موزه‌ مفهومی در ایران وجود ندارد
کد خبر: 3758383
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی:

موزه‌ مفهومی در ایران وجود ندارد

گروه فرهنگی – عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی گفت: موزه‌های مختلفی مانند کفش، نان، خنجر و... در ایران وجود دارد، اما موزه مفهومی نداریم و این بسیار مهم است که چنین موزه‌هایی در کشور راه‌اندازی شود.

موزه‌ مفهومی در ایران وجود نداردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی دکتر محسن خلیلی امروز در نشست تخصصی «سیاست پا در کفش موزه می‌کند» که در موزه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه موزه‌های مختلفی مانند کفش، نان، خنجر و... در ایران وجود دارد اما موزه مفهومی وجود ندارد تا در آن یک مفهوم تبدیل به موزه شود. به عنوان نمونه ایرانی‌ها در تاریخ و در راس سیاست‌های خارجی گاهی اوقات در آخرین مراحل تصمیمات اشتباهی اتخاذ کرده اند. حال آیا توانسته ایم موزه مفهومی در باب اینکه چرا ایرانی‌ها چنین تصمیماتی داشته اند، ایجاد کنیم؟ آیا توانسته ایم از تجربه‌ها استفاده کنیم و دیگر آن تصمیم اشتباه را انجام ندهیم؟

وی افزود: سیاست و موزه می‌توانند پا در کفش یکدیگر کنند. موزه در باستان به معنای کفش است؛ بنابراین سیاست پا در کفش موزه هم می‌کند و دلیل آن این است که سیاست با یکسری کارویژه‌ در ارتباط است.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی اضافه کرد: هنگامی که اسم نظام سیاسی می‌آید، سه نظام دموکراتیک، توتالیتر و اقتدارگرا در ذهن شکل می‌گیرد و اولین سوالی که در ذهن به وجود می‌آید، این است که این نظام‌های سیاسی، هر کدام، با موزه چه ارتباطی دارند و چه کارهایی در موزه انجام می‌دهند؟ سوال دیگری که به ذهن خطور می‌کند، این است که نظام‌های سیاسی نیمه دموکراتیک و نیمه اقتدارگرا از موزه چه می‌خواهند؟

وی عنوان کرد: در این رابطه یکی از بزرگان گفته «کسی که گذشته را کنترل کند، آینده را کنترل می‌کند و کسی که حال را کنترل کند، گذشته را کنترل می‌کند»؛ مفهوم این جمله این است که فردی که حال را کنترل می‌کند، گذشته را هم می‌تواند کنترل کند. نظام سیاسی پیش از انقلاب با موزه ارتباط خوبی پیدا نمی‌کند و با موزه ارتباط چندان خوبی ندارد. 

خلیلی با بیان اینکه موزه امکان گردآوری، نگه‌داری، نمایش و آموزش را دارد، تصریح کرد: آموزش، هنر، تفریح، فرهنگ، سیاست و اجتماع کارویژه‌های 6 گانه موزه است. اگر دقت کنیم، متوجه می‌شویم که موزه خشونت را رفع می‌کند؛ به تلطیف فضای سیاسی کمک می‌کند؛ افراد را با ملیت‌ها آشنا می‌کند و در رویکرد دولت‌ها تغییر ایجاد می‌کند. 

وی افزود: در حقیقت ما با موزه می‌خواهیم گذشته را که دچار فراموشی شده، بازتولید کنیم. فریز کردن واقعیت و ایجاد یک موقعیت ثابت نشان می‌دهد که موزه کارویژه‌های دیگری را هم دارد چراکه تصاویر را برای ما فریز می‌کند که همین مانع از فراموشی می‌شود. 

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی خاطر نشان کرد: در زندگی همه ما اتفاق افتاده که شی و یا هر وسیله دیگری که از کار افتاد و به نوعی کهنه شد، می‌گوییم «به درد موزه می‌خورد»؛ بنابراین موزه کهنه‌گراست اما در نظام‌های سیاسی به معنای کهنه‌گرایی از آن استفاده نمی‌شود بلکه موزه بازتولید آینده است. خلیلی بیان کرد: موزه به لحاظ شکل و چینش اشیا کاملا پوزیتیویسم است اما هنگامی که می‌خواهد مفهوم را بازتولید کند، کاملا تفهیم‌گراست.

انتهای پیام

captcha