بررسی ابعاد چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی
کد خبر: 3759325
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴

بررسی ابعاد چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نشست تخصصی تحلیل و بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن به میزبانی ایکنا شعبه مرکزی در سالن جلسات جهاددانشگاهی استان با حضور حجت‌الاسلام حسینخانی، رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف استان غفاری، مسئول کمیته تبلیغات شهری مشیری و شهسواری از پیشکسوتان و چهره‌های برتر قرآنی کشور، تشیعی‌فر و سعیدی داوران این دوره از مسابقات و کاظمی و ربیعی از اعضای اتاق فکر مسابقات قرآن برگزار شد.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، با به پایان رسیدن مرحله سراسری چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف به میزبانی استان مرکزی و شهر اراک خبرگزاری ایکنا شعبه مرکزی در راستای وظایف ذاتی، تحلیلی بر نحوه برگزاری این مسابقات و پرداختن به ابعاد مختلف آن با حضور حجت‌الاسلام عبدالله حسینخانی، رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف استان و دبیر اجرایی چهل‌و‌یکمین دوره مسابقات قرآن؛ محمد غفاری، مسئول روابط عمومی و مسئول کمیته تبلیغات شهری، جاده‌ای و دبیر کمیته اطلاع‌رسانی مسابقات؛ حبیب‌الله مشیری، پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور؛ ابوطالب شهسواری، پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور؛اعظم تشیعی‌‌فر، داور این دوره از مسابقات؛ مریم سعیدی، داور مسابقات؛ طیبه کاظمی، مجری بخش بانوان مسابقات قرآن اراک و عضو اتاق فکر مسابقات؛ کاظم ربیعی، مسئول دارالقرآن‌الکریم شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه مرکزی و عضو اتاق فکر مسابقات قرآن اراک برگزار شد.

خداقوت ویژه به مسئولان اجرایی مسابقات
در ابتدای این نشست، احمد گلستانی عراقی، سردبیر خبرگزاری ایکنا شعبه استان مرکزی، ضمن خوشامد و تقدیر و تشکر از مدعوین محترم، گفت: با عنایت به اینکه چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به میزبانی شهرستان اراک به پایان رسید، در ابتدا باید خسته نباشید و خداقوت ویژه به عموم دست‌اندرکاران و مجریان برگزاری مسابقات بخصوص حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینخانی که زحمت اصلی بر دوش ایشان بود، عرض بکنیم.
وی ادامه داد: خبرگزاری ایکنا در راستای انجام وظایف ذاتی خود، اقدام به برپایی نشست تخصصی «تحلیل و بررسی ابعاد مختلف چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن» کرده که با برگزاری این جلسه اهدافی از جمله ارائه گزارش عملکرد حجت‌الاسلام حسینخانی از روند برگزاری مسابقات به عنوان دبیر اجرایی، عملکرد نسبتاً ضعیف نمایندگان و شرکت‌کنندگان استان مرکزی در مسابقات و ... را دنبال می‌کند.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی
گلستانی افزود: اولاً آن طور که انتظار می‌رفت، نمایندگان استان مرکزی به مرحله نهایی نرسیدند، ثانیاً آن عزیرانی هم که به فینال راه یافتند آن طور که شایسته میزبان بود نتیجه نگرفتند و به نظر می‌رسد این عدم توفیق نیاز به یک آسیب‌شناسی ویژه دارد که خبرگزاری ایکنا آمادگی خود را جهت برپایی یک نشست آسیب‌شناسی با حضور اقشار مختلف جامعه قرآنی استان اعلام می‌کند. البته ضمن عرض تبریک به متسابقانی که حائز رتبه‌های ممتاز، عالی و شایسته تقدیر شدند، از زحمات یکایک شرکت‌کنندگان قدردانی می‌شود.
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام حسینخانی، دبیر اجرایی چهل‌و‌یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، نیز ضمن تقدیر از انعکاس اخبار از خبرگزاری ایکنا، نخبگان، پیشکسوتان و فرهیختگان قرآنی، اعضای اتاق فکر و مجموعه اوقاف استان گفت: اگر با برگزاری مسابقات آبرویی برای استان کسب شد مرهون زحمات همه دوستان در همه مجموعه‌هاست.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی

حرف‌ها و حدیث‌ها باعث دلسردی اعضای اتاق فکر نشد
وی از نوع برخورد برخی افراد به فعالان اتاق فکر اظهار تأسف کرد و افزود: تأسف می‌خورم به حال افرادی که به مجموعه اتاق فکر تهمت می‌زنند. هرجا بوی پول به مشام آنان می‌خورد در میدان حاضرند، اما خوشبختانه علی‌رغم بی‌مهری برخی از دوستان به اعضای اتاق فکر اما این افراد بدون هیچ چشم‌داشتی فعال بودند و این حرف‌ها باعث دلسردی آنان نشد. گاه خودم با پیگیری شبانه‌روزی این افراد شرمنده بودم.
حجت‌الاسلام حسینخانی ادامه داد: برخی اختیارات برگزاری مسابقات کشوری اوقاف با سازمان بوده و بخشی دیگر با استان است. سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری اولین محل مورد‌نظر ما بود و مسئولان فنی سازمان سالن آمفی تئاتر را تأیید کردند اما ارتفاع کوتاه سقف برای بستن دکور و عوامل پشت صحنه برای تعبیه اتاق فنی جوابگو نبود. برای همین این مکان مورد تأیید سازمان قرار نگرفت. مصلای بیت‌المقدس جزو اماکن مطروحه اوقاف بود اما به جهت اقامه نماز جمعه و عدم وجود استانداردهای لازم مورد تأیید کمیته فنی تهران نبود.

مجتمع کوه نور هم مورد تأیید کمیته فنی نبود/ مکان مناسب دارید معرفی کنید
وی اضافه کرد: پس از تحقیقات و بررسی تمام اماکن موجود در اراک و نبود استانداردهای لازم مجموعه کوه نور برای بررسی‌های اولیه گزینه دیگر ما بود. هرچند این مکان هم مورد تأیید کمیته فنی سازمان متشکل از روابط عمومی سازمان، کارگردان و تهیه‌کننده شبکه قرآن و معارف سیما نبود اما با پافشاری و جدیت مورد قبول واقع شد. برای برگزاری مسابقات تمام جوانب همچون نزدیکی محل اسکان و مکان برگزاری مسابقات را در نظر گرفته بودیم. همان زمان چندین‌بار اعلام کردیم اگر دوستان جایی را سراغ دارند اطلاع‌رسانی کنند حتی اگر باز هم مکانی بهتر سراغ دارند بگویند که در برنامه‌های بعدی استفاده کنیم.

زیر بار هزینه‌های اضافی نرفتیم/ اعلام آمادگی خیرین برای خدمت به قرآن
حسینخانی افزود: ما زیربار خیلی از هزینه‌های اضافی نرفتیم، به طور مثال زیربار آوردن 10 کفی تریلر صندلی از تهران که مبلغ یک میلیارد تومان هزینه را در پی داشت نرفتیم. با تمام سختی‌ها مجموعه کوه نور برای مسابقات و هتل برای اسکان انتخاب شد. تمام تلاش ما این بود و هست که شأن و جایگاه قرآن و جامعه قرآنی حفظ شود این امر با صرفه‌جویی در هزینه کردها همراه بود، اما متأسفانه سم پاشی‌ها تا امروز هم ادامه دارد. با وجود اینکه با مشکلات مالی مواجه بودیم تا امروز بخش اعظم بدهی‌ها با کمک خیرین تسویه شد. حتی در حین برگزاری مسابقات و اختتامیه خیرین برای خدمت کردن به قرآن اعلام آمادگی کردند. حتی از رقم پرداختی و مورد توافق اولیه با مجموعه کوه نور هنگام تسویه حساب باز هم تخفیف گرفتیم.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی
وی تصریح کرد: اگر قرار بر این بود اسکان در هتل امیرکبیر و محل برگزاری مسابقات مصلی یا هر جای دیگر باشد با مشکل رفت و آمد و هزینه کردهای سرسام‌آور نقل و انتقال مواجه بودیم. به کارگیری 22 خودرو از مجموعه اوقاف کل شهرستان‌ها و در اختیار داشتن 5 دستگاه سمند از تاکسی بیسیم 1828 یکی دیگر از صرفه‌ جویی‌ها و مدیریت هزینه‌کردهاست. دوستان 1828 با عشق به قرآن و دلسوزانه کار می‌کردند. همچنین در نظر گرفتن پارکینگ برای خودروها از دیگر برنامه‌ها بود.
حسینخانی در خصوص صحبت‌های آیت‌الله دری در جلسه شورای اداری نیز گفت: نماینده ولی فقیه دراستان در این جلسه به صراحت بیان نکرد که چرا در مجموعه کوه نور مسابقات برگزار می‌شود. برخی افراد انتظار نداشتند امام جمعه در مسابقات حضور داشته باشد اما آقای دری در یک برنامه افتتاحیه و دو اختتامیه شرکت کرد.

