توصیه به رئیس‌جمهور برای اقدام انقلابی در بودجه‎نویسی/ ماشین جنگی آمریکا و صهیونیست‌ها به گل نشسته است
کد خبر: 3758897
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
خطیب جمعه تهران عنوان کرد:

توصیه به رئیس‌جمهور برای اقدام انقلابی در بودجه‎نویسی/ ماشین جنگی آمریکا و صهیونیست‌ها به گل نشسته است

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام ابوترابی‎فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با اشاره به نزدیک بودن به تدوین بودجه سال 98 گفت: توصیه من به رئیس‌جمهور محترم آن است که بیایید در این مدت باقی‌مانده از دولت و در چند لایحه بودجه پیش روی، اساس بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و بر مبنای صفر را بنیان بگذارید؛ این کار انقلابی است که اگر امروز مشکلات ما را حل نکند اما فردا موجب احترام و تحسین شما می‌شود.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امروز 4 آبان ماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با بیان اینکه در آستانه تدوین بودجه سال 98 قرار داریم، گفت: در این راستا با توجه به اینکه نقش بودجه در اداره کشور و تحقق سیاست‌های کلان نظام که رهبر معظم و عالیقدر که ابلاغ نموده‌اند کلیدی است، نکاتی را بیان می‌کنم.

وی ادامه داد: اولاً بودجه آیینه‌ای است از چگونگی اداره کشور. می‌گویند اگر می‌خواهید با توانایی و کیفیت کسانی که کشور را اداره می‌کنند آشنا شوید، بودجه آن کشور را مورد توجه قرار دهید؛ بودجه بیانگر نحوه مدیریت کشور است و بدون تردید ریشه مشکلات اقتصادی امروز به نحوه بودجه‌ریزی برمی‌گردد.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه نظام بودجه‌ریزی و تدوین بودجه براساس هزینه است، گفت: این قطعاً به افزایش هزینه‌ها و کاهش کارایی بودجه می‌افزاید، وابستگی به درآمدهای نفتی را افزایش می‌دهد و دولت را بزرگ و ناکارآمد می‌نماید. توصیه من به رئیس‌جمهور محترم آن است که بیایید در این مدت باقی‌مانده از دولت و در چند لایحه بودجه پیش روی، اساس بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و بر مبنای صفر را بنیان بگذارید؛ این کار انقلابی است و کاری است که اگر امروز مشکلات ما را حل نکند اما فردا موجب احترام و تحسین شما می‌شود.

وی اظهار کرد: به سیاست‌های کلی نگاه کنید، بلندمدت فکر کنید و آینده را ببینید. چرا باید از ابلاغ چشم‌انداز و تأکید رهبر معظم انقلاب بر قطع رابطه نفت و هزینه‌های جاری امروز شاهد این پیوند و پیوستگی جدی نفت با هزینه‌های جاری کشور باشیم، چون نگاه بلندمدت نداریم. چون بودجه‌ریزی ما براساس عملکرد و بر مبنای صفر نیست.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: توصیه من آن است که با توجه با اهمیت اصلاح نظام بانکی کشور که خوب می‌دانید ریشه مشکلات در این نظام پرآسیب است، تمرکز خود را در بودجه سال 98 و سال‌های بعد معطوف به چند امر کنید؛ اول اصلاح نظام بانکی و افزایش استقلال بانک مرکزی، دوم افزایش نظارت قانونمند و استاندارد بانک مرکزی بر بانک‌های دولتی و خصوصی، سوم اینکه تمام توجه خود را در بودجه سالانه کشور معطوف به رشد اقتصادی، افزایش درآمد سرانه، ایجاد اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و در یک کلمه به صورت واقعی معطوف به عملیاتی شدن سیاست‌های اقتصادی بنمایید.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: چهارمین امر این است که از تمام ظرفیت خود استفاده کنید که هزینه‌های کشور را افزایش ندهید و با ارتقا بهره‌وری و حذف هزینه‌های غیرضروری حوزه‌های مورد نیاز را افزایش دهید. در این مسئله جدی باشید، با مردم صادقانه سخن بگویید. مردم اگر سخن صادقانه شما را بشنوند و عمل شما را مبتنی بر آن تصمیم و سخن مشاهده کنند همراهی می‌نمایند. این همان مردمند که هشت سال دفاع مقدس را حمایت کردند، این همان ملت هستند که در برابر تحریم‌ها ایستادند و از دستیابی ایران اسلامی به دانش و فناوری هسته‌ای دفاع کردند. به ملت اعتماد کنید اما با آن‌ها صادقانه سخن بگویید.

