امیدوارم هنرجویانم شرکت‌کنندگان آینده همایش بانوان قرآن‌پژوه باشند/تبلیغات وسیع نیاز اصلی همایش
کد خبر: 3758165
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
پیشکسوت هنر سوزن‌دوزی:

امیدوارم هنرجویانم شرکت‌کنندگان آینده همایش بانوان قرآن‌پژوه باشند/تبلیغات وسیع نیاز اصلی همایش

گروه هنر ــ ناهید معقولی از هنرمندان پیشکسوت شرکت‌کننده در همایش بانوان قرآن‌پژوه گفت: با وجود سوابقی که من در هنر سوزن‌دوزی دارم اما شرکت در این همایش انگیزه مضاعفی در من ایجاد می‌کند تا آنجا که می‌توانم هنرجویانی کارآمدتر برای حضور در ادوار آتی آن تربیت کنم.

امیدوارم هنرجویانم شرکت‌کنندگان آینده همایش بانوان قرآن‌پژوه باشند/نیاز همایش به تبلیغات بیشتر

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ ناهید معقولی از جمله فعالان پیشکسوت در عرصه هنر سوزن‌دوزی در شهرستان کاشان است که قرار است در جریان پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه از او تقدیر به‌ عمل آید. به همین دلیل با این هنرمند عرصه هنرهای سنتی گفت‌و‌گویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ـ ابتدا خودتان را معرفی کنید و در ادامه توضیح دهید که چگونه به عرصه هنر سوزن‌دوزی علاقه‌مند شدید و از چه سالی به شکل حرفه‌ای به آن پرداخته‌اید؟

ناهید معقولی هستم و در سال 1340 در شهر کاشان متولد شدم. در دوران کودکی مادربزرگ سیده‌ای داشتم که سوزن‌دوزی‌های سنتی انجام می‌داد و از همان زمان من سعی داشتم که به تقلید از او به دوخت‌ودوز مشغول شوم.

این روند ادامه داشت تا زمانی که تحصیلات من در مقطع دبیرستان تمام شد و همزمان احساس کردم که در زمینه سوزن‌دوزی تقریباً مسلط شده‌ام و بر پایه استعداد ذاتی و البته آموزه‌های مادربزرگم خیلی زود در این زمینه در میان همسالانم سرآمد شدم.

پس از اخذ دیپلم بلافاصله در دانشگاه قبول شدم، اما به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی، شهادت استاد نجات‌اللهی در محیط دانشگاه و البته وقوع انقلاب فرهنگی دیگر نتوانستم درسم را ادامه بدهم و در سال 59 دانشجوی انصرافی رشته روانشناسی شدم و با توجه به اطلاعات خوب عمومی که در زمینه هنر داشتم به دنبال فعالیت در عرصه هنرهای خاص رفتم و توانستم در این زمینه موفق شوم.

ـ به توفیقاتی که در روند فعالیت حرفه‌ای در این عرصه هنری به دست آورده‌اید اشاره کنید؟

از سال 80 به خاطر شغل همسرم به اصفهان آمدم و کار را از طریق اداره فنی و حرفه‌ای استان به‌ عنوان مربی حق‌التدریس شروع کردم و حین تدریس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای را احداث کردم و با تأسیس این آموزشگاه توانستم به‌ عنوان یککارآفرین نمونه پله‌های ترقی را پشت سر بگذارم و پیشرفت کنم.

در سال 89 به‌ عنوان مربی نمونه کشور معرفی شدم و تندیس، لوح و جوایز نقدی از وزیر کار و رفاه اجتماعی دریافت کردم و سپس اداره میراث فرهنگی و گردشگری مرا به‌ عنوان بانوی ملی سال 90 انتخاب کرد و برند کیفیت ملی در صنایع دستی و برند یونسکو به من اعطا شد. درسال 93 نیز بار دیگر به عنوان بانوی سال برند کیفیت را دریافت کردم و موفق به دریافت تندیس و لوح  کارآفرین برتر و برند کیفیت ملی از یونسکو شدم. روند موفقیت‌ حرفه‌ای من ادامه یافت تا اینکه در سال 95 از طریق اتاق بازرگانی استان اصفهان به عنوان کارآفرین نمونه برگزیده شدم و در اسفندماه 96 در کیش به عنوان نخستین بانوی ایرانی مقام بانوی کار‌آفرین نمونه از استان اصفهان را دریافت کردم.