در برابر اسکان متسابقان اراکی و شهرهای نزدیک تعهدی نداشتیم
وی اضافه کرد: همه مجموعه‌ها همچون هنرمندان، ورزشکاران و نخبگان علمی انتظار دارند شأن و جایگاهشان حفظ شود هم به عنوان فعال قرآنی اننتظار داریم شأن و جایگاهمان حفظ شود. حتی برخی متسابقان اراک و شهرستان‌های نزدیک همچون شازند و خمین از ما تقاضای اسکان کردند با وجود اینکه تعهدی در برابر اسکان آنان نداشتیم اما انتظار آنان را برآورده کردیم.

حجت‌الاسلام حسینخانی ادامه داد: در روز اختتامیه آقایان اولتیماتوم اول را بعدازظهر همان روز به ما دادند. سه نفر از بانوان اراکی و شهرستان‌های نزدیک آمدند و تقاضای اسکان کردند، ادب حکم می‌کرد برای متسابقان ساوه و زرندیه یا حتی خنداب که از نظر بُعد مسافت دور هستند اسکان آنان فراهم شود ولی برای برخی متسابقان خانم و آقای اراک و شهرستان‌های نزدیک پذیرش انجام شد تا فردا اگر رتبه‌ای کسب نکردند این عدم کسب را به حساب تردد بین شهری و استرس مسافت نگذارند.

برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه متسابقان استان
رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف بیان کرد: برای حافظان و قاریان خانم و آقا دوره‌های مختلف آموزشی با حضور اساتید بنام استان و کشور برگزار کردیم اما متأسفانه شاهد کسب رتبه‌های قابل توجه جز دو مورد خانم شیخی و آقای یوسفی نبودیم چند نفری هم شایسته تقدیر شدند.

مشارکت ضعیف جامعه قرآنی در محافل قرآنی
وی گفت: کمرنگ بودن حضور جوانان قرآنی در مسابقات باید مورد تحلیل و آسیب‌شناسی قرار گیرد، برای حضور پررنگ جوانان در محافل و جلسات قرآنی باید فکر شود و ایرادها را رفع کرد. در برنامه‌های محافل حضور جوانان که جای خود دارد متأسفانه حضور جامعه قرآنی هم کم‌رنگ بود. در محافل با حضور استاد شاکرنژاد یا ابوالقاسمی مردم حضور داشتند ولی شاهد حضور ضعیف جامعه قرآنی بودیم. قصد نداریم بگوییم مسابقات بدون نقص بود قطعا دارای اشکالات و نواقصی بود اما آنچه از اقشار مختلف مردم و مسئولان رصد کردیم متوجه شدیم رضایتمندی وجود دارد. همه رضایتمندی‌ها مرهون زحمات عواملی است که در طول 24 ساعت شاید 2 ساعت استراحت نداشتند.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی

نگاه ما به مسابقات اداری نبود/ ماحصل تحمل سختی‌ها برگزاری مسابقات آبرومندانه است
حجت‌الاسلام حسینخانی تأکید کرد: نگاه ما به مسابقات نگاه اداری نبود، مدیرکل اوقاف استان به عنوان رئیس ستاد حتی یک دقیقه در هتل استراحت نکرد و غذایی نخورد. ماحصل تمام فعالیت‌ها و تحمل سختی‌ها برگزاری مسابقات آبرومندانه است، در صورتی‌ که در استان‌های دیگر شاهد حضور مستمر دبیر و مسئول اجرایی مسابقات نبودیم. هدف ما در وهله اول سربلندی جامعه قرآنی استان و در وهله دوم مسئولان اوقاف و سایر مجموعه‌های اداری بود که حاصل شد.
وی در ادامه از زحمات شهردار و فرمانده سپاه روح‌الله در حوزه تبلیغات شهری تقدیر کرد و افزود: قطعاً مسابقات نواقصی داشت که با کمک و هم‌فکری سعی کنیم برای برنامه‌های بعدی شاهد این نواقص نباشیم.

حداکثر استفاده از ظرفیت‌های استان مدنظر بود
حسینخانی در مورد انتخاب داوران نیز گفت: تمام تلاش ما در ماه‌های اخیر استفاده حداکثری از ظرفیت استان بود. به جرئت می‌گویم اسامی 15 نفر از داوران استان برای قضاوت داوری مسابقات سراسری قرآن اوقاف به تهران معرفی شدند. اسامی مجریان خانم و آقا نیز به تهران معرفی شده بود که با اجرای خانم کاظمی و آقای قاسمی موافقت شد. از بین داوران نیز شاهد داوری خانم تشیعی‌فر، خانم سعیدی و آقای مختاری در بخش ناظر رشته اذان بودیم. سال‌های قبل رسم بر این بود در تمام مراسم افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌ها سازمان تصمیم‌گیرنده بود اما در استان ما جز در افتتاحیه اول و اختتامیه آخر تمام قاریان از استان بودند.

ثبت‌نام 4 نفر از عوامل هتل در مرکز مجازی حفظ و محجبه شدن دو خانم از اثرات مسابقات قرآن کوه نور است
وی اضافه کرد: پس از اتمام مسابقات شاهد بروز اثرات آن هستیم. پس از اتمام مسابقات جهت تشکر از عوامل مجموعه کوه نور مراجعه کردیم در این بازدید متوجه شدیم 4 نفر از عوامل هتل در مرکز مجازی حفظ ثبت‌نام کردند. روزی دیگر برای تشکر از آشپزان و دیگر عوامل مراجعه کردیم در این دیدار نیز متوجه شدیم دو نفر از خانم‌ها که حجاب اسلامی نداشتند محجبه شده و چادر سر کردند. به گفته خود مجموعه هتل و کوه نور برای مسابقات قرآن دلتنگ بودند.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی
حبیب‌الله مشیری‌راد، پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور، در ادامه نشست اظهار کرد: قبل از هر گونه تحلیل مسابقات از مجموعه ایکنا که منشأ انتقال مفاهیم قرآنی در کشور هستند تقدیر می‌کنم. مسابقات با آرامش به همت جمعی از جامعه قرآنی به اتمام رسید.
وی ادامه داد: استان مرکزی سال 74 میزبان مسابقات قرآن اوقاف بود. قطعا میزبانی آن سال و استفاده از تجارب استان‌های دیگر پس از سال 74 تاکنون باعث شد مسابقات خوب برگزار شود و اگر نواقصی هست به حداقل برسد. همیشه سعی داشتم از دور در کنار جلسات باشم اگرچه نه در مراسم افتتاحیه و نه اختتامیه از بنده دعوت نشده بود اما من جزو خانواده قرآنی هستم و وظیفه خود دانستم تا شرکت کنم.

چرایی غیبت جامعه قرآنی در محافل آسیب‌شناسی شود
مشیری ادامه داد: در محافل قرآنی قبل از برگزاری مسابقات نیز تا حد امکان وقت حضور داشتم. اگر بخواهیم اشاره‌ای به جامعه قاریان کنیم می‌توان لیست یکصد نفره از بانوان و پانصد نفره از آقایان ارائه داد، واقعاً باید آسیب‌شناسی کرد که با وجود جامعه بزرگ قاریان حضور گرمی را شاهد نباشیم. در محافلی که برگزار می‌شد اهالی منطقه حضور داشتند اما از جامعه قرآنی انگشت شمار بودند. برای بررسی این مشکل باید کارگروهی با حضور کارشناسان اهل فن تشکیل شود. به اعتقاد بنده اگر نشستی به این امر اختصاص یابد قطعاً با طرح بحث برنامه‌ها پیگیری شود تا همه در این عرصه فعالیت کنند.
پیشکسوت قرآنی اضافه کرد: در قالب حرف و الفاظ تا وقتی مطالب زیبا بیان می‌شود مشکلی پیش نمی‌آید. همه اعتقاد داریم برای مسابقات زحمت زیادی کشیده شده بود و شکی در آن نیست اما با وجود تلاش و زحمات بسیار هیچ کاری بدون نقص نیست، همانطور که در مقام سپاسگزاری بر می‌آییم اگر از روی خیرخواهی پیشکسوتی زبان به بیان نواقص در حوزه عدم استانداردهای لازم می‌گشاید دلیل بر بی‌انصاف بودن یا بی‌تقوایی وی نیست.
وی ادامه داد: کسوت راحت به دست نمی‌آید. باید سال‌های طولانی زحمت کشید تا به فردی عنوان پیشکسوت بودن اطلاق شود، اگر فردی لب به انتقاد از سالن همچون مسطح بودن، عدم شیب ملایم جهت برقرار ارتباط مستمع با قاری یا حافظ می‌گشاید، نباید او را متهم به سم‌پاشی کرد، بهتر است در این زمان سعه صدر به خرج داده و انتقادات را به دیده منت پذیرا بود.

