رابطه مردم با خاندان رسالت مسیر موفقیت را هموار کرده است/ در زمانی کوتاه از مشکلات عبور می‌کنیم/ ذخایر ارزی در بالاترین حد طی پنج سال گذشته
کد خبر: 3759185
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
روحانی در صحن علنی مجلس:

رابطه مردم با خاندان رسالت مسیر موفقیت را هموار کرده است/ در زمانی کوتاه از مشکلات عبور می‌کنیم/ ذخایر ارزی در بالاترین حد طی پنج سال گذشته

گروه اقتصاد ــ رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس تصریح کرد: اگر پیروی از راه امام حسین(ع) نبود، شاهد پیروزی انقلاب اسلامی و موفقیت در جنگ هشت ساله تحمیلی نبودیم؛ در همه موفقیت‌های بزرگمان، یاری اهل بیت(ع) و رابطه این مردم با خاندان رسالت و به ویژه حضرت اباعبدالله(ع) مسیر و راه پیروزی را برای ما هموار کرده است.

رابطه مردم با خاندان رسالت مسیر موفقیت را هموار کرده استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، ظهر امروز، شنبه 5 آبان‌ماه، که برای در دفاع از وزرای پیشنهادی برای چهار وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، با تسلیت ایام اربعین سیدالشهدا(ع) افزود: این ایام برای ما ایام بسیار با افتخاری است.
وی ادامه داد: در شرایطی که دشمنان علیه ما برنامه‌ریزی و توطئه کرده‌اند و کلمه 13 آبان را به عنوان رمز جنایتکارانه خود عنوان کرد‌ه‌اند، حضور مردم ما در راهپیمایی عظیم اربعین نشانه پیوند آنان با خاندان رسالت است.
روحانی افزود:‌ اگر پیروی از راه امام حسین(ع) نبود، شاهد پیروزی انقلاب اسلامی و موفقیت در جنگ هشت ساله تحمیلی نبودیم؛ در همه موفقیت‌های بزرگ‌مان، یاری اهل بیت(ع) و رابطه این مردم با خاندان رسالت و به ویژه حضرت اباعبدالله(ع) مسیر و راه پیروزی را برای ما هموار کرده است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: از رئیس مجلس و سایر نمایندگان محترم تقدیر می‌کنم که در این مقطع حساس برای تشکیل کابینه جلسه تشکیل داده‌اند؛ مخصوصاً وزرایی که بار سنگین اقتصاد را بر دوش دارند. آنچه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته شاهد آن بودیم، پیروزی ملت ایران در برابر توطئه‌های آمریکا بوده است؛ در سطح جهان پیروزی کم‌نظیر تاریخی را در اختیار داریم.
وی ادامه داد: کمتر سراغ داریم که آمریکا در سطح جهان تصمیمی علیه یک کشور اتخاذ کرده باشد و هم‌پیمانان سنتی او را رها کرده باشند و همه کشورها در کنار ایران و رو در روی آمریکا بایستند. بنابراین این پیروزی برای ما بی‌نظیر است. چه کسی تصورش را می‌کرد که در سه سطح حقوقی نمایندگان ایران پیروز شوند.
رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه در ماه‌های اخیر، نمایندگان ایران تاکنون دو بار در برابر آمریکایی‌ها در دادگاه لاهه پیروز شده‌اند، تصریح کرد: یک بار در مورد صلاحیت و دیگری برای احکام موقت علیه آمریکا بود که حقوقدانان و نمایندگان ملت ایران به پیروزی رسیدند و چند روز قبل، در مجمع عمومی سازمان ملل رئیس دادگاه محکومیت آمریکا را صریحاً اعلام کرد.

 رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: ملت ما حداقل از لحاظ سیاسی و حقوقی، امروز دست برتر را دارد و از لحاظ عمومی نیز جهان، ایران را کشوری متعهد و آمریکا را به عنوان کشوری می‌شناسد که هم وفای به عهد ندارد و هم مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد؛ ما نیازمند دو موفقیت دیگر هستیم که یکی از لحاظ اجتماعی و دیگری از لحاظ سیاسی است.
روحانی یادآور شد: تمام برنامه‌ها برای این بوده که مردم ایران در مشکل اقتصادی قرار گیرند و در مقابل آمریکا سر فرود بیاورند و در موضوع روانی و اجتماعی مردم را به آینده کشور مأیوس کنند. در این دو موضوع باید در کنار هم باشیم و آمریکا را به زانو دربیاوریم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه بی‌تردید در این مصاف تاریخی، دولت سرباز مقدم جبهه خواهد بود، اظهار کرد: اما بدون حمایت مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و بدون حمایت و هدایت مقام معظم رهبری، حتماً نمی‌توانیم پیروز شویم. خوشحالیم که رهبر انقلاب، هدایت جامعه در این شرایط حساس را برعهده دارند و دولت با تمام توان معتقد است با حمایت ایشان و مردم از این شرایط عبور خواهیم کرد.
وی افزود: امروز در حوزه اقتصادی می‌خواهیم چهار فرد مهم و مسئول را با رأی اعتماد شما بر کرسی وزارت بنشانیم تا دولت با تمامیت کابینه بتواند در این مقطع، مشکلات مردمی را حل کند که امروز در رنج و فشار هستند.

روحانی اظهار کرد: ما موظفیم با وحدت و یکپارچگی، کشور را از این شرایط نجات دهیم. نتیجه امروز مجلس حتما بارقه امیدی برای مردم ایران خواهد بود؛ مردم امروز مشاهده خواهند کرد که دولت و مجلس در کنار هم هستند و بنا دارند مشکلات را برطرف کنند. البته رسانه‌های بیگانه قصد دارند با تبلیغات دروغین خود افکار مردم ما را تسخیر کنند.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: رسانه‌های بیگانه به دروغ می‌گویند که ایران گران‌ترین کشور دنیاست اما بنده از شما می‌پرسم که آیا آموزش در ایران یکی از ارزان ترین آموزش‌ها در سطح جهان نیست و آیا بهداشت و درمان، آب و برق، انرژی، حمل و نقل و.. یکی از ارزان‌ترین‌ها در دنیا نیست.
وی افزود: اگر ما مشکل مسکن را حل کنیم که یکی از وظایف سنگین وزیر راه و شهرسازی است، آنگاه از لحاظ انرژی، آموزش، بهداشت و ... یکی از ارزان‌ترین کشورهای جهان هستیم. البته افراد دارای حقوق ثابت با مشکل مواجه هستند و برطرف کردن آن وظیفه ماست. ما نمی‌توانیم به مردم بگوئیم چون فروش نفت ما مشکل دارد. بنابراین در اداره کشور با مشکل مواجه هستیم. نمی‌توانیم به مردم بگوییم چون در تبادلات بانکی و مالی با دنیا دارای مشکل هستیم. بنابراین نمی‌توانیم مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم. مردم از ما انتظار رفع این مشکلات را دارند البته آن‌ها هم باید شرایط را درک کنند. بنده قول می‌دهم با استقامت مردم ایران در زمانی کوتاه از این مشکلات عبور خواهیم کرد.
رئیس‌جمهور بیان کرد: آن‌هایی که می‌گویند ما با ابرتورم مواجه هستیم از اقتصاد کشور بی‌اطلاع هستند؛ مهار تورم برای ما امکان‌پذیر است و روند صعودی تورم ادامه نخواهد یافت. یکی از بارهای سنگینی که وزرای صنعت و اقتصاد بر دوش دارند همین مسئله است.

