سواد رسانه‌ای از کودکی آموزش داده شود
کد خبر: 3757609
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵

سواد رسانه‌ای از کودکی آموزش داده شود

گروه اجتماعی - عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان گفت: سواد رسانه‌ای زمانی جنبه کاربردی پیدا می‌کند که از خانواده‌ها و مدارس ابتدایی آغاز شود، یعنی آموزش سواد رسانه‌ای از سنین پایین در دستورکار قرار گیرد.

سواد رسانه‌ای از کودکی آموزش داده شود

فائزه تقی‌پور در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: براساس تعریف علمی و آکادمیک، سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای است که مخاطب فعال را قادر می‌سازد تا در استفاده از رسانه برنامه‌ریزی، تحلیل، گزینش و انتقاد انجام دهد. اگر مخاطب به درجه‌ای از فعالیت برسد که بتواند این مراحل را در استفاده از رسانه طی کند، به سواد رسانه‌ای مطلوبی دست پیدا کرده است.
وی افزود: در تعریف عام، سواد رسانه‌ای به یک رژیم مصرف غذایی می‌ماند. همان‌طور که ما برای حفظ سلامت جسمانی خود رژیم غذایی مشخصی داشته و می‌دانیم که کدام مواد غذایی را در چه زمانی باید مصرف کنیم، از هر رسانه‌ای نیز در وقت و زمان مناسب به گونه‌ای استفاده می‌کنیم که اطلاعات و زمینه‌های فکری مورد نیاز را برای ما فراهم کند.
عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه چند سالی است راجع به سواد رسانه‌ای در جامعه صحبت می‌شود، ادامه داد: سواد رسانه‌ای زمانی جنبه کاربردی پیدا می‌کند که از خانواده‌ها و مدارس ابتدایی آغاز شود، یعنی آموزش سواد رسانه‌ای از سنین پایین در دستورکار قرار گیرد، مثلا همراهی والدین با کودکان خود در تماشای تلویزیون می‌تواند عاملی بسیار اثرگذار باشد؛ در واقع اگر به آموزش سواد رسانه‌ای از سنین پایین توجه شود، به ارتقا و نهادینه شدن آن در جامعه بسیار کمک می‌کند و کودکانی که سواد رسانه‌ای را فرامی‌گیرند، آن را به نسل‌های بعد از خود نیز منتقل می‌کنند که اثرگذاری بیشتری دارد.
تقی‌پور اضافه کرد: من با این دیدگاه که معتقد است سواد رسانه‌ای در جامعه ما وجود ندارد یا به آن توجه نمی‌شود مخالفم، خود من حداقل ده سال است که در کارگاه‌ها و جلسات مربوط به سواد رسانه‌ای تدریس می‌کنم، ولی این کارگاه‌ها و جلسات برای بزرگسالانی برگزار می‌شود که نیازی به آن ندارند. سواد رسانه‌ای زمانی اثر می‌کند که از سنین پایین به آن پرداخته شود.
وی تصریح کرد: برای نهادینه ساختن سواد رسانه‌ای در جامعه، چند نهاد باید دست به دست هم داده و از موازی‌کاری بپرهیزند، نهادهایی مثل صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی خانواده‌ها باید فعالیت‌های آموزشی همسو انجام دهند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
انتهای پیام

 

captcha