تبیین ابهامات نهضت ملی حفظ جزء 30 قرآن در مدارس/ کار آموزشی مضاعفی را نمی‌خواهیم
کد خبر: 3759259
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸
مسیب‌زاده بیان کرد:

تبیین ابهامات نهضت ملی حفظ جزء 30 قرآن در مدارس/ کار آموزشی مضاعفی را نمی‌خواهیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ضمن پاسخ به پرسش‌هایی درباره طرح نهضت ملی حفظ جزء سی قرآن کریم در مدارس ابتدایی، گفت: در اجرای این طرح هیچ اجباری وجود ندارد و تنها به بحث تکلیف اشاره شده است.

تبیین ابهامات بخشنامه «نهضت ملی حفظ قرآن» آموزش و پرورش

به گزارش ایکنا؛ محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، بعدازظهر امروز پنجم آبان‌ماه با حضور در برنامه افق رادیو قرآن با اجرای محمدرضا پورمعین به سؤالات و ابهامات موجود در بخش‌نامه حفظ جزء سی قرآن، که اخیراً به مدارس سراسر کشور ابلاغ شده است، پاسخ داد.
مسیب‌زاده در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به اینکه بیش از شش یا هفت سال از مطرح شدن مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قرآن کریم می‌گذرد، گفت: باید عذرخواهی کنیم که هفت سال از طرح چنین مطالبه‌ای گذشته و الان زمینه این اتفاق را در آموزش و پرورش مهیا می‌کنیم.
وی افزود: با وجود این از همان ابتدا اولین نهادی که به این طرح لبیک گفت وزارت آموزش و پرورش بود که با راه‌اندازی طرح نور یا حفظ ترتیبی آیات قرآن وارد اجرای آن شد. البته حفظ ترتیبی اقدامی ویژه و ارزشمند است و می‌توان به آن دست یافت، اما پایداری و ایستادگی زیادی را می‌طلبد.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: بعد از دو سال برای اینکه زمینه را برای حضور تعداد بیشتری از دانش‌آموزان فراهم کنیم، حفظ موضوعی قرآن کریم را در دستور کار قرار دادیم. در این طرح و در سال اول سه میلیون و 500 هزار نفر ثبت‌نام کردند که از بین آن‌ها حدود یک میلیون نفر حائز کسب رتبه شدند. در سال دوم نیز دو میلیون و 400 هزار نفر موفق به کسب رتبه شدند. یعنی هر سال یک میلیون و 200 هزار نفر را داشته‌ایم. امسال نیز طرح حفظ جزء سی قرآن را، که کاری کشوری است، آغاز کرده‌ایم.
مسیب‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این برنامه به بحث در مورد بخش‌نامه‌ای که اخیراً به مدارس سراسر کشور برای حفظ قرآن کریم ابلاغ شده است، اشاره و اظهار کرد: 12 شهریور امسال، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی نامه‌ای رسمی به وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت حضور وزارت آموزش و پرورش در طرح حفظ جزء سی قرآن تأکید کرد.

همکاری تمامی معاونت‌های آموزش و پرورش
وی با اشاره به اینکه در آن نامه خواسته شده بود تا این مورد در برنامه درس هفتگی مدارس گنجانده شود، بیان کرد: همچنین در آن نامه بر اختصاص بخشی از ظرفیت رسانه تعاملی «سینا تی وی» تأکید شده بود. این نامه ابلاغ شد و در ادامه وزیر آموزش و پرورش نیز طی دستوری خواهان اجرای این موضوع با همکاری تمامی معاونت‌ها شدند. پیرو این امر ستاد ویژه‌ای در زیر مجموعه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم کشور تشکیل و بخش‌نامه به دستور تبدیل شد. پس از آن مستندسازی این دستور به عمل آمد و به اطلاع تمامی بخش‌های وزارت آموزش و پرورش رسید.
مسیب‌زاده با اشاره به اینکه بخش‌نامه مجددی که ارسال شده است، نشان از اهمیت و نگاه ارزشمند وزیر آموزش و پرورش به فعالیت‌های قرآنی دارد، به بیان بخشی از صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در جلسه اخیر کمیسیون آموزش عمومی پرداخت و گفت: یک بند از صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در پنجاهمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم کشور این بود که حفظ جزء سی باید منجر به ایجاد موج نورانی و معنوی در جامعه شود و در این راستا نباید به اعلام‌ها در جلسات بسنده کرد. وزیر آموزش و پرورش خواستار این بود که این طرح به صورت مستمر رصد شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

