تازه‌های نشر/ از «کوثر اربعین» تا «بهشت اینجاست»
کد خبر: 3759694
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵

تازه‌های نشر/ از «کوثر اربعین» تا «بهشت اینجاست»

گروه ادب ــ کتاب‌هایی مانند «کوثر اربعین»، «بهشت اینجاست»، «از مدینه تا مدینه: گام به گام با کاروان حسینی» و «پیاده‌روی اربعین: تأملات جامعه‌شناختی» از مهم‌ترین موضوعات تازه‌های نشر در حوزه دین و قرآن طی هفته نخست آبان ماه است.

تازه‌های نشر/از «کوثر اربعین» تا «بهشت اینجاست»به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در هفته نخست آبان‌ماه کتاب‌هایی با موضوع دینی و قرآنی راهی بازار نشر شدند که ازجمله این کتاب‌ها می‌توان به «معنویت در ادیان ابراهیمی»، «نگرشی نوین بر مدیریت تخصصی با رویکرد دینی»، «اسلام‌هراسی در رسانه‌های غربی»، «صلح امام حسن(ع): پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه‌ تاریخ» و «درسنامه حفظ و مفاهیم قرآن کریم» اشاره کرد که در ادامه گزیده‌ای از این آثار معرفی شده است.
معنويت در اديان ابراهيمی
کتاب «معنويت در اديان ابراهيمی» نوشته سیداحمد غفاری از سوی نشر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه به قیمت 25 هزار تومان به چاپ رسیده است. در این كتاب تعريف معنويت، همانند تعريف بسياری از مفاهيم مرتبط به حالات و مقامات نفس، از معضلات مباحث معنويت‌پژوهی محسوب می‌شود؛ مفهومی كه تقريباً همگی، درک روشنی از آن داريم، ليكن در مقام تنسيق و مفهوم‌سازی برای اين مفهوم ارتكازی، با دشواری‌های زبانی و مفهومی مواجه می‌شويم.
نگرشی نوین بر مدیریت تخصصی با رویکرد دینی
کتاب «نگرشی نوین بر مدیریت تخصصی با رویکرد دینی» نوشته احمدعلی افتخاری و شاهد افتخاری است و از سوی انتشارات «کتاب آوا» با شمارگان هزار نسخه و قیمت 20 هزار تومان منتشر شده است.
این کتاب به دو رویکرد علمی و عملی در رفتار سازمانی اشاره دارد و با یافته‌های نوین دانش روز بشری، به روش‌های موفق اجرایی و معرفی الگوهای قابل پیروی در پرتو آموزه‌های وحیانی و مدیریت کارآمد رحمانی در نظام آفرینش پرداخته تا با اصلاح، تعدیل رفتار انسانی و ارتقای فرهنگ کمال‌جویی به خودباوری، توکل و اعتماد به ذات سرمدی به مدیریتی کارآمد در حوزه‌های تخصصی نائل آید.
از مدینه تا مدینه: گام به گام با کاروان حسینی (ع)
کتاب «از مدینه تا مدینه: گام به گام با کاروان حسینی(ع)» نوشته احمد سلیمانی‌کاریزمه نوشته و انتشارات «زعیم» آن را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 12 هزار تومان به چاپ رسانده است. این کتاب در چهار فصل تدوین شده؛ عنوان فصل اول حوادث پیش از هجرت امام حسین(ع) از مدینه منوره است. در این فصل به خلافت معاویه بن ابوسفیان و سپس یزید بن معاویه پرداخته شده است. پس از آن چرایی عدم بیعت سیدالشهدا(ع) با یزید بیان شده است.
فصل دوم با عنوان هجرت اباعبدالله(ع) از مدینه منوره به سوی مکه مکرمه، بخش اصلی کتاب است. در این فصل به شرح وقایع از 28 رجب سال 60 هجری قمری همزمان با خروج امام(ع) از مدینه به قصد سفر حج، تا روز دهم محرم سال 61 هجری قمری مصادف با قیام عاشورا پرداخته شده است. در این میان به دعوت کوفیان از امام(ع) به سوی کوفه، منازل بین راه و توقف در کربلا اشاره شده است.
فصل سوم با عنوان اسارت، به وقایع پس از شهادت اباعبدالله(ع) و یارانشان و اسارت کاروان آل‌الله و حرکت اهل بیت(ع) از کربلا به کوفه و سپس شام اشاره شده است. فصل چهارم نیز به عنوان بازگشت، ابتدا به حرکت اهل‌بیت(ع) به سوی کربلا و زیارت اربعین اشاره شده و سپس برگشت خاندان حسینی به مدینه بیان شده است.