وی گفت: بنده از همین جا اعلام می‌کنم در هیچ سالی در سال‌های اخیر ذخایر کالاهای اساسی ما در این حد نبوده است؛ انبار کالاهای اساسی ما کاملاً مطمئن است. ذخایر ارزی ما در طول پنج سال گذشته در بیشترین حد ممکن است. مشکل لاینحلی نداریم اما همچنان مشکلاتی داریم که باید با یاری همدیگر از آن عبور کنیم.
روحانی با یادآوری اینکه امروز در برخی کالاها خودکفا هستیم و در ماه‌های آینده در برخی کالاهای دیگر خودکفا خواهیم شد، اظهار کرد: اینکه در چند سال اخیر در تولید گندم خودکفا شده‌ایم در تاریخ ایران بی‌نظیر بوده است، اینکه در بخش گاز و گازوئیل خودکفا هستیم به معنای رشد اقتصادی برای حل مسائل و تلاش دولت و ملت است.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر به رأی شما نمایندگان نیاز داریم تا کابینه بتواند بار مسئولیت را برعهده بگیرد و از مشکلات مردم در سال‌های آینده بکاهد. بی‌تردید وزارت اقتصاد، یکی از وزارتخانه‌های مهم ما در این مقطع است؛ بخش عمده درآمد ما از طریق این وزارتخانه تأمین می‌شود.
وی افزود: بخش مالیات برای ما بسیار اهمیت دارد و امروز نیازمند عدالت مالیاتی هستیم. در بسیاری از کشورهای دنیا انواع خدمات به واسطه مالیات تأمین می‌شود. باید درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم. امروز به دلیل شرایط رکود، امکان افزایش مالیات‌ها را نداریم اما باید افرادی که فرار مالیاتی دارند را به مسیر درست برگردانیم.
روحانی یادآور شد: یک بار در محضر رهبر معظم انقلاب بودم که فرمودند پرداخت مالیات واجب شرعی است و صاحب‌نظران باید این موضوع را برای مردم بیان کنند. نباید اجازه دهیم در این زمینه حقوق مردم پایمال شود. یکی از مسئولیت‌های سنگین این وزارتخانه، مالیات و دیگری گمرک است که نقش زیادی در تعادل واردات و صادرات با تعرفه‌های دولتی و مبارزه با قاچاق دارد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: این وزارتخانه مسئول کنترل تورم و رشد اقتصادی است. باید تلاش کنیم تورم را مهار کنیم و به نظرم این‌ کار شدنی است. امروز فرصت‌های بسیار خوبی برای تحولات اساسی در اقتصاد داریم. یک معضل ما بانک‌ها هستند؛ بانک از یک طرف مسئولیت سنگین اقتصاد کشور را برعهده دارد. سرمایه‌گذاری، روابط پولی و مبادلات مالی ما بدون بانک امکان‌پذیر نیست اما در عین حال اگر به اصلاح بانک‌ها نپردازیم، بانکی که باید راه حل مشکلات اقتصادی ما باشد می‌تواند یکی از معضلات اقتصادی باشد.
وی گفت: همه از رشد نقدینگی به عنوان یک معضل سخن می‌گویند. این مشکل در دوران قبل از انقلاب هم وجود داشته و رشد نقدینگی بالای 25 درصد بوده است. بعد از انقلاب، رشد نقدینگی گاهی از 26 و 27 درصد رسیده است. بنابراین نقدینگی مربوط به سال‌های اخیر نیست، بلکه در این سال‌ها رشد نقدینگی ناشی از پایه پولی نبوده است.
روحانی اظهار کرد: نکته دیگر این است که معمولاً در سال‌های قبل، رشد نقدینگی به خاطر استقراض دولت از بانک مرکزی بوده است و امروز رشد نقدینگی در سایه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است. بنابراین دولت به خوبی از دستاوردهای خود حراست کرده اما متأسفانه گاهی بانک‌ها مشکل‌آفرین هم هستند و یکی از این موارد افزایش نقدینگی است.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: روزانه حدود هزار میلیارد تومان به میزان نقدینگی اضافه می‌شود و در این راستا نیازمند اصلاح نظام بانکی هستیم و اینکه بانک‌های ما باید تحت کنترل بانک مرکزی باشند. در این راستا در روزهای اخیر اختیارات بانک مرکزی را افزایش دادیم.