مگر دستگاه تقوا‌سنج برای تعیین میزان تقوای افراد وجود دارد؟
مشیری همچنین به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند؛ «بهترین برادران من کسانی هستند که عیب‌های مرا به من هدیه می‌دهند» استناد کرد و افزود: اتهام کردن به بی‌تقوایی بار مفهومی سنگینی دارد مگر دستگاه تقوا‌سنج برای تعیین میزان تقوای افراد وجود دارد، تقوا یک امر درونی است. همانطور که پیامبر در تمام لحظات خوشی و سختی سعه صدر پیشه کردند ما باید با الگوگیری از ایشان شرح صدر و تحمل خود از شنیدن انتقاد و نواقص را بالا ببریم. اگر مسئولیتی را می‌پذیریم در قبال آن مسئول هستیم. شرح صدر داشتن یعنی الگو بودن، ما در دو حالت پیامبر(ص) هیچ تفاوتی نمی‌بینیم. درس دریادل بودن و شرح صدر را باید از بزرگان ییاموزیم.
چهره برتر قرآنی کشور اضافه کرد: با توجه به اینکه خبرنگار ایکنا تقاضای مصاحبه در حین برگزاری مسابقات داشت نپذیرفتم، از این که فرصتی برای بیان نقطه نظرات فراهم شده از خبرگزاری بسیار ممنونم. اگر نواقصی هست باید دست به دست هم دهیم و از تجارب هم برای داشتن ساختاری متحد و همدل استفاده کنیم. امید است از این پس مسیر را هدایت شده‌تر و قرآنی‌تر طی کنیم.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی
ابوطالب شهسواری، پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور، نیز در ادامه نشست با ابراز خرسندی از تشکیل نشست، از نحوه برگزاری خوب و آبرومندانه مسابقات قرآن اراک تشکر کرد و گفت: اینکه چرا نمایندگان استان در مسابقات موفق نبودند، انگیزه ما از میزبانی چه بود و سازمان برای چه اهدافی میزبانی را به استان‌ها می‌سپارد باید مورد واکاوی قرار گیرد. باید دید برای مسابقات اهدافی تعریف شده بود، اگر تعریف شده بود آثار و نتایج را کنار هم بگذارید تا ببینید چند درصد اهداف محقق شده است.

مسابقات قرآن هدفی ندارد و تنها رقابت استان‌ها برای میزبانی است
وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم مسابقات هیچ اهدافی نداشت. تنها رقابتی بین استان‌هاست که سعی دارند میزبانی را بگیرند. گرفتن میزبانی بد نیست ولی اینکه میزبان همه زحمات، خدمات و هزینه‌ها را بپذیرد ولی نقش بسیار کمرنگی در امورات و تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد مورد انتقاد است. بحث عدم استانداردهای لازم همچون مسطح بودن سالن مسابقات و عدم برقراری ارتباط بین مستمع با قاری و یا حافظ از طرف بنده مطرح شد.

فضای مراسم رستورانی بود/ از حرف‌های نقّادان دلخور نشوید
شهسواری افزود: وقتی فردی مسئولیتی را پذیرفت بایستی نقدپذیر باشد، در کنار بسیاری از حُسن‌های مسابقات ممکن بود که ضعف‌هایی هم باشد، بیان نقاط ضعف و نواقص نباید مسئولان اجرایی را ناراحت کرده و با عصبانیت پاسخ نقّاد داده شود. یکی از انتقادات بنده به افتتاحیه این بود که فضا رستورانی بود من باید از پشت ستون سرک می‌کشیدم تا جایگاه را دیده و با قاری ارتباط برقرار کنم.
وی بیان کرد: دوستانی که از تهران آمده بودند فقط به دکور و تلویزیون خود توجه کرده بودند و برای مستمعین توجهی قائل نبودند، فضا، فضای رستورانی بود، وجود ستون‌ها، عدم شیب ملایم، چیدمان ابتدایی صندلی‌ها از جمله موارد عدم استانداردهای اولیه و لازم است، اگر بنده به این موارد معترض بودم نباید متهم به بی‌تقوایی می‌شدم.
پس از این سخنان حسینخانی گفت: بهتر است متن پیام را کامل بفرمایید، انتقاد شما دلسوزانه نبود بلکه مغرضانه بود. بنده و دیگر عوامل در طول مسابقات، قبل و بعد از پایان یافتن مسابقات نقد‌پذیر بودیم، در دو هفته مسابقات بیان نواقص به صورت تلفنی و حضوری به ما ابلاغ شد که ما همه را با سعه صدر پذیرفتیم.

هدف تنها برگزاری مسابقات بود، اهداف تعریف نشده بودند
شهسواری ادامه داد: اتهام به بی‌تقوایی اصلاً جایز نبود و قصد هم ندارم معیارهای تقوا را تشریح کنم. اهداف و انتظارات برای مسابقات تعریف نشده بود هدف تنها برگزاری مسابقات بود برای همین نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم تاکنون به چند درصد اهداف رسیدیم.

شاهد خیزش و جنبش قرآنی در جامعه نبودیم
پیشکسوت قرآنی گفت: به گفته دبیر اجرایی مسابقات استقبال خوبی از سوی جامعه قرآنی اراک از مسابقات نشد عدم استقبال متوجه کیست؟ بنده شاهد ایجاد موج، تحول، خیزش و جنبش قرآنی در جامعه نبودم. پس از گذشت یک هفته از مسابقات افرادی به جلسات قرآنی اضافه نشده است که این امر نشان می‌دهد که جذبی که انتظار می‌رفت پس از مسابقات داشته باشیم را مشاهده نمی‌کنیم البته امیدوارم در آینده نتیجه آن را ببینیم. وقتی از محافل استاد ابوالقاسمی یا شاکرنژاد استقبال نمی‌شود قطعا یک جای کار مشکلی دارد و این مشکل اصلا متوجه سازمان اوقاف نیست جای دیگر است که باید واکاوی شود.

گلایه از غیبت جامعه قرآنی در جلسات متوجه اوقاف نیست
وی ادامه داد: گلایه بنده در این چند سال اخیر این است که جلسات قرآن متعدد برگزار می‌شود و تعداد انگشت شمار حضور دارند و همان‌ها هم تکراری هستند. چرا در یک گروه قرآنی در تلگرام 400 نفر حضور دارند اما وقتی باید در عرصه میدانی حضور داشته باشند تا قرآن بیاموزند یا شرکت فعال خود بین جامعه قرآنی را اثبات کنند شاهد حضور فعال آنان نیستیم. گاه در فضای مجازی هم فقط اسمشان هست و فعالیت قرآنی ندارند. نباید خود را فریب دهیم، این نقد اصلاً متوجه اوقاف استان نیست اما این مشکلی است که برای حل آن باید مباحث روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه را دخیل کرد.

شهسواری همچنین به ادامه سخنان خود پیرامون مسابقات پرداخت و اضافه کرد: اگر اوقاف مرکز مسابقات را به استان‌ها واگذار می‌کند برای راحت بودن خودشان است، آنان می‌خواهند خودشان مسئولیتی نداشته باشند و به عنوان مهمان دراستان‌ها حضور داشته باشند و نقاط ضعف مسابقات را نیز متوجه میزبان کنند بعد هم هیچ امتیازی به استان ندهند.
وی تصریح کرد: با تمام احترامی که برای داوران حاضر در مسابقات قرآن قائل هستم اما واقعاً همتا و هم‌وزن آنان با سطح کمی پائین‌تر در استان نداشتیم که در جمع هیئات داوران حضور داشته باشند؟
مریم سعیدی، داور چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف اراک در این بخش گفت: انتخاب داوران سلسله مراحل و مراتبی باید طی شود تا داوری انتخاب شود. ممکن است داورانی داشته باشیم که این سلسله مراحل را طی نکردند.

انتخاب استاد مختاری به عنوان ناظر داور تنها به خاطر راضی کردن استان بود
شهسواری ادامه داد: انتخاب استاد مختاری خوب بود اما در رشته غیر‌مرتبط پسندیده نبود. انتخاب استاد در رشته اذان حاکی از این است که تنها برای راضی کردن مسئولان استان این کار صورت گرفته است. بنده اعتقاد دارم در بخش آقایان می شد با پافشاری بیشتر داورانی از استان را در جمع هیئات داوران داشته باشیم. بنده در یکی از نقدهایم گفتم کم چانه‌زنی شد، واقعاً در قبال این همه خدمات چه امتیازاتی گرفتیم.