وی یادآور شد: بر این امر به گونه‌ای حرکت کنید تا اعتمادساز باشد. توصیه دیگر آن است که حتی یک پروژه عمرانی جدید را کلید نزنید. دولت و مجلس در این قدم همراه باشید و برای کشور هزینه‌های جدید خلق نکنید. بگذارید راه برای رشد اقتصاد کشور هموار گردد. این نگاه زودگذر مانع از رشد و بالندگی اقتصاد ملی است. بر این امر به طور جدی مراقبت کنید.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: توصیه بعدی من این است با استفاده از تجربه موفق سال 1397 در واگذاری تعداد قابل توجهی از پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی به بخش خصوصی در این راه جدی قدم بردارید. بخش خصوصی را فعال کنید. اجازه دهید نقدینگی کشور در خدمت رشد و بالندگی و خلق اقتصاد قدرتمند و تمام شدن پروژه‌های نیمه‌تمام به کار گرفته شود. در این راه باید با عقلانیت، علم، سعه صدر و اجماع حرکت کرد.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: دولت محترم اعلام و برنامه‌ریزی کند در راستای حمایت از نظام بانکی کشور اراده دارد؛ اولا استقراض خود از بانک مرکزی و بانک‌های دولتی را به حداقل ممکن کاهش دهد یا کنار بگذارد. به مردم صادقانه توضیح دهید که اگر بخواهید هزینه‌هایی را افزایش دهید منابع آن کجاست. توضیح دهید که دست‌اندازی به منابع مرکزی و بانک‌ها به معنی رشد نقدینگی، رشد تورم و افزایش نابسامانی‌های نظام بانکی کشور است.

وی تأکید کرد: توصیه بعدی من این است که با برنامه اعلام کنید که برای پرداخت تدریجی بدهی‌های دولت به سیستم بانکی کشور و بانک مرکزی نقشه راه دارید. در این امور جدی و استوار باشید و صادقانه سخن بگویید و با مردم با الهام از سیاست‌های کلی توضیح دهید که یارانه‌ها باید هدفمند شود و توضیح دهید که سالانه در همین شرایط امروز حدود 100 میلیارد دلار یارانه به اقتصاد ایران تزریق می‌شود و این یارانه را طبقات ضعیف یا استفاده نمی‌کنند یا بسیار کم از ان بهره می‌برند و آن‌ها که از قدرت، ثروت و ظرفیت بالاتری برخوردارند از این بارانه استفاده می‌کنند.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه این همان دولت رانتی است، گفت: این رانت اجازه نمی‌دهد اقتصاد مولد که اساس خلق ثروت و رشد تولید ناخالص داخلی است در کشور از ظرفیت و قدرت برخوردار شود. به مردم صادقانه توضیح دهید. خطاهای گذشته را بیان کنید و راه‌های اصلاح را تبیین کنید با وحدت کلمه.

وی خطاب به جناح‌های سیاسی و دلسوزان انقلاب گفت: اگر بنا باشد مچ یکدیگر را بگیریم هیچ دولتی قدم‌های اصلاحی برنمی‌دارد. آقایان، دوستان عزیز و جریانات سیاسی درون نظام! اگر خواستار اصلاح نظام اقتصادی کشور هستید، باید با هم و با اجماع حرکت کرد و باید اعلام کنید ما در قدم‌های اصلاحی اصولی که مبتنی بر سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب است، در کنار هم هستیم. اگر این اجماع شکل بگیرد راه برای برداشتن قدم‌های اولیه هموار می‌شود.

