چرایی مبلّغ‌ بودن پیاده‌روی اربعین در جهان
کد خبر: 3759630
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰

چرایی مبلّغ‌ بودن پیاده‌روی اربعین در جهان

گروه معارف - امام جمعه خسروشهر با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین تبلیغ خوبی برای عالم تشیّع و عالم اسلام است، افزود: یکی از مبلّغ‌های بسیار خوب همین پیاده‌روی اربعین است چرا که حماسه‌ای وصف ناشدنی و جلوه‌ای درک‌ ناشدنی را می‌آفریند، دشمنانی که زیارت چند هزار نفره سابق را در اربعین حسینی تحمل نکردند امروز نظاره‌گر حرکت سیل‌گونه و میلیونی زائران آن حضرت است که به صورت خودجوش و کاملاً مردمی چشمان جهانیان را مات و مبهوت خود ساخته است.

چرایی مبلغ بودن پیاده رویِ اربعین در جهان

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، یکی از جلوههای بسیار زیبای اربعین حسینی حرکت پیاده خیل مشتاقان آن حضرت است که حماسهای وصف ناشدنی و جلوهای درک ناشدنی را می‌آفریند، دشمنانی که زیارت چند هزار نفره سابق را در اربعین حسینی تحمل نکردند امروز نظاره گر حرکت سیل گونه و میلیونی زائران آن حضرت است که به صورت خودجوش و کاملاً مردمی چشمان جهانیان را مات و مبهوت خود ساخته است.

پیاده رویِ اربعین در دنیا صدا می‌کند
حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشهر در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: پیاده رویِ اربعین خیلی در دنیا صدا می کند و تبلیغ خوبی برای عالم تشیّع و عالم اسلام است. یکی از مبلّغ‌های بسیار خوب است و آن تأثیری که در این پیاده‌روی هست، در زیارت معمولی نیست، انسان یک حال و هوایی دیگری پیدا می‌کند.
وی با استناد به آیه 100 سوره نساء خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: «و هر که در راه خدا هجرت کند، در زمین اقامتگاه‌های فراوان و گشایش‌ها خواهد یافت و هرکس به قصد مهاجرت در راه خدا و پیامبر او، از خانه اش به درآید، سپس مرگش در رسد، پاداش او به طورقطع بر خداست و خدا آمرزنده مهربان است».
حجت‌الاسلام ناصری، ضمن بازگو کردن زیارت به عنوان یکی از ابعاد و جلوه‌های سیاسی تشیع اثنی‌اشعری ادامه داد: زیارت یکی از ابعاد و جلوه‌های سیاسی تشیع اثنی‌اشعری است و یک نحوه تجدید بیعت با آرمان‌ها و اهداف حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به شمار می‌رود که یکی از مهم‌ترین اثرات آن اتحاد و بیداری شیعیان و در مجموع بیداری مسلمین و بیداری آزادی خواهان و انسان‌های آزاده در برابر ظلم حاکمان و مافیای قدرتی است که در پیدا و پنهان مستضعفین جهان را چپاول می‌کنند.
امام جمعه خسروشهر مراسم اربعین حسینی را کار فرهنگی عظیم جهان اسلام دانست و یادآور شد: مراسم اربعین حسینی کار فرهنگی عظیم جهان اسلام است که به همه دنیا نشان داد که اباعبدالله(ع) بزرگ‌ترین دستاورد اسلام است و انقلاب اسلامی نیز با الگوگیری از قیام عاشورا شکل گرفت.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: براى شهادت حسین(ع)، حرارت و گرمایى در دل‌هاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى‌شود.
حجت‌الاسلام ناصری، از چیدن بهترین توشه زائر زیارت امام حسین(ع) گفت و تاکید کرد: زائری که توفیق دارد با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) مشرف شود، از جریان روزمره زندگی مادی دور می‌شود تا از فیض روحانی زیارت بهترین توشه را برچیند. او می‌خواهد بیعت دوباره کند و به بهترین صورت وجود یاری و وفاداری خویش را نشان دهد.
پیاده روی اربعین رژه شیعیان برابر استکبار است
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین یک نمایش و رژه شیعیان در برابر استکبار و استعمارگران است، بنابراین بیداری اجتماعی و سیاسی را برای جامعه مسلمین به همراه دارد.
وی افزود: ظلم‌ستیزی و عدالت‌ورزی، تقوای سیاسی و اجتماعی پیشه کردن است که از مهم‌ترین خصیصه‌های تمدن اسلامی به شمار می‌رود و در پیاده‌روی اربعین آن را به شکل تام و تمامی شاهد هستیم.
وی ضمن بازگو نمودن درس اربعین خاطرنشان کرد: درسی كه اربعين به ما می‌دهد٬ اين است كه بايد ياد حقيقت و خاطره شهادت را در مقابل توفان تبليغات دشمن زنده نگه داشت. شما ببينيد از اول انقلاب تا امروز٬ تبليغات عليه انقلاب و امام و اسلام و اين ملت٬ چه قدر پرحجم بوده است. چه تبليغات و توفانهايي كه عليه جنگ به راه افتاد؛ جنگي كه دفاع و حراست از اسلام و ميهن و حيثيت و شرف مردم بود.
حجت‌الاسلام غفاری ادامه داد: در زیارت اربعین فرصتی برای خودسازی اجتماعی و سیاسی ایجاد می‌شود، وقتی انسان ابتدا با خودش کنار بیاید و خویش را از دیگری بالاتر نداند، در واقع خودسازی کرده است، خودسازی که مبتنی بر آرمان شکل گیرد اخلاقی است و اسلام از آن سخن می‌گوید.
امام جمعه شهر بخشایش، با بیان اینکه هدف قیام امام حسین (ع) مطابق با فطرت انسانی، اصلاح‌طلبی و حفظ کرامت انسانی بوده است، یادآور شد: به همین علت انسان‌های آزاده از تمام ادیان و مذاهب دوستدار امام حسین(ع) هستند و اربعین حسینی را گرامی می‌دارند.
وی با اشاره به فرموده امام باقر(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: اگر مردم می‌دانستند که چه فضیلتى در زیارت مرقد امام حسین (ع) است از شوق زیارت میمردند.
حجت‌الاسلام غفاری تاکید کرد: از مظاهر مهم تمدن بزرگ اسلامی همین پیاده‌روی اربعین است، بنابراین باید زمینه‌سازی شود تا زوار بتوانند به راحتی به زیارت بروند.

انتهای پیام

captcha