متسابقان استان مرکزی باید بدون شرکت در مراحل ابتدایی مستقیم به فینال می‌رفتند
وی تصریح کرد: وقتی استانی میزبان برگزاری مسابقات ورزشی است بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها برعهده استان میزبان است، در مسابقات ورزشی متسابق همان استان باید در مسابقات حضور داشته باشد، به طور مثال برای بازگرداندن برخی متسابقان که تنها با یک اشکال حذف شدند اقدام و تلاشی انجام نشد. قاریان ما هیچ چیز از نفرات اول تا پنجم مسابقات قرائت تحقیق کم نداشتند و گاه قوی‌تر هم نشان دادند نباید تسلیم امر داوری می‌شدیم. نباید اجازه می‌دادیم متسابقان در مرحله مقدماتی حذف می‌شدند باید بدون مسابقه به مرحله نهایی راه می‌یافتند. به طور مثال تیم فوتبال میزبان بدون حضور در مراحل مختلف به جام جهانی می‌رود. ما به مسابقات نقد داشتیم که متأسفانه با پاسخ تلخ مواجه شدیم.

سازمان اوقاف برای فرار از مسئولیت و پذیرش هزینه‌ها به استان‌ها میزبانی می‌دهد
چهره برتر قرآنی کشور اضافه کرد: سازمان اوقاف برای فرار از مسئولیت و پذیرش هزینه‌ها به استان‌ها میزبانی می‌دهد نه از سر دلسوزی یا خیرخواهی. در مسابقات خیری ندیدم اگر خیری برای واگذاری دارند. پس باید اختیارات بیشتری به استان ها دهند و همکاری بیشتری داشته باشند نه اینکه همه امورات و تصمیم‌گیری‌ها دست خودشان باشد فقط استان زحمت و هزینه کند، این امر در مقام فرار از مسئولیت است یا میزبانی را به استان‌ها ندهند و یا اگر می‌دهند اختیارات بیشتری تفویض شود.

انتقاد از نحوه انتخاب پیشکسوتان در مراسم اختتامیه
شهسواری بیان کرد: نقد دیگر بنده به انتخاب پیشکسوتان جهت تجلیل است. بنده و سایر دوستان از سال‌های قبل از انقلاب فعال قرآنی بودند. بنده در کنار استاد مشیری، محمدی و صابری‌نسب می‌توانیم اطلاع وسیعی را از جامعه قرآنی شهر و استان ارائه دهیم. پیشکسوتان و موفقیت‌ها را می‌شناسیم و می‌توانیم مستند صحبت کنیم. به نظرم جا داشت در کنار تجلیل از پیشکسوتان در مراسم اختتامیه از اساتیدی همچون استاد مشیری تقدیر می‌شد.
وی ادامه داد: دخیل دانستن مشکلات بین فردی همچون عصبانیت در انتخاب افراد برای تجلیل درست نبود. اگر شما ملاک‌‌هایی برای انتخاب دارید باید لحاظ کنید. اگر ملاک کسوت، سن و سال است جا داشت بین افراد انتخابی اسمی از دیگر پیشکسوتان برده شده و به جای سه نفر از 4 یا 5 پیشکسوت تقدیر می‌شد تا رضایت بیشتری حاصل شود. برای انتخاب داوران ملاک‌های متقن و قوی هست آیا برای انتخاب پیشکسوتان هم ملاک‌هایی وجود داشت؟ اگر وجود داشت باید شفاف‌سازی شود شاید تعریف بنده از پیشکسوت با تعریف سازمان از پیشکسوت متفاوت است.

حضور بانوان قرآنی با فرزندان خردسال در مسابقات
مریم سعیدی داور مسابقات سراسری قرآن اراک نیز در این نشست گفت: مسابقات خیلی خوب برگزار شد، اما قطعاً برگزاری هر مسابقه‌ای نقاط ضعف و قوتی دارد. امسال نقاط مثبت مسابقات بیشتر از نقاط ضعف بود. در اختتامیه مسابقات بانوان حضور متسابقان مقام‌آور را با بچه‌های کوچک شاهد بودم که برای من بسیار جای خوشحالی داشت که مادران با وجود فرزندان بسیار کوچک دست از تلاش قرآنی برنداشتند تا جایی که به مقام هم می‌رسند.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی
وی ادامه داد: وقتی از آنان سؤال می‌کردم چطور با فرزند کوچک آمدید در جواب گفتند از استان درخواست کردیم فرزند و همسر هم در کنار ما باشند که عوامل استان خواسته ما را اجابت کردند. جا دارد از همین جا از عوامل تشکر کنم، چون خودم جزو افرادی بودم که با فرزند کوچک در مسابقات شرکت می‌کردم هر گاه می‌گفتیم فرزند را همراه بیاوریم می‌گفتند نه امکانش نیست گاه ما فرزندان را می‌بردیم و در عمل انجام شده قرار می‌گرفتند یا اینکه مجبور بودیم در محل دیگری خارج از اسکان متسابقان اسکان داشته باشیم.

گلایه از غیبت مسئولان در روزهای داوری
سعیدی از عدم حضور مسئولان در روزهای داوری گلایه کرد و افزود: عوامل اجرایی استان همچون دبیر اجرایی یا آقای دلاوری حتی برای خیر مقدم و خسته نباشید هم حضور نداشتند. چون مسابقات دیگر میزبان برای خسته نباشید و خدا قوت حاضر می‌شدند یا هدایای عمومی را خود مسئولان اهدا می‌کردند.
وی افزود: در زمان برگزاری مسابقات آقایان صدا و سیما بسیار قوی عمل کرد، هم مسابقات را پخش کردند و زمانی‌ که مسابقات نبود با متسابقان و داوران صحبت‌هایی را داشتند. در زمان بانوان عملاً امکان پخش مسابقات وجود نداشت اما جدای از آن هیچ برنامه‌ای هم برای مصاحبه با متسابقان و داوران نداشتند.

پتانسیل خوب استان مرکزی در بخش معارف
سعیدی به موفقیت بانوان در رشته‌های معارفی اشاره کرد و افزود: کسب امتیازهای خوب از سوی متسابقان رشته معارفی نشان دهنده پتانسیل خوب استان در بخش معارف است. جا دارد برای متسابقان رشته معارفی برنامه ریزی بیشتر صورت گیرد تا سال های بعد شاهد موفقیت در این رشته ها باشیم.
حجت‌الاسلام حسینخانی در این قسمت گفت: اگر بنده یا آقای دلاوری برای عرض خسته نباشید نیامدیم دلیلش این است که حضور ما ممنوع بود. ما در بخش آقایان همواره وظیفه خیر مقدم یا همان خدا قوت را انجام می‌دادیم.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی
طیبه کاظمی، مجری بخش بانوان مسابقات قرآن اراک و یکی از اعضای اتاق فکر مسابقات، نیز در این جلسه گفت: بنده 7 سال به عنوان مجری برگزیده کشوری در مسابقات اوقاف حضور داشتم و تقریبا 9 سال در مسابقات قرآن اوقاف شرکت کردم.
وی ادامه داد: سال‌های قبل که برای اجرا و مسابقات در شهرهای مختلف حضور داشتیم کمترین میزان رضایت‌مندی متسابقان از سالن برگزاری مسابقات را شاهد بودیم، شاید در مسابقات اراک از نظر چینش و نشستن مستمع مقداری با مشکلاتی مواجه بود اما سالن باید طوری انتخاب می‌شد که دکور مسابقات را پاسخگو باشد. اکثر مسابقات که رفتیم با دکور مشکل داشتیم در استان سالن بهتری هم نداشتیم، سالن‌هایی مثل تربیت معلم و دیگر اماکن مناسب برگزاری مسابقات سطح کشوری نبود.

متسابقان به چشم مسابقات به مسابقه نگاه نکردند
کاظمی اضافه کرد: عدم تردد بانوان از محل اسکان تا مسابقات از دیگر مزایای مهم برگزاری مسابقات بود. با توجه به تدابیری جهت حمل و نقل متسابقان و داوران در نظر گرفته شده بود خود متسابقان معترف بودند که اولین دوره‌ای بود که شرکت کردیم و به چشم مسابقات به آن نگاه نکردیم، آنان می‌گفتند آمدیم لذت بردیم آرامش داشتیم و حتی یک نفر از عوامل اجرایی با ما بد برخورد نکرد.
وی گفت: مسابقات قرائت بیشتر جنبه سماعی داشته و قوه شنوایی انسان را درگیر می‌کند برای شنیدن نیاز نیست از پشت ستون برای دیدن قاری سرک کشیده شود تا مدام قاری را ببیند فکر کنم برای برقراری ارتباط تنها یک بار دیدن حافظ یا قاری کافی باشد. بنده فکر می‌کنم تأمین سیستم صوتی از همه چیز مهمتر است که در مسابقات اراک به بهترین شکل وجود داشت.

