نگاه ویژه شبکه‌های برون‌مرزی به قیام عاشورا در ایام اربعین حسینی
کد خبر: 3759594
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶

نگاه ویژه شبکه‌های برون‌مرزی به قیام عاشورا در ایام اربعین حسینی

گروه هنر ــ معاونت برون‌مرزی رسانه ملی برای ایام اربعین، ویژه‌برنامه‌‌های گسترده‌ای را در نظر گرفته که در ایام اربعین روی آنتن شبکه‌های مختلف این رسانه خواهد رفت.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت برون‌مرزی رسانه ملی، برنامه «طریق الحسین (ع)» در دو نوبت ۱۵ دقیقه‌ای صبح‌ها ساعت ۱۰:۰۵نگاه ویژه شبکه‌های برون مرزی به قیام عاشورا در ایام اربعین حسینی به وقت تهران و عصر‌ها هم از ساعت ۱۵:۰۵ با اجرای لیث جعفر ترابچی به پوشش این مراسم پرفیض پرداخته و در خلال برنامه هم ارتباط زنده و مستقیم از حرم نورانی امام حسین(ع) برقرار می‌کند. این برنامه محصول گروه معارف شبکه الکوثر است.

مستند «هالی کالی» درراه کانال اردوی شبکه سحر

مستند «هالی کالی» که به چگونگی عزاداری شیعیان ترکیه‌ای در ماه محرم می‌پردازد، در جدول پخش ماه صفر کانال اردوی شبکه سحر قرار گرفت. این مستند تشریح می‌کند که بارزترین بخش برنامه‌های ماه محرم در استانبول، مراسم روز عاشورا در میدان هالی کالی است. همچنین در این برنامه می‌بینیم که سنگ بنای برگزاری مراسم عاشورای حسینی در سال ۱۳۸۲ میلادی، توسط حجت‌الاسلام اوزگوندوز و حجت‌الاسلام حمید توران بنانهاده شد. مراسم اندک‌اندک پا گرفت و در سال ۱۹۹۱ میلادی، برای نخستین بار خبر برگزاری چنین مراسمی در مطبوعات ترکیه منعکس شد.

کارگردان مستند «هالی کالی» با زبان تصویر می‌گوید که این مراسم از سوی سازمان «یونسکو» با عنوان بهترین مراسم عزاداری حسینی(ع) در جهان انتخاب‌شده است، مراسم باشکوهی که همه‌ساله به مناسبت روز تاسوعای حسینی با حضور عاشقان اهل‌بیت(ع) در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود.

مستند ۵۲ دقیقه‌ای «هالی کالی» با پژوهش و کارگردانی مجید استکی ساخته‌شده است. این مستند، محصول موسسه سینمایی طلوع تصویر نقش‌جهان است و در استودیوی دوبلاژ شبکه سحر با مدیریت دوبلاژ توحید یعقوب‌زاده به زبان اردو دوبله‌شده است. این مستند ۸ آبان، مصادف با روز اربعین حسینی‌(ع) در ساعت ۲۳ به‌وقت‌تهران بر روی آنتن کانال اردو خواهد رفت.

