وقف علمی؛ امری ناشناخته اما تأثیرگذار
کد خبر: 3757540
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰

وقف علمی؛ امری ناشناخته اما تأثیرگذار

گروه فرهنگی - رئیس دانشگاه علم و فناوری خراسان رضوی گفت: جامعه امروز، جامعه‌ای است که در آن خبری از وقف علمی نیست و مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است، در حالی که چنین وقفی می‌تواند مؤثر باشد.

وقف علمی؛ امری ناشناخته اما تأثیرگذار

سیدحسن علم‌الهدایی، رئیس دانشگاه علم و فناوری خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، وقف علمی را برای عموم جامعه امروز امری نا شناخته و البته امری تأثیرگذار دانست، خاطرنشان کرد: باید به امر مهم و موثر وقف علمی توجه بیشتری صورت گیرد و عملی شود چرا که می‌تواند در امر اشتغال جوانان نیز تاثیر مثبتی داشته باشد.
وی با بیان اینکه هر آنچه که در مسیر دانش و فناوری به کار گرفته می‌شود را می‌توان وقف علمی بشمار آورد، عنوان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، باید تبلیغات گسترده‌ای صورت گیرد چرا که هنوز تمام مردم به این باور نرسیده‌اند که یکی از عرصه‌های بسیار موثر و سازنده اشتغال، تولید، توسعه داخلی، اقتصاد مقاومتی و دانش، می‌تواند وقف علمی باشد.
رئیس سابق پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: در این راستا وقف علمی از سوی خیرین در زمینه‌های توسعه علم و دانش، سرمایه گذاری‌هایی صورت می‌گیرد که باید در جامعه امروزی به تبلیغ، گسترش و فرهنگ سازی آن پرداخته شود تا خیرین متوجه اهمیت و ضرورت این مساله شوند.
علم‌الهدایی تصریح کرد: البته که تا حدودی برخی از افراد که تعداد کمی هم هستند، از این موضوع مطلعند اما در میان مردم وقف علمی به اندازه ساخت درمانگاه و مدرسه که مقوله‌هایی کاملا مشخص و شناخته شده هستند؛ به صورت عام نهادینه نشده است.
وی با اشاره به راه‌هایی که می‌توان با آن وقف علمی صورت گیرد، بیان کرد: موقوفات علمی می‌تواند از طریق ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، سرمایه گذاری ریسک پذیر، آزمایشگاه‌های علمی، کتابخانه، ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و کمک به جوانان تحصیل کرده‌ای که بیکار هستند، صورت گیرد. بنابراین خیرین باید به هر نوعی که می‌توانند برای ساخت و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های فناوری کمک کنند تا افراد تحصیل کرده در آن‌ها مشغول به کار شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موقوفاتی که در این دانشگاه صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: باید به این نکته اشاره کرد که در حوزه علم و فناوری وقف‌هایی صورت گرفته اما در خصوص وقف در داخل دانشگاه باید گفت تلاش‌های زیادی در این مسیر انجام داده‌ایم تا خیرین وارد کار شوند و در این دانشگاه وقف‌هایی را انجام دهند اما متاسفانه هیچ خیری علاقه‌ای نسبت به این موضوع نشان و اتفاقی روی نداد؛ بر همین اساس هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم در حالی که در دانشگاه‌ها باید این کار بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وقف؛ ذخیره‌ای برای دین و دنیا و یک گلوگاه اجتماعی
علم‌الهدایی اظهار کرد: در واقع عمل وقف، یک عمل خدا پسندانه‌ای محسوب می‌شود و به نوعی می‌توان آن را مسیری در راه توسعه‌ دانست و در واقع عملی است که می‌تواند ذخیره‌ای برای دین و دنیای مردم نیز باشد.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته بحث مدیریت دانش مانند امروز که به صورت گسترده‌ مطرح است به عنوان یکی از گلوگاه‌های اجتماعی و اقتصادی مطرح نبوده، بنابراین امروز مردم آشنایی زیادی با این نوع وقف ندارند و گمان می‌‎کنند که وقف تنها به همان انواع سنتی آن که از گذشته تا به امروز مرسوم بوده، خلاصه می‌شود.
رئیس سابق پارک علم و فناوری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه امیدواریم این مقوله فرهنگ سازی شود و مردم احساس کنند یک حوزه جدیدی از وقف به نام وقف علم و فناوری وجود دارد، عنوان کرد: در این میان از جمله نهادهای فرهنگی که در این راستا می‌توانند تاثیر بسزایی داشته باشند، می‌توان به آستان قدس، اداره اوقاف، شهرداری، اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی، پارک علم و فناوری، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه اشاره کرد که هریک به نوعی می‌توانند در این امر تاثیرگذار باشند.
علم‌الهدایی تصریح کرد: در واقع یکی از اثر بخش ترین، مهم ترین و تاثیرگذارترین وقف‌ها که می‌تواند تاثیر اقتصادی، فرهنگی، اشتغالی، تولیدی و توسعه‌ای داشته باشد، این نوع از وقف است که امروز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و اگر ارگان‌های عنوان شده و سایر دستگاه‌ها و نهادهایی که می‌توانند اقدامی را در این خصوص انجام دهند، در این مسیر حرکت کنند، در آینده شاهد تاثیرات مثبت و البته اقدامات مفیدی خواهیم بود.

وقف به عنوان گلوگاه امنیتی
وی گفت: وقف یکی از میراث‌ گران بها و ارزشمند دینی ما بشمار می‌رود. البته این مقوله در گذشته پررنگ تر بوده چرا که مردم بسیاری از اموال‌ خود از جمله آب انبار، مدرسه و مسائل دیگری که وجود داشته است را وقف می‌کرده‌اند اما امروز با توجه به تحولات علمی و پیشرفت های دانش، فناوری، وقف علمی در حوزه اقتصاد نیز می‌تواند تاثیر بسیاری داشته باشد. همچنین این موضوع می‌تواند به عنوان یک گلوگاه امنیتی تلقی شود.
علم‌الهدایی خاطرنشان کرد: در واقع وقف یک صدقه جاریه است؛ صدقه‌ای که به هر حال می‌تواند مادام‌العمر ادامه داشته و کمک می‌کند تا افراد در حوزه‌های دانشگاهی و فناوری وارد شوند و فعالیت کنند. ارائه تسهیلات به جوانان در قالب وقف علم و فناوری با اقداماتی مانند ایجاد آزمایشگاه و شرکت‌های فناور می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی را بر جای بگذارد.

انتهای پیام

captcha