همایش ملی الگوی زندگی عفیفانه برگزار می‌شود/ تمایزات عفاف و حجاب
کد خبر: 3757730
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
سال 98 در قم؛

همایش ملی الگوی زندگی عفیفانه برگزار می‌شود/ تمایزات عفاف و حجاب

گروه حوزه‌های علمیه ــ برنامه‌های همایش ملی الگوی زندگی عفیفانه طی نشستی با حضور سه تن از مسئولان این همایش در دفتر بنیاد پژوهش‌های آستان قدس در قم برگزار و اعلام شد: این همایش تابستان سال آینده در قم برگزار خواهد شد.

 همایش ملی الگوی زندگی عفیفانه برگزار می‌شود/ پرهیز از یکی دانستن عفاف و حجاببه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد، رئیس دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم امروز 29 مهرماه در نشستی خبری به مناسبت تشریح برنامه‌های همایش الگوی زندگی عفیفانه که در این بنیاد برگزار شد، گفت: آستان قدس ملجا و ماوای عاطفی و معنی جهان اسلام و تشیع و از سوی دیگر ملجا علمی و پژوهشی هم هست، از این رو این بنیاد بیش از سه دهه مشغول پژوهش دینی است.

وی با بیان اینکه بنیاد از سال 1363 تاسیس شده است، بیان کرد: بنیاد دارای هشت گروه پژوهشی شامل مطالعات قرآنی، حدیث پژوهی، اخلاق و تربیت اسلامی و تعلیم و تربیت اسلامی است و 120 پژوهشگر در این مجموعه مشغول پژوهش هستند.

راد عنوان کرد: بنیاد پژوهش‌ها در استفاده از استعدادهای حوزوی و دانشگاهی از نمونه‌های موفق وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی با اشاره به رویکرد جدید بنیاد با بیان اینکه سال 96 نقطه عطف در فعالیت این مرکز است، تصریح کرد: این بنیاد در ساختار جدید دارای پژوهشکده، اندیشکده و مرکز پژوهش‌های تراثی شده است و نگاه تمدنی به آموزه‌های اسلامی و مشارکت با مراکز دیگر از جمله رویکردهای جدید آن است.

راد با بیان اینکه بنیاد به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری علمی و پژوهشی با حوزه قم و نهادهای دیگر علمی اقدام کرده است، اظهار کرد: ظرفیت پژوهشی بنیاد متعلق به همه نخبگان است، لذا آمادگی برای جذب آثار و ایده‌های اندیشمندان را داریم.

وی ادامه داد: ویژگی سوم بنیاد توجه به اقتضائات فعلی دنیای تشیع و جهان اسلام است، از این رو به رویکرد تقریب مذاهب و ادیان ابراهیمی اهتمام جدی دارد. همچنین گروه‌های علمی و پژوهشی بنیاد آمادگی گفت‌وگو با نخبگان سایر مذاهب را دارند.

راد ادامه داد: اهتمام جدی در ارتباط با مراجع و اخذ راهبرد و دیدگاه از ایشان و حفظ ارتباط با حوزه قم و استفاده از ظرفیت نخبگان حوزه مهمترین شاخصه رویکردهای جدید است تا بتوانیم در ده سال آینده به مرجعیت علمی در حوزه دین‌پژوهی برسیم.

رئیس دفتر نمایندگی قم بنیاد پژوهش‌ها بیان کرد: برپایی همایش‌های علمی و پژوهشی از دیگر کارهایی است که توسط بنیاد انجام می‌شود، از جمله همایش «الگوی مفهومی عفاف جنسی» به عنوان اولین همایش از سلسله همایش‌های ملی الگوی زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی در دستور کار قرار دارد.

راد با بیان اینکه عفت‌زدائی در جامعه روبه رشد است، افزود: عفاف مهمتر از حجاب است و متاسفانه شاخصه‌های آن رو به افول در جامعه است و دشمنان نیز سرمایه‌گذاری عظیمی در این مسئله داشته و دارند؛ بنابراین باید بیاندیشیم که چرا غرب این همه هزینه برای عفت‌زدائی در فضای حقیقی و مجازی جامعه ما دارد.