زیرسا‌خت‌های اجرای طرح
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سؤال که آیا زیرساخت‌های لازم برای این بخش‌نامه فراهم شده است یا خیر، گفت: برخی رسانه‌ها همچون ایکنا که البته آن‌ها نیز از سر دلسوزی به این قضیه پرداخته‌اند، بدون مطالعه دقیق بحث اجباری بودن آموزش‌ها را مطرح کرده بودند که این گونه نیست؛ ما به هیچ وجه بحث اجبار بر حفظ قرآن کریم را مطرح نکرده‌ایم، بلکه باید به گونه‌ای عمل کنیم که دانش‌آموزان به صورت اختیاری به این کار مبادرت کنند. علاوه بر این زیرساخت‌هایی همچون برنامه‌های روزانه صدا و سیما، توزیع کتابچه‌ای ویژه آموزش حفظ قرآن کریم، تهیه نرم‌افزار «سینا روبیک» در کنار سامانه همگام از جمله مواردی است که برای این طرح در نظر گرفته شده است.
مسیب‌زاده با بیان اینکه هیچ بحث آموزشی جدیدی که ذهن کسی را نگران کند اضافه نکرده‌‌ایم، بیان کرد: آموزش‌ها در راستای کتاب‌های آموزشی است و تنها موردی که اضافه شده این است که معلم‌ها به دانش‌‌آموزان در راه حفظ قرآن کریم تأکید دارند.
وی با اشاره به اینکه همیشه این سؤال از ما پرسیده می‌شود که چرا دانش‌آموزان بعد از 12 سال هنوز در روخوانی قرآن کریم موفق نیستند، گفت: معلم‌ها و کتاب‌های درسی کامل است و دانش‌آموزان را به روخوانی می‌رسانند، اما به علت عدم ممارست دانش‌آموزان و اینکه روزانه قرائت انجام نمی‌دهند، وضعیت روخوانی این‌چنین شده است. در صورتی که بهترین راه ملکه شدن آموزه‌های ارزشمند مرور است که در بخشنامه نیز به آن تأکید شده است.

انگیزه و ترغیب دانش‌آموزان
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع خلل و دوگانگی ایجاد نخواهد کرد؟ گفت: به دنبال انگیزه و ترغیب و تشویق دانش‌آموزان هستیم و به هیچ وجه نمی‌خواهیم کار آموزشی مضاعفی را اضافه کنیم.
مسیب‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعداد حافظان قرآن کریم در برخی از کشورهای اسلامی و مقایسه آن با تعداد حافظان قرآن در کشورمان اشاره کرد و گفت: بیایید تلاش کنیم تا تعداد حافظان قرآن در کشورمان زیادتر شود و جایگاهی داشته باشیم.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که بعد از گذراندن این مرحله چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گفت: در بخشنامه به 10 درصد اشاره شده است. هرچه بیشتر شود، بهتر است. علاوه بر قرآن، حفظ صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و ... را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم و بخش‌هایی از دانش‌آموزان جذب این بخش خواهند شد. هرکس به فراخور علاقه‌مندی خود به اختیار و داوطلبانه حضور پیدا می‌کند. حتی ساعات درسی نیز تکلیف است نه اجبار چون در هر صورت سازوکار مشخص است.
مسیب‌زاده در ادامه در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان که سال آینده باید برگزار شود، گفت: این مسابقات در ابتدای سال 98 برگزار ‌می‌شود و اتفاق بسیار خوبی است. همه ارکان آموزش و پرورش در قالب یک گفتمان این کار را به پیش می‌برند. خوشحال هستیم که تمامی بخش‌ها به این موضوع اهمیت می‌دهند. موضوعی که برگرفته از روح سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کاش والدین به اندازه یک درصد از اهمیتی که برای کنکور قائل هستند برای فعالیت‌هایی از این دست قائل بودند، گفت: طبق سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش ساحت‌های مختلف در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها تربیت دینی است. در این سند دانش‌آموزان طراز جمهوری اسلامی دانش‌آموز چندساحتی خواهد بود.

