تئاتر ارزشی و دینی نیازمند سازماندهی هدفمند است/ لزوم اطمینان خاطر از نتیجه‌بخشی نمایش دینی
کد خبر: 3759373
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
راهکارهای فراگیری و اقبال مخاطبان به تئاتر مذهبی/ 5

تئاتر ارزشی و دینی نیازمند سازماندهی هدفمند است/ لزوم اطمینان خاطر از نتیجه‌بخشی نمایش دینی

گروه هنر ــ در شرایط کنونی و با توجه به اینکه ساختار منسجم و هدفمندی در عرصه تولیدات نمایش دینی و ارزشی وجود ندارد لذا هر نهاد فرهنگی و انقلابی با توجه به احساس ضرورت و البته بدون توجه به ظرفیت‌های فنی و امکاناتی سایر نهادها، اقدام به تولید تئاتر در این حوزه می‌کند که هرچند از نظر کمی درخور توجه است اما اغلب فاقد ارزش کیفی هستند.

علی برجی، بازیگر و کارگردان تئاتر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: چهل سالی است که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و تبیین اندیشه انقلابی بر پایه مبانی ارزشی و اعتقادی یک کشور اسلامی در عرصه‌های گوناگون از جمله ضروریاتی است که هر آن احساس می‌شود، به ویژه با وجود هجمه فرهنگی وارد شده بسیاری از مظاهر دینی و ارزشی ملت ایران را مورد هدف قرار داده است.

وی ادامه داد: تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی از جمله ابزارهای کارآمد در راستای تبلیغ و تبیین چنین باور و تفکری است که بیش از 4 دهه پیش ملت ایران با اتکاء به آن توانستند انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند و لذا هم پرداختی تاریخی به مبانی اصولی و عقاید اسلامی و هم پرداخت معاصر در مورد بسیاری از مصادیق و ما به ازاهای چنین تفکری در زندگی کنونی مردم از جمله مسائل مهمی است که باید در قالب آثار نمایشی فاخر تجلی و بروز پیدا کند.

بازیگر نمایش عاشورایی «خاتون» که در حال حاضر در تالار اصلی تئاتر شهر به روی صحنه است تصریح کرد: با وجود تولیدات درخوری که در عرصه هنرهای نمایشی طی این 4 دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیرامون موضوعات دینی و ارزشی تولید و به منصه ظهور رسیده است، اما به ویژه در دهه اخیر، مسئولان فرهنگی و متولیان حوزه هنرهای نمایشی نتوانسته‌اند از این سرمایه گرانسنگ که طی این سال‌ها به پختگی و قوام لازم رسیده است استفاده شایان توجهی را به عمل آورده و متأسفانه این میزان از نبوغ و درایت بسیاری از نمایشگران دغدغه‌مند در عرصه تبیین مضامین دینی و انقلابی به حال خود رها شده است.

برجی افزود: تئاتر دینی و ارزشی را این روزها باید در موسم بسیاری از مناسبت‌های مذهبی و ملی آن هم در حدی نه چندان مقبول و درخور مشاهده کنیم که البته به جز موارد معدودی ردپایی از نخبگان این عرصه در هیچ یک از بخش‌های آن وجود ندارد و نهایت اینکه آثاری که تولید شده و روی صحنه به اجرا درمی‌آیند اغلب دارای مؤلفه‌های لازم، که بتوان با استناد به آن‌ها اثری نمایشی را ماندگار کرد، نیستند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در ادامه گفت: در عرصه پرداختن به تئاتر دینی و ارزشی اغلب مشاهده می‌شود که حتی به فرض مناسبتی و مقطعی بودن این گونه تولیدات بسیاری از سازمان ها و نهادهای متولی فرهنگی و هنری که در زمینه هنر انقلابی و دینی خود را متعهد می‌دانند بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های فنی و امکاناتی که ممکن است در اختیار نهاد و سازمان دیگر باشد، به تولید اثر نمایشی پرداخته که حتی با وجود صرف بودجه‌ای چشمگیر نتیجه مطلوب از آن مستفاد نمی‌شود و در نهایت با حجمی از آثار نمایشی در یک مقطع زمانی محدود مواجه خواهیم بود که تنها وجوه کمی آن‌ها درخور توجه است و هیچ مؤلفه‌ای به منظور ارتقای سطح کیفی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

برجی تأکید کرد: مشکل عمده‌ای که در راستای تولیدات نمایش‌های دینی و ارزشی وجود دارد عدم برنامه‌ریزی کلان در این عرصه است، در حالی که حتی به صرف مناسبتی بودن این نوع تولیدات نمایشی، با وجود تقویم زمانی مشخصی که در اختیار داریم می‌توان بدون شتابزدگی نسبت به این تولیدات اقدام کرد و البته روند اجرایی و تولید چنین آثاری باید از یک کانال و مجرای واحد و هدفمند به انجام برسد و اینکه مثلاً این ژانر تئاتری در وهله نخست باید کمپانی و ساختار مدیریت اجرایی مشخصی داشته باشد.

کارگردان نمایش دفاع مقدسی«جهشه» در پایان گفت: در صورت وجود ساختار مدیریت اجرایی واحد، تکلیف تمامی فعالان این عرصه مشخص خواهد بود، هم نمایشنامه‌نویس بدون هیچ مشکلی می‌داند که ابتدا باید در مورد چه مسئله‌ای دست به قلم ببرد و اینکه قادر خواهد بود که اثر نمایشی خود را به مرجعی ارائه کرده و مطمئن باشد که چون در راستای اهداف آن تشکل است در چرخه تولید قرار می‌گیرد، هم کارگردان و سایر عوامل اجرایی با آرامش خاطر به واسطه تأمین هزینه‌ها به تولید می‌پردازند و هم مخاطب که می‌داند برای تماشای تئاتری در قالب چنین موضوعاتی باید به کدام مکان رجوع کند که متأسفانه در شرایط کنونی چنین نیست و هر نهاد و سازمانی کار خود را انجام می‌دهد.

انتهای پیام

captcha