افتتاحیه اراک ساده و بی‌تکلف بود
مجری بخش بانوان مسابقات قرآن اراک ادامه داد: بنده با دیدن پیام برگزاری افتتاحیه‌ای بی‌روح در اولین روز مسابقات آقایان خیلی ناراحت شدم، به نظر من اولین افتتاحیه‌ای بود که طولانی نبود، سخنران زیاد نداشت و خسته کننده نبود، برنامه‌های ارائه شده در افتتاحیه پخته و کامل بود. به نظر من افتتاحیه ساده و بی‌تکلف برگزار شد و از افتتاحیه انتظاری هم جز این نیست.
وی از همراهی عوامل اجرایی استان با متسابقان تقدیر کرد و افزود: هیچ‌گاه حضور عوامل استان را در هتل نه برای صرف غذا ونه استراحت شاهد نبودیم. آنان هنگام ظهر یا شب برای صرف غذا و استراحت در نمازخانه بودند. عدم حضور آقایان در زمان برگزاری مسابقات بانوان به آنان اعلام شده بود که تحت هیچ شرایطی حق حضور در محدوده برگزاری مسابقات ندارند.

وجود پایگاه مستحکم در برنامه‌ریزی مسابقات قرآن
کاظمی بیان کرد: دوره‌های مختلفی را با اوقاف همکاری داشتم اما به دلیل نبود پایگاه مستحکم قرآنی از حضور خودداری کردم چون احساس می‌کردم آنطور که باید و شاید اهمیت نمی‌دهند. اما امسال با وجود پایگاه محکم قرآنی و وجود نیروهای دلسوز بدون هیچ چشم‌داشتی پای کار بودم. اتاق فکر مسابقات بسیار برنامه‌ریزی شده بود و ما نیز با اشتیاق بیشتر همراه بودیم.

واقعا تأثیرگذاری مسابقات قرآن به اندازه مسابقات ورزشی و کشتی هم نبود؟
عضو اتاق فکر مسابقات سراسری اوقاف اضافه کرد: واقعا تأثیرگذاری مسابقات قرآن به اندازه مسابقات ورزشی و کشتی هم نبود؟ واقعاً بود. بنده با افراد عادی، متخصص، دانشجو و دانش‌آموز و ... ارتباط دارم با آغاز برگزاری مسابقات با پیگیری شبکه قرآن خیلی مشهود بود، تردد اتوبوس‌های منقش به لوگوی مسابقات قرآن، تبلیغات شهری و شبکه قرآن، نصب بنر و پوستر در سطح شهر و جاده‌های اطراف یکی از عوامل تبلیغ مسابقات بود، بنده خودم از مردم می‌شنیدم که با هم صحبت کرده و رفتن به مسابقات کوه نور را به یکدیگر پیشنهاد می‌دهند. همین جنب و جوش یعنی قرآن اثرگذاری خود را داشته و دارد. حضور دانشجویان، طلبه‌های حوزه علمیه و دانش‌آموزان قطعاً اثرگذاری خود را خواهد داشت.
کاظمی افزود: در سالنی که من بودم مادران اکثراً با فرزندان آمده بودند. پرس‌و‌جویی برای حجاب داشتن دختران خردسال کردم تا متوجه شوم که آیا حجاب برایشان اجباری است؟ وقتی از آنان سؤال می‌کردم چادر را اجباری سر کردید می‌گفتند نه آمدم قرآن باید سرم باشد و خودم دوست دارم. در این جلسات برای کودکان چه قرآن بخوانند و چه نخوانند هدیه عمومی در نظر گرفته شده بود. در این مسابقات همه مسئولان دست به دست هم دادند. حتی رانندگان 1828 نیز از این تأثیرها بی‌نصیب نبودند.

برگزاری محافل قرآنی از نقاط ارزشی مسابقات
وی برگزاری محافل قرآنی را از نقاط ارزشی مسابقات خواند و تصریح کرد: در اراک 23 محفل انس با قرآن با حضور قاریان بنام کشور و جوانان و نوجوانان اراک برگزار شد. قطعا در حالت عادی این محافل برگزار نمی‌شود اما به برکت قرآن و مسابقات این محافل برگزار شد. البته محافلی در شهرستان‌ها هم برگزار شد.
اعظم تشیعی‌فر، داور مسابقات قرآن اوقاف اراک در این بخش گفت: برگزاری محافل در استان تنها در راستای مسابقات نبود در ایام دهه فجر هم محافل با قدرت برگزار می‌شود. تعداد محافل اصلاً مهم نیست باید دید تا چه میزان از محافل استفاده می‌شود.
کاظمی ادامه داد: کمیت مهم نیست کیفیت مهم است اگر از بین 30 نفر شرکت‌کننده در محافل تنها سه نفر تأثیر بگیرند ما به اهداف خود رسیدیم. اگر یک‌هزار نفر مستمع داشته باشیم و حتی یک نفر تأثیر نپذیرد عملا کاری صورت نگرفته است. جلسات باید حالت الگوپذیری داشته باشد.

از قاریان و حافظان جوان در محافل آن طور که انتظار می‌رفت استفاده نشد
تشیعی‌فر همچنین در ادامه بحث گفت: بزرگان قرآنی استان بیان می‌دارند تعداد محدود و خاصی از محافل و جلسات آموزشی اساتید استفاده می‌کنند. می‌توانیم اگر قرار است قاری بنام کشوری تلاوت دارد در کنار آن قاری نوجوانی که حرفی برای گفتن دارد را هم دعوت کنیم. خیلی از افرادی را که امید داشتیم در محافل تلاوت کنند را ندیدیم. حافظان خوبی داشتیم که مورد استفاده قرار نگرفتند. شاید از حافظان و قاریان تکراری در محافل استفاده شد اگر قرائت‌ها در گروه نوجوانان بود امید را بیشتر در دل آنان زنده می‌کردیم. افراد باسابقه و مقام‌آور باشند کسی منکر بودن آنان نیست اما نه اینکه نیروهای جوان‌تر و نوجوان کنار گذاشته شوند و روز به روز دلسردتر شوند.
کاظمی افزود: در همه جاها افراد محدود و خاص حضور دارند. حتی در زمینه داوری استان را در نظر بگیریم همین بعد است یک سری داوران خاص در نظر گرفته می‌شوند با توجه به اینکه نفرات دیگری هم هستند که ممکن است صلاحیت و توانایی داوری را داشته باشند اما هیچ‌گاه مطرح نشدند و در پستو ماندند. منظور بنده این است اگر از حافظان و قاریان خاص استفاده شده حتما بر توانایی و تأثیرگذاری آنان اشراف کامل وجود دارد.

واگذاری مسئولیت برگزاری مسابقات به استان‌ها از سوی سازمان به منزله شانه خالی کردن از مسابقات نیست
وی بیان کرد: اگر سازمان مسئولیت برگزاری را به استان واگذار می‌کند به معنای بار برداشتن از دوش خودشان نیست. واگذار شدن مسابقات به استان‌ها باعث می‌شود فعالان قرآنی مجبور به فعالیت شوند، اگر مسابقات قرآن اراک در تهران برگزار می‌شد کدام‌یک از ما در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها حاضر بودیم.
حسینخانی در این بخش در پاسخ به خانم تشیعی‌فر گفت: حضور فعالان قرآنی جوان و نوجوان در کنار قاریان به نام ملی و بین‌المللی از اهداف ما بوده و این مهم به بهترین شکل انجام شد. برای هر یک از افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌ها جز افتتاحیه اول و اختتامیه آخر از قاریان استان استفاده کردیم.

اشتغال‌زایی مسابقات و به میدان آمدن فعالان قرآنی از مزیت‌های مسابقات قرآن است
کاظمی اضافه کرد: مسابقات برای عده‌ای از افراد اشتغال‌زایی کرد و باعث شد بخشی از معیشت آنان در این برهه خاص اقتصادی را جبران کند. مسابقات باعث به میدان آمدن فعالان قرآنی شد. نمایشگاه جانبی از دیگر مزیت‌ها بود شاید در حین برگزاری مسابقات ساق دستی را هدیه می‌دادیم اما پس از آن شاهد خریداری ساق‌های دست در تعدادهای بیشتر بودیم.

نمایشگاه جانبی ضعیف‌ترین بخش مسابقات بود
اعظم تشیعی‌فر، داور مسابقات سراسری قرآن اراک، در ادامه نشست گفت: فکر نمی‌کنم نمایشگاه جانبی جای تمجید بسیار داشته باشد، باید عادت کنیم اگر جایی نقص دارد بازگو شود و اگر جایی قرار است نقاط مثبت بازگو شود بازهم دریغ نشود. به نظر من ضعیف‌ترین بخش مسابقات نمایشگاه جانبی بود.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی
وی در ادامه با تأکید بر اینکه مسابقات قرآن اراک دارای نقاط مثبت بسیاری است، اظهار کرد: در این موفقیت افراد بسیار زیادی دخیل بودند که شبانه‌روز کمک کرده و دست به دست هم دادند تا مسابقات بدین گونه که موجب رضایت‌مندی بود برگزار شود. در کنار مزیت‌ها نقاط ضعفی هم داشت. در این مسابقات رنگ متسابقان را کمرنگ کردیم و ما آمدیم در مسابقات تا متسابقان رتبه بیاورند، اما متأسفانه کلاس آموزشی هفته آخر مسابقات برای متسابقان برگزار شد.
تشیعی‌فر ادامه داد: یکی از ضعف‌های خیلی بزرگ این بود که شرکت‌کنندگان به بنده پیام می‌دادند که ما درخواست کلاس با شما داریم از طرف دیگر من صحبت می‌کردم با مسئولان آنان می‌گفتند درخواست نشده است که شما کلاس بگذارید. بالاخره با پیگیری خودم آخرین روز کلاسی برای من به عنوان مربی برای متسابقان گذاشتند. پس از موافقت دوره آموزشی در کلاس فاقد قرآن، تخته و ماژیک برگزار شد.

