كاهش ۱۶ درصدی عناوين كتاب/ کتابی از آستان قدس رضوی پرشمارگان شد
کد خبر: 3757869
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
در آمار شهریورماه خانه کتاب اعلام شد؛

كاهش ۱۶ درصدی عناوين كتاب/ کتابی از آستان قدس رضوی پرشمارگان شد

گروه ادب ــ آمار کتاب‌های ثبت شده در سایت خانه کتاب از انتشار ۶ هزار و ۶۶۱عنوان کتاب در شهریورماه خبر می‌دهد که مقایسه این آمار با سال گذشته حکایت از کاهش ۱۶ درصدی در تعداد عناوین را دارد.

كاهش ۱۶ درصدی عناوين كتاب/ کتابی از آستان قدس رضوی پرشمارگان شد

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه خانه كتاب، بر اساس آمار و اطلاعات كتاب‌های ثبت شده در سايت مؤسسه خانه كتاب در شهريورماه امسال ۶ هزار و ۶۶۱عنوان كتاب منتشر شده است كه در مقايسه با شهريورماه سال گذشته ۷ هزار و ۹۲۵ عنوان بوده و ۱۶درصد كاهش داشته است.

تعداد كتاب‌های كمک‌درسی در شهريورماه سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته تغيير ۲۲درصدی را تجربه كرده و كتاب‌های كودک و نوجوان با كاهش ۱۴درصدی در شهريورماه 97 و كتاب‌های عمومی با كاهش ۱۳درصدی روبه رو شده است. همچنين ميانگين قيمت هر كتاب در شهريورماه سال جاری ۲۴درصد افزايش یافته است.

از مجموع كل كتاب‌های منتشر شده در شهريورماه ۱۳۹۷، ۵ هزار و ۵۴۲ نسخه در تهران و مابقي در شهرستان به چاپ رسيده‌اند. بيشترين تعداد كتاب‌هاي چاپ شده در تهران به موضوع كمک‌درسی اختصاص دارد و در شهرستان‌ها اقبال بيشتری به موضوع ادبيات نشان داده شده است.

بر اساس آمار كتاب‌های منتشر شده در استان‌ها نسبت به كل كشور در شهريورماه در استان تهران، ۵ هزار و ۵۴۲ عنوان كتاب منتشر شده است كه اين ميزان ۸۳ درصد عناوين منتشر شده كل كشور را در برمی‌گيرد. بعد از استان تهران، استان‌های قم، خراسان رضوی و گيلان قرار دارند.

كتاب‌های آخرين ماه تابستان سال ۱۳۹۷ از سوی ۹هزار و ۹۱ پديدآور منتشر شده است كه از اين تعداد ۳هزار و ۴۶ پديدآور زن و مابقی مرد هستند. اما در بازه زمانی مورد بررسی در سال۱۳۹۶، ۱۰هزار و ۱۸۱ پديدآور اقدام به انتشار كتاب كرده‌اند كه ۶هزار و ۹۲۸ نفر آن مرد و ۳هزار و ۲۵۳ نفر نيز زن هستند.

انتشارات «سنجش و دانش» در شهريورماه امسال با انتشار ۱۴۵ عنوان كتاب در صدر ناشران عمومی پركار اين ماه قرار گرفت و انتشارات «راه دكتری»، شركت انتشارات «سوره مهر»، «سها دانش»، «نشر چشمه»، «شهر زبان»، «مرواريد»، «شاپرک سرخ»، «جنگل» و «ققنوس» در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

همچنين، انتشارات «شهر زبان» با انتشار ۶۹ عنوان كتاب چاپ اول در صدر پركارترين ناشر كودک در شهريورماه سال جاری قرار گرفته است. انتشارات «بلور»، «قديانی»، «كلاغ سپيد»، «پرتقال»، «هوپا»، «ذكر»، «افق»، «كاردستی» و «بين‌المللی گاج» در جايگاه‌های بعدی ناشران كودک پركار شهريورماه قرار گرفته‌اند.

كتاب «حاضران به غايبان برسانند» از انتشارات آستان قدس رضوی با ۱۱۰ هزار نسخه در صدر پرشمارگان‌ترين كتاب‌های شهريور ماه سال جاری قرار گرفت و بعد از آن كتاب «چه كنيم فرزندمان دچار آسيب‌های جنسی نشود» با ۷۰ هزار نسخه از انتشارات نوذر نخعی در جايگاه بعدی قرار گرفته است.

انتهای پیام

captcha