خدمت‌رسانی ۴۵۰۰ خادم افتخاری به زائرین اربعین
کد خبر: 3759528
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
معاون استاندار خراسان رضوی خبر داد:

خدمت‌رسانی ۴۵۰۰ خادم افتخاری به زائرین اربعین

گروه فرهنگی - معاون هماهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: کار خدمت‌رسانی اربعین را ۴۵۰۰ خادم افتخاری برعهده دارند و شهرداری مشهد نیز ۱۰۰۰ نیروی پاکبان، راننده و همچنین ۱۰۰ اتوبوس برای خدمت‌رسانی به زائران فراهم کرده است.

خدمت‌رسانی 4500 خادم افتخاری به زائرین اربعین

به گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، سیدجواد حسینی، معاون هماهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی، در شورای اداری استان که در محل استانداری خراسان‌ رضوی اظهار کرد: همچنین آستان قدس رضوی 2000 روحانی را برای خدمت‌رسانی به زائرین اربعین اعزام کرده است، که در این میان با افزایش 50درصد ناوگان در سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای، 10درصد در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی و 10درصد در بخش حمل‌ونقل هوایی، ظرفیت افزوده داشته اند، همچنین 10 هزار زائر افغانی از مرز دوغارون عبور کردند و امیدواریم برای مسیر بازگشت نیز تسهیلاتی درنظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در سال جاری 280 ایستگاه بین راه مردمی و 500 ایستگاه صلواتی تدارک دیده شده و همچینین ناوگان حمل‌ونقل عمومی، از 28 نقطه ریلی، 90 قطار و همچنین 220 پرواز در خدمت زائران است و به دلیل مصادف شدن برگشت زائرین با روز جمعه از حسینیه‌ها و زائرسراهای دولتی خواهشمندیم یک الی دو روز دیگر در خدمت زائرین قرار گیرد تا خدمات برگشت زائرین با سهولت انجام شود.

حسینی عنوان کرد: با توجه به برودت هوا در چند روز آینده، 85 اقامتگاه بین‌راهی و 35 راهداری، همچنین سالن و مدارس در مسیر راه آماده اسکان و خدمت‌رسانی به زائرین خواهند بود.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: از نظر بهداشتی نیز 218 پایگاه شهری و جاده‌ای اورژانس 115، 114 اکیپ هلال احمر، 6 بالگرد، آماده‌باش تمامی بیمارستان‌ها و بیش از 40 داروخانه شبانه‌روزی در اختیار زائرین بوده و در 85 اکیپ سیار بازرسی نظارت بر اقدامات لازم را برعهده دارند.

حسینی افزود: سیاست‌گذاری در خصوص پیاده‌روی اربعین و دهه آخر ماه صفر باید مردمی باشد و در این زمینه خدماتی انجام گرفته است. در شهرداری مشهد سامانه خدمت راه‌اندازی شده و 30خدمت در آن تعریف شده. در سال گذشته 90 هزار نفر اعلام آمادگی کرده و از این میان 4000 نفر آغاز به کار کردند.

وی اضافه کرد: همچنین آستان قدس رضوی نیز در سال جاری کانون خادم‌یاران را راه اندازی و 30 داوطلب در 30 خدمت در آن به کار گرفته شده‌اند و جمعیت خدمت گذاران زائرین پیاده بخش عمده‌ای از اطلاع‌رسانی به زائرین را بر عهده دارند.

حسینی گفت: طبق مطالعات انجام شده در خصوص زائرین اربعین، 51 درصد زائرین آقا و 40درصد از این جمعیت مربوط به بانوان بوده است. همچنین 25درصد زائرین را افراد دارای تسهیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند و از نظر سنی نیز 45درصد زائرین در سنین بین 20 تا 45 سال بوده و 10درصد مربوط به زائرین بین 20 تا 25 ساله است.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: 5000 روحانی کار پوشش فرهنگی اربعین و دهه آخر ماه صفر و تولید فضیلت فرهنگی و رویکرد اربعین تا اربعین و دهه آخر صفر تا دهه آخر صفر را برعهده دارند.

وی گفت: برای سال جاری پیش‌بینی شد با توجه به مسائل مربوط به ارز و مسائل امنیتی کاهش زائرین اربعین را شاهد باشیم، اما ارزیابی صحیحی از عشق مردم به امام حسین(ع) نداشته‌ایم.

حسینی بیان کرد: همچنین در تلاش هستیم تا این موضوع فرهنگ‌سازی شود که نذر غذای مردم مشهد در اختیار زائرین و مهمانان و نه برای مجاورین قرار گیرد تا از انبوه ظرفیت خیرین برای کمک به این جریان بزرگ فرهنگی استفاده شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 80نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کردند که در سال جاری این رقم به 150 هزار نفر رسیده، حدود 90درصد رشد داشته است، تصریح کرد: در این خصوص پذیرایی و اسکان 80 هزار نفر از زائران برعهده خراسان رضوی است. همچنین برای سال جاری نیز بیش از 5 میلیون زائر سواره و پیاده پیش‌بینی می‌شود. همچنین باید گفت سال گذشته 4700 هزار زائر ثبت نام کرده‎ که از این میان 110 نفر از آنان اتباع خارجی بودند.

انتهای پیام

captcha