راد گفت: احیاء علمی روشمند و مستند آموزه عفاف بر مبنای آموزه‌های اسلامی، ترویج و اشاعه گفتمان عفاف‌پژوهی در سطح نخبگانی از مهمترین اهداف این همایش است.

همایش ملی الگوی زندگی عفیفانه برگزار می‌شود/ پرهیز از یکی دانستن عفاف و حجاب

عفاف؛ مفهومی اخلاقی

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا سالاری‌فرد، دبیر علمی همایش گفت: عفاف مفهومی اخلاقی در حوزه ارتباطات انسانی است و امروز شاهد کثرت ارتباط و مدل‌های ارتباطی در این عرصه هستیم.

وی افزود: مفهوم عفاف باید در شرایط کنونی تبیین و بر روی آن کار شود، یعنی تبیین کنیم که عفاف چیست و چه کسی در ارتباطات خود با دیگران عفیف است.

سالاری‌فرد با اشاره به ابعاد و چارچوب عفاف بیان کرد: عفاف صرفا مفهومی دینی نیست، بلکه اخلاقی و فطری است، لذا نیازمند واکاوی از منظر ادیان و نگاه علوم مختلف از جمله تربیتی و حقوقی و روان‌شناسی و ... است.

وی با بیان اینکه عفاف در همه ابعاد آموزشی، سیاسی و اقتصادی و ... ضروری است، عنوان کرد: گام اول در ترویج عفاف در جامعه، تبیین مفهوم و ابعاد و مرزهای آن است.

سالاری‌فرد با بیان اینکه عفاف امروز جزء آسیب‌های اجتماعی کشور است، بیان کرد: باید تردید در مورد مفهوم عفاف را برطرف کنیم؛ اینکه آیا عفاف صرفا برای بانوان است یا مقوله جنسیتی نیست؟ همچنین عفت در نظام آموزشی، رسانه، اقتصاد را باید از متون دینی به دست آوریم.

تمایزات عفاف و حجاب

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی بیاتی، عضو شورای علمی همایش گفت: عفاف از چند جهت اهمیت یافته است؛ یک علت این است که مسئله جنسی و بهره بردن از این غریزه در جوامع مختلف از جمله کشور ما اهمیت زیادی پیدا کرده و شاید بتوان گفت که برای برخی افراد به خاطر سوء تدبیر تبدیل به هدف شده است.

وی افزود: این در حالی است که در ساختارهای تمدنی حتی در غرب، به مسئله خویشتنداری جنسی و آموزش آن برای دانش‌آموزان روآورده‌اند.

وی ادامه داد: فضای مجازی و تلقی عمومی از عفاف عامل دیگر در اهمیت پرداختن به عفاف است، زیرا عفاف در جامعه ما با حجاب به یک معنا تلقی و تعبیر می‌شود که این مسئله خطر برای دینداری ما هست. اگر میان عفاف و حجاب فرقی ندانیم، می‌تواند فاجعه برای تبلیغ دین تلقی شود.

بیاتی با بیان اینکه عفاف و خویشتنداری مقدمه تعبد و زندگی مومنانه است، تصریح کرد: همایش‌های علمی که در این مسئله دنبال می‌شود، در راستای تبیین این مسئله مهم است.

وی افزود: با تحقیقات ابتدایی که داشته‌ایم، معتقدیم که عفاف دارای شبکه‌ای از مسائل از جمله عوامل تقویت، تضعیف و نمایشگرها و شاخصه‌های عفاف است و باید در این زمینه قدم‌های علمی برداریم.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای ارسال چکیده مقالات تا 20 اسفند 97 و اصل مقالات تا 31 خردادماه سال آینده فرصت دارند تا آثار خود را به نشانی قم، ابتدای چهار راه شهدا، نمایندگی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس ارسال کنند.

همچنین پوستر همایش جهت بهره‌برداری مخاطبان در ذیل آمده است.

همایش ملی الگوی زندگی عفیفانه برگزار می‌شود/ پرهیز از یکی دانستن عفاف و حجاب

انتهای پیام

captcha