ـ حوزه کار شما بسیار متنوع است و با توجه به فرم ثابت در زمینه اجرای هنری قادرید در زمینه محتوا این هنر را به سمت  مضامین دینی و قرآنی سوق دهید تا بتوانید به این دلیل در همایش شرکت کنید. در این مورد هم توضیح دهید.

سال 1380 رشته کتیبه‌دوزی را که از زیرشاخه‌های هنر سوزن‌دوزی است به هنرجویان آموزش می‌دادم و هنرجویانم را مکلف کرده بودم که اسمای الهی را در کتیبه‌دوزی دنبال کنند و این به‌ عنوان کار پایه‌ای در آموزش کتیبه‌دوزی همواره در کارگاه‌های من انجام می‌شد.

امیدوارم هنرجویانم شرکت‌کنندگان آینده همایش بانوان قرآن‌پژوه باشند/نیاز همایش به تبلیغات بیشتر

در سال 1395 از طرف جشنواره رضوی به اتفاق هنرجویانم اثر زیبایی را خلق و آن را تقدیم آستان قدس رضوی کردم و مستندات آن را در رزومه‌ام به دبیرخانه همایش فرستادم و از آنجا که ماهیت این همایش پژوهشی است، تمام استانداردها را به عنوان برنامه‌های پژوهشی درباره استانداردهای کتیبه‌دوزی، که برای اداره فنی و حرفه‌ای تألیف کرده بودم، نیز ارائه کردم.

ناگفته نماند که در آموزشگاه تاکنون مربیانی را برای کتیبه‌دوزی آیات و روایات و اسماء الهی آموزش پرورش داده‌ام و نیز تمامی رشته‌ها در قالب کتیبه‌دوزی و سوزن‌دوزی به آیات و اسماء الهی اختصاص دارد و برای جلوه‌گری بیشتر به دنبال ترکیب این هنر با سایر هنرها هستیم.

ـ با توجه به پیشینه پژوهشی که دارید به نحوه تعامل خودتان با مراکز آموزشی نیز اشاره کنید.

مجموعه تحقیقات و پژوهش‌هایم در زمینه تربیت استاد و مربی کتیبه‌دوزی به دانشگاه تربیت مربی کرج ارسال شده است و چندین مربی کشوری را در رشته کتیبه‌دوزی اسماء الهی و آیات و روایات پرورش داده‌ام. در زمینه کار حرفه‌ای دوخت روکش مرقد هلال بن علی در آران و بیدگل کاشان در دست انجام است که این کار در کانال خبری همایش پانزدهم نشان داده خواهد شد.

ـ برگزاری این همایش در شما به‌ عنوان هنرمند پیشکسوت این حوزه و همچنین سایر هنرجویان و فعالان این عرصه تا چه اندازه می‌تواند سبب ایجاد انگیزه شود؟

برگزاری این همایش قطعاً در ایجاد انگیزه و رغبت بیشتر در من به عنوان فعال در این عرصه هنری بی‌تأثیر نیست، حتی به این فکر می‌افتم که از این پس بتوانم در زمینه تربیت و آموزش هنرجویانم آنچنان کارآمد عمل کنم که در آینده دور و نزدیک آن‌ها نیز بتوانند در چنین رویدادهایی موفق باشند و به این واسطه هم در طول دوران حیات حرفه‌ای من و هم پس از آن برای من باقیات‌الصالحاتی به یادگار بماند.

