خوشه‌ای که برکت آورد/ عقیق سرخ در دست کشاورزان سختکوش
کد خبر: 3758857
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳

خوشه‌ای که برکت آورد/ عقیق سرخ در دست کشاورزان سختکوش

گروه سیاست و اقتصاد - کشاورزان سختکوش خراسان جنوبی از خاک تفتیده و در شرایط خشکسالی ۱۵ ساله استان این روز‌ها عقیق سرخ برداشت می‌کنند.

خوشه‌هایی که برکت می‌آورد

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، کشاورزان سختکوش خراسان جنوبی از خاک تفتیده و در شرایط خشکسالی 15 ساله استان، این روزها عقیق سرخ برداشت می‌کنند. در تلاش و قناعت این کشاورزان همین بس که از خاک خشک اما زرخیز خراسان جنوبی یاقوت سرخ به عمل می‌آورند. به طوری که زرشک خراسان جنوبی شهرت جهانی دارد.
برداشت زرشک با توجه به شرایط آب و هوایی از اوایل مهرماه در خراسان‌جنوبی آغاز می‌شود و در مناطق گرمسیری تا اواخر آبان ماه به طول می‏‌انجامد.
زرشک بهار را با شکوفه‌های زرد آغاز می‌کند که در اواخر تابستان سرشاخه‌های آن به سرخی یاقوت می‌گراید. با سرد شدن تدریجی هوا کم‌کم خوشه‌های زرشک آماده برداشت می‌شود و کشاورزان زرشک‌کار مشغول مهیای مکان‌هایی برای خشک‌ کردن محصولشان می‌شوند.
زرشک محصولی با قدمت 250 ساله در خراسان جنوبی
محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه زرشک محصولی با قدمت 250 ساله در خراسان جنوبی است، گفت: درختچه زرشک با توجه به تطابق مفید آن در راستای سازگاری با شرایط اقلیمی منطقه و استفاده‌های متعدد دارویی و غذایی مزیت نسبی قابل قبولی در بین محصولات خراسان جنوبی دارد.خوشه‌هایی که برکت می‌آورد
این پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی افزود: درختچه زرشک از گیاهان مفید به شمار می‌آید که ریشه، ساقه، برگ، گل و میوه آن مصرف دارویی دارد.
وی تصریح کرد: کاهش فشار خون، افزایش جریان صفرا و تحریک ترشحات صفراوی از خواص آن است و تنتور پوست ریشه گیاه اثر تب‌بر و خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و مقوی معده است. دم‌کرده پوست ریشه زرشک خاصیت ضد مسهلی دارد و مقوی و اشتهاآور است و ضربان قلب را تنظیم و به انقباض عضلات قلب کمک می کند.
پویان یادآورشد: میوه زرشک از قدیم‌الایام مصارف دارویی و درمانی داشت و قدمت استفاده از زرشک به درازای تاریخ زندگی اجتماعی انسان است.
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: میوه زرشک مقوی کبد است و صفرا را برطرف می‌کند و برای دفع انگل‌های کبدی از میوه زرشک استفاده می‌کنند و برای درمان احتقاق کبد از آن بهره می‌گیرند.
پویان گفت: زرشک مقوی معده است و عطش را برطرف می‌کند و برای زخم‌های گوارشی مفید و برای درمان یبوست استفاده می‌شود و اشتهاآور است. همچنین برای رفع سوزش و انقباضات معده مفید است و در جذب آهن به بدن کمک می‌کند.

خوشه‌هایی که برکت می‌آورد
برداشت بیش از ۱۹ هزار تن زرشک در خراسان جنوبی
غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، در گفت و گو با ایکنا گفت: بیش از ۱۹ هزار تن زرشک در خراسان جنوبی برداشت می‌شود و در حال حاضر ۱۵ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی زیر کشت زرشک است و پیش‌بینی می‌شود ۱۹ هزار و ۱۰۰ تن زرشک از این سطح برداشت شود.
وی تصریح کرد: با فروش این محصول مبلغ 377 میلیارد و 900 میلیون تومان عاید کشاورزان می‌شود. همچنین در سال جاری 15 هزار و 563 هکتار از باغات خراسان جنوبی زیر کشت زرشک است.
حمایت از محصول استراتژیک زرشک
قوسی اظهارکرد: سال گذشته در استان 19 هزار و 94 تن زرشک برداشت شد و بیشترین زرشک استان با 4 هزار و 658 هکتار مربوط به شهرستان قاین است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه زرشک زمینه اشتغال 25 هزار نفر را در حوزه‌های مختلف فراهم کرده است، گفت: باید به این محصول، که ارزش اقتصادی بسیار بالایی برای کشور و استان دارد، توجه ویژه‌تری شود.

راه‌اندازی گمرک رسمی صادرات زرشک در بیرجند
داوود حبیبی، معاون مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی، نیز در بازدیدی از باغات زرشک خراسان جنوبی، گفت: برای راه‌اندازی گمرک رسمی صادرات زرشک در بیرجند برنامه‌ریزی شده است.
وی اظهار کرد: سال گذشته ۳۵۶ تن زرشک به کشورهای اتحادیه اروپا، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شده است. در حال حاضر باغات کشور دو هزار و ۷۶۴ هزار هکتار است که سالانه ۲۱ میلیون تن انواع محصولات باغی از آن برداشت می‌شود.
حبیبی با بیان اینکه ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این استان زیر کشت زرشک بوده که ۹۸ درصد تولید زرشک را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: در قالب برنامه ششم‌ توسعه برای اصلاح و بازسازی پنج هزار هکتار از اراضی زرشک در خراسان جنوبی برنامه‌ریزی شده است.

خوشه‌هایی که برکت می‌آورد
لزوم ایجاد بارگاه‌های بهداشتی فرآوری زرشک
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مکانی بهداشتی برای فرآوری زرشک نداریم، تصریح کرد: ایجاد بارگاه‌های بهداشتی فرآوری زرشک از برنامه‌های جهادکشاورزی است.
معاون مدیرکل دفتر میوه های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید خواص زرشک در بازارهای جهانی شناسانده شود، اظهار کرد: قیمت داخلی زرشک کیلویی ۲۵ هزار تومان و در بازار عمده هر کیلو ۳۵ هزار تومان است. در حال حاضر ارزش صادرات هر کیلوگرم زرشک ۴.۷ دلار است و برنامه‌ریزی‌ شده که پیک پرواز زنبور پشه خوار زرشک را پیدا کنیم.
وی از راه اندازی گمرک رسمی صادرات زرشک در بیرجند خبر داد و یادآور شد:‌ برنامه‌ریزی‌هایی برای تأمین سموم مورد نیاز انجام شده که آن را به صورت یارانه‌های زیر ۱۰ درصد تأمین خواهیم کرد.
زرشک یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی این روزها برداشت آن در استان آغاز شده است و کشاورزان در حال برداشت نوبرانه محصول زرشک هستند تا آن ر‌ا دست‌چین و سپس خشک شده به دیگر استان‌ها صادر کنند.
گزارش و عکس از سپیده قلندری اسفدن

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha