فعالیت‌های اربعین حسینی به تحول فرهنگی و تثبیت آن منجر شود/ توصیه‌هایی به زائران و هنرمندان
کد خبر: 3759680
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
اوحدی تاکید کرد:

فعالیت‌های اربعین حسینی به تحول فرهنگی و تثبیت آن منجر شود/ توصیه‌هایی به زائران و هنرمندان

گروه جامعه ــ رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه گستره فرهنگی اربعین بسیار وسیع است و در ابتدای این راه هستیم، گفت: تمام فعالیت‌ها و خدماتی که در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی انجام می‌شود، باید به تحول فرهنگی و تثبیت آن منجر شود.

سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به جایگاه حماسه اربعین در ترویج و فرهنگ‌سازی آموزه‌های دینی و قرآنی، گفت: حماسه عاشورا و حماسه اربعین در حوزه فرهنگ‌سازی برای مردم یک آموزه بسیار غنی است که مملو از سبک زندگی، اخلاق‌مداری و ارزش است، ارزشی که همه شاهد آن هستیم و به آن می‌بالیم.
وی ادامه داد: در حماسه اربعین شما با نوع رفتار حضرت زینب(س) با متانت و صبوری اهل بیت آشنا می‌شوید؛ و در ادامه رفتاری که حضرت در شام و مقابل یزدیان از خود نشان دادند، چنان قوی و با عزت بود که دیگر پاسخی برای آنها نداشتند. ایشان آنچنان از ارزش‌های پیامبر اکرم(ص)، تأکیدات امیرالمؤمنین(ع) و ارزش‌های حضرت سیدالشهدا(ع)، دفاع کردند و فرمودند: آنچه که در توان دارید به خدمت بگیرید، فکر می‌کنید که می‌توانید یاد و نام ارزش‌های پیامبر(ص) را محو کنید؟ مطمئن باشید که تاریخ شما را نفرین خواهد کرد. حال امروز شاهد این هستیم که بعد از ۱۴۰۰ سال از آن حماسه عظیم آنچه که باقی مانده آثار و تجلی این حماسه میلیونی است و کسی صحبتی از یزید و عمالش نمی‌کند.
رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، با تاکید بر اینکه یکی از هنر‌های جمهوری اسلامی این است که بهترین زمینه را برای مناسبت‌های مذهبی و فرهنگی فراهم کرده است، افزود: در مراسم عظیم پیاده‌روی اربعین ارتباطات بین فرهنگی در بین افراد کشور‌های مختلف و شیعیان ایران و عراق شکل می‌گیرد و لذا تمام فعالیت‌ها و خدماتی که در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی انجام می‌شود، باید به تحول فرهنگی و تثبیت آن منجر شود.
اوحدی با بیان اینکه قطعاً پیاده‌روی اربعین در حوزه‌های مختلف ظرفیت دارد که باید از تمامی آن‌ها بهره ببریم، تصریح کرد: گستره فرهنگی اربعین بسیار وسیع است و ما در ابتدای این راه هستیم، بر همین اساس باید همبستگی بیشتری را در این مورد داشته باشیم و از همه کسانی که برای این موضوع در حوزه فرهنگ وارد می‌شوند، استقبال کنیم. البته در کنار این موارد قرارگاه فرهنگی-هنری اربعین هم تلاش ‌می‌کند تا بتواند اقدامات گسترده‌ای را در این موضوع داشته باشد.
وی اضافه کرد: بر همین اساس فراخوانی را با عنوان «قتیل العبرات» داریم که در حوزه‌های هنر‌های تجسمی، شعر، ادبیات، دلنوشته، فیلمنامه‌نویسی، فیلم‌های کوتاه و فیلم‌های بلند، عکس، نقاشی و موضوعاتی از این قبیل بتوانیم تجلی آثاری که زائران عزیز در این مسیر خلق می‌کنند را در قالب این فراخوان داشته باشیم و تولیدات اربعین را در زمینه‌های مختلف شاهد باشیم. امسال هم دو برنامه مشخص را دنبال می‌کنیم که هم در مسیر جاماندگان اربعین از هنرمندان درخواست می‌کنیم که آثار خودشان را ارسال کنند و هم در مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا درخواست داریم که هنرمندان به دبیرخانه این سوگواره آثار خودشان را ارسال کنند.
اوحدی در ادامه به برگزاری پیاد‌ه‌روی اربعین در تهران اشاره کرد و گفت: معمولاً عد‌ه‌ای از مردم با وجود تلاش‌ها و اشتیاقی که دارند، به خاطر مشکلاتشان در نهایت توفیق پیدا نمی‌کنند که به زیارت اربعین مشرف شوند، لذا پیاده‌روی زیبای «جاماندگان» که چند سالی است در تهران انجام می‌شود، امسال نیز برگزار خواهد شد تا همان حال و هوای پیاده‌روی اربعین را به زائران انتقال دهد.
وی با بیان توصیه‌هایی به زائران اربعین حسینی گفت: توصیه جدی به زائران عزیز این است که آنچه که ستاد مرکزی اربعین تاکید دارند، حتما توجه داشته باشند. همچنین رادیو اربعین یک ظرفیت بسیار خوب است و می‌توانند اپلیکیشن آن را بر روی گوشی خود نصب کنند و از محتوای آن بهره‌مند شوند و در مسیر از آخرین اخبار با خبر شوند. به هر حال این حرکت یک اجتماع عظیم است که بعضا در آن مشکلاتی به‌ طور طبیعی به وجود می‌آید که این اطلاع‌رسانی‌ها می‌تواند، زائران عزیز را دچار کمترین آسیب کند.
اوحدی اضافه کرد: در تهران هم برای پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی تقاضا می‌کنیم که با توجه به اطلاع‌رسانی مستمری که توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، پلیس راهور و نیروی انتظامی صورت می‌گیرد، دقت بیشتری کنند و توجه جدی را داشته باشند تا بتوانیم این حماسه بسیار زیبای جاماندگان اربعین حسینی را در تهران با حضور پرشور مردم به عنوان یک نماد وحدت برگزار کنیم.
انتهای پیام
captcha