شیوع بی‌تفاوتی در جامعه و ناکارآمدی‌های آن
کد خبر: 3757633
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
ایکنای هرمزگان گزارش می‌دهد؛

شیوع بی‌تفاوتی در جامعه و ناکارآمدی‌های آن

گروه اجتماعی ـ بی‌تفاوتی اجتماعی، ویروسی است که امروز شاهد شیوع گسترده آن هستیم و دلیل این مدعا نیز عدم واکنش درست و درخور اغلب افراد جامعه به حوادث پیرامونی است.

به گزارش ایکنا از هرمزگان متضاد عشق، نفرت نیست. بی‌تفاوتی استبه گزارش ایکنا از هرمزگان، برای بیشتر واژه‌هایی که می‌شناسیم متضادی هم در نظر گرفته شده، اما بسیاری از این واژه‌ها صرفاً واژه نیستند و کارکرد مستقیمی در زندگی اجتماعی همه ما دارند؛ اما آیا در زندگی اجتماعی برای این واژه‌ها می‌توان متضادی را تعریف کرد یا اینکه همگی به سمت بی‌تفاوتی پیش می‌رویم، مثلاً متضاد هنر، بی‌هنری نیست؛ بی‌تفاوتی است و همینطور شاید متضاد ایمان هم کفر نباشد بلکه بی‌تفاوتی باشد، و شاید برای مرگ و زندگی و چیزهای دیگر هم بتوان نوعی از شیوع بی‌تفاوتی را در جامعه شاهد بود.

 

اما چه اتفاقی برایمان افتاده که به این سمت پیش می‌رویم، آیا امروز دیگر شعر سعدی صحت ندارد که می‌فرمود: «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» آیا به‌راستی این‌گونه است و از محنت و غم یکدیگر غمگین می‌شویم و آیا گوهرِ اصلی وجودمان که انسانیت است را حفظ کرده‌ایم یا خدای‌نکرده در معرض شیوع فراگیر بی‌تفاوتی قرار گرفته‌ایم. از اینرو پای صحبت‌های جمعی از اساتید و مسئولان در این باره نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانیم:

جواد رستمی‌زاده، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان بستک در گفتگو با ایکنا از هرمزگان، گفت: کارشناسان و اندیشمندان فراوانی در رابطه با بی‌تفاوتی از منظر‌های مختلف سخن گفته‌اند که در این رابطه مقالات و مطالب فراوانی نیز وجود دارد؛ و همگی به‌طور متفق‌القول بر این باورند که آن‌یک  آسیب و اجتماعی است و مشکلات فراوانی را با خود به همراه دارد.
وی با بیان اینکه بر اساس مطالعاتی که انجام داده‌اند در مورد هر مسئله یا موضوعی انسان‌ها را به سه گروه موافقان، مخالفان و بی‌تفاوت‌ها  تقسیم‌بندی کره‌اند، افزود: تکلیف دو دسته اول مخالفان و موافقان همیشه مشخص است تا حدی که جهت اجرای نیات خود برنامه و استدلال دارند؛ اما متأسفانه  بیشترین آسیب را همین بی‌تفاوت‌ها بر پیکره جامعه وارد می‌کنند.
رستمی‌زاده با اشاره به وضعیت موجود در فضای مجازی ابراز کرد: در فضای مجازی مطالب گوناگون انتشار داده می‌شود و در مورد هر موضوعی به بحث و گفتگو می‌نشینند این خوب است، اما نکته اینجاست که گاهی شاهد نشر مطالبی هستیم که اعتقاد‌ها و باور‌ها و ارزش‌ها را هدف گرفته و با ایجاد شبهه مردم را دچار سردرگمی می‌کند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر ما بخواهیم یک جشن تولد ساده یا یک مراسم را فیلم‌برداری کنیم مقدار هنگفتی هزینه پرداخت می‌کنیم، افزود: حال من از شما و تمام جامعه سؤال می‌کنم علت چیست که کشور‌های بیگانه با انواع دوربین‌های فول اچ دی و بالاترین کیفیت فیلم تهیه کرده و کاملاً رایگان در اختیار ما قرار می‌دهند.