آموزش متسابقان باید پیوسته باشد
وی ادامه داد: اگر قصد داریم متسابقان را تقویت کرده و سطح آنان را ارتقا دهیم باید از همین حالا شروع کرده و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم نه اینکه یک هفته مانده به مسابقات اساتید را دعوت کنیم. برای خروجی متسابقان باید آموزش پیوسته را مدنظر قرار دهیم. در بخش حفظ و قرائت پتانسیل‌های خوبی داریم که باید تقویت شوند.

وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی
تشیعی‌فر از وارد شدن دو‌گانگی خیلی شدیدی بین جامعه قرآنی انتقاد کرد و افزود: در گروه تالار قرآنی استان با بیان دیدگاه‌های همه در برابر او جبهه می‌گیرند. اختیارات کسی بین این جمع از دیگری بالاتر نیست، ما همه آمده‌ایم با در کنار هم قرار گرفتن مشکلات را حل کرده و تالار قرآنی درست داشته باشم. ما جامعه قرآنی باید اول شاهد تجلی قرآن در وجود، اخلاق و رفتار خودمان باشیم بعد اسم قرآنی بودن روی خود بگذاریم.
وی در مورد نحوه انتخاب داوریش در مرحله سراسری مسابقات قرآن اراک هم گفت: مرداد ماه سال 96 رزومه کاری خود را به تهران ارسال کردم با رایزنی‌های انجام شده قرار بر این بود در مسابقات ارومیه از من استفاده شود حتی قرار بود در دوره آموزشی داوران شهریور سال گذشته شرکت کنم که به دلایلی اتفاق نیفتاد. پس از مسابقات استانی اراک از تهران تماس گرفتند و مرا برای دوره آموزشی قم با حضور استاد ستوده نیا برای سطح ارتقای داوری دعوت کردند. در این دوره 10 داوری انجام دادیم در پایان دوره نمرات را خواندند که متوجه شدم امتیازهای من بسیار به امتیازات استاد نزدیک است در این زمان حدس زدم برای مسابقات کشوری انتخاب شوم اما نه به این زودی.
تشیعی‌فر ادامه داد: هنوز هم نمی‌دانم در انتخاب من در داوری مرحله کشوری اوقاف نقشی داشته است یا خیر، پیامد این مسأله در یکی از گروه‌ها گفتم فکر نکنم اوقاف در انتخاب بنده برای داوری مرحله کشوری نقشی داشته است، پس از این گفت‌و‌گو یکی از اعضای اتاق فکر با من تماس گرفته و گفت اوقاف اگر بخواهد می‌تواند شما را کنار بگذارد.
وی اضافه کرد: ما در آخرین جلسه اوقاف بیان کردیم با مؤسسات قرآنی و ... صحبت کنید تا هیچ زمانی سالن مسابقات خالی از بیننده نباشد که عده‌ای با صراحت گفتند تمام جوانب دیده شده است، اما با وجود جواب صریح افراد در اتاق فکر در مسابقات حفظ برادران فقط سه نفر در سالن حضور داشتند و در گروه اعلام کردند مسابقات بدون هیچ بیننده‌ای در حال برگزاری است، خب نحو احسن چه بود؟ ای کاش اگر اختیارات واگذار می‌شود نظارتی به دنبال داشته باشد.
تشیعی ادامه داد: پس از اتمام آخرین جلسه اوقاف بنده با یکی از اعضای اتاق فکر تماس گرفتم و گفتم میوه‌هایی که گرفته بودید خیلی میوه‌های قشنگی بود ولی میوه‌های قابل خوردن نبود و تک تک ظرف‌های میوه پر بود از میوه‌های تکه شده که قابل مصرف نبود، سعی کنید میوه‌هایی که برای مسابقات می‌گیرید قابل استفاده باشد.
وی افزود: اما پس از برگزاری مسابقات شاهد بودیم میوه‌های خوب برای داوران در نظر نگرفته شده بود. نارنگی‌های ترش به اضافه سیب‌های سفت برای داوران سرو شد. مسابقات تا روز آخر به همین شکل به اتمام رسید. در روز آخر مسابقات بنده متوجه شدم داوران سر اینکه میوه‌ها قابل استفاده نیست بحث دارند بنده با یکی از آقایان تماس گرفتم و گفتم برای داوران میوه‌هایی همچون موز و انگور خریداری کنید قبول کرد و اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

انتقاد از عدم انتخاب پیشکسوتان خانم جهت تجلیل
داور مسابقات قرآن اراک از عدم انتخاب پیشکسوتان خانم جهت تجلیل انتقاد کرد و افزود: ما در بخش بانوان پیشکسوتانی داریم که بسیار فعال و پابکار هستند. همانطور که از پیشکسوتان آقا تجلیل می‌شود بسیار پسندیده است در کنار آنان از پیشکسوتان خانم هم تجلیل شود. برخی از افرادی که آمدند پذیرایی نمی‌شدند که نمونه آن دانشجویان دانشگاه اراک هستند. به نظر می‌رسد در بخش‌هایی جز داوری که تخصصی است می‌توانستیم از نیروهای خودمان استفاده کنیم. محل برگزاری داوری خانم‌ها در رشته حفظ 20 جزء، ترتیل مناسب نبود.

تلاش برای کنار هم قرار گرفتن قاریان با تجربه و نوجوانان انجام شد
حسینخانی در این بخش گفت: اینکه جوانان و نوجوانان در محافل حضور ندارند باید مورد کارشناسی قرار گیرد و جای سؤال از اساتید و مربیان قرآن دارد. بنر و پوسترهای تبلیغاتی موجود است ما در کنار قاریان با تجربه و به نام از قاریان و حافظان نوجوان و جوان هم استفاده کردیم. در محافل از ظرفیت جوان و نوجوان خوب استفاده شد. سعی کردیم مشکلات اتاق داوران و نواقص هم در اسرع وقت رفع شود.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی

استفاده از ظرفیت قاریان استان در مراسم‌ مختلف
وی در پاسخ به استاد شهسواری اظهار کرد: برای اجرای مسابقات تا حد امکان تلاش کردیم. بسیار علاقه‌مند بودیم نفرات برتر از استان ما باشد و برای ارتقای آنان دوره آموزشی برگزار کردیم. تماس بنده با یکی از قاریان با تجربه و بنام استان درباره حضور ایشان در مسابقات انجام شد وی گفت اگر قرار است حقی از کسی ضایع شود راضی به بودن نیستم. باز هم می‌گوییم استفاده از ظرفیت قاریان استان در حین برگزاری مسابقات کار راحتی نبود اما با هر سختی که بود هماهنگی لازم برای تلاوت قاریان را انجام می‌دادیم.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی
کاظم ربیعی، عضو اتاق فکر مسابقات قرآن اراک در ادامه در خصوص کمی رتبه‌های کسب شده توسط متسابقان گفت: امسال 8 رتبه ممتاز، عالی و شایسته تقدیر داشتیم. در هیچ سالی شاهد کسب 8 رتبه نبودیم اوج درخشش متسابقان استان 5 رتبه بوده است که پیشرفت خوبی داشتیم.
ربیعی بابیان اینکه به مسابقات اشکالاتی وارد است و هیچ کاری بدون عیب و نقص نیست، اضافه کرد: برای نقد مسابقات در وهله اول باید امکانات موجود اراک را در نظر گرفت، اراک را نمی‌توانیم با اصفهان، مشهد، تهران و شهرهای بزرگ مقایسه کنیم.
وی ادامه داد: در نظر اول ما هم با برگزاری مسابقات در مجتمع کوه نور موافق نبودیم. اما وقتی نقاط ضعف و قوت سالن را کنار هم قرار دادیم متوجه شدیم جایی بهتر با توجه به شرایط اراک نداریم، لذا چاره‌ای برای قبول نداشتیم. باید بپذیریم امکانات اراک در همین حد بود. درست است که نمایشگاه ایده آل نبود اما سازمان‌ها و ادارات متقاضی نمایشگاه همین ظرفیت‌ها را داشتند. برای نمایشگاه بهتر باید از ظرفیت خارج از استان استفاده می‌کردیم که شرایط آن مهیا نبود.
ربیعی گفت: خیلی از مردم از ناتوانی اراک و استان برای میزبانی مسابقات حرف می‌زدند اما با کمک خدا و مسئولان و جامعه قرآنی مسابقات آبرومند برگزار شد. خیلی از اساتید قرآنی و متسابقان پس از گذشت یک هفته از مسابقات هنوز از میزبانی تشکر می‌کنند. البته این صحبت‌ها دلیل بر این نیست چشم بر اشکالات ببندیم چون این مسابقات اولین تجربه تیم بود.
وی افزود: درست است که اساتید از سال 74 حضور داشتند و تجربیات آنان برای ما قابل احترام است اما با گذشته 23 سال فضای مسابقات خیلی متفاوت شده است. مسابقات امسال را با 23 سال قبل نمی‌توان مقایسه کرد. این مسابقات تجربه نویی برای استان است. ولی خوشبختانه مدیریت اوقاف استان با استفاده از تجربیات دیگران همچون فعالان قرآنی استان و خارج از استان سعی کرد مسابقات خوبی را رقم زند.
شهسواری در این قسمت گفت: درست است مسابقات امسال با 23 سال قبل قابل قیاس نیست، در آن زمان این تعداد رشته وجود نداشت مسابقات فقط قرائت در دو رده سنی کمتر از 16 سال و بالای 16 سال برگزار می‌شد.

