حفظ آیات کوتاه برایم همواره سخت‌تر بود/ تغییرات محسوس در زندگی پس از حفظ قرآن
کد خبر: 3757508
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
گفت‌و‌گو با حافظ کل قرآن؛

حفظ آیات کوتاه برایم همواره سخت‌تر بود/ تغییرات محسوس در زندگی پس از حفظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی - زهرا صدرجهانی، حافظ کل قرآن با بیان اینکه حفظ آیات کوتاه برای من همواره سخت‌تر بود، افزود: در ۱۳ سالگی که حفظ قرآن را آغاز کردم به راحتی می‌توانستم جزء ۳۰ را حفظ کنم، ولی در جزء ۱۹ وقتی به سوره شعراء رسیدم، چون آیات کوتاه بودند، برایم مساله حفظ را کمی سخت کرده‌بود که به لطف خدا توانستم این مراحل سخت را نیز سپری کنم.

گفتگویی با حافظ کل قرآن کریم/لزوم حمایت از حافظان قرآن کریم

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، بیست و سومین مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی صبح روز شنبه، 28 مهرماه به‌میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه آغاز شد، در این مسابقات که با حضور بیش از 400 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور برگزار شد، زهرا صدرجهانی که در خانواده‌ای قرآنی به‌دنیا آمده و از 13 سالگی حافظ کل قرآن کریم شده‌است، نیز حضور دارد.
زهرا صدرجهانی 21 ساله دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه آزاد جنوب‌ تهران دارای یک خواهر 17 ساله و برادر 11 ساله است که به ترتیب حافظ کل قرآن و حافظ 10 جزء قرآن کریم هستند، ایکنای آذربایجان‌غربی گفت‌و‌گویی با این حافظ کل قرآن داشته که مشروح این مصاحبه در ادامه آمده است؛
حفظ قرآن را از چه سالی شروع کردید؟
در 13 سالگی که هنوز آشنایی چندایی با مقوله حفظ قرآن نداشتم، با حمایت‌های خانواده‌ام که مشوق اصلی من در این راه بودند و با لطف خداوند قدم در راه حفظ قرآن گذاشتم و طی چهارسال موفق به حفظ کل قرآن شدم.
بخشی از زندگی هر حافظ قرآن به حضور در مسابقات سپری می‌شود، تا کنون در چه مسابقاتی شرکت کرده‌ و چه رتبه‌هایی به دست آورده‌اید؟
در مسابقات قرآن اوقاف در بخش حفظ 20 جزء موفق به کسب مقام دوم کشوری شدم و در مسابقات دانش‌آموزان نیز مقام‌های متعددی کسب کرده‌‌ام و همچنین در مسابقات دانشجویی سال گذشته و امسال موفق به کسب مقام دوم در مرحله استانی شدم و امیدوارم بتوانم در این مرحله از مسابقات دانشجویان نیز به جشنواره ملی راه یابم.
پس از اینکه حافظ کل قرآن کریم شدید، چه تغییرات محسوسی را در زندگی خود احساس کردید؟
انس با قرآن موجب می‌شود تا انسان از کارهای ناپسند دوری کند و مهمترین ویژگی که حفظ قرآن در زندگی من داشت تأثیر در یادگیری و تحصیلاتم بود و من در تمام لحظات فقط با آیات قرآن به آرامش می‌رسم.
این دوره از مسابقات دانشگاه آزاد و سطح شرکت‌کنندگان را چگونه دیدید؟
هرگز فکر نمی‌کردم سطح شرکت‌کنندگان در این حد بسیار خوب باشد، چراکه تمامی شرکت‌کنندگان تقریبا از مسابقات قرآنی اوقاف هستند و چه در مرحله استانی و چه در مرحله کشوری سطح رقابت بسیار بالا بوده و توقع این سطح از رقابت را نداشتم و امیدوارم تمامی شرکت‌کنندگان به موفقیت دست یابند.
پیش‌بینی می‌کنید چه مقامی در این دوره از مسابقات کسب کنید؟
سطح مسابقات و رقابت‌ها در حد بسیار عالی است و سال گذشته نیز در مرحله استانی موفق به کسب مقام سوم شدم ولی با اختلاف 25 صدم نتوانستم به مرحله کشوری راه پیدا کنم، امسال به لطف خداوند در مرحله استانی مقام دوم را کسب کردم و امیدوارم بتوانم در مرحله کشوری نیز رتبه کسب کنم.
مهم‌ترین آیه‌ای که همواره با آن به آرامش می‌رسی، کدام آیه است؟
تمامی آیات قرآن سراسر نور، روشنایی و آرامش هستند و من بیشتر از هر آیه دیگر با آیه «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، همان کسانى که ایمان آورده‌‏اند و دل‌هایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد» به آرامش می‌رسم.
مهم‌ترین آیاتی که در زمان حفظ با آنها مشکل داشتید و سخت حفظ می‌شد کدام آیات بود؟
‌حفظ آیات کوتاه برای من همواره سخت‌تر بود، در 13 سالگی که حفظ قرآن را آغاز کردم به راحتی می‌توانستم جزء 30 را حفظ کنم ولی در جزء 19 وقتی به سوره شعراء رسیدم چون آیات کوتاه بودند، برایم مساله حفظ را کمی سخت کرده‌بود که به لطف خدا توانستم این مراحل سخت را نیز سپری کنم.
شما به عنوان یک حافظ جوان چه توصیه‌هایی برای افرادی که قصد ورود به عرصه حفظ قرآن را دارند، دارید؟
به‌نظر من کسی که در راه حفظ قرآن قدم می‌گذارد، ناخودآگاه خداوند و همان تمسک به قرآن در این راه به فرد کمک می‌کند، البته حضور در کلاس‌های حفظ قرآن و همچنین حمایت‌های خانواده را نیز در این زمینه نمی‌‌توان نادیده گرفت، ولی با تلاش و توکل به‌ خداوند می‌‌توان به‌راحتی در این راه قدم گذاشت.
به‌عنوان آخرین سوال نظر شما در مورد سطح فعالیت‌های قرآنی کشور چیست و باتوجه به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، این امر چگونه می‌‌تواند تحقق یابد؟
اینکه صرفا بگوییم فقط 10 میلیون حافظ قرآن باید در کشور تربیت شود کافی نیست و باید از حافظان قرآن نیز حمایت‌های لازم صورت گیرد ولی متاسفانه در کشور ما قرآن نسبت به سایر رشته‌های دیگر مهجورتر واقع شده و کمتر به‌آن بها داده می‌شود، یک حافظ قرآن این کار را به خاطر کسب جوایز انجام نداده‌‌است، ولی همین امر موجب تشویق بیشتر حافظان و قاریان قرآن می‌شود.
انتهای پیام

captcha