زمینه فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان فراهم شود/ لزوم تعریف منشور اخلاقی متناسب با مقطع تحصیلی
کد خبر: 3757992
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵

زمینه فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان فراهم شود/ لزوم تعریف منشور اخلاقی متناسب با مقطع تحصیلی

گروه فعالیت‌های قرآنی - معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به اینکه فعالیتهای قرآنی در مدارس نباید به گروه خاصی محدود شود، تصریح کرد: تعدادی محدود از دانش‌آموزان در مدارس فعال هستند، اما عده‌ای دیگر با وجود حضور در نماز جماعت مدرسه فعالیت قابل توجهی ندارند برای حفظ این محصلان باید چاره‌اندیشی کرده و زمینه رشد قرآنی آنان را فراهم کرد.

باید زمینه فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان فراهم شود/ لزوم تعریف منشور اخلاقی متناسب با مقطع تحصیلی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علی شیرخانی، معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی، امروز، ۳۰ مهر در جلسه کارشناسان امور قرآن، عترت و نماز ادارات آموزش و پرورش استان که در دارالقرآن مرکزی عباسیان اراک برگزار شد گفت: هر فعالیتی بین دانش‌آموزان و حتی آحاد جامعه هویت‌بخشی را به همراه دارد. دانش‌آموزان سعی دارند با فعالیت در بخشی هویت همان بخش را به خود بگیرند.
وی با اشاره به اینکه فعالیت در مدارس نباید به گروه خاصی محدود شود، تصریح کرد: تعدادی محدود از دانش‌آموزان در مدارس فعال هستند. اما عده‌ای دیگر با وجود حضور در نماز جماعت مدرسه فعالیت قابل توجهی ندارند برای حفظ این محصلان باید چاره‌اندیشی کرده و زمینه رشد قرآنی آنان را فراهم کرد.
شیرخانی از اجرای طرح مصباح در مدارس خبر داد و گفت: امسال این طرح در قالب ترویج سبک و سیره زندگی مولا علی(ع) ارائه شود. طبق محتویات نهج‌البلاغه برای دانش‌آموزان فعال در حوزه نماز غیرمستقیم هویت بخشی انجام داده و منشور اخلاقی را برای آنان در نظر بگیریم. با تعریف منشور اخلاقی دانش آموزان را از گزند آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در امان نگاه خواهیم داشت.
معاون پرورشی اداره‌ کل آموزش و پرورش استان اضافه کرد: گاهی از طرف برخی افراد به ما ایراد می‌گیرند که فعالیت‌ها به رفتار تبدیل نمی‌شود استدلال ما برعکس این ادعاست در مراسم‌های تجلیل شاهد وقار و متانت دانش‌آموزان قرآنی هستیم آنان در مراسم تمام جوانب معنویت و رفتار قرآنی را لحاظ کرده و خوشبختانه شاهد رفتار غیرقرانی از آنان نیستیم. تغییر در رفتار ایجاد شده در معنای این است که مفاهیم قرآنی آموخته شده به رفتار تبدیل شده است.
شیرخانی به حفظ جزء سی‌ام قرآن نیز اشاره و در تشریح اهداف این طرح گفت: ما اعتقاد داریم برای حفاظت جوانان از آسیب‌ها باید آنان را در سنین کودکی و نوجوانی با قرآن آشنا کرد. شناخت آنان از مفاهیم قرآن در سن پایین باعث خشکیده شدن اثرات منفی و معضلات اجتماعی در ذهن و روح دانش‌آموزان می‌شود.
وی افزود: اگر برنامه‌ها برای همه دانش‌آموزان اجرایی شود شاهد حضور دانش‌آموزان تکراری در همه زمینه‌ها نخواهیم بود. مربیان باید به صورت مستقیم و به ویژه غیرمستقیم دانش‌آموزان را با مبانی دینی، قرآن و نماز آشنا کنند. منشور اخلاقی باید متناسب با مقطع تحصیلی دانش‌آموزان تعریف شود. مبانی اخلاقی در نهج‌البلاغه برای دانش‌آموزان ابتدایی با زبان شیوا و قابل فهم ارائه شود.
به گفته شیرخانی افرادی به ناحق فعالیت‌های آموزش و پرورش را سوری جلوه می‌دهند. خیلی‌ها می‌گویند تعداد افراد فعال در مدارس محدود بوده و خدمات روی همین دانش‌آموزان متمرکز است در جواب به این افراد باید بگویم ما برای تمام دانش‌آموزان برنامه داریم از هیچ حوزه‌ای غفلت نکرده و نخواهیم کرد با برنامه‌ریزی حلقه فعالیت دانش‌آموزان را بازتر از گذشته کرده و این ملاک انحصاری بودن را با حضور همه دانش‌آموزان در میدان خواهیم شکافت.
وی هدف از تعریف منشور اخلاقی را خروج نهج‌البلاغه از مهجوریت عنوان کرد و افزود: اجرای طرح امین در مدارس، برگزاری مسابقات قرآن، طرح‌های مهم عترت و نماز همه عواملی است که به حضور پررنگ محصلان در زمینه‌های مختلف کمک می‌کند. تبلیغات روی فعالیت‌ها باید صورت گیرد. گاهی آموزش و پرورش را متهم به فعالیت‌های خلاف دستورالعمل‌های دینی و اعتقادی می‌کنند. موج دانش‌آموزان متعهد و با اخلاق در زمینه‌های مختلف قرآنی، نماز، علمی و ... گواه این است که تمام خدمات ارائه شده منطبق با موازین اسلام و قرآن است. کارشناسان قرآن ادارات آموزش و پرورش در شهرستان‌های خود جریان‌ساز باشند و فعالیت‌های قرآنی را همچون احلی من العسل پررنگ جلوه دهند.
انتهای پیام

captcha