فعال شدن 6 گروه تواشیح در استان از برکات مسابقات قرآن است
ربیعی ادامه داد: قبول داریم که باید بیشتر از ظرفیت جوان و نوجوان استفاده کنیم. گاه بعضی مواقع برای برگزاری با محدودیت‌هایی مواجه بودیم واقعاً این طور نبود تمام اتفاقات دلخواه ما باشد هر طور که اراده می‌کنیم همان اتفاق رخ دهد. گاه برای انتخاب برخی افراد ما زیر سؤال می‌رفتیم اما تمام هدف ما این بود که از حداکثر توان و ظرفیت استفاده شود. گاه برخی حافظان دعوت ما را به جهت عدم آمادگی در آن مقطع زمانی برای اجرا قبول نمی‌کردند. همچنین در حین برگزاری مسابقات 6 گروه تواشیح در استان فعال شد.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی
وی ادامه داد: برگزارکنندگان محافل در مساجد به صراحت بیان می‌کردند اگر قرار است محفلی برگزار شود باید فلان قاری تلاوت کند. نزدیک به 13 محفل با حضور قاریان بین‌المللی برگزار شد در کنار این قاریان هم ما از قاریان جوان‌تر یا نوجوانان قاری هم استفاده می‌شد. ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم اما مدعی نیستیم هر کاری که انجام شد بدون نقص بود.

چرایی عدم استقبال از مسابقات به ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی بازمی‌گردد
ربیعی در مورد عدم استقبال از مسابقات نیز گفت: مسابقات از صبح ساعت 8 آغاز شده و گاه تا ساعت 20 شب ادامه داشت. نمی‌توان انتظار داشت در همه ساعات سالن مملو از جمعیت باشد تقریباً شدنی نیست. اما اکثر اوقات جمعیت سالن قابل قبول بود، اما درست است شاید لازم باشد روی این مورد هم بیشتر کار کنیم. اما نمی‌توان این مشکل را متوجه اوقاف دانست این اشکال کلی جامعه نهفته در ریشه اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد.
تشیعی‌فر در ادامه بیان کرد: هر گاه از بنده دعوت شده است در هر شرایطی که بودم حاضر شدم، اما در مراسم افتتاحیه برای همه کارت دعوت فرستادند اما من برای مراسم دعوت نشده بودم.
مشیری‌راد نیز پیرو صحبت‌های تشیعی‌‌فر گفت: برای بنده هم کارت دعوت ارسال نشده بود اما من وظیفه خود دانستم که حضور پیدا کنم. حتی برای برخی مسئولان قرآنی که مؤسسات بسیاری را تحت پوشش دارند هم کارت دعوت ارسال نشده بود.

همه دعوت شده بودند شاید توفیق حضور نداشتند
حسینخانی در جواب عدم دعوت و ارسال کارت دعوت هم گفت: همه دعوت شده بودند شاید توفیق حضور نداشتند. مستندات برای ارسال کارت دعوت برای همه مسئولان قرآنی و جامعه قرآنی موجود است و در صورت لزوم ارائه می‌کنم. برای مسئولانی که ادعای عدم ارسال کارت دعوت دارند مستندات ارسال 3 کارت دعوت وجود دارد. حضور همه چه مسئول و جامعه قرآنی موجب دلگرمی ما بود.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی
وی ادامه داد: برخی از آقایان دنبال این بودند که مسابقات به نوعی زمین‌گیر شود و باید این را پذیرفت اما لطف خدا و قرآن شامل حال ما شد تا این اتفاق نیفتد. تلاش ما این بود که جامعه قرآنی اعم از مسئول، فعالان قرآنی همه حضور داشته باشند حال اینکه می‌فرمایید دعوت نامه نیامده باید پیگیری شود. حتی شماره برخی از افراد پشت کارت دعوت درج شده بود که در صورت لزوم توسط پست تماس گرفته شود.
ربیعی در ادامه با انتقاد از خبرگزاری ایکنا مبتنی بر عدم پوشش محافل قرآنی مسابقات اظهار کرد: علی‌رغم تمام فعالیت خوب این رسانه در انعکاس اخبار قرآنی مسابقات گلایه عدم انعکاس اخبارمحافل به این خبرگزاری وارد است.
احمد گلستانی عراقی، سردبیر خبرگزاری ایکنا شعبه مرکزی، در پاسخ گفت: طبق هماهنگی‌ها قرار بر این بود پوستر محافل قرآنی به منظور انعکاس برای خبرگزاری ارسال شود و تا جایی که محافل اطلاع‌رسانی شد از پوشش مضایقه نکردیم.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی
محمد غفاری، مسئول روابط عمومی و مسئول کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات شهری مسابقات قرآن، در پاسخ به عدم پوشش اخبار محافل قرآنی گفت: بهتر بود لینکی بین مسئول محافل با خبرنگار ایکنا ایجاد می‌کردیم تا با یکدیگر در ارتباط باشند.
وی در ادامه از خبرگزاری ایکنا به عنوان تنها خبرگزاری مستقر در ستاد خبری مسابقات تقدیر کرد و گفت: برای استفاده خبرگزاری‌ها و دیگر مطبوعات 5 سیستم در نظر گرفته شده بود که گاه گاهی برخی رسانه‌ها سری به ستاد خبری می‌زدند اما فقط مجموعه ایکنا تا روز آخر در کنار ما اخبار را آنلاین انعکاس می‌داد. مجموعه صدا و سیمای استان در کنار شبکه سراسری قرآن و معارف مراسم را پوشش داد.

تیزرهای تولیدی استان مورد تأیید سازمان قرار گرفت
غفاری ادامه داد: استان دو تیرز مسابقات را آماده کرد و در خلال برنامه‌ها جدای از بحث پیام‌های بازرگانی پخش کرد. از تمام ابزار موجود به نحو احسن در راستای تبلیغات محیطی بهره‌برداری شد. از ظرفیت پیامک برای اطلاع‌رسانی مسابقات در روزهای مختلف استفاده کردیم. از بیلبوردها، فضای مجازی، منقش کردن بدنه اتوبوس‌ها، تبلیغات شهری و جاده‌ای برای اطلاع‌رسانی مردم استفاده شده بود، برای ارائه خدمات و فضاسازی از شهرداری، اتوبوس‌رانی، مجموعه راهداری و ... تقدیر می‌کنم.
وی تصریح کرد: برای تبلیغات تأثیرگذار از تبلیغات مفهومی برگرفته شده از آیات قرآن استفاده کردیم. یکی از خاصیت‌های اتاق فکر همین است که افراد حاضر از نزدیک با بطن مسابقات آشنا شدند، در اتاق فکر بر چرایی انتخاب کوه نور صحبت شده بود اگر تعداد بیشتری از افراد در جلسات ما حضور مستمر داشتند پیام مسابقات بی‌روح در اولین روز مسابقات ارسال نمی‌شد. برخی از دوستان یک ماه قبل از برگزاری مسابقات به کمرنگ بودن تبلیغات معترض بودند که با توضیحات نوع تبلیغات انفجاری اعضا قانع شدند. طرح 14 سؤال پیامکی و اهدای 140 هدیه از دل اتاق فکر خارج شد.
غفاری از طراحی تیزر از سوی جوانان استان خبر داد و گفت: این تیزر را برای روابط عمومی سازمان ارسال کردیم. اول قرار بر این بود برای استان تیزر طراحی کنیم سازمان هم برای کشور اما با ارسال تیزر استان مورد استقبال قرار گرفت و سازمان هم همان تیزر را پخش کرد.
مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف استان ادامه داد: پس از شروع مسابقات تمام تمرکز ما بر ستاد خبری بود. ستاد خبری طوری در نظر گرفته شده بود که به راحتی به داوران و متسابقان دسترسی داشت. هر سال تیمی از سازمان برای پوشش اخبار به استان میزبان اعزام می‌شد امسال ما این تقاضا را نداشتیم و بر نیروهای بومی خود اعتماد کردیم. تیمی متشکل از 10 نفر از خبرنگاران با تجربه تشکیل دادیم. خوشبختانه نتیجه بومی‌گرایی ارسال بیش از 200 خبر و گزارش روی خط خبری اوقاف بود.
غفاری در مورد پذیرایی داخل سالن هم گفت: امسال برای اولین‌بار مسابقات برادران کامل پخش زنده داشت. تا سال گذشته پذیرایی داخل سالن اتفاق می‌افتاد امسال به دلیل پخش زنده امکان پذیرایی داخل سالن نبود لذا تمام امکانات برای پذیرایی خارج از سالن برگزاری مسابقات بود.
وی بیان کرد: در هر رشته نماینده‌ای از استان داشتیم اما حدنصاب را مسابقات مرحله مقدماتی ارومیه کسب نکردیم. کما اینکه این اتفاق برای بخش بانوان افتاد همه با یک نفر سهمیه اضافه در مسابقات حاضر شدند و دیدیم موفقیت خاصی جز دو مورد را کسب نکردند.
حجت‌الاسلام حسینخانی در ادامه نشست بیان کرد: برخی از دوستان ادعا می‌کنند اگر در قم پذیرفته می‌شدند می‌توانستند صاحب رتبه شوند در صورتی‌ که برخی از آنان در مسابقات ثبت‌نام نکرده و حتی در مرحله شهرستانی هم حضور نداشتند. بنده ایمان دارم تعدادی از قاریان استان بهتر از قاریان مطرح کشور تلاوت می‌کنند و این مهم را به مسئولان سازمان تذکر دادم. علاقه دارم بچه‌های قرآنی استان رشد کنند.

