«به سفارش مادرم»؛ روایتگر اجتماع باشکوه پیاده‌روی اربعین حسینی
کد خبر: 3757403
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷

«به سفارش مادرم»؛ روایتگر اجتماع باشکوه پیاده‌روی اربعین حسینی

گروه ادب ــ احمد مسجد جامعی در مراسم رونمایی از کتاب «به سفارش مادرم» گفت: مولف این اثر به عنوان روایتگر اجتماع باشکوه پیاده‌روی اربعین حسینی، الگوی خوبی را در این زمینه ارائه کرده است.

«به سفارش مادرم»؛ روایتگر اجتماع باشکوه پیاده‌روی اربعین حسینیبه گزارش ایکنا؛ مراسم رونمایی کتاب «به سفارش مادرم» عصر روز گذشته 27 مهرماه در شهر کتاب دانشگاه، با حضور حسین رجبی دوانی، احمد مسجد جامعی، مهدی قزلی، نفیسه مرشدزاده و جمعی از علاقه‌مندان به کتاب توسط مجموعه هنری خیمه و به همت انتشارات به‌نشر برگزار شد.
مجموعه خیمه طی سال‌های گذشته و در جلسات ایده‌پردازی خود به ایده‌ای پیرامون روایت‌گری در قالب کتاب مصور درباره پیاده‌روی‌های بزرگ در جهان اسلام نظیر مانند پیاده‌روی اربعین، پیاده‌روی فاطیما در بوسنی هرزگوین و پیاده‌روی امام رضا(ع) در مشهد مقدس رسید. شروع این پروژه‌ها با روایت‌گری پیرامون پیاده‌روی اربعین و دعوت از احسان حسینی‌نسب به عنوان نویسنده همراه بود.
این کتاب شامل ۲۳ روایت از مواجهه نویسنده و تیم عکاسان به سرپرستی وهب رامزی با زائران پیاده اربعین حسینی است. مهدی ثائبی به عنوان مدیر تولید این پروژه به همراه احسان حسینی‌نسب و یک تیم عکاسی، در آیین اربعین دو سال گذشته به کشور عراق سفر کرده بود. تا به نیابت از مادرش، شاهد عظمت اجتماع عظیم مسلمانان در اربعین حسینی باشد.

وی می‌گوید: همسفر شدن با افرادی که در یک مسیر مشترک و با یک هدف مشترک حرکت می‌کنند، برای من بسیار جالب بود. من در تلاش بودم تا روایت‌گر زندگی افرادی باشم که با شعور خود امام حسین(ع) را درک کرده و زندگی می‌کنند و فقط شعار حسینی نمی‌دهند.

وی در ادامه گفت: مردم عراقی هیچ چیزی را بالاتر از پذیرایی از زائران حسینی نمی‌دانند و بی‌دریغ هر آنچه را که دارند، نثار می‌کنند. تجربه تألیف این کتاب برای من تجربه عینی از رویدادهایی است که در حین سفر پیاده دیدم. این سفر به واسطه این‌که در برهه‌ای خاص از زمان اتفاق افتاد که مردم از ملیت‌های مختلف در آن حضور داشتند، برای من متفاوت بود.
در ادامه مراسم، محمدحسین رجبی دوانی اظهار کرد: قلم کتاب «به سفارش مادرم» بسیار روان است و می‌تواند فرصتی برای شناخت افرادی باشد که هنوز به این سفر نرفته‌اند و چیزی از آن نمی‌دانند.
وی افزود: نویسنده جوان این کتاب با توجه به سفر پیاده‌روی اربعین و تعامل با زائران، به مطالب جالب توجهی اشاره می‌کند، از جمله ماجرای زندگی سیاه پوستی خارجی که برای اولین بار به پیاده‌روی اربعین آمده و مسلمان شده و از عشق او به سیدالشهدا(ع) می‌گوید. عظمت اجتماع عظیم حسینی در اربعین، روح وحدت همه انسان‌ها را در مسیر محبت سیدالشهدا(ع) به نمایش می‌گذارد و این اتفاق کوچکی نیست.
احمد مسجد جامعی نیز درباره این کتاب گفت: روایت‌های این کتاب دور از تخیل ارائه شده و شخصیت‌محور است؛ شخصیت‌هایی که همه جالب و جذاب‌اند؛ کتاب «به سفارش مادرم» به عنوان روایت‌گر اجتماع باشکوه پیاده‌روی اربعین حسینی، الگوی خوبی را در این زمینه ارائه کرده است. در این کتاب همراهی و هم‌افزایی ملت‌های مختلف از ایرانی و پاکستانی گرفته تا اروپایی به نمایش گذاشته شده است؛ افرادی که از همه طبقات اجتماعی و فرهنگی حول محور امام حسین(ع) حرکت می‌کنند و هدفی واحد دارند.
نفیسه مرشدزاده نیز در بخشی از این مراسم درباره این کتاب گفت: به نظر من بهتر است نویسنده یک بار دیگر کتاب را برای چاپ دوم بازنویسی کند و به شکل کامل از دریچه چشم مادر خویش این سفر را نقل کند، چون ما در کتاب نوعی دوپارگی در روایتگری‌ها را شاهد هستیم و فکر می‌کنم با این بازنویسی، کتاب به یک محصول ارزشمند ادبی بدل می‌شود.
انتهای پیام

captcha