد، افزود: نباید اجازه داد که شیادان از موج احساسات مردمی در راهپیمایی اربعین برای تحریف حقیقت و اهداف واقعه کربلا استفاده کنند. مبلغان، مداحان و رسانه‌ها نباید غلو و زیاده‌گویی به خرج دهند و باید مطالب را همان‌طور که هست بیان کنند تا خطری متوجه راهپیمایی عظیم و باشکوه اربعین نشود.
انتهای پیام

 

captcha