اصطکاک منافع شخصی با اخلاق عمومی؛ عاملی برای عدم رعایت چارچوب‌ها
کد خبر: 3757971
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

اصطکاک منافع شخصی با اخلاق عمومی؛ عاملی برای عدم رعایت چارچوب‌ها

گروه سیاست و اقتصاد - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه چون در مواردی علم اخلاق اصطکاک با منافع شخصی افراد پیدا می‌کند، آنان نمی‌توانند به چارچوبی پایبند باشند، افزود: اگر سیاست‌مدار هم در شاخه نظری و هم در عمل بتواند پایبند به اصول اخلاقی باشد، منافع آن به جامعه باز خواهد گشت.

اصطکاک منافع شخصی با اخلاق حرفه‌ای عاملی برای عدم چهارچوب‌ها

حجت الاسلام عبدالرضا اصغری در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه علم اخلاق را می‌توان به دو شاخه اخلاق عمومی و اخلاق حرفه‌ای تقسیم بندی کرد، اظهار کرد: معمولاً همه افراد در هر شغل، منصب و یا با هر موقعیت اجتماعی به اخلاقی عمومی نیازمند هستند؛ در واقع باید آداب اجتماعی که همان هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی است را رعایت کنند.
وی با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای، اخلاق اختصاصی است، ادامه داد: برای نمونه پزشکان، وکلا و... هر کدام در حوزه اداری خود، اخلاق حرفه‌ای اختصاصی دارند و به همین شکل اخلاق سیاستمداران نیز زیر مجموعه همین اخلاق حرفه‌ای قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام اصغری با بیان اینکه سیاست‌مداران نیز در حوزه فعالیت سیاسی خود اصولی را به عنوان اصول اخلاقی دارند که باید آن‌ را رعایت کنند، اظهار کرد: این اصول اخلاقی به جز اخلاق عمومی است که باید رعایت شود. در این اصول اخلاقی بایدها و نبایدهایی برای التزام سیاسیون به اخلاق مطرح شده است.

اخلاق حرفه‌ای
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تأکید بر اینکه اخلاق حرفه‌ای باید سیاست و سیاسیون را کنترل کند، عنوان کرد: اخلاق حرفه‌ای به رفتار و عملکرد سیاسیون جهت می‌دهد و باعث می‌شود آنان در چارچوب سوگندی که خورده‌اند، قانون اساسی و تعهداتی که دارند، عمل کنند.
وی ادامه داد: اگر این اصول توسط سیاست‌مداران رعایت نشود، عاملی خواهد شد که آنان در رفتار و گفتار خود ترمز نداشته و پایبند به اصول کلی نیز نباشند.
حجت‌الاسلام اصغری با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای امری صنفی است، گفت: در هر صنف و حوزه، اخلاق حرفه‌ای اصولی کلی دارد که در برخی از حوزه‌ها فروعاتش متفاوت خواهد بود. برای نمونه پزشکان و یا حتی وکلا باید در حرفه خود رازدار باشند و این یکی از اصول اخلاقی کار آن‌هاست و در صورت عدم رعایت این اصل به اشخاص و موکلان خود لطمه می‌زنند.

مدیریت اخلاق
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه این رازداری به اندازه‌ای مهم در حرفه آنان اهمیت دارد که اگر رعایت نشود، جرم تلقی شده و در قانون برای ان مجازاتی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این نشان از اهمیت رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای در هر صنف و حوزه‌ای است.
وی با تأکید بر اینکه سیاست را اخلاق باید مدیریت کند، گفت: جامعه زمانی می‌تواند بر روی سیاست مداری حساب باز کند که او پای بند به اصول اخلاقی باشد و این هم در گفتار و هم در عمل او نمایان باشد. رفتار، حالات و گفتار یک سیاست مدار باید در راستای منافع جامعه، حقوق اجتماعی، اجرای عدالت و عزت و سربلندی کشور باشد.
حجت الاسلام اصغری با اشاره به اینکه اخلاق حرفه‌ای سیاست مدار را کنترل می‌کند، ادامه داد: علم اخلاق هم شاخه نظری دارد و هم عملی و کاربردی. خیلی از افراد به شاخه اول آشنا هستند و می‌توانند ساعت‌ها در مورد آن صحبت کرده و کلاس گذاشته و مطلب بنویسند ولی مشکل اصلی سیاسیون ما در حوزه عمل و کاربرد علم اخلاق است.

اخلاق عملی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تأکید بر اینکه سیاست‌مدار باید باور کند که ملتزم به اخلاق حرفه‌ای و عامل به آن باشد تا بتواند حلال مشکلات جامعه باشد، افزود: مشکلی که افراد در عمل نمی‌توانند اصول اخلاقی را پیاده کنند، تنها به حوزه سیاسیون مربوط نخواهد شد بلکه در دیگر صنف‌ها نیز شاهد این موضوع هستیم.
وی با بیان اینکه چون در مواردی علم اخلاق اصطکاک با منافع شخصی افراد پیدا می‌کند، آنان نمی‌توانند به چارچوب پایبند باشند، اضافه کرد: اگر سیاست مدار هم در شاخه نظری و هم در عمل بتواند پایبند به اصول اخلاقی باشد، منافع آن به جامعه بازخواهد گشت والا در تارخ جهان دیده شده است که برخی از سیاسیت مداران بزرگ با مد نظر قرار دادن منافع خود، منافع جامعه را با آنکه قسم خورده و وعده داده‌اند، فراموش کرده و کشور خود را به بیگانه فروخته‌اند.

شکست جریان‌های سیاسی
حجت‌الاسلام اصغری با بیان اینکه یکی از علت‌های شکست جریان‌های سیاسی را می‌توان ناشی از عدم التزام سیاسیون به اخلاق دانست، تصریح کرد: دین به طور کلی و اخلاق به عنوان شاخه‌ای از دین انسان را مقید به رعایت اصول کلی و مهم می‌کند؛ لذا اگر پایبند به این اصول نباشیم، همانند ماشینی بدون ترمز افسارگریخته عمل خواهیم کرد. انسان‌ها در هر حوزه‌ای اگر اخلاق حرفه‌ای نداشته باشند، تمام تلاششان در راستای منافع شخصی خود خواهد بود و کشور را به حال خود رها خواهند کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: بنابراین کشور هیچوقت رشد نخواهد کرد، منافع عمومی تضمین نخواهد شد و عدالت نیز اجرایی نخواهد شد. اخلاق‌مداری در عرصه سیاست بسیار به آرامش فضای جامعه کمک خواهد کرد و آثار رفتار و فعالیت‌های یک سیاست مدار اخلاقی به جامعه بازخواهد گشت. بنابراین در این صورت است که همیشه محرومان، حل مشکلات و معضلات اجتماعی، عزت و سربلندی جامعه در روابط داخلی و بین‌المللی مد نظر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه سیاسیون می‌توانند با پایبندی به آموزه‌های دینی و اخلاق حرفه‌ای فضای کنونی جامعه را به آرامش دعوت کرده و آن را درگیر افراط و تفریط نکنند، گفت: باید جلسات اخلاقی برای سیاسیون گذاشته شود تا هم در رفتار، گفتار و عمل آنان را ملتزم به اخلاق حرفه‌ای کند.

انتهای پیام

captcha