ویژه‌برنامه‌های شبکه‌های معاونت برون‌مرزی در اربعین

با فرارسیدن ایام چهلمین روز شهادت اباعبدالله الحسین‌(ع) و یاران باوفایش، شبکه‌های مختلف معاونت برون‌مرزی اقدام به تولید و پخش مجموعه برنامه‌های ویژه‌ای کرده‌اند تا مخاطبان خود را بیش‌ازپیش با فرهنگ عاشورایی و فلسفه راهپیمایی اربعین حسینی آشنا سازند.
در این راستا، شبکه جهانی سحر از یک هفته مانده به اربعین با تولید و پخش ویژه‌برنامه‌های اربعین در تهران و ارتباط زنده از طریق استودیو‌های مستقر در مسیر راهپیمایی به استقبال این روز بزرگ رفته و می‌کوشد ضمن به تصویر کشاندن شکوه بی‌نظیر این مراسم معنوی- سیاسی، حالات زائران کشور‌های مختلف را به مخاطبان خود منتقل کند. این برنامه‌ها هر شب از کانال‌های چهارگانه سحر پخش خواهد شد. علاوه بر این، کانال‌های چهارگانه شبکه سحر مستند «سرگشته خورشید» را که به‌تازگی به تهیه‌کنندگی افسانه مهربانی در این شبکه تولیدشده در ایام اربعین حسینی پخش خواهند کرد. این مستند با محوریت موضوع اربعین حسینی و راهپیمایی زائران اربعین پاکستانی، سفر روحانی آن‌ها را از شرقی‌ترین نقطه کشور به تصویر می‌کشد.

همچنین مستند «صبحی که نزدیک است» از کانال اردو با بهره‌گیری از مستندات تاریخی، در جستجوی یافتن منازلی است که حضرت سیدالشهدا (ع) در طول مسیرشان از مدینه تا عراق در آن‌ها حضور یافتند و قصد دارد از منظر تاریخی، اهداف و ریشه شکل‌گیری گروه تروریستی داعش را معرفی کند. مستند «رسم عاشقی» نیز آیین عزاداری ماه محرم شهر «جوشقان قالی» از شهر‌های استان اصفهان را با تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیر مزرعتی به تصویر کشیده که از کانال اردوی شبکه سحر پخش می‌شود.

مستند «سکوت عشق»، روایتی عاطفی است که در پیاده‌روی اربعین، میان یک پدر و پسر شکل می‌گیرد. این مستند محصول سال ۱۳۹۶ شبکه مستند است که در ایام اربعین از کانال اردو به روی آنتن می‌رود. برنامه مناسبتی و گفت‌وگومحور «حماسه حسینی» نیز در هفت قسمت به‌صورت زنده از کربلای معلی بر روی آنتن کانال اردوی شبکه سحر خواهد رفت و حال و هوای مرقد مطهر سیدالشهدا (ع) را در ایام بزرگداشت اربعین حسینی (ع)، به خانه‌های مخاطبان این کانال در هند، پاکستان و منطقه شبه‌قاره هند می‌برد.

مستند «ساوادی کا» به مراسم عزاداری شیعیان تایلند در ماه محرم می‌پردازد که در جدول پخش ماه صفر کانال اردوی شبکه سحر قرارگرفته است. مستند «هالی کالی» هم مراسم عزاداری شیعیان ترکیه در ماه محرم را به تصویر کشیده و از کانال اردوی شبکه سحر در حال پخش است.

شبکه الکوثر

پخش زنده تصاویر راهپیمای اربعین حسینی در فواصل برنامه‌ها به‌صورت زنده و روزانه در دستور کار پخش شبکه قرار دارد. پخش روزانه میانگین ۶۰ دقیقه کلیپ در یک هفته منتهی به‌روز اربعین، پوشش خبری مسیر و مراسم اربعین از شهر‌های ایران و عراق تا کربلا از دیگر برنامه‌های زنده شبکه الکوثر است.

برنامه «قضیه ساخته» با حضور کارشناسان سرشناس جهان عرب و با موضوع استمرار حرکت و نهضت حسینی در شب اربعین پخش می‌شود. پخش فیلم سینمایی «بسم الحسین»، مستند‌های «کمی تربت برای قاره سبز»، «مامان نزیهه» و «هامش» با موضوعات پیاده‌روی اربعین و موکب‌ها زبان گردانی شده و در ایام اربعین پخش می‌شود.

