تجلیل از بانوان قرآنی؛ ارائه الگو به نسل سوم و چهارم
کد خبر: 3758044
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
دژبرد تأکید کرد:

تجلیل از بانوان قرآنی؛ ارائه الگو به نسل سوم و چهارم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی گفت: معرفی بانوان قرآنی موفق و شناساندن آنان در میان انبوه جامعه بانوان براساس معیارهای لازم از سویی می‌تواند به نسل‌های سوم و چهارم الگو ارائه کند و از سویی دیگر نیز به تبیین، ترویج و اشاعه فرهنگ قرآن و اهل‌بیت(ع) کمک کند.

تجلیل از بانوان قرآنی؛ ارائه الگو به نسل سوم و چهارمبه گزارش ایکنا؛ همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه با وقفه‌ای یک‌‌ساله طی آذرماه امسال، پانزدهمین دوره آن با محوریت «قرآن و امام جواد(ع)» در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

در این راستا با فاطمه دژبرد، سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی، به گفت‌وگو نشستیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم؛
ــ درابتدا درباره مشارکت این مرکز با همایش بانوان قرآن‌پژوه بگویید.
با توجه به اینکه پانزدهمین همایش بانوان قرآن‌‌پژوه با محوریت «قرآن و امام جواد(ع)» برگزار می‌شود، طی تصمیمی که اخذ شد، بنا شد این دوره از همایش در مشهد و به میزبانی آستان قدس رضوی برپا شود. کارهای اجرایی این همایش با این مرکز است که شامل اقداماتی نظیر دعوت از بخشی از میهمانان و مخاطبان مشهد مقدس، هماهنگی‌های برگزاری همایش در حرم‌ مطهر رضوی، دعوت از تولیت آستان قدس رضوی و بخشی از پوشش رسانه‌ای و همچنین مشارکت در تأمین جوایز برگزیدگان و تهیه هدایای فرهنگی برای مخاطبان می‌‌شود.
ــ نقش بانوان در توسعه فرهنگ اسلامی چه در جهان اسلام و چه در ایران را بیان کنید.
قطعاً بانوان به عنوان بخشی از جامعه در توسعه فرهنگ اسلامی دخیل هستند، چون بانوان رسالت انسان‌سازی دارند و می‌توانند در ساختن نظام اجتماعی و جامعه دخیل باشند. محوریت زنان در خانواده به عنوان نقش مادر و همسر مؤثر است و سازنده خانواده‌ اسلامی و جامعه‌ای موفق است.
در جامعه اسلامی نقش زن باید با تأکید بر نقش او در خانواده به عنوان مادر و همسر دیده شود و اثرگذاری آن بر اجتماع نیز سنجیده شود. برپایی چنین همایش‌هایی برای معرفی زنانی که این رویکرد را داشته‌اند و در کنار نقش مادری و همسری‌شان در عرصه‌های علمی، سیاسی، اجتماعی و پژوهشی نقش‌آفرینی کرده‌اند، می‌تواند به نسل سوم و چهارم مدل و الگو ارائه کند. قطعاً باید شأنیت زن برای ورود به عرصه‌های اجتماعی حفظ شود تا نقش زن در خانواده دچار خدشه نشود.
ــ با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، در چه بخش‌هایی شاهد حضور جدی بانوان بوده‌ایم و در چه بخش‌هایی شاهد توجه کمتر آن‌ها هستیم؟
همان طور که مقام معظم رهبری نیز فرمود‌ه‌اند، بانوان باید در سه بعد، فردی، اجتماعی و خانواده نقش‌آ‌فرینی کنند. در بُعد فردی بحث تهذیب نفس، بصیرت و چگونگی شخصیت فرد و ارتقای معارف الهی مد نظر است. در بُعد اجتماعی اثرگذاری که می‌‌توانند داشته باشند، کما اینکه مصادیق آن را در بحبوحه سال‌های انقلاب اسلامی و پس از آن داشته‌ایم. مقام معظم رهبری فرموده‌اند بانوان باید در سطح خانواده جنگ و دفاع را به عنوان ارزش معرفی کنند. این نشان‌دهنده این است که نقش بانوان در اجتماع با بُعد شخصیتی‌شان منافاتی ندارد.
