حضور کاروان قرآنی در پیاده‌روی اربعین/ معرفی رئیس نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3758825
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

حضور کاروان قرآنی در پیاده‌روی اربعین/ معرفی رئیس نمایشگاه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبرهای هفته آخر مهرماه با حرکت کاروان نور اربعین آغاز شد؛ با معرفی اعضای بنیاد مسابقات قرآن کریم و انصراف یکی از اعضای آن ادامه یافت و با معرفی رئیس بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم خاتمه یافت.

حضور کاروان قرآنی در پیاده روی اربعین / معرفی رئیس نمایشگاه قرآن

به گزارش ایکنا؛ هفته آخر مهرماه شاهد انتشار حجم بسیار زیادی از خبرها بودیم که در صدر همه آن‌ها پیاده‌روی بزرگ اربعین حسینی(ع) بود. حماسه بزرگی که در هفته آینده به اوج خود خواهد رسید. جامعه قرآنی نیز همچون دیگر اقشار کشورمان در قالب یک کاروان در این پیاده‌روی حضور دارند و برنامه‌های قرآنی را اجرا می‌کنند. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی آخرین هفته مهرماه داشته‌ایم.

اعزام کاروان نور اربعین
کاروان نور اربعین ۹۷، یکی از اقدامات فعالان قرآنی کشورمان برای این حرکت عظیم بود. این کاروان صبح روز شنبه 29 مهرماه حرکت خود را آغاز کرد تا از طریق مرزهای جنوبی کشورمان راهی عراق شوند، در این کاروان افرادی همچون حمیدرضا احمدی‌وفا، جعفر فردی، حبیب‌الله پوراحمدی، سیدکریم موسوی، سیدمصطفی حسینی، سیدجاسم موسوی، وحید خزایی، محسن رشیدی، مهدی علم‌خواه، مهدی تاجور، یوسف قنبری، علی شکفته و مسعود موحدی‌راد از قاریان ممتاز کشورمان و همچنین اعضای گروه‌های تواشیح الوارثین البرز و ثقلین یزد حضور دارند و تا پایان پیاده‌روی اربعین در موکب‌های مختلف به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

صدور احکام اعضای هیئت امنای بنیاد مسابقات قرآن
در نخستین روز این هفته احکام اعضای بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه اهدا شد. بر اساس این حکم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس هیئت‌ امنا و حجت‌الاسلام علی مقنی نصرآبادی، محمد بنیادی، حسین اسدی، محمدتقی میرزاجانی، سلمان روحی و محمد انجم‌شعاع به عنوان عضو هیئت‌امنا معرفی شدند. بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف قرار است از این پس تمامی امور مسابقات قرآنی را برنامه‌ریزی و تدوین کند.

انصراف از عضویت در هیئت امنای بنیاد مسابقات قرآن
دو روز پس از معرفی اعضای هیئت امنا بنیاد جدیدالتأسیس مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، «محمد انجم شعاع» از عضویت در هیئت امنای این بنیاد انصراف داد. وی در گفت‌وگو با ایکنا دلایل خود را به صورت کامل تشریح کرد که یکی از آن‌ها عضویتش در کمیته نظارت ستاد عالی مسابقات قرآن کشور بود.

اعلام جزئیات مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)
در این هفته همچنین جزئیات دوازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان اعلام شد. این دوره از مسابقات در بخش بانوان طی ۲۴ تا ۳۰ آذرماه در مجتمع یاوران مهدی(عج) در جمکران برگزار می‌شود. ثبت‌نام برای حضور در این مسابقات از روز 12 آبان آغاز می‌شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

معرفی دبیر دبیرخانه جشنواره قرآنی مناطق آزاد
روز سی ام مهرماه و طی حکمی از سوی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، «محمدرضا پورمعین» به عنوان دبیر دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فرهنگی، هنری و قرآنی این مناطق منصوب شد. در این حکم به دستیابی به اهدافی همچون ثبت معنوی آثار و محصولات دبیرخانه، ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای «بصائر» با حمایت از تولیدات داخلی و رونق اقتصادی، توسعه فرهنگی ـ قرآنی و دین‌باوری در جوامع هدف و برپایی دوره‌ای جشنواره‌های بین‌المللی قرآنی بین اعضا اشاره شده است.