مستند «نحن جئنا» با موضوع پیاده‌روی کودکان در اربعین، کلیپ‌های تولیدی، برنامه «نادینا»، پویانمایی «حبیب بن مظاهر»، «حکایات حسینی»، برنامه زنده «لوز» ویژه شب اربعین، وله‌های محرمی و احادیث درباره امام حسین (ع)، آیتم‌های «یا لیتنی»، «قالوا فی الحسین (ع)»، آیتم «من أنا» و کلیپ‌های محرمی از ویژه برنامه‌های اربعین گروه کودک و نوجوان است.

برنامه «یوم جدید» ویژه اربعین و ارتباط زنده با خبرنگار کربلا در برنامه «یوم جدید»، برنامه «مسائل و حلول» ویژه اربعین در گروه اجتماعی تهیه و تدارک دیده‌شده و کلیپ‌های اربعین، «احادیث فضل الزیاره»، برنامه زنده «طریق الحسین»، سخنرانی ویژه شب اربعین، برنامه تولیدی «من ارض الطفوف» و «شعارات کربلا» از فعالیت‌های گروه معارف شبکه الکوثر است.

«جلیل» مستندی ۳۰ دقیقه‌ای که داستان نوجوانی را روایت می‌کند که با صندلی چرخ‌دار از شهر مشهد به کربلا رهسپار است.

فیلم سینمایی «بسم الحسین (ع)» به سفارش شبکه الکوثر در لبنان ساخته‌شده است و داستان مرد شروری را روایت می‌کند که هم‌زمان با ایام اربعین امام حسین(ع) دچار استحاله می‌شود.

برنامه «مسائل وحلول» برنامه‌ای هفتگی است که موضوع این هفته خود را موضوع شهادت و پیام‌های قیام امام حسین (ع) قرار داده است.

برنامه «اسرتنا» به مناسبت تقارن و نزدیکی با ایام اربعین امام حسین(ع) با موضوع «با من از اربعین بگو» بر روی آنتن می‌رود.

مستند «ما آمدیم» به دوستی و پیوند دو ملت بزرگ ایران و عراق می‌پردازد و این موضوع را از طریق دوستی و رفاقت کودکان و نوجوانان ایرانی و عراقی در مسیر راهپیمایی و حرم امام حسین (ع) نشان می‌دهد.

برنامه «من ارض الطفوف» که تاکنون ۲۷ قسمت آن در شب‌های اول ماه محرم پخش‌شده است و مابقی قسمت‌ها مصادف با شب‌های اربعین امام حسین (ع) پخش می‌شود.

برنامه «طریق الحسین(ع)» به‌صورت زنده اختصاص به مراسم راهپیمایی اربعین دارد و با نمایش تصاویری از مسیر راهپیمایی و حرم امام حسین(ع) در دو مقطع زمانی صبح و بعدازظهر، فضایی زیبا خلق می‌کند.

شبکه العالم

مستند «محطات عراقیه»، برنامه «هاشتاغ»، «نوافذ» یک کلاکت ۵۰ دقیقه‌ای، برنامه «مراسلون» یک کلاکت ۱۵ دقیقه‌ای و «جوله» در روز‌های منتهی به اربعین شش آیتم سه دقیقه‌ای را به موضوع اربعین اختصاص داده است. در برنامه «صباح جدید» از دو هفته قبل از اربعین هر روز یک گزارش و از سه روز قبل از اربعین روزانه یک باکس کامل و روز اربعین سه باکس ویژه ۲۵ دقیقه‌ای خواهد داشت.

در رادیو‌های برون مرزی

رادیو آذری تبریز: برنامه زنده «ساچیلان»، «شعاعلار» ویژه روز اربعین، ارتباط زنده با خبرنگار اعزامی به کربلا و نجف در روز اربعین، برنامه‌های «چراغ»، «سلام دینله ییجی»، «مشکات»، «سیزه سلام» و «پنجره» از ویژه‌های این رادیو در ایام اربعین است. در ایام اربعین همچنین در تمام بخش‌های خبری ارتباط زنده با خبرنگار اعزامی واحد به کربلا و نجف پخش خواهد شد. سخنرانی و نمایش از دیگر برنامه‌های ویژه اربعین رادیو آذری خواهد بود.