خوش‌بین به موفقیت طرح هستم/ نهایت چیزی را از دست نمی‌دهیم
مسیب‌زاده در پایان در پاسخ به سؤالی در مورد پیش‌بینی از نتیجه این طرح، گفت: بسیار خوش‌بین هستیم، چراکه هنوز این طرح ابلاغ نشده بود که دانش‌آموزان این کار را آغاز کردند. نهایت ضعف طرح این است که کسی حافظ قرآن نمی‌شود، اما یقین بدانید که لطف خداوند هم شامل حال ما می‌شود و بسیار خوش‌بین هستم.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۲
رضا نباتي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۹:۴۰
0
0
اين نشست بر ابهامات فراوان ما افزود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۷ - ۱۵:۱۴
0
0
فرموديد : همکاری تمامی معاونت‌های آموزش و پرورش !!!

ظاهرا در سازمان پژوهش كسي با شما همراه و هم نظر نيست.
زيرا ايشان نه از طرح شما خبر دارند.
و نه اشغال درس قرآن ابتدايي را عاقلانه و قانوني مي دانند. !!!!
جناب آقاي مسيب زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۷ - ۱۸:۲۳
0
0
يادتان باشد :
توجيه شما درباره طرح هاي ابتر قبلي قانع كننده نبود.
1- راه اندازي 10 هزار مدرسه قرآن و تعطيلي آن ظلم بزرگي به قرآن بود.
2- برگزاري طرح ملي نور با 3 ميليون 500 هزار حافظ ( !!! ) و تعطيلي آن ظلم بزرگي بود.
3- اما تبديل كلاس رسمي قرآني كه كتاب درسي آن حامل آموزش روخواني و روان خواني ( يعني راهكار 3-2 سند تحول و بند 4-4 ساست هاي ابلاغي رهيري بود ) به طرح ( مل ) حفظ قرآن ظلمي به مراتب سهمگين تر و خطرناك تر است.

- شايد امروز هم كسي توان حتي بيان نقد و نظر را نداشته باشد.
اما تاريخ درباره چنين ظلمي قضاوت خواهد كرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۰۷:۰۳
0
0
آقاي مسيب زاده !
حيرت انگيز است شما الزام طرحي ملي را از برنامه رسمي، اختياري معرفي مي كند.

چرا وزارت آموزش و پرورش از سوييي شعار عمل به سند تحول سر مي دهد. اما وزيرش بخشنامه اي كه بر خلاف سند تحول، زنگ آموزش روخواني و روان خواني را تبديل به حفظ اجباري مي كند را امضا مي نماد ؟!!!!

چرا وزير محترم اين طرح بدون مصوبه را اولويت نخست اين وزارت معرفي مي كند.؟ !!!
در حالي كه به دلايل متعدد بايد اين طرح مورد بررسي و نقد و تصويب مراجع ذي صلاح قرار گيرد.

جناب آقاي مسيب زاده ! حتما شما هم تصديق مي فرماييد كه اقدام انقلابي بايد بر پايه رعايت اصول و قوانين مصوب شوراي عالي باشد.
فتأمل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۱۱:۴۲
0
0
سوال :
همان كشورهايي كه نامشان در برنامه برده شد كه چندين ميليون حافظ دارند. چرا در ميادين مسابقات بين المللي چرا نمود ندارند و در اعم اغلب مسابقات بين المللي كشور ايران برنده است؟

پاسخ :
چون آن ها مانند كشور ما مردم را ابزار نخبه گرايي قرار نمي دهند و مسابقات اولويت آن ها نيست.

نتيجه :
طرح ملي حفظ قرآن ماهيت نخبه گرايي و شناسايي نخبه ها را دارد.
و اين كار با ماهيت اهداف آموزش عمومي قرآن در تعارض است.
انسانم آرزوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۳ - ۱۳:۵۱
0
0
بزرگ ترين ابهام راديو قرآن « تنها به قاضي رفتن مسئولان است. »
با اين همه نقد، چرا شفاف عمل نمي شود؟ چرا منتقدان فرصت طرح ديدگاه هاي خود را نمي يايتد؟
از شبكه قرآن و نهادهاي قرآني انتظار مي رود به رسالت حرفه اي و اخلاقي و ميهني خود عمل نمايند.
خبرگزاري ايكنا چرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۲۱:۴۴
0
0
خبرگزاري ايكنا چرا پر بحث ترين خبر ( يعني حفظ اجباري قرآن در مدارس ) را از صفحات اصلي حذف كرديد؟!!!

البته مقاومت شما تا الان هم قابل تشكر است.
هر چند ما بيهوده منتظر درج خبر نشست هاي كارشناسي و چالشي بوديم.
captcha