اسلام‌هراسی در رسانه‌های غربی
کتاب «اسلام‌هراسی در رسانه‌های غربی» نوشته عباس عیسی‌زاده از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) و با شمارگان هزار نسخه و بهای 24 هزار تومان روانه بازار نشر شده است. این اثر از پنج بخش و سیزده فصل تشکیل شده است. در بخش اول مباحثی مقدماتی پیرامون سه موضوع اصلی اسلام‌هراسی، رسانه‌های جمعی و تهدید اسلامی مطرح می‌شود. در بخش دوم به بررسی دو مبنای نظری پژوهش، شرق‌شناسی و برخورد تمدن‌ها و همچنین مروری بر پیشینه تحقیقات اسلام‌هراسی اختصاص دارد.
بخش سوم به زمینه‌ها و نقاط عطف عمدتاً بحرانی توجه به اسلام و مسلمانان در غرب طی نیم قرن اخیر پرداخته است. در بخش چهارم شواهد و مؤیدات وجود اسلام‌هراسی در انواع گوناگون وسایل ارتباط جمعی اعم از رسانه‌های چاپی، تصویری و آنلاین تشریح شده است و نهایتاً در بخش پنجم ادله منتقدان و منکران وجود اسلام‌هراسی در غرب به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
«بهشت اینجاست»
کتاب «بهشت اینجاست» نوشته میلاد امینی موحد بوده و از سوی انتشارات «چتر دانش» با شمارگان 500 نسخه و بهای 7 هزار تومان منتشر شده است. مراسم روضه‌خوانی از دیرباز محفل تبیین این نهضت و تعمیق فرهنگ حسینی در جامعه بوده است که اهل بیت(ع) عصمت و طهارت بعد از سیدالشهدا(ع) در این امر پیش قدم بودند. تبیین نهضت حسینی در کنار ذکر مصیبت، متداول‌ترین نوع عزاداری از سال‌های دور تاکنون است که از چهار رکن بانی یا مدیر جلسه، سخنران جلسه، مداح یا روضه‌خوان و مستمع جلسه تشکیل می‌شود.
در این میان بانی یا مدیر جلسه نقشی محوری در برگزاری مراسم روضه دارد و در این کتاب، نویسنده بنا دارد در 10 بخش نکاتی صمیمانه برای برگزاری کیفیت مراسم هیئت با محوریت مدیر یا مسئول هیئت بیان کند.
صلح امام حسن (ع): پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه‌ تاریخ
کتاب «صلح امام حسن (ع): پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه‌ تاریخ» نوشته راضی آل‌یاسین و ترجمه آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای است و از سوی انتشارات «انقلاب اسلامی» وابسته به مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با شمارگان 3 هزار نسخه و بهای 35 هزار تومان منتشر شده است.
برای شناخت کتاب صلح امام حسین(ع) پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» که ترجمه‌ای از کتاب صلح امام حسن(ع) اثر شیخ راضی آل یاسین است، باید زمانه ترجمه و نشر آن در سال‌های دهه 40 شمسی را بهتر شناخت. در آن سال‌ها غرب‌زدگان و در رأس آن‌ها طاغوت برای فرنگی‌سازی فرهنگی و جامعه و کشور را با سرعت بیشتری نسبت به قبل پیگیری می‌کردند که مظهر آن، مبارزه عمیق با دین و ترویج فساد و مظاهر پوچی غرب و وابستگی روزافزون به قدرت‌ها بود.
این اثر در چهار فصل با عناوین امام حسن(ع)، موقعیت سیاسی، صلح و آخرین گفتار منتشر شده است. این کتاب در زمره متقن‌ترین کتب تاریخی در موضوع خود است و مؤلف در آن به موضوعاتی پرداخته که در کتب مشابه به آن‌ها کمتر توجه شده است. منابع پژوهشی این اثر نیز قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند است. کتاب، فراهم آمده فکری منظم، مبتکر و قوی است.