خطیب جمعه تهران به عنوان توصیه آخر به دولت اظهار کرد: برای تدوین لایحه بودجه سال 98 ، دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌های مجلس، بانک مرکزی و حتی چهره‌های مقبول اقتصادی جناح‌های سیاسی درون نظام را دعوت کنید. آن‌ها در کنار شما باشند و با هم تصمیم بگیرید. سازمان برنامه و بودجه هنگامی که لایحه بودجه تدوین شد اعلام کند این لایحه با حمایت و حضور دیوان محاسبات، مرکز پزوهش‌های مجلس به عنوان زبان مجلس، بانک مرکزی که دغدغه نظام بانکی را دارد و اقتصاددانان مورد توجه جریانات سیاسی تدوین شده است و دولت با کمترین تغییر آن را تصویب کند.

ابوترابی فرد با بیان اینکه در هیئت دولت نباید تصمیمات بخشی گرفته شود، گفت: آقایان وزرا شما هم در قبال وزارتخانه خود مسئولید وهم در قبال همه تصمیمات هیئت دولت. تصمیم بخشی موجب می‌شود که حوزه سلامت رشد می‌کند و حوزه‌های دیگر آسیب می‌بیند. تصمیم بخشی موجب می‌شود حتی در نظام آموش عالی کشور شاهد بی‌عدالتی شویم. وزرا مراقب باشید، تصمیمات شما در هیئت دولت باید تصمیمات ملی باشد و لذا وزرا باید از دانش و فهم لازم برای تحلیل مسائل کلی کشور برخوردار باشند تا تصمیمات صحیح و مبتنی بر مبانی علمی و مورد قبول نخبگان علمی و سیاسی اتخاذ شود.  

وی درباره مسئله امروز آمریکا با جهان، منطقه ودنیای اسلام و کشورهای بزرگ جهان گفت: امروز آمریکا در مقابل ایران قرار نگرفته است در مقابل 2 میلیارد جمعیت جهان ایستاده است و بنده با استناد به سخنان رئیس‌جمهور سابق آمریکا، وزیر خارجه سابق آمریکا، تحلیلگران امروز اقتصادی و سیاسی آمریکا و تحلیل‌های نخبگان علمی و سیاسی در غرب و آسیا عرض می‌کنم که امروز دوران بالندگی و حرکت رو به رشد جمهوری اسلامی است.

ابوترابی‌فرد اظهار کرد: این تحریم‌ها و فشارها همان نقشی را ایفا خواهد کرد که دفاع مقدس ایفا نمود. دفاع مقدس با همه بلاها و مصائب ایران را امروز به قدرتی بی‌بدیل تبدیل کرده است که مشاهده می‌کنید ماشین جنگی آمریکا را در منطقه متوقف کرده است. اینکه رئیس‌جمهور آمریکا گفت ایران در 12 دقیقه می‌تواند به اهدافش برسد این ترجمه مقام ارشد اطلاعات ارتش امریکاست که در هنگام جنگ با عراق در کنگره آمریکا اعلام کرد که قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، قدرت نظامی آمریکا را مهار کرده است.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: امروز ماشین جنگی آمریکا و صهیونیست‌ها به گل نشسته است. امروز امت اسلام در اوج قدرت قرار دارد، اما دنیا، غرب و ملت‌های مسلمان منطقه بدانند که راهبرد قطعی جمهوری اسلامی ایران آن است که با قدرت دفاعی بازدارنده خود مانع بروز هر جنگی در منطقه شود و اجازه ندهد که امریکا که به گسترش جنگ در دنیای اسلام فکر می‌کند، لحظه‌ای به این هدف بیاندیشد و در راه آن قدم بگذارد. این راهبرد قطعی جمهوری اسلامی است و انشاالله دیگر سایه شوم جنگ در سایه اقتدار امت اسلام، ملت بزرگ ایران، عراق، لبنان، سوریه، یمن، فلسطین و... از منطقه و دنیای اسلام رخت بربندد.