فضای مجازی تمام ابعاد جامعه را هدف گرفته است
این مقام مسئول تصریح کرد: ما در مقابل این هجمه‌ها باید با هم متحد شویم و از فعالان و اندیشمندانمان بخواهیم در عرصه فضای مجازی وارد شوند و با ایجاد یک کمپین به نشر ارزش‌ها بپردازند، به دلیل اینکه فضای مجازی تمام ابعاد جامعه را هدف گرفته است.
بنا بر این گزارش، در همین رابطه شاهرخ خانی، روانشناس و استاد دانشگاه نیز در گفتگو با ایکنا، با بیان اینکه مشارکت اجتماعی، متضمن انواع کنش‌های فردی و جمعی به‌منظور دخالت در تعیین سرنوشت خود و جامعه و تأثیرگذاری بر فرآیند‌های گوناگون در حوزه امور عمومی است، ابراز کرد: منشأ تمام بدبختی‌ها و نا کارآمدی‌ها درون فردی است. افرادی که نسبت به خود بی‌اهمیت هستند به طبع به خانواده نیز بی‌قید و بی‌احساس هستند و در بعد وسیع‌تر به جامعه نیز بی‌اعتنا هستند.
وی با استناد به شعر بنی آدم اعضای یک پیکرند، ادامه داد: اگر جامعه را به بدن انسان تشبیه کنیم، تمامی اجزای آن به هم مرتبط هستند و لازمه ادامه حیات تغذیه است.
وی افزود: اگر بدن از غذای سالم تغذیه کند و ورزش و فعالیت داشته باشد و از آن مراقبت شود این بدن همیشه سالم و شاداب است و طول عمر افزایش می‌یابد حال آنکه اگر از غذای آلوده و مسموم استفاده کند و هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشد دچار بیماری و رکود و در نتیجه آسیب‌های فراوان و مرگ می‌شود.
وی در پایان تصریح کرد: خود بی‌تفاوتی را هم می‌توانیم از دو منظر خوب و بد نگاه کنیم گاهی خوب و گاهی بد است اگر طرف ما یک فرد نادان است، از روی جهل سخن می‌گوید، قصد ندارد که در افکارش تجدید نظر کند، بر جهل خود اصرار دارد و صحبت او از درجه بالایی برخوردار نیست باید از کنارش با بی‌تفاوتی عبور کنیم، گاهی یک انسان با تجربه و یا اندیشمند سخن می‌گوید اینجاست که بی‌قیدی و بی‌توجهی پذیرفته نیست و بلکه بیش از پیش باید به سخن او توجه کرد.

بنا بر این گزارش، آیا روزی فرا می‌رسد که بگوییم برایمان مهم نیست چه بر سر دیگران می‌آید، حال‌آنکه بی‌تفاوتی در قرآن کریم و قانون اساسی نیز نکوهش شده است. روابط عاطفی و مسئولیت‌پذیری افراد در قبال یکدیگر کجا می‌رود همه روزانه از طریق رسانه‌های گوناگون از خبر‌های فراوانی مطلع می‌شویم که می‌گوید آب‌ها آلوده است، فاضلاب شهری به دریا ریخته می‌شود، ورود روزانه ۷۰۰ لیتر فاضلاب خانگی و صنعتی به خلیج‌فارس، مرگ صد‌ها عروس دریایی در ساحل، بندرعباس شهری در تصاحب موش‌ها، کمبود سطل زباله، جاری شدن شیرابه زباله در خیابان‌ها، تعطیلی تعدادی از مراکز قرانی در استان و تعطیلی تنها دانشکده قرآنی هرمزگان، اما واکنشمان به این اخبار چیست؟ شاید آنقدر مدل‌های مختلف این خبر‌ها را هر روز می‌شنویم که دیگر برایمان بی‌تفاوت شده‌اند و یا شاید هم ما تبدیل به آدمک‌های خاکستری رنگی شده‌ایم که همرنگ اخبار خاکستری دور و برمان شده‌ایم؛ هر چه هست از پای اخبار بلند می‌شویم تا از فضای زیبای شهر! استفاده کنیم، شهری که کمبود مکان تفریحی در آن بیداد می‌کند.

گزارش از نظری، خبرنگار ایکنای هرمزگان

انتهای پیام

captcha