اینکه نتوانستیم مدل‌ها و الگو‌های بانوان موفق در عرصه اجتماعی را به نسل سوم و چهارم به خوبی منتقل کنیم، موجب شد که  درباره اثرگذاری اجتماعی بانوان غفلت به‌ وجود آید و الگوی مطلوب حضور زن مؤمن انقلابی را در جامعه نتوانسته‌ایم آن‌ گونه که باید و شاید نشان دهیم. با وجود اینکه موارد متعددی داشته‌ایم که بخشی از اشکال به افرادی که مدیریت این امر را انجام می‌دهند بازمی‌گردد و بخش دیگر مربوط به افرادی است که هنوز نتوانسته‌اند هویت زن انقلابی را پیدا کنند و هنگامی که وارد عرصه جامعه می‌شوند، با تعارض و اختلافاتی روبه‌رو می‌شوند که آیا به نقش اجتماعی‌ام بپردازم و یا به اشتغالم توجه کنم. اینجا باید همه کمک کنیم تا الگو‌ها، مدل‌ها و چارچوب‌های حضور زن در عرصه اجتماع و خانواده‌ها با حفظ معیار فردی مشخص شود تا نسل‌های بعدی چون نسل چهارم هم تکلیف خود را با حضور در عرصه اجتماع با رویکرد خانواده‌محوری بدانند.
ــ چه نهادها یا ارگان‌هایی در ارائه الگوی مطلوب حضور زن مؤمن انقلابی کوتاهی کرده‌اند؟
بخشی از آن به مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف بازمی‌گردد و بخشی دیگر به خود ما که برای خودمان الگو از بانوان موفق تعریف نکرده‌ایم. بانوانی که در عرصه انقلاب و دوران هشت سال دفاع مقدس موفق بوده‌اند، درباره شیوه حضورشان در عرصه اجتماعی مدل و الگو تولید می‌کردند. کتاب‌هایی چون دا، که با این موضوع نگارش می‌شود، هدفش این است که نشان دهد تضادی بین نقش من در خانواده و اجتماع نیست. بنابراین نهادها و دستگاه‌های متولی زمینه را به خوبی فراهم نکرده‌ایم، چه سیستم آموزش و پروش و چه مراکز آموزش عالی و ... و بخشی دیگر از آن به تربیت‌های نامناسب خانواده‌ها بازمی‌گردد.
ــ برپایی همایش‌های تجلیل از بانوان قرآنی چه میزان می‌تواند در گسترش فرهنگ متعالی قرآن در جامعه اثرگذر باشد؟
قطعاً مؤثر است. هنگامی که بانوی متعهد، محجبه و تحصیل‌کرده را طی این همایش‌ها معرفی می‌کنیم که به صورت تخصصی در بحث‌هایی چون پژوهش‌ها و هنرهای قرآنی فعالیت کرده است، می‌تواند به عنوان الگو معرفی شود، چون هم شئونات خانوادگی را رعایت کرده است و هم از لحاظ فردی مهارت‌هایی را کسب کرده و ارتقا و اعتلایی را برای شخصیت خود به وجود آورده است و هم در تبیین و ترویج مکتب قرآن و اهل‌بیت(ع) توانسته به جامعه و دستگاه‌های دیگر خدمت کند.
این بخشی از قضیه است که قطعاً معرفی این بانوان و شناساندن آنان در میان انبوه جامعه بانوان براساس معیارهای لازم می‌تواند به نسل‌های بعدی الگو ارائه کند و از سوی دیگر نیز به تبیین، ترویج و اشاعه فرهنگ قرآن و اهل‌بیت(ع) کمک می‌کند آن هم با ظرافت‌هایی که آموخته‌اند و در عرصه هنر‌ و یا پژوهش‌های قرآنی و ... فعالیت کرده‌اند.
ــ چه میزان مصمم بودید که بخش‌های تحت نظارت بانوان و خانواده آستان نگاهی ویژه به این همایش داشته باشند؟
چون تولیت آستان تأکید بر برپایی این همایش در مشهد مقدس داشتند و معتقد به اثرگذاری این همایش نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام بوده‌اند. لذا تمام سازمان فرهنگی آستان و مؤسسات تابعه آن برای برپایی هرچه بهتر و باکیفیت‌تر این همایش تلاش می‌کنند و مجموعه معاونت تبلیغ و معاونت رسانه آستان و معاونت اماکن متبرکه آستان قدس نیز کمک می‌کنند که این دوره به بهترین نحو و اثرگذارتر از دوره قبل برگزار شود.
ــ صحبت پایانی
همه به جامعیت قرآن و معجزه بودن آن اذعان داریم و اینکه از زوایای مختلف به متن قرآن پرداخته شود و از نگاه‌های مختلف مسائل کاربردی و امروزی جامعه را از دل قرآن بیرون بکشیم، این خود به تبیین هر آنچه در قرآن نهفته است کمک می‌کند و قطعاً به فرهنگ‌سازی در جامعه نیز می‌انجامد. هنگامی که جوانان و نوجوانان ببینند که بانوی پژوهشگر قرآنی پاسخ به شبهه و سؤالشان را از دل قرآن بیرون کشیده است، حتماً سراغ این کتاب ارزشمند خواهند رفت.
انتهای پیام

captcha