ایجاد شرایط مطلوب‌تر در زمان تحریم با احیای ظرفیت‌های فراموش شده
کد خبر: 3758370
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴
شریعتمداری تصریح کرد:

ایجاد شرایط مطلوب‌تر در زمان تحریم با احیای ظرفیت‌های فراموش شده

گروه جامعه ــ گزینه پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی برای تصدی پست وزارت کار گفت: اگر به ظرفیت‌های فراموش شده توجه کنیم، می‌توانیم حتی در شرایط تحریم اوضاع مطلوب‌تری داشته باشیم.

به گزارش ایکنا؛‌ محمد شریعتمداری، گزینه پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی برای تصدی پست وزارت کار گفت: اگر به ظرفیت‌های فراموش شده توجه کنیم، می‌توانیم حتی در شرایط تحریم اوضاع مطلوب‌تری داشته باشیم. اگر به این سمت نرویم و در کمیسیون‌های مربوطه ازجمله کمیسیون رفع موانع تولید دولت، این مشکل را حل نکنیم، مشکلات و موانع تولید باقی می‌مانند و طبیعتا از آن سو مشکلات کارگری نیز پابرجا خواهد بود.

وی تأکید کرد: درست است که تحریم‌ها تولید را تهدید می‌کند و ما از این مسئله درک صحیحی داریم، اما خود این مسئله می‌تواند فرصت‌هایی را به وجود بیاورد؛ به خاطر تحریم، ما ناچار می‌شویم از وجود برخی کالاها که در ایران توان تولید دارد جلوگیری کنیم؛ وقتی ورود محصولات خارجی محدود شد، امکان استفاده از ظرفیت‌های خالی تولید ملی فراهم می‌شود و در نتیجه تولید ملی گسترده‌تر می‌شود و برخی از افرادی که امروز بیکار هستند، سر کار می‌روند. اشکال اصلی این است که ما نتوانستیم از ظرفیت‌های مغفول تولید استفاده کنیم و اشتغال موجود را حفظ کنیم.

کاندیدای وزارت کار، بحث صندوق‌های بازنشستگی و مشکلات و مسائل این صندوق‌ها را یکی از نگرانی‌های اصلی جامعه کار دانست و گفت: بهترین این صندوق‌ها، صندوق تأمین اجتماعی است که در آینده نه چندان دور با مشکل و بحران مواجه می‌شود.

شریعتمداری «همسان‌سازی» را یکی از برنامه‌های خود دانست و افزود: یکی از مشکلات صندوق‌ها مطالبات آنها است. بخشی از صندوق‌ها که تکلیفشان مشخص است، با بودجه دولتی اداره می‌شود. ۵۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی برای کمک به صندوق‌ها در بودجه ۹۶ نشانگر عمق فاجعه است؛ البته تأمین اجتماعی فعلا نیاز به کمک ندارد، منظورمان صندوق‌های ورشکسته‌ای است که در پرداخت مستمری‌ها درمانده‌اند. طبیعتاً دولت باید این صندوق‌های ورشکسته را در اولویت قرار دهد و این موضوع در قانون بودجه دیده شد. این قدم اول است؛ صندوق‌هایی مثل فولاد و صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی لشگری بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد به دولت وابسته هستند. خوشبختانه تأمین اجتماعی به آن نقطه نرسیده اما پیش‌بینی‌ها نیز با محاسبات اکچوئری و هم محاسبات مطالبات نشان می‌داد که این اتفاق باید در حوالی سال ۹۳ رخ می‌دهد که خوشبختانه با تلاش‌های دولت هنوز این اتفاق رخ نداده است.

وی افزود: دولت توانسته است با زحمت این صندق را سرپا نگه دارد؛ هرچند مطالبات این صندوق در بخش بهداشت و درمان مطالبات افزون یافته‌ای است با این حال سرپا مانده، در حال حاضر معادل بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان مطالبات نقدی تأمین اجتماعی از دولت است که در بودجه ۹۶، پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از این مطالبات پیش‌بینی شده است. آئین‌نامه این پرداخت به صورت تهاتری مورد توجه قانون‌گذار قرار گرفته و تصور ما این است که با جلساتی که اواخر همین هفته برگزار شد و با پیگیری‌هایی که ما هم به سبب مسئولیت سابق و هم به دلیل کمک به این بخش انجام دادیم، جلسات خوبی بین تأمین اجتماعی و بانک مرکزی برای تحقق این هدف برگزار شد که ۱۲ هزار میلیارد تومان از این پرداخت‌ها همین الان قطعی شده و تا سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان جا دارد. اگر این کار صورت بگیرد نزدیک به ۳۰ درصد مطالبات تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود و امکان بسیاری از فعالیت‌ها فراهم می‌آید.

شریعتمداری تصریح کرد: یکی از وعده‌‌های بنده بحث همسان‌سازی است که نیاز به تأمین منابع دارد و پرداخت بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی این منابع را تأمین می‌کند. امیدواریم تا پایان سال با اعمال فشار قابل ملاحظه، این منابع مالی که قانون‌گذار در نظر گرفته تأمین شود و این امر نیاز به ارتباط خوب بین سازمان تأمین اجتماعی، دولت، مجلس و نهادهایی مثل بانک مرکزی دارد. اگر این اتفاقات بیافتد می‌توانیم به وعده همسان‌سازی عمل کنیم.  دغدغه کارگران و بازنشستگان این است که منابع مالی تأمین اجتماعی که از دسترنج خود طبقه کارگر حاصل آمده، حفظ شود.

انتهای پیام

captcha