لزوم سرمایه‌گذاری برای بانوان قرآنی
تشیعی در ادامه مباحث گفت: بچه‌های ما در رشته ترتیل بانوان خیلی خوب بودند اما به دلیل کم‌تجربگی یا استرس اشتباه اعرابی و کلمه‌ای زدند و حذف شدند. من به شما قول می‌دهم اگر برای این نیروها سرمایه‌گذاری شود قطعاً شاهد موفقیت بیشتر بانوان در رشته‌های مختلف هستیم.
حسینخانی یادآور شد: اگر ما به متسابقان اراک و شهرهای نزدیک اسکان نداده بودیم حرف‌ها بسیار بود و می‌توانستند مدعی باشند. اگر حرفی نمی‌زنند برای این است که حرفی برای گفتن ندارند. در دوره‌های آموزشی هم ما اصرار داشتیم در دوره‌ها شرکت کنند. حتی آقایان حفظ را هم به دوره آموزشی استاد ستوده‌نیا و شاه میوه اصفهان فرستادیم.
وی در ادامه بحث عدم ثبت‌نام تعدادی از قرآنیان در مسابقات قرآن اوقاف گفت: 20 نفر از دوستان حتی برای حضور در مسابقات ثبت‌نام نکردند. حتی به تهران هم اعتراض کردند که چرا در آزمون شرکت نکردند، بنده اعلام کردند اگر قرار باشد یک نفر بدون ثبت‌نام در مسابقات شرکت کند باید همه آنانی که ثبت‌نام نکردند هم شرکت کنند تا حقی از کسی تضییع نشود.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی

بنیاد مسابقات برای رفع نواقص برنامه‌ریزی کند
مشیری در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: ستاد راهبردی و ستاد معین طبق برنامه انجام وظیفه می‌کردند انتظار ما از ستاد اجرایی استان است. در این دوره نیز متأسفانه سالن برگزاری مسابقات در اکثر مواقع با عدم اسقبال رو به رو بود و گاهی هم مانند سال‌های گذشته حاضرین به صورت سازماندهی شده در سالن حضور داشتند. گاهی اوقات سالن با ازدحام و سر و صدا همراه می‌شد و مجری برنامه دعوت به سکوت می‌کرد. من فکر می‌کنم به علت همین نواقص است که بنیاد مسابقات جهت بررسی ابعاد مسابقات برای سال آینده دایر می‌شود تا رای رفع نواقص برنامه‌ریزی کند.

استان مرکزی ظرفیت برگزاری مسابقات بین‌المللی را دارد
حجت‌الاسلام حسینخانی، تصریح کرد: اینکه بگوییم دوستان سازمان آمدند و در استان هیچ کاری انجام ندادند واقعاً این طور نبود، آقای مهری و حجج اسلام حسینی و مقنی دغدغه‌های خاص خود را داشتند. برای برگزاری مسابقات زیر بار تصمیم‌گیری‌های سازمان نرفتیم و قسمت اعظم کار را بچه‌های استان انجام دادند. بیانیه هیئات داوران در بخش اول آقایان گواه این است که حداقل‌ها در میزبانی استان رعایت شد. آنان معترف بودند که بچه‌های ما ظرفیت دارند که در مرحله بین‌المللی ورود پیدا کنند.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی

وی در خصوص نحوه انتخاب داوران مرحله کشوری مسابقات قرآن اراک گفت: در مسابقات استانی هیچ استانی از 11 داور بومی استفاده نکرد جز استان مرکزی. اسامی داوران برای داوری مرحله کشوری را اداره کل اوقاف به تهران ارسال کرد. در جلسات ستاد راهبری از داوران استان استعلام گرفتند آقای دلاوری در جلسات ستاد راهبری از بچه‌های استان دفاع کرد. انتخاب آقای مختاری باری به هر جهت نبود. قبل مسابقات مرحله استانی رزومه داوران به تهران ارسال شد.

سهمیه تجلیل از پیشکسوتان از سازمان تعیین شد
حسینخانی در پاسخ به سؤال شهسواری مبتنی بر انتخاب پیشکسوتان گفت: سهمیه تجلیل از پیشکسوتان از سازمان تعیین شد. بنده شنیدم که درفضای مجازی منتشر شده در لحظات آخر قبل از معرفی استاد مشیری اسم تغییر کرد. در صورتی‌که شب قبل از اختتامیه پیشکسوتان می‌دانستند باید در مراسم جهت تجلیل حضور داشته باشند؛ ازاین‌رو نظرات پیرامون تغییر اسم استاد مشیری در لحظات آخر سندیت ندارد. در تاریخ 14 مرداد سال 97 تهران از ما اسامی پیشکسوتان و جلسه‌داران آقا را خواست ما اسم 9 نفر را به سازمان اعلام کردیم، سازمان فقط از ما اسم خواست لوح و هدیه آنان برعهده ما نبود. از اول نظر ما 5 نفر بود اما تهران فقط سه نفر را پذیرفت.
غفاری در این رابطه گفت: حتی کلیپ‌هایی که بین برنامه پخش می‌شد از یک هفته قبل رایزنی می‌شد تا تصاویر و اخبار و مصاحبه‌ها مورد قبول افراد باشد.
شهسواری ادامه داد: آقای حسین محمدی نفر اول رشته اذان کشور است و می‌توانست یکی از داوران بخش اذان باشد. پس از جلسه دی ماه سال 96 گلایه‌هایی بین برخی جامعه قرآنی و مسئولان اوقاف مطرح شد خوشبختانه در این جلسه سوءتفاهم‌ها رفع و متوجه چرایی عدم ارسال دعوت‌نامه‌ها و نحوه انتخاب پیشکسوتان جهت تجلیل شدم، چراکه تا قبل از این گمانه‌زنی‌ها بر این بود بر حسب دلخوری مسئولان از جامعه قرآنی پیرامون پاره‌ای مسائل برای تعدادی از پیشکسوتان دعوت‌نامه ارسال نشده و یا در لیست افراد تجلیل شونده قرار نداشتند.

بررسی ابعاد مختلف چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن/ از حرف‌وحدیث‌ها تا وارد شدن دوگانگی شدید بین جامعه قرآنی

حذف افراد برای تجلیل به خاطر انتقاد نبوده است
ربیعی در این بخش گفت: حذف افراد برای تجلیل بر مبنای انتقاد نبوده و نیست، برخی اساتید بیشترین انتقاد را در روزهای اول به مسابقات داشتند اما در مراسم اختتامیه تجلیل شدند. اگر کمترین نقد از سوی ما به مسابقات وارد می‌شد به دلیل این است که حرف‌ها قبل از برگزاری و حین برگزاری زده شده است، حتی روز اول مسابقات لیستی از نقاط ضعف تهیه شده و جهت رفع نواقص به مسئولان ارائه شد. خیلی از موارد اصلاح شده و برخی جاها متقاعد شدیم بیشتر از این امکانش نیست.
تشیعی‌فر در پایان جلسه بر لزوم جلسات مکرر بین جامعه قرآنی تأکید کرد و افزود: بهتر است این جلسات برگزار شود تا سوءتفاهم‌ها برطرف شود.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۰۹:۴۷
0
0
عالی
خدا قوت به خبرنگاران خوب اراکی
captcha