خلأ نپرداختن به موضوع تربیت «شهروند اسلامی»/ ضعف ارزش‌های اخلاقی در جامعه مشهود است
کد خبر: 3758457
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
صابری‌نسب عنوان کرد:

خلأ نپرداختن به موضوع تربیت «شهروند اسلامی»/ ضعف ارزش‌های اخلاقی در جامعه مشهود است

گروه معارف - چهره قرآنی کشور با بیان اینکه در ارتباط با تربیت شهروند اسلامی تا به حال فردی کار نکرده و جای خالی آن احساس می‌شود، افزود: فرهنگ غالب اخلاقی‌ ما ضعیف است، با اندکی تأمل در گوشه و کنار شهر با سخنان غضب‌آلود و ناشی از خشم و رفتارهای نامناسب بعضی از مردم مواجه می‌شویم و این قبیل رفتارها پارامترهای یک شهر اسلامی نیست.

خلأ نپرداختن به موضوع تربیت «شهروند اسلامی»/ فرهنگ قالب اخلاقی‌مان ضعیف است

حبیب‌الله صابری‌نسب، چهره قرآنی کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، پیرامون موضوع تربیت شهروند اسلامی و شهر اسلامی اظهار کرد: در دانشگاه‌ها چیزی به عنوان تربیت شهروند اسلامی وجود ندارد و تنها مطالبی در قالب اخلاق عمومی عنوان می‌شود یا خود شهرداری‌ها جزوه‌ای به نام اخلاق شهروندی دارند.
چهره قرآنی کشور افزود: فرمانداری‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، استانداری‌ها، ارشاد، تبلیغات و اوقاف به این مساله خوب نپرداختند و فقط به صورت مشترک مطالبی را بیان کردند تا ما بتوانیم به اینکه چگونه فردی را آداب شهروندی برمبنای قرآنی و سنت وسیره پیامبر تربیت کنیم، برسیم.
صابری‌نسب  با بیان اینکه در ارتباط با تربیت شهروند اسلامی تا به حال فردی کار نکرده و جای خالی آن احساس می‌شود، افزود: در دانشگاه‌ها مطالب مرتبط با موضوع تربیت در قالب اخلاق بیان شده است اما، دوره آموزشی شهروند اسلامی و تربیت را نگذاشته و خلأ آن در صدا و سیما مشاهده می‌شود و نیازمند فرهنگ عمومی است.
وی با بیان اینکه موضوع تربیت شهروندی و رعایت حقوق مردم مهم است، اما متأسفانه در این زمینه خوب کار نشده است، افزود: استفاده از افراد با تجربه در این زمینه باعث می‌شود که تربیت شهروندی اوج پیدا کند.
چهره قرآنی کشور با بیان اینکه در ارتباط با چگونگی جایگاه تربیت دینی در شهر و جامعه باید بهتر ورود پیدا کرد، تأکید کرد: در پایه‌ریزی شهرها پایه‌بندی اسلامی وجود ندارد، از تمام مسائل مانند شهرسازی، خانه‌سازی و پارک‌سازی گرفته تا موضوع آموزش و تربیت، رفتارهای اخلاقی نامناسب و هنجار‌ها که تبدیل به ناهنجاری‌ها می‌شود. از بین رفتن اخلاق و سجایای اخلاقی، دلسرد شدن دانشجو و دانش‌آموز و ... بنا براین با وجود این رفتارهای ناپسند نمی‌توان به جامعه ایده‌آل و شهری مطلوب دست پیدا کرد.
وی تصریح کرد: فرهنگ غالب اخلاقی‌ ما ضعیف است، با اندکی تأمل در گوشه و کنار شهر با سخنان غضب‌آلود و ناشی از خشم و رفتارهای نامناسب بعضی از مردم مواجه می‌شویم و این قبیل رفتارها پارامترهای یک شهر اسلامی نیست و باید برای آن برنامه ارائه دهیم و اصناف، دانشگاه‌ها و ... باید در این زمینه کار کنند.
چهره قرآنی کشور گفت: متأسفانه هنگامی که با کسری بودجه مواجه می‌شویم اولین چیزی که کنار زده می‌شود، بُعد فرهنگی است و به دنبال آن برنامه‌ها تکراری می‌شود، حتی صداو‌سیما نیز کارهای تکراری انجام می‌دهد و هیچ ارزشی برای کارهای فرهنگی قائل نیست. باید در حقیقت کاری انجام دهیم که این زمینه به زمینه عالی تبدیل شود.
انتهای پیام

captcha