رادیو ترکمنی: پوشش مراسم اربعین در میان ترکمن‌ها، ارتباط زنده با همکار اعزامی مستقر در کربلا، پخش مصاحبه با امام جماعت‌های اهل سنت و کارشناسان مذهبی، دعوت از شعرای اهل‌بیت، «داستان ارنلرینگ کرامتی» درباره امام حسین (ع) و قیام عاشورا و همچنین موضوع برنامه‌های «داستان شب»، «گوهر جوانی» و «جهان سیاست» در این روز‌ها به موضوع اربعین اختصاص‌یافته است.

اداره کل اروپا و آمریکا

رادیو انگلیسی: در برنامه «امروز» که مهمان آن فخر روحانی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه قم است، درباره مفهوم و جایگاه پیاده‌روی اربعین، درس‌هایی از قیام امام حسین(ع)، تأثیر پیاده‌روی اربعین، تحلیل کلام رهبری درباره اربعین، نقش رسانه‌های غربی و شبکه‌های اجتماعی در انتقال پیام واقعی امام حسین (ع) و بررسی تحلیل تاریخی اجتماعی اربعین امام حسین ع. گفتگو خواهد کرد.

برنامه‌های «لبیک یا حسین»، «منبر»، «حدیث روز»، «دیدگاه»، «پرسش و پاسخ اعتقادی»، مصاحبه با کارشناسان مختلف اسلامی و ویژه‌برنامه اربعین از دیگر برنامه‌های رادیو انگلیسی خواهد بود.

رادیو آلبانی: برنامه «مسافر اربعین»، «پرسش‌هایی درباره اربعین» و دو برنامه تولیدی با موضوع پیاده‌روی اربعین از برنامه‌های ویژه رادیو آلبانی است.

رادیو روسی: در این رادیو، برنامه‌هایی با عناوین «اندیشه‌ای در زیارت اربعین»، «اربعین زیارتگاه دل‌های عاشق» و «حسین کیست؟ اربعین چیست؟» تهیه و تدارک دیده است.

اداره کل شبه‌قاره و شرق آسیا

برنامه‌هایی همچون «همایش اربعین»، مصاحبه، خبر، تفسیر، گزارش خبری از فعالیت‌های ویژه رادیو‌های مذکور به مناسبت اربعین حسینی است.

در رادیو دری مجموعه‌هایی از جمله «روایت دلدادگی»، «نغمه‌های عاشورایی»، «گنجینه محرم»، «زیارت وارث» و ویژه‌برنامه‌های موضوعی، تفسیر، گزارش خبری، مصاحبه، خبر، تفسیر و گزارش خبری تهیه و پخش می‌شود.

بررسی لاپوشانی حقایق قتل خاشفچی از سوی عربستان، ترکیه و آمریکا
 
امشب در برنامه «وثائقی» شبکه العالم، زوایای پنهان «جمال خاشفچی» با حضور کارشناسان سیاسی تحلیل و بررسی می‌شود. دو هفته پیش نیز در این برنامه زندگینامه و فعالیت‌های سیاسی «جمال خاشفچی» منتقد ناپدیدشده دولت عربستان سعودی بحث و بررسی شد.

برنامه امشب «وثائقی» به این اختصاص دارد که چگونه عربستان سعودی بعد از افشای قتل خاشفچی تغییر موضع داد و رژیم آل سعود که در ابتدا منکر ورود خاشفچی به سفارت عربستان در استانبول ترکیه شده بود بعد از فشار افکار عمومی مجبور به اعتراف شد. این برنامه تناقض رفتار و عملکرد دولت عربستان سعودی به‌ویژه شخص بن سلمان ولیعهد عربستان و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا را به چالش کشیده است. همچنین در این برنامه خواهیم دید که سخنرانی اخیر رجب طیب اردغان نخست‌وزیر ترکیه نیز حرف تازه‌ای برای بیان حقایق و یا دستور پیگیری چگونگی وقوع این قتل را نداشت.

