پیش رویداد استارتاپ ویکند دریاچه ارومیه در تبریز برگزار شد
کد خبر: 3758226
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
با مشارکت سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی؛

پیش رویداد استارتاپ ویکند دریاچه ارومیه در تبریز برگزار شد

گروه اجتماعی- پیش رویداد استارتاپ ویکند دریاچه ارومیه با هدف تبیین جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه، فرهنگ‌سازی در خصوص احیای دریاچه ارومیه و شناسایی ایده‌های خلاقانه در حوزه محتوای دیجیتال با مشارکت معاونت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی و غربی برگزار شد.

پیش رویداد استارتاپ ویکند دریاچه ارومیه در تبریز برگزار شد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، امروز یکم آبان ماه پیش رویداد استارتاپ ویکند دریاچه ارومیه با هدف تبیین جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه، فرهنگ‌سازی در خصوص احیای دریاچه ارومیه و شناسایی ایده‌های خلاقانه در حوزه محتوای دیجیتال، با مشارکت معاونت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی و غربی برگزار شد.

خلیل ساعی، مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی، در این جلسه، با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۲۳ سانتی‌متر است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، دو سانتی‌متر کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که با تشکیل ستاد احیای دریاچه، وضعیت تا حدودی تثبیت شده و پروژه‌های مختلفی برای وارد کردن آب به پیکره‌ی دریاچه در حال اجراست، ادامه داد: از سال ۱۳۷۴ تا قبل از تاسیس ستاد احیا، سالانه حدود ۴۵ سانتی متر و در نهایت در بازه زمانی ۲۰ ساله به میزان هشت متر از ارتفاع دریاچه کاسته شده بود.

ساعی، یادآور شد: دریاچه ارومیه در حال حاضر یک میلیارد متر مکعب آب دارد؛ در حالی که اگر ستاد احیا شکل نمی گرفت، شاهد وجود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب دراین دریاچه بودیم.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی گفت: حق آبی دریاچه ارومیه دو میلیارد و ۵۷۸ میلیون مترمکعب است و آب دریاچه ارومیه به میزان ۱.۲ میلیون متر مکعب تبخیر می‌شود که باید راهکاری برای جلوگیری از تبخیر این میزان آب دریاچه اندیشیده شود.

وی با بیان این‌که یکی از راهکارهای احیای دریاچه ارومیه جلوگیری از کاهش تبخیر آب است، گفت: اگر بتوانیم راهکاری برای کاهش تبخیر داشته باشیم و سالانه از میزان ۱.۲ میلیارد متر مکعب آبی که تبخیر می شود را به ۶۰۰ میلیون متر مکعب تبدیل کنیم، می توانیم ۶۰۰ میلیون متر مکعب دیگر نیز ذخیره داشته باشیم.

وی در خصوص انتقال آب دریای خزر به دریاچه‌ ارومیه گفت: به لحاظ اختلاف سطح بین این دو، انتقال آن نیازمند انرژی خاصی است که تامین نیروگاه‌های آن برای دولت در شرایط فعلی مقدور نیست، از سویی نیز به دلیل عدم همخوانی، انتقال دریای خزر به دریاچه ارومیه می تواند اکوسیستم دریاچه ارومیه را به هم بزند.

وی افزود: انتقال آب از طریق دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه طرح‌ مطالعاتی هست که مراحل تکمیلی خود را درحال حاضر می‌گذراند، البته این موضوع بستگی به انجام توافقات بین المللی میان ایران و ترکیه دارد.

ساعی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در انرژی‌های خورشیدی می‌تواند به عنوان یک اشتغال و معیشت جایگزین برای کشاورزان تلقی شود، ادامه داد: در رابطه با بحث اصلاح الگوی کشت، سازمان جهاد کشاورزی استان اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا کشت درختانی که نیاز به آب کمتری دارند را ترویج دهند.

وی در رابطه با رویداد استارت آپ‌ویکند دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: بهتر است در این استارت آپ مواردی را که ستاد احیای دریاچه ارومیه در رابطه با نجات این دریاچه انجام نداده است، مورد بررسی قرار گرفته و همچنین به مطالعه مباحث کشاورزی پرداخته شود.

رویداد اصلی استارتاپ ویکند دریاچه ارومیه از تاریخ 30 آبان تا 2 آذر به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و ستاد احیای دریاچه ارومیه، استانداری و واحدهای جهاد دانشگاهی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و سایر واحدها، در ارومیه برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به شرکت در رویداد اصلی جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه می‌توانند تا ۱۵ آبان ماه در سایت جشنواره به نشانی www.lakeurmiait.ir و یا در سایتwww.evand.com ثبت نام کنند.

انتهای پیام

captcha