ـ از چه طریقی با این همایش و نحوه حضور در آن مطلع شدید؟

از طریق خانم محبوبه پورغدیری. او یکی از هنرمندانی است که در شهر اصفهان با من همراه است و باعث شد که به این سمت و سو گرایش یابم و خودم را معرفی کنم. وی در زمینه پژوهش‌های قرآنی و در عرصه دوخت‌ودوز مرقد امامان، امامزاده‌ها، آیات و روایاتی از امام رضا(ع)، که تقدیم به جشنواره رضوی شده است، با من همکار بودند و امیدواریم بتوانیم به کمک هم از تلفیق برخی رشته‌های هنری به سبک و سیاق جدیدی در این عرصه دست یابیم و آن را رواج دهیم.

ـ آیا مسئولان و نهادهای متولی فرهنگی در عرصه هنری از شما حمایت کرده‌اند؟

اگر بخواهم به حمایت‌ها به شکل کامل اشاره کنم باید بگویم که آنچنان پررنگ نیستند و حتی توانایی‌های دولت برای مساعدت در این زمینه کم هست. ادارات مرتبط  کم‌لطفی می‌کنند یا نمی‌توانند یا ما نتوانسته‌ایم اهمیت موضوع را برای آن‌ها تشریح کرده تا آن‌ها اداره امور را به دست بگیرند. البته سازمان صنایع دستی بهتر حمایت می‌کند و بازارهایی را برای فروش محصولات در نظر می‌گیرد.

در یکی دو سال اخیر، سه نمایشگاه برای عرضه محصولات برگزار کردیم که شامل خوداشتغالی و کارآفرینی هنرجویان ما می‌شود. نمایشگاه‌های داخلی و خارجی نیز به واسطه اتاق بازرگانی دایر شده است و خانم اخوان‌نسب با ایجاد نمایشگا‌ه‌ها و همایش‌هایی در زمینه شناساندن این هنر اصفهان در سطح استان و حتی کشوری کوشا هستند.

ـ چه توصیه‌ای دارید که هنرتان تبدیل به هنری مقدس برای هنرجویان شود و آنان به واسطه اشتغال در آن، حس عبادت و بندگی کنند؟

زمانی که هنرجویان در سنین و مقاطع تحصیلی مختلف به من مراجعه می‌کنند و درباره کاربرد این هنر مشورت می‌کنند، برای اینکه آیات و روایات الهی در زندگی آن‌ها جاری شود و به زندگی آن‌ها رنگ و لعابی الهی ببخشد و موجب تقویت روحیه آنان شود توصیه می‌کنم که از همان ابتدا مضامین دینی، قرآنی و روایات معصوم(ع) مثلاً عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» و «و ان یکاد» را به عنوان محتوای خلق آثارشان برگزینند و بیش از پیش با چنین مضامین و موضوعاتی عجین شوند. حتی پس از پایان کار و نصب اثر بر روی دیوار خانه، گالری و آموزشگاه این امر موجب می شود تا به ویژه جوانان در مواجهه با این آثار به این هنر که با پرداختن به چنین مضامینی رنگ و لعابی قدسی به خود گرفته کشش پیدا کنند.

ـ همایش بانوان قرآن‌پژوه تلاش کرده است که با ایجاد بخش‌های مختلف تمامی حوزه‌های مورد نظر خود را براساس اهداف معین تأمین کند. آیا از منظر شما این همایش بخش مغفولی دارد؟

تصور من این است که چنین همایشی نیاز به تبلیغات و برد رسانه‌ای بیشتری دارد تا به این واسطه بتوانیم زمینه فعالیت‌های خود را به سبب پیگیری و خواست مسئولان برگزاری و مخاطبان به سطح بالایی برسانیم و رونق بدهیم. همچنین با برگزاری چنین همایش‌هایی با وجود آنکه شرکت‌کنندگان در آن هنرمندان دغدغه‌مند هستند، باید نهادهای دولتی حمایت‌های همه‌جانبه‌ای کنند تا پس از برگزاری همایش و در مقاطع گوناگونی از سال با برپایی نمایشگاه‌های متعدد و ایجاد بازار فروش شاهد رونق چرخه اقتصادی این هنر نیز باشیم.

گفت‌و‌گو از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha