طرح جامع مرمت و احیاء بازار اراک در دست تهیه است
کد خبر: 3759501
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
معاون میراث فرهنگی استان مرکزی:

طرح جامع مرمت و احیاء بازار اراک در دست تهیه است

گروه فرهنگی - محسن کریمی گفت: طرح جامع مرمت بازار تاریخی اراک در راستای حفاظت، احیا و تعیین کاربری جدید در دست تهیه است تا شاهد ارائه جامع‌ترین برنامه مرمتی برای این مجموعه تاریخی باشیم.

طرح جامع مرمت و احیاء بازار اراک در دست تهیه است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محسن کریمی معاون میراث فرهنگی استان مرکزی امروز 6 آبان‌ماه در جمع خبرنگاران افزود: در این طرح، انجام مطالعات آسیب‌شناسی، تعیین عوامل مخل و فرساینده و بررسی وضعیت بام مدنظر است تا بتوان تمام اقدامات مرمتی، عمرانی، زیباسازی و تغییر کاربری‌ها را طبق اصولی واحد و کارشناسی انجام داد.
وی اظهار کرد: در ادامه این طرح، نقشه‌برداری دقیق، برداشت کامل وضعیت موجود و تهیه نقشه کاداستر صورت می‌گیرد تا وضعیت ملکی تمام واحدهای تجاریف اداری، مسکونی و سراها مشخص شود.
کریمی گفت: جزئیات اجرایی و طرح مرمت و احیای بخش‌های مختلف بازار و همچنین متره و برآورد در جهت مرمت جامع نیز در این طرح تهیه می‌شود. برنامه احیای سراها و بخش‌‌های دیگر بازار نیز از طریق دسته پیشنهادات تئوری و اجرایی ارائه می‌شود تا جامع‌ترین برنامه راهبردی مرمت و احیای بازار تاریخی اراک تهیه شود.
بر اساس این گزارش، مجموعه تاریخی بازار اراک نمونه ارزشمندی از شهر‌سازی اوایل قرن ۱۳ است. این بازار در زمان فتحعلی‌شاه(دومین شاه قاجار) در سال ۱۲۲۷ هجری قمری توسط یوسف‌خان گرجی بنا شده است.
انتهای پیام

captcha