ثبت نامی‎های اربعین قم دو برابر شدند
کد خبر: 3757723
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶

ثبت نامی‎های اربعین قم دو برابر شدند

گروه اجتماعی ــ مدیرکل حج و زیارت استان قم از دوبرابر شدن صدور روادید زائران اربعین استان خبرداد.

ثبت نامی‎های اربعین قم دو برابر شدندبه گزارش ایکنا از قم، مهدی صالحی، مدیرکل حج و زیارت استان قم امروز 29 مهرماه در جمع رسانه ها در قم گفت: 68 هزار نفر تا کنون در سامانه سماح ثبت نام کردند؛ از این تعداد 60 هزار صدور روادید انجام شده است؛ کنسولگری عراق که در حج و زیارت مستقر هستند در سه شیفت در تلاش هستند که بتوانند 72 ساعت گذارنامه را دریافت کنند.
وی افزود: تنها مرجع رسمی برای ثبت نام زائران سامانه سماح است؛ زائران از مراجعه به دفاتر غیر مجاز زیارتی ثبت نام کنند؛ 65 دفتر زیارتی دائم و 35 دفتر موقتی در قم وجود دارد؛ امسال تعداد دفاتر دو برابر شد تا کسانی که می خواهند ثبت نام کنند به راحتی اینکار را انجام دهند.
مدیرکل حج و زیارت استان قم بیان کرد: صدور ویزای جعلی توسط برخی از اماکنن غیر مجاز انجام شده است تا کنون 8 مرکز غیر مجاز شناسایی شدند و به مراکز قضایی معرفی شدند؛ از این تعداد 2 مرکز اقدام به صدور روادید جعلی می کردند که مدیران آنها هم اکنون در اختیار مراجع قضایی هستند.
وی گفت: کسانی که به دفاتر زیارتی مراجع می کنند، مبلغ هزینه روادید به صورت ریالی دریافت می شود و هیچ دفتری حق ندارد مبلغ ارزی از زائران اخذ کنند.
مدیرکل حج و زیارت استان قم بیان کرد: پوشش بیمه ای از 20 کیلومتری عراق تا داخل مرز عراق و صرفا شهرهای زیارتی عراق است؛ این پوشش برای پیاده روی و مسیرهای پیاده روی و شهرهای زیارتی است؛ مدت پوشش بیمه ای نیز به مدت 30 روز کاری است.
صالحی اظهارکرد: ویزای اربعین کاهش پیدا کرده است ولی قطعا رایگان نمی شود به همین دلیل زائران نباید برای روادید اربعین تاخیر کنند و منتظر رایگان شدن این روادید باشند.
وی افزود: گذرنامه زائران باید حدقل 6 ماه میلادی اعتبار داشته باشد؛ برخی از زائران متاسفانه برای ثبت نام این تاریخ را دستکاری می کنند ولی کنسول عراق در موقع ورود به مرز قطعا این گذرنامه را رد خواهد کرد.
وی گفت: روز گذشته 22 هزار روادید صادر شد که رکورد صدور روادید را شکستیم؛ برخی از مراکز غیر رسمی اقدام به ثبت نام می کنند و مدت چند روز این گذرنامه ها را نزد خود نگاه می دارند و به همین دلیل است که برخی عنوان می کنند که این مدت زمانی افزایش یافته است؛ مدت زمانی رسمی برای صدور روادید 72 ساعت است؛ سال گذشته 35 هزار نفر در سامانه ثبت نام کردند و امسال این آمار دو برابر رسیده است.
مدیرکل حج و زیارت استان قم اظهارکرد: در سالهای قبل در اواخر نزدیکی به روز اربعین افرادی که وارد فضا شوند در دقیقه نود اقدام به شکستن فنس ها کردند که در شان زائران اربعین نیست در دو سال اخیر عراق اقدام به مسدود سازی مرزها کرده است با موانعی که ایجاد کرده است مگر اینکه از مبادی غیر رسمی وارد عراق شوند که اگر آنجا دستگیر شوند پیگیری و آزادسازی آنها سخت است.
وی گفت: مراکزی که مبلغی پایین تر از مبلغ حج و زیارت را دریافت می کنند قطعا دارای مشکل هستند و اقدام به صدور ویزای تقلبی می کنند؛ دفاتر زیارتی حج و زیارت مبلغی بالاتر از 234هزار تومان دریافت نمی کنند و هیچ زائری نباید هیچ هزینه بیشتری را پرداخت کند.
انتهای پیام

captcha