وی تصریح کرد: رژیم منحوس عربستان که امروز مورد نفرت تمامی چهره‌های سیاسی و نخبگان علمی است و فقط یک حامی دارد، که آن هم رئیس‌جمهور آمریکاست، نمی‌تواند به جنگ‌افروزی دامن بزند.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام و السلمین ابوترابی‌فرد در خطبه اول نماز جمعه تهران، با اشاره به اینکه در آستانه اربعین امام حسین(ع) قرار داریم، گفت: قیام عاشورا در سایه فریاد بلند و ماندگار زینب کبری(س) به یک حرکت حیات‌آفرین، انسان‌ساز و ثبت‌شده در تاریخ مبدل گردید.

وی افزود: نقش این بانوی بزرگ و اهل بیت پیامبر اعظم(ع) در بالندگی حرکت عاشورا نقش استثنائی و کم‌نظیر است. در این خطبه به درس‌هایی اشاره می‌کنم که باید عموم امت اسلام به ویژه جامعه بانوان کشور و زنان امت اسلام از این بانوی بزگ بیاموزند.

ابوترابی‌فرد اظهار کرد: در طول حرکت کاروان امام حسین(ع) از مدینه به کربلا، از کربلا تا کوفه و شام و از شام تا مدینه، یک کلمه و یک جمله از خاندان رسالت و اهل بیت امام حسین(ع) که حکایت از شکایت و کمترین نقد و اعتراض آنان باشد نقل نشده است. در مدرسه عاشورا از یک انسجام فکری و ایمانی و عمل صالح مبتنی بر آن و حکت هماهنگ خاندان رسالت و نقش برجسته زینب کبری(س) در این راه آگاه می‌گردیم.

وی ادامه داد: در مکه مکرمه، بسیاری از مورخین نوشته‌اند ابن عباس خدمت امام حسین(ع) رسید و خواست آن حضرت را از حرکت به سوی کربلا بازدارد. سخنش تأثیری نگذاشت و ادامه داد که حال که قصد عزیمت دارید بانوان، فرزندان و کودکان را با خود نبرید. پاسخی امام حسین(ع) دادند و بعد می‌نویسند ابن عباس دید صدایی بلند شد و بانویی از پشت پرده اعتراض کد که ابن عباس چه می‌گویی؟ می‌خواهی ما را از امام، تنها تکیه‌گاه و مقتدای خویش جدا کنی؟ و این صدای حیات‌بخش زینب کبری (س) بود.

خطیب جمعه تهران عنوان کرد: بانوان، فرزندان و کودکان با بصیرت و معرفت در کنار وجود مقدس اباعبدالله الحسین(ع) حضور داشتند. بعد از شهادت امام حسین(ع) رسالت ویژه‌ای بر شانه‌های پرقدرت این بانوی بزرگ نهاده شد. در کوفه در آن سخنرانی حیات‌بخش و الهام‌بخش مردم کوفه را مورد سرزنش قرار داد و به حقانیت مدرسه عاشورا پرداخت.

وی افزود: آن چنان سخنان بانفوذ این بانوی بزرگ دل‌ها را متحول کرد و اشک‌ها را جاری نمود که نگران حرکت مردم کوفه شدند. در همین جا بود که وجود مبارک امام سجاد(ع) خطاب به حضرت زینب(س) فرمودند: «تو عالمی هستی که معلمی نداشته‌ای، تو شخصیتی هستی که دانش و علم خود را از خدای متعال و اولیا حق آموخته‌ای و دیگران به تو دانشی نیاموخته‌اند».

ابوترابی‌فرد ابراز کرد: این یک شخصیت ویژه و استثنائی است که آنگونه با مردم کوفه سخن گفت که «بسیار گریه کنید و اشک بریزید، شما کسانی هستید که در هنگام دیدار، نرم و افتاده و در برابر دشمن ناتوان و ضعیف هستید». یعنی جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که در برابر دشمن استوار، مقتدر و ثابت‌قدم است.