برنامه «وثائقی» همچنین با ارائه داده‌ها و اطلاعات، خبر از همدستی عربستان، آمریکا و ترکیه در سرپوش گذاشتن عمدی قتل خاشقچی را به چالش کشیده است. در این برنامه تبیین می‌شود که «جمال خاشقچی» ۱۰ مهرماه پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید و بعد از گذشت دو هفته بعد مرگ وی از دولت عربستان سعودی تائید شد. رژیم سعودی بعد از ۱۸ روز، مرگ خاشقچی را در داخل کنسولگری استانبول تائید کرد، اما مدعی شد وی براثر درگیری با یک نفر کشته‌شده است.

وی از روزنامه‌نگاران منتقد رژیم سعودی و در فهرست افراد بازداشتی و تحت تعقیب رژیم سعودی قرار داشت که از بیم دستگیر شدن در خارج از عربستان زندگی می‌کرد. «وثائقی» امشب ساعت ۲۱ به‌وقت‌تهران از شبکه العالم پخش می‌شود و فردا ساعت ۱۲ بازپخش خواهد شد.

بررسی روابط میان جمهوری اسلامی ایران و فلسطین در «من وحی الثوره» شبکه العالم

برنامه «من وحی الثوره» شبکه العالم همچون روال چند هفته اخیر خود، در جدیدترین برنامه‌اش نیز به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. در «من وحی الثوره» با «عباس زکی» عضو ارشد جنبش فتح (جنبش آزادی‌بخش فلسطین) درباره روابط جمهوری اسلامی و فلسطین و تأثیر انقلاب اسلامی و حضور قدرتمند ایران در قضیه قدس شریف گفتگو شده است.

در این برنامه «فارس الصرفندی» مجری برنامه با طرح سؤالاتی درباره ارتباط جمهوری اسلامی و فلسطین در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی به گفت‌وگو نشسته است. همچنین این‌که جمهوری اسلامی در طی این چهل سال چگونه از حقوق مردم مظلوم فلسطین دفاع کرده و تمام معادلات رژیم صهیونیستی را در منطقه به زده را از زبان «عباس زکی» عضو ارشد جنبش فتح (جنبش آزادی‌بخش فلسطین) خواهیم شنید. عضو ارشد جنبش فتح همچنین درباره این‌که چطور انقلاب اسلامی در سال‌های آغازین پیروزی شکوهمند انقلاب در ابتدا سفارت فلسطین را در تهران بازگشایی کرد، سخن می‌گوید. «من وحی الثوره» امشب ساعت ۲۲ به‌وقت‌تهران از شبکه العالم پخش می‌شود.

بررسی اهمیت و جایگاه مهم مراسم اربعین در برنامه «نوافذ» شبکه العالم

برنامه «نوافذ» شبکه العالم به اهمیت زنده نگاه‌داشتن حادثه عاشورا و ابعاد مختلف عزاداری سالار شهیدان در اربعین حسینی می‌پردازد. برنامه «نوافذ» امشب شبکه العالم با دعوت از کارشناسان مهم حوزه مذهبی و معارفی، درباره پیام مهم اربعین و رسالتی که مسلمانان در احیاء و زنده نگاه‌داشتن قیام عاشورا و اربعین بر عهده‌دارند، گفتگو کرده است. «حنان ضیاء» مجری برنامه «نوافذ» ابعاد مختلف آثار زیارت امام حسین(ع) و حماسه حسینی عاشقان اهل‌بیت(ع) در پیاده‌روی اربعین را با کارشناسان برنامه مطرح کرده است. «نوافذ» امشب ساعت ۲۰ به‌وقت‌تهران از شبکه العالم پخش می‌شود.
 
انتهای پیام
captcha