هم‌نمک؛ دستی برای پخت و توزیع غذاهای نذری
کد خبر: 3759733
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳

هم‌نمک؛ دستی برای پخت و توزیع غذاهای نذری

گروه جامعه ــ در طرح هم‌نمک که مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) آن را اجرا می‌کند، از خانواده‌هایی که قصد ادای نذر دارند اما توان پخت و توزیع آن را ندارند، دعوت شده است تا مواد خشک و اقلام خوراک را در اختیار مؤسسه قرار دهند و کار پخت و توزیع و یا صرفاً توزیع را به مؤسسه بسپارند.

به گزارش ایکنا؛ مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) در سال 1368 به همت بانوان خیری که همسرانشان در جبهه‌های سازندگی مشغول به خدمت‌رسانی بودند با هدف توانمندسازی بانوان کم‌بضاعت و آسیب‌دیده اجتماعی و افزایش سطح کمی و کیفی زندگی آن‌ها آغاز به کار کرد. با تداوم فعالیت‎ها در سال 1384 خیریه متوسلین به امام رضا(ع) در قالب مؤسسه‌ای با حضور 9 نفر از خیرین ثبت شد و تاکنون در حوزه‌های توانمندسازی، هبه، احسان، درمان و کارآفرینی فعال است.

احسان از جمله وظایف ذاتی خیریه است که در قالب سفره‌های اطعام، توزیع غذای گرم و توزیع سبدهای غذایی برای افراد نیازمند به صورت ماهانه و در ایام خاص همچون اعیاد و ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود. خانواده‌های تحت پوشش تعدادی ثابت و تعدادی بنا به مناسبت‌های مختلف مانند ماه مبارک یا عید نوروز هستند که به گروه‌های دریافت‌کننده بسته‌های ارزاق در طرح احسان اضافه می‌شوند.

از جمله طرح‌های بخش احسان اجرای طرح هم‌نمک است. در این طرح که طی دو ماه گذشته اجرا شده است از خانواده‌هایی که قصد ادای نذر خود را دارند اما توان پخت و توزیع آن را ندارند دعوت شده است تا با طرح هم‌نمک میزبان خانواده‌های نیازمند باشند، به نحوی که مواد خشک و اقلام خوراک را در اختیار مؤسسه قرار می‌دهند و کار پخت و توزیع و یا صرفاً توزیع را به مؤسسه می‌سپارند. البته برخی خانواده‌ها در اجرای این طرح به مؤسسه نیز یاری می‌رسانند.

علاقه‌مندان برای مشارکت در این طرح می‌توانند با مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) به شماره 44743410 تماس بگیرند. همچنین شماره 1801 از هفته آینده پل ارتباطی بین نیکوکاران و مؤسسه است.

از دیگر اقدامات این مؤسسه جمع‌آوری باقیمانده غذاهای دست نخورده مراسم مختلف است. صاحبان مجالس عروسی، عزا، ولیمه، همایش و .. می‌توانند باقی غذاهای دست نخورده و کاملاً تمیز مراسم خود را به مؤسسه متوسلین به امام رضا(ع) تحویل دهند تا میان نیازمندان توزیع شود. همچنین مؤسسه این آمادگی را دارد تا در محل مراسم حضور یابد و غذاهای باقیمانده را در قالب ظروف بزرگ به مؤسسه انتقال دهد.  

از دیگر فعالیت‌های مؤسسه متوسلین به امام رضا(ع) می‌توان به طرح تأسیس و راه‌اندازی مرکز بین‌المللی مغز و اعصاب ایران اشاره کرد که به صورت تخصصی در سطوح مختلف از جمله تشخیص، درمان، آموزش و صنعت توریسم درمانی فعالیت می‌کند. این مرکز متعلق به هیئت امنا، هیئت مدیره یا هیچ شخص حقیقی و حقوقی نیست و تمام عواید مادی آن صرف امورعام‌المنفعه می‌شود.

«آسمان را به خاطر بسپار» نیز از دیگر طرح‌های این مؤسسه خیریه است. در قالب این طرح دانش‌آموزان مستعد محروم تحت حمایت قرار می‌گیرند تا هزینه‌های تحصیل آنان تأمین شود و از خدمات متنوعی همچون کلاس‌های کمک آموزشی و اردوهای علمی و فرهنگی بهره‌مند شوند.

خانواده‌های تحت حمایت مؤسسه متوسلین به امام رضا(ع) به طور معمول بی‌سرپرست و یا