وی عنوان کرد: چگونه حضرت زینب(س) در برابر ابن زیاد چگونه با قدرت و شهامت سخن می‌گوید. ما امروز به سادگی از کنار این عمل صالح می‌گذریم. جامعه زنان کشور! در مدرسه اسلام و عاشورا، زینب کبری(س) تربیت می‌شود. در نهایت صبر و شکیبایی، در نهایت حیا و حجاب. راوی می‌گوید در مدینه برای مدت مدیدی خانه‌ام در کنار خانه امام علی(ع) بود اما هیچگاه زینب کبری(س) را ندیدم و صدای او را نشنیدم. هنگامی که می‌خواست به زیارت قبر پیامبر اکرم(ص) مشرف شود در دل شب حرکت می‌کرد و امام علی(ع) از جلو و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در سمت راست و چپ او حرکت می‌کردند. این مدرسه دین و عاشوراست.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: اما این بانو با این درجه از تقوا و عفاف چگونه آنگاه که مسئولیتش حضور در عرصه‌های سیاسی و دفاع از مدرسه عاشورا و اسلام است، با قدرت حضور پیدا می‌کند. به ابن زیاد هنگامی که می‌گوید «کار خدا را حسین چگونه دیدی؟» می‎فرماید: «آنچه در عاشورا دیدیم بسیار زیبا بود. مردانی که در راه خدا قیام کردند و به مقام عالی و رفیع شهادت دست یافتند». آنگونه با قدرت و شجاعت سخن می‌گوید که همه حضار و ابن زیاد را در تعجب فرو می‌برد.

وی افزود: به همین ترتیب در شام و در برابر یزید بن معاویه با چه قدرتی از حق دفاع می‌کند. هنگامی که اهل بیت پیامبر(ص) را بر یزید وارد کردند، مورخین می‌نویسند در حالی وارد شدند که آنان را با ریسمان بسته بودند. هنگامی که یزید آن اشعار زشت حکایت‌کننده از کفرش را بر زبان جاری کرد حضرت زینب(س) لب به سخن گشود؛ «آیا این از عدل است ای فرزند آزادشدگان که جدم شما را آزاد کرد. شما غضب خدا را برای خود خریدید. شما در حقیقت خویشتن را از پای در آوردید. تو را کافی است که دشمنی چون خدای سبحان داری. اگر شرایط اقتضا نمی‌کرد من هرگز با تو سخن نمی‌گفتم. منزلتت را کوچک می‌بینم و سرزنش تو را کسر شأن خود می‌دانم».

ابوترابی فرد اظهار کرد: جامعه زنان ایران، شما با اقتدا به زینب کبری(س) بستر پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را فراهم آوردید. ایستادگی شما در دفاع مقدس اقتدا به این بانوی بزرگ جهان اسلام بود. این راه را باید تداوم بخشید. امروز هم بیش از هر زمان به این ایستادگی و مقاومت و ایثار زنان مسلمان و مؤمن ایران و امت اسلام نیازمندیم.

وی تأکید کرد: زینب کبری(س) گویا امروز را می‌بیند، انقلاب اسلامی را می‌بیند، اربعین عزت‌آفرین امام حسین(ع) را می‌بیند و حیات امت اسلام را مشاهده می‌کند. این بانوی بزرگ خطاب به یزید می‌فرماید: «به خدا سوگند نخواهی توانست یاد ما را از ذهن‌ها پاک کنی و وحی ما رابمیرانی». این منطق دین است؛ در هر نقطه به وظایف خویشتن عمل کردن. تا آنگاه که وجود مقدس اباعبدالله الحسین(ع) در میدان است زینب کبری(س) در خیمه‌گاه معلم، مدیر و پاسبان اهل حرم است و آنگاه که مسئولیتش حضور در صحنه سیاسی و دفاع از حق با عزت و اقتدار حضور می‌یابد. درباره این شخصیت می‌نویسند در زمان خلافت امام علی(ع) در کوفه برای بانوان کلاس درس تفسیر قرآن برگزار می‌کرد؛ عقیله بنی هاشم.

انتهای پیام

captcha