وی افزود: از قانون عبور نمی‌کنیم و آن را اصلاح یا تغییر نمی‌دهیم، چراکه این کار را باید مجلس انجام دهد. در مصوبه اخیرمان برای نظارت بانک مرکزی بر مؤسسات مالی و بانک‌های دولتی و خصوصی قدرت آن را افزایش دادیم، اما وزیر اقتصاد ما که تجربه و تحصیلات اقتصادی دارند کاملاً باید بدانند که امروز بار بسیار سنگینی بر دوش اوست و باید این بار را با رأی اعتماد نمایندگان با دقت بر دوش بکشد.
روحانی یادآور شد: اگر وزیری کمتر از چهارده ساعت کار کند، نمی‌تواند بار سنگین را به مقصد برساند. نمی‌توانیم با هفت یا ده ساعت، کارمان را پیش ببریم. از شما نمایندگان محترم درخواست دارم انتظارات خود و شرایط اجتماعی را به وزرا اعلام کنید.
رئیس‌جمهور گفت: بازار سرمایه ما عمدتاً دست وزارت امور اقتصادی و دارایی است. موفقیت این بازار بسیار مهم است و موفقیت آن در ماه‌های اخیر یکی از افتخارات اقتصادی ما بود و بسیاری از کاستی‌ها را جبران کرد و این بازار در اختیار این وزارتخانه است.
وی گفت: سرمایه‌گذاری خارجی نیز در اختیار این وزارتخانه است و باید به انحای مختلف این سرمایه‌ها را جذب کنیم. درست است که آمریکا در مقابل ایران ایستاده است و حتی مواد غذایی و داروی ما را تحریم کرده و نشان داده بی‌تردید دشمن بزرگ ملت ایران است اما در مقابل آن، همسایگان خوبی داریم و باید تعامل بهتری با آن‌ها داشته باشیم.
روحانی اظهار کرد: روسیه، چین، هند، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای آفریقایی و آمریکایی لاتین، دوست ما هستند و باید با آنها کار و سرمایه آنها را جذب کنیم. امروز آقای دژپسند برای وزارتخانه مهمی معرفی شده‌اند؛ بنده به شما می گویم که برای هر کدام از این افراد ده‌ها ساعت فکر شده است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: همه این افرادی که به شما معرفی شده‌اند از افراد با سواد و دارای توانایی هستند؛ امروز بار اجرایی آن قدر سنگین است که اگر متکی به پیامبر و اهل بیت(ع) نباشیم، پشت ما را می‌شکند. شما نمایندگان باید به ما کمک کنید.
وی اضافه کرد: طبق قانون اساسی، یک فرد وقتی می‌تواند به مقام وزارت برسد که شما به وی رأی دهید و کمک کردن به وی هم وظیفه شماست. از وزیر سؤال و نقد و بر کار وی نظارت کنید، اما وی را یاری هم بدهید. شما نمایندگان ملت شما ایران و ملتی هستید که این روزها به عشق امام حسین (ع) سر از پا نمی‌شناسند. بنابراین باید همگی دست به دست هم بدهیم.
روحانی اظهار کرد: امروز همگی برادر هستیم و دشمن ما آمریکاست که شمشیر را از غلاف بیرون آورده است و باید برای جنگیدن با او با هم متحد باشیم. اکنون موقع رقابت‌های لیگ نیست، بلکه در تیم ملی و در مقابل دیگران به میدان رفته‌ایم و تیم ملی متعلق به همه ماست. حتماً در این شرایط باید با وحدت بیشتری کار خود را پیش ببریم.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: وزیر راه و شهرسازی مسئولیت سنگینی برعهده دارد. بنده به عنوان رئیس‌جمهور به شما می‌گویم که در زمینه مسکن دولت بدهکار مردم است و باید در این زمینه بهتر عمل و کم‌کاری را جبران کنیم. یکی از جاه‌هایی که نقدینگی باید هدایت شود همین بخش مسکن است و مشاغل بسیاری هم در این بخش وجود دارد و مشکل اشتغال ما هم بر طرف خواهد شد.