درسنامه حفظ و مفاهیم قرآن کریم
کتاب «درسنامه حفظ و مفاهیم قرآن کریم» از مجموعه «فهم زبان قرآن» به قلم حمید محمدی، سعید امینایی، محمد نظری و با همکاری جمعی از پژوهشگران حوزه و دانشگاه منتشر شد. این اثر با به کار بستن تجربه چندین دهه آموزش حفظ، مفاهیم و معارف قرآن تألیف شده است تا در مسیر تربیت «حافظِ حاملِ عامل» و مورد استفاده نهادها، دستگاه‌ها و برنامه‌هایی مانند طرح ملی حفظ قرآن کریم و برنامه «بشارت ۱۴۵۲» قرار گیرد.
کتاب حاضر شامل ۱۶ درس است که علاوه بر آموزش مفاهیم سوره «ناس» تا «زلزال»، به نکاتی مفید و مختصر درباره اهمیت و روش حفظ قرآن کریم پرداخته است. تأکید بر حفظ آیات قرآن کریم، شرح و تفسیر آیات به زبانی ساده، جذاب و نموداری، ترسیم ارتباط بین قرآن و عترت و تقویت ایمان به آن‌ها و ایجاد پیوند بین آموزه‌های قرآنی و زندگی روزمره از طریق تبیین سبک زندگی قرآنی برخی از ویژگی‌های این مجموعه است.
کوثر اربعین
کتاب «کوثر اربعین» اثر آیت الله العظمی جوادی آملی در راستای معرفت‌شناسی حرکت اربعین به نگارش درآمده و در آن به چیستی زیارت اربعین، ضرورت و اهمیت اربعین، فلسفه و حکمت زیارت اربعین و آداب زیارت، شامل هفده بند، پرداخته شده و در باب حرکت‌شناسی اربعین است و می‌تواند موجب معرفت‌بخشی به مخاطبان شود. این کتاب به قیمت هشت هزار تومان و با شمارگان ۵ هزار نسخه منتشر شده و در مبادی ورودی مرزهای ایران و عراق در نمایشگاه‌هایی به مخاطبان ارائه می‌شود.
بهشت در همین حوالی است
کتاب «بهشت در همین حوالی است» به قلم سعیده اصلاحی و به یاد سه برادر شهید مهدی، عبدالله و محمدصادق مداح به نگارش درآمده و از سوی انتشارات «قدر ولایت» منتشر شده است. این کتاب که از مجموعه «شهدا زنده‌اند» است، هشتمین جلد آن را شامل می‌شود. این کتاب درباره سه برادر از یک خانواده ایثارگر است که به زندگی و خاطرات آن‌ها با قلم و ساختاری متفاوت از جلدهای پیشین این مجموعه پرداخته شده است.
از دشت لیلی تا جزیره مجنون
کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» روایت رزمندگان افغانستانی در طول هشت سال دفاع مقدس ایران است که به قلم محمد سرور رجایی تدوین شده است. نویسنده این کتاب را پس از دو سال تلاش برای جمع آوری ۲۷۰ عکس و سند مستند از ۱۷ رزمنده افغانی در دوران دفاع مقدس، به رشته تحریر درآورده است. این اثر که روایت داستانی روان و ساده بوده، خاطره یک رزمنده ایرانی که در جنگ افغانستان شهید شده بود، نیز دربر گرفته است. دغدغه نویسنده به گفته خودش این بوده که خاطرات رزمندگان افغانستانی که در دفاع مقدس حضور داشتند و جهاد کردند ثبت شود؛ موضوعی که برای برخی خط قرمز تلقی می‌شود، اما وی اعتقاد دارد این کار خط ارزش‌ها است و باید برای آن تلاش کرد.
«پیاده‌روی اربعین: تأملات جامعه‌شناختی»
کتاب «پیاده‌روی اربعین: تأملات جامعه‌شناختی» شامل مجموعه مقالاتی با موضوع پیاده‌روی اربعین است که در ذیل مجموعه «کتاب‌های سبز» به دبیری محسن حسام‌ مظاهری گردآوری و تدوین شد. در این مجموعه، نویسندگان که همه به نسل جامعه‌شناسان جوان ایرانی تعلق داشته و بر مطالعات دین و تشیع تمرکز دارند، سعی کرده‌اند تا حد امکان بر علایق شخصی و مذهبی خود فایق آمده و از منظر جامعه‌شناختی و با رویکرد انتقادی، به تحلیل این پدیده بپردازند. نخستین چاپ کتاب «پیاده‌روی اربعین: تأملات جامعه‌شناختی» در ۲۴۸ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۳۰ هزار تومان از سوی نشر آرما راهی بازار نشر شده است.
انتهای پیام

captcha