زیارت اربعین شروعی مجدد در زندگی انسان است/ ضرورت مراقبت از عجب و غرور
کد خبر: 3759559
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
حجت‌الاسلام پورامینی:

زیارت اربعین شروعی مجدد در زندگی انسان است/ ضرورت مراقبت از عجب و غرور

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد و محقق حوزه علمیه با بیان اینکه سفر زیارتی اربعین و بازگشت از آن می‌تواند نقطه عطف و آغازی مجدد در زندگی پاک و دور از گناه برای انسان باشد، تأکید کرد: البته کسانی که موفق به تشرف شده‌اند باید مراقب غرور و عجب باشند.

زیارت اربعین شروعی مجدد در زندگی انسان است/ مراقبت از عجب و غرورحجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدامین پورامینی، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه در مورد استحباب زیارت امام حسین(ع) شک و تردیدی وجود ندارد گفت: در برخی روایات تعبیر به وجوب شده و یا آن قدر بر آن تأکید شده و ثواب‌های بسیاری برای آن برشمرده‌اند که انسان نباید این فرصت را از دست بدهد و به خصوص در مورد زیارت اربعین هم این تأکید در چندین روایت وجود دارد.

وی افزود: روایات عجیب و زیادی هست که بر ثواب زیارت کربلا در شب‌های قدر، فطر، عاشورا، قربان و مناسبت‌های مختلف تأکید شده است ولی برای روز اربعین زیارت مخصوصی داریم.

پورامینی در پاسخ به این سؤال که در این روایات آیا مراد از ثواب زیارت به صورت عام و مطلق است یا زیارت پیاده‌روی مدنظر است، تصریح کرد: روایات در این زمینه دو مورد است که برخی بر ثواب زیارت به صورت عام و برخی نیز تعبیر «ماشیا» را به کار برده است که دال بر پیاده‌روی دارد.

این محقق و استاد حوزه علمیه ادامه داد: در مورد اصل پیاده‌روی، روایاتی از امام مجتبی(ع) داریم که ایشان 20 بار و امام حسین(ع) 25 بار پیاده به خانه خدا رفتند با اینکه در دوره ایشان مردم اسب داشتند و برخی با الاغ و اسب می‌رفتند ولی ایشان برای فرهنگ کردن پیاد‌ه‌روی مسافت 450 کیلومتری مسیر به سمت مکه را با پای پیاده رفتند.

پورامینی افزود: مطلبی در یکی از آثار صالحی دمشقی از علمای اهل سنت در این زمینه نقل شده که عجیب است؛ او آورده که زیارت پیاده قبر پیامبر(ص) برتر از زیارت کعبه است؛ در برخی روایات شیعه هم ثواب فوق‌العاده‌ای برای زیارت پیاده قبر امیرالمؤمنین(ع) نقل شده است و یکی از رسوماتی که برخی از مردم عراق دارند این است که بعد از اربعین جمع محدودی که در مسیر طریق الحسین(ع) اربعین حضور داشته‌اند از کربلا به نجف رفته و قبر امام را زیارت می‌کنند.

وی گفت: در 30 کیلومتری کربلا مکانی به نام مسیب است که برخی از علمایی که حتی در کربلا زندگی می‌کردند مشی و روششان این بود که به 30 کیلومتری رفته و از آنجا با پای پیاده به زیارت حرم امام می‌رفتند تا ثواب پیاده‌روی داشته باشند.

پورامینی بیان کرد: طلاب نجف هم مقید بودند که پیاده به کربلا بروند هرچند در دوره صدام این ملعون مردم را به گلوله بست ولی حرکت میلیونی انسان‌های عاشق امام حسین(ع) بعد از نابودی آن جنایتکار شکل گرفت و از همه جهان از هر رنگ و پوست و نژادی در این حماسه بزرگ حضور می‌یابند.

وی با بیان اینکه حضور میلیونی انسان‌ها در این حماسه به لحاظ عددی با حج قابل قیاس نیست تصریح کرد: اینجا سخن از ده - 15 میلیون نفر است و هیچ دولتی هم نمی‌تواند متصدی این برنامه شود، بلکه خود مردم مدیریت آن را برعهده دارند و هستی خود را فدا می‌کنند.

پورامینی با تأکید بر اینکه پیاده‌روی اربعین موضوعیت دارد و در شش روایت هم به آن پرداخته شده است، بیان کرد: در وسائل‌الشیعه، جلد 14 صفحه 439 باب استحباب المشی الی زیارة الحسین(ع) روایاتی ذکر شده از جمله از امام صادق(ع) نقل است که فرمودند: کسی که به زیارت کربلا با پای پیاده برود خداوند برای هر قدم و گام او هزاران حسنه می‌دهد و هزاران سیئه را از او پاک می‌کند و به او هزار درجه می‌دهد.

وی افزود: همچنین از آن امام بزرگوار نقل شده است کسی که با پای پیاده به این زیارت برود به هر گام او یک حسنه و درجه عطا می‌شود و وقتی به نزدیک حائر رسید، خدا او را در زمره صالحان قرار داده و بعد از زیارت و در برگشت هم می‌گویند کارهایت را از صفر شروع کن زیرا همه گناهانت پاک شده است؛ بنابراین زیارت اربعین راه میان‌بری برای رسیدن به سعادت است، به شرط اینکه انسان دچار غرور و عجب نشود و از نفس خود مراقبت داشته باشد.

این مبلغ بین‌المللی، با تأکید مجدد بر بهره‌گیری از فرصت اربعین اظهار کرد: انسان باید حق مالی خود مانند خمس و زکات را بدهد و دینی به گردن دیگران نداشته باشد و میان خود و خدا در گناهانی که کرده است توبه و صفحه جدیدی را در زندگی در پرتو سفر اربعین  آغاز کند.

این محقق و استاد حوزه همچنین در مورد سخنانی که درباره اصل زیارت اربعین و اینکه جابربن‌عبدلله به زیارت رسیده‌ است مطرح می‌شود بیان کرد: براساس تحقیقاتم معتقدم جابربن‌عبدالله انصاری یقیناً در 20 صفر در کربلا بوده است؛ ضمن اینکه جابربن‌عبدالله انصاری به یک زیارت اکتفا نکرده و حداقل دو زیارت انجام داده است؛ زیارت اول زیارتی است  که خودش همراه «عطیه» بوده و تاریخ آن مربوط به 20 صفر است اما روایت دیگری هم هست که تاریخ ندارد و اشاره‌ای به 20 صفر نشده است ولی از کنارهم گذاشتن این روایات می‌توان گفت که چه اشکال دارد بگوییم جابر حداقل دو بار در اربعین به زیارت کربلا آمده است.

انتهای پیام

captcha