وی افزود: کار بزرگ و سنگینی بر دوش این وزارتخانه است و فردی که برای آن اتتخاب شده هم در این زمینه تحصیلات دارد و هم اینکه همیشه در این بخش فعال بوده است. ایشان عنصری بسیار فعال در بخش‌های مختلف است و در یک سالی که بار مسئولیت استانداری را برعهده گرفت یکی از استاندارهای پرتحرک و فعال بود.
روحانی یادآور شد: انشاالله با رأی شما بتوانیم در زمینه حمل و نقل، راه‌آهن، جاده، مشکل کامیونداران، کشتیرانی، بنادر و ... گام‌های اساسی برداریم و مخصوصاً راه ترانزیت جنوب به شمال و جنوب به غرب را تکمیل کنیم. انشاالله با همکاری ما آقای اسلامی در حوزه فعالیت‌ خود موفق عمل کند و به دستاوردهای بهتری برسیم.
رئیس‌جمهور در ادامه به اهیمت جایگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت و گفت: وزارت صمت هم بار سنگینی بر دوش دارد، چون علاوه بر بخش صنعت و تولید و کالاهایی که باید در اختیار مردم قرار دهد، هماهنگی این وزارتخانه با بانک مرکزی بسیار اهمیت دارد. در ماه‌های اخیر، عده‌ای از ارز 4200 تومانی سوءاستفاده کردند و این وزارتخانه که دارای امضای طلایی است در زمینه برخورد با این موارد اهمیت دارد.
وی گفت: متأسفانه در جامعه ما آدم سالم را عده دیگری فاسد می‌کنند. بنابراین باید مراقب قیمت‌ها و کنترل بازار باشیم و در این زمینه وزارت صمت نقشی تعیین‌کننده دارد. آقای رحمانی قبلاً نماینده مجلس بوده و همواره به شکل منصفانه نقد کرده است. شما به خوبی ایشان را می‌شناسید و معتقدم که وی می‌تواند این مسئولیت را برعهده بگیرد؛ وی فردی پرکار و دلسوز است.

روحانی اظهار کرد: امروز این عزیزان را در معرض یک آزمون بزرگ قرار داده‌ایم و انشاالله نمره قابل قبولی در پیشگاه خداوند و مردم کسب کنند؛ چراکه فقط رضای خداوند و مردم برای ما مهم است.
وی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت خاصی را برعهده دارد؛ امروز اشتغال، مسئله اصلی ماست. افتخار می‌کنیم در پنج سال گذشته، تعداد شاغلین کشور از بیست میلیون و ششصد هزار به بیست و سه میلیون و سیصد هزار نفر رسیده است. معنی این سخن این نیست که در اشتغال مشکلی نداریم، بلکه جوانان در انتظار تلاش بیشتر ما هستند و این وزارتخانه وظیفه سنگینی در ایجاد اشتغال و حمایت از کارگران دارد.
روحانی یادآور شد: این وزارتخانه نقش حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند را برعهده دارد و انشاالله به حول قوه الهی در روزهای آینده در زمینه سبد حمایتی غذایی اقدام خواهیم کرد. مسئولیت دیگری که این وزارتخانه برعهده دارد، ساماندهی تأمین اجتماعی است؛ باید صندوق‌هایی را که دچار مشکل هستند به ماهیت اصلی آن‌ها بازگردانیم و باید تلاش وزیر قبلی مضاعف شود.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: مشکلات تأمین اجتماعی همانند مشکلات بانک‌هاست. این وزارتخانه است که باید مهارت را به مردم بدهد؛ ما در زمینه مهارت با مشکل مواجه هستیم و این وزارتخانه مسئول آموزش فنی و حرفه‌ای است.
وی در پایان تصریح کرد: از وزرایی که امروز در کابینه نیستند؛ یعنی دکتر ربیعی و آخوندی و کرباسیان تشکر می‌کنم. همچنین از افرادی که در این مدت بار سرپرستی را برعهده داشتند یعنی آقای محسنی بندپی و اکرمی تشکر می‌کنم. از شما نمایندگان محترم که همواره ما را یاری کرده‌اید خواهشمندم امروز دوباره ما را یاری دهید تا کابینه تکمیل شود و بتوانیم کار بیشتری برای مردم انجام دهیم و مردم و خداوند از ما راضی باشند.
انتهای پیام

captcha