وجود فضای گفت وگو و مناظره یکی از مصادیق توسعه است
کد خبر: 3758080
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴
مشاور استاندار گیلان در امور جوانان:

وجود فضای گفت وگو و مناظره یکی از مصادیق توسعه است

گروه اجتماعی - نوروزپور با بیان اینکه فضای دیالوگ، گفت وگوی سالم و نقد منصفانه باید به عنوان یک ابزار در هر جامعه ای رونق داشته باشد، گفت: وجود فضای گفت وگو و مناظره یکی از مصادیق توسعه است.

وجود فضای گفت وگو و مناظره یکی از مصادیق توسعه است

فرشاد نوروزپور، مشاور استاندار گیلان در امور جوانان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به برگزاری مرحله منطقه ای هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به میزبانی گیلان، اظهار کرد: مسئله گفت وگو، مناظره، مباحثه، تبادل افکار و تضارب آرا همواره مورد توجه جوامع در طول تاریخ بوده است.

وی با اشاره به تاکید موکد فرهنگ ملی و اسلامی ما به جایگاه گفت وگو، مناظره و تضارب آرا، افزود: مقوله مناظره و تبادل افکار در سال های پرتنش سیاسی اوایل انقلاب با محوریت علمای بزرگی همچون شهید بهشتی و شهید مطهری و سایر رهروان مکتبی انقلاب دنبال می شد و نقش عمده ای در کاهش تنش های سیاسی جامعه ایفا کرد.

مشاور استاندار گیلان در امور جوانان، برگزاری مسابقات ملی مناظره در حوزه دانشجویان را یک ابتکار مثبت و یک خوش سلیقگی دانست و تصریح کرد: دانشگاه علاوه بر کارکردهایی که در عرصه های علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد، مرکزی برای تربیت نیروی انسانی است و این نیروی انسانی برای توانمند شدن به فرهنگ گفت وگو و مهارت تعامل و تبادل نظر نیاز دارد.

نوروزپور، با اشاره به حضور قاعده هرم سنی کشور در دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: جوانان هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی مهمترین گروه های هدف جامعه را تشکیل می دهند و لذا این خصوصیت اجتماعی یکی از آماده ترین بسترها را برای نهادینه کردن فرهنگ گفت وگو و مناظره فراهم می کند.

وی محیط دانشگاه را محیط گفت وگو و تبادل نظر فارغ از حوزه های تحصیلی دانست و اضافه کرد: گفت وگو، تبادل نظر و تضارب آرا به کاهش تنش های اجتماعی کمک می کند و موجب می شود به مسیری غیر از مسیرهای هیجانی که رنگ و بوی شعار دارد، هدایت شویم. بی تردید خروجی گفت وگوها و مناظره های سازنده و حرفه ای در اصلاح امور و بهبود وضع کشور تاثیرگذار خواهد بود.

فعال فرهنگی و رسانه ای گیلان، با تاکید بر لزوم توجه به مسئله گفت وگو و مناظره در بین اهالی دانشگاه که قاطبه آن را جوانان تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: فرهنگ نقد و ارائه نظر در کوتاه مدت موجب حل مسائل و مشکلات اجتماعی و کاهش تنش ها در فضاهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می شود، اما در بلندمدت به عنوان یک هدف ما را به سمت توسعه سوق می دهد.

وی با بیان اینکه فضای دیالوگ، گفت وگوی سالم و نقد منصفانه باید به عنوان یک ابزار در هر جامعه ای رونق داشته باشد، گفت: وجود فضای گفت وگو و مناظره یکی از مصادیق توسعه است لذا نیاز داریم بیشتر به این عرصه ورود کنیم و برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویان یکی از نمونه های بارز این ظرفیت سازی است.

به گزارش ایکنا، مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان به همت جهاددانشگاهی استان گیلان از 21 لغایت 25 مرداد 97 در دانشگاه پیام نور رشت برگزار شد. در این راستا، مرحله منطقه ای مسابقات ملی مناظره دانشجویان نیز با حضور تیم های شرکت کننده از استان های اردبیل، زنجان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین و گیلان از 29 مهر لغایت 2 آبان 97 در دانشگاه گیلان در حال برگزاری است.

این مناظره به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان و با مشارکت سایر نهادهای فرهنگی استان برگزار شده است.

انتهای پیام

captcha