ناکامی نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه
نوزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه شب ۲۹ مهرماه به کار خود پایان داد و نفرات برتر این مسابقات معرفی شدند که در بین چهار رتبه برتر اعلام شده نامی از ابوذر کرمی، نماینده کشورمان، در این رقابت‌ها نبود. این مسابقات تنها در رشته حفظ کل قران کریم برگزار شد.

ویژه‌برنامه‌های رادیو قرآن برای اربعین
شبکه رادیویی قرآن همزمان با نزدیک شدن به اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ویژه‌برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده که شامل هشت ویژه برنامه در طول روز برای این ایام است. این شبکه رادیویی همچنین دو گروه برنامه‌ساز برای تولید و پخش ویژه‌برنامه‌هایی در راستای پیاده‌روی اربعین حسینی به کربلای معلی اعزام کرده است تا ضمن ارائه گزارش‌های زنده در برنامه‌های مختلف رادیو قرآن، شنوندگان را از حال و هوای زائران و پیاده‌روی آگاه کنند. در کنار این تدارک ویژه، باید به حضور مدیر رادیو قرآن در کاروان نور اربعین نیز اشاره کرد که برای اجرای برنامه‌های قرآنی به خیل عظیم زائران حسینی پیوسته است.

آغاز مرحله دوم طرح قرآن کتاب زندگی
خبر دیگر شبکه رادیویی قرآن در این هفته برگزاری نشست طرح قرآن کتاب زندگی بود تا با برگزاری این نشست، مرحله دوم این طرح وارد فاز اجرایی شود. نشست این طرح به همت شبکه رادیویی قرآن با حضور نمایندگان ۸ شبکه رادیویی شامل رادیوهای ورزش، ایران، جوان، تهران، پیام، گفت‌و‌گو، فرهنگ، نمایش و تولید چندرسانه‌ای معاونت صدا برگزار شد. در این جلسه مصوب شد تا علاوه بر پرداختن به حفظ سوره‌های منتخب، در حوزه‌های مفاهیم، نمایش موضوعات مربوط به مفاهیم و انتخاب تلاوت‌های قبل از اذان متناسب با آیات مربوط به طرح پرداخته شود.

برگزاری مسابقات قرآن دانشگاه آزاد
مرحله کشوری بیست‌وسومین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که طی این هفته برگزار شده بود در روز ۳۰ مهرماه با معرفی برگزیدگان رشته‌ها و بخش‌های مختلف در ارومیه به کار خود پایان داد. این مسابقات از روز شنبه ۲۸ مهرماه آغاز شد و برگزیدگان این مسابقات به سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، که آبان‌ماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود، راه خواهند یافت.

معرفی رئیس نمایشگاه قرآن
طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رئیس بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم معرفی شد که براساس آن، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس دوره جدید نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم معرفی شده است. بیست و هفتمین دوره نمایشگاه قرآن کریم که براساس گفته‌های مسئولان وزارت ارشاد اواخر تابستان دبیرخانه آن راه‌اندازی شد، در ماه مبارک رمضان سال آینده برگزار خواهد شد.

اعلام جزئیات پانزدهمین دوره مسابقات قرآن کارکنان رسانه ملی
در این هفته دبیر پانزدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی به تشریح جزئیات این مسابقات پرداخت. برای این دوره رشته‌هایی همچون حفظ سه جزء و یک جزء (افراد بالای ۱۵ سال)، ‌حفظ یک جزء (ویژه نوجوانان ۷ تا ۱۵ سال)‌، مسابقه کتبی با محوریت سوره‌های جزء سی قرآن کریم (ویژه بزرگسالان) و همچنین، قرائت قرآن (ویژه آقایان) و ترتیل‌خوانی (آقایان و بانوان)، اذان، روخوانی و روان‌خوانی و بخش‌های جنبی از جمله پژوهش قرآنی، تذهیب، فضای مجازی و فیلم کوتاه در نظر گرفته شده است. زمان ثبت‌نام برای حضور در این مسابقات تا روز ۱۵ آبان‌ماه بوده و مسابقات نیز اوایل آذرماه ۱۳۹۷ در تهران و مراکز برگزار می شود.

معارفه حجت‌الاسلام خاموشی برای ریاست سازمان اوقاف

مراسم تکریم حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی محمدی و معارفه حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاموشی به عنوان رئیس جدید سازمان اوقاف و امور خیریه ۲۸ مهرماه، با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان و هنرمندان در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

 

انتهای پیام

captcha