پیاده‌روی اربعین؛ مولود انقلاب و بیداری اسلامی
کد خبر: 3758447
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸

پیاده‌روی اربعین؛ مولود انقلاب و بیداری اسلامی

گروه اجتماعی - پیاده‌روی اربعین برای زیارت امام حسین (ع)، گام نهادن در مسیری است که شیعه جهت تجدید عهد با امام حسین (ع) می‌پیماید و در این مسیر حاضر به جانفشانی است.

پیاده روی اربعین، مولود انقلاب و بیداری اسلامی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، پیاده‌روی اربعین برای زیارت امام حسین(ع)، گام نهادن در مسیری است که شیعه جهت تجدید عهد با امام حسین(ع) می‌پیماید و در این مسیر حاضر به جانفشانی است. این روزها روزهای نزدیک به اربعین است پدیدۀ بی نظیر و بی سابقه‌ای هم در این سال‌های اخیر به وجود آمده و آن, پیاده روی میان نجف و کربلا یا بعضی از شهرهای دورتر از نجف تا کربلا است بعضی از بصره، بعضی از مرز، بعضی از شهرهای دیگر، پیاده راه می اُفتند و حرکت می کنند این حرکت حرکت عشق و ایمان است. اربعین، فقط روزی از روزهای سال نیست، بلکه آیینه ای است دربرابر چشمان میلیون‌ها انسان متعهد که در آن تصویری از نهضت و قیام خونین محرّم نقش می بندد اربعین، روز باشکوهی است که از خون حسین(ع)، حیات گرفت و نقطه آغاز تبلیغ آرمان کربلا از طریق اشک شد چرا که در این روز، نخستین مجلس عزاداری برای اباعبدالله(ع) و تبلیغ آرمان آن حضرت در کنار تربتش برپا شد.
یکی از جلوه‌های بسیار زیبای اربعین حسینی حرکت پیاده خیل مشتاقان آن حضرت است که حماسه‌ای وصف ناشدنی وجلوه ای درک ناشدنی را می آفریند، دشمنانی که زیارت چند هزار نفره سابق را در اربعین حسینی تحمل نکردند امروز نظاره گر حرکت سیل گونه وملیونی زائران آن حضرت است که به صورت خودجوش و کاملا مردمی چشمان جهانیان را مات ومبهوت خود ساخته است.
تجدید پیمان با امام خسین(ع)، بزرگ‌ترین ثمره پیاده‌روی اربعین است
حجت‌الاسلام جواد حاجی زاده، امام جمعه اهر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: تجدیدعهد و پیمان با امام خسین(ع)، بزرگ‌ترین ثمره پیاده‌روی اربعین است و این یعنی تمام هدفی که در حج باید به دست ‌آید، در پیاده‌روی اربعین محقق می‌شود.
وی افزود: پیاده روی اربعین مولود انقلاب و بیداری اسلامی است. مولود نهضت امام خمینی(ره) و ثمره خون شهداست.
وی از خدایی شدن سبک زندگی زائر امام حسین(ع) در ایام اربعین گفت و خاطرنشان کرد: زائر امام حسین(ع) در ایام اربعین، سبک زندگی جدید و بی بدیلی را تجربه می‌کند؛ زیرا همه شئون و مناسبات در این ایام بر محور امام حسین(ع) شکل‌گرفته و رنگ خدایی می‌گیرد.
حجت‌الاسلام حاجی زاده، انگیزه‌ها را در اربعین حسینی دانست و ادامه داد: در اربعین انگیزه‌ها حسینی است و به عشق امام حسین(ع) تحمل سختی‌ها آسان می‌شود، شیعیان بر محور امام خود، به مقام ایثار و فداکاری، بذل و بخشش نسبت به یکدیگر می‌رسند و سبک زندگی حسینی را تجربه می‌کنند.
امام جمعه اهر، یادآور شد: سبک زندگی حسینی سبک زندگی با محوریت دین، عاقلانه، همگام با حیا و عفاف، همراه با حسن خلق و رعایت ادب است.
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع)افزود: امام جعفر صادق(ع) می فرمایند: هر کسی که خداوند خیرش را بخواهد، حب امام حسین(ع) و حب زیارتش را در قلب او می اندازد.
حجت‌الاسلام حاجی زاده، ضمن بازگو نمودن شاهد بودن بخشی از حقانیت اسلام در اربعین تاکید کرد: اربعین فرصتی بی نظیر است تا انسان‌های شیفته عدالت، انسانیت بتوانند خود از نزدیک بخشی از حقیقت و حقانیت اسلام و تشیع را که در شهادت مظلومانه سرور و سالار شهیدان و یارانش تجلی یافته شاهد باشند.
پیاده‌روی کربلا، سفر پاک‌کنندۀ روح از آلودگی‌هاست
حجت‌الاسلام مهدی منصوری، امام جمعه شربیان در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: سفرِ کربلا بخصوص اگر با پای پیاده باشد، سفر خودسازی و پاک‌کنندۀ روح از آلودگی‌هاست، سختی‌های سفر نیز برای خودسازی و مبارزه با نفس بسیار نافع است و اربعین الگویی برای دولت جهانی قرآن و تمرینی برای دولت عدل و صلح مهدوی است.
وی خاطرنشان کرد: هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله(ع) بر می‌داریم، برای ما مغفرت است. ما همیشه به توبه و استغفار نیاز داریم و زیارت کربلا بخصوص با پای پیاده، یک فرصت استثنایی برای خودسازی، توبه و استغفار است و طلب مغفرت هم چیزی نیست که تنها در برخی لحظات خاص، یا به مقدار محدود به آن نیاز داشته باشیم، بلکه ما همیشه به استغفار نیاز داریم و زیارت کربلا، بخصوص با پای پیاده یک فرصت استثنایی برای مغفرت است.
حجت‌الاسلام منصوری، ادامه داد: پیاده روی اربعین در بستر انقلاب پیش می رود و این حقیقت، کار را برای عمق بخشی به محتوا و به عبارتی، جا انداختن گفتمان اربعین که در ذیل گفتمان انقلاب اسلامی قابل تعریف است، راحت تر کرده است.
امام جمعه شربیان با اشاره به فرموده امام رضا(ع) یادآور شد: ثامن الحجج امام رضا(ع) می فرمایند: هرکس قبر امام حسین(ع) را در کنار رود فرات زیارت کند، مانند کسی است که خداوند را در بالای عرش زیارت کرده است.
وی ضمن بازگو نمودن رعب طواغیت از پیاده روی اربعین افزود: پیاده روی اربعین به لطف الهی به اندازه کافی در دل دشمنان بخصوص طواغیت منطقه رعب ایجاد کرده است. همه می‌دانند که پیاده روی اربعین در برخورد با جریان ظلم و ستم، چه از نوع ارتجاع عربی و چه از نوع غربی آن، صریح است و اکثر زوار در این پیاده روی، آماده جانبازی در راه بیرون راندن دشمنان از مرزهای اسلامی و به خاک مالیدن بینی منافقان در جهان اسلام هستند.
حجت‌الاسلام منصوری، اربعین را عمل به آیات قرآن دانست و تأکید کرد: اربعین، عمل به آیات قرآن است و حسین بن علی(ع)خود، قرآن ناطق وتجسیم آیات الهی است، بنابراین آشنایی با جایگاه جنگ و صلح در آیات قرآن آشنایی با هدف نهضت سیدالشهداء است و در این صورت دیگر عاشورا آن گونه که علیه آن تبلیغ می شود نماد خشونت و جنگ طلبی نیست.

انتهای پیام

captcha