راهپیمایی اربعین با نگرش جهانی برگزار می‌شود
کد خبر: 3758316
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
رئیس مرکز معماری حوزه هنری:

راهپیمایی اربعین با نگرش جهانی برگزار می‌شود

گروه هنر ــ علی فروزان‌فر درباره دومین مسابقه طراحی معماری موکب گفت: زمانیکه میلیون‌ها نفر با گرایش‌های مختلف در راهپیمایی اربعین حضور پیدا می‌کنند، بیانگر آن است که نگرشی جهانی در این رویداد، نقش دارد.

به گزارش ایکنا، علی فروزان‌فر، رئیس مرکز معماری حوزه هنری اظهار کرد: دومین جشنواره طراحی معماری موکب نسبت به دوره قبل از استقبال بسیار خوبی برخوردار بود، آثاری که به دبیرخانه جشنواره رسید از نظر کیفی نسبت به دوره قبل رشد خوبی را نشان می‌دهد. اولین دلیل برگزاری این مسابقه در حوزه معماری جنبه احساسی و عاطفی دارد. این که هنرمندان هر یک می‌خواهند با خلق یک اثر، ارادت خود را به دستگاه حضرت سیدالشهدا(ع) ثابت کنند، هرکس بسته به استعدادی که دارد، شاعر با سرودن شعر، نقاش با خلق یک تابلو و نوازنده با نواختن موسیقی چنین هدفی را دنبال می‌کنند. معماران و فعالان عرصه معماری نیز می‌خواهند با خلق یک اثر و طراحی‌های معماری، سهمی از این حرکت عظیم داشته باشند. دلیل بعدی یک دلیل منطقی و تخصصی است. امروزه موکب‌ها نیازمند یک معماری حساب شده هستند و باید به شکل تخصصی برای معماری آن‌ها کاری انجام داد.

فروزان‌فر با اشاره به این که چند سالی است که حرکت راهپیمایی اربعین از یک رخداد منطقه‌ای به یک پدیده جهانی بدل شده، تصریح کرد: حضور میلیون‌ها نفر در یک پیاده روی نیازمند نگرش جهانی نسبت به این مراسم است، جامعه عراق یک جامعه عشیره‌ای و قبیله‌ای است و از همین رو برای نظم دهی فضای موکب‌ها در بعضی موارد با تداخل فضایی و برهم ریختگی مواجه هستیم، از همین رو برای نظم دهی به سیستم موکب‌ها جامعه متخصصان معماری ایران باید حرکتی انجام دهند، هرچند فعالیت‌هایی در بستر این راه صورت گرفته است، اما نابسامانی هایی در طراحی موکب وجود دارد، از سمت کشور عراق مراجعاتی صورت گرفت، از همین رو این دغدغه ایجاد شد که مسابقه‌ای شکل بگیرد تا بتوانیم ایده‌های خلاقانه را پیرامون طراحی موکب‌ها به عراق ارائه دهیم.

رئیس مرکز معماری حوزهنری در پایان عنوان کرد: در سال نخست این جشنواره آثاری ارائه شد که نشان می‌داد باید با دقت بیشتری نسبت به فضای موکب نگاه شود، از همین رو در سال دوم شرکت کنندگان بیشتری حضور داشتند و آثار دقیق‌تر و پخته‌تری به دبیرخانه ارسال شد، امیدواریم که با همت دوستان و علاقه‌مندان به طراحی معماری، موفق شویم طراحی‌های مطلوبی را به جهان معرفی کنیم. ما می‌خواهیم طراحی موکب را به طور جدی ادامه دهیم تا ان‌شاءالله در سال‌های بعد به صورت عملی در مسیر نجف به کربلا قابل بهره‌برداری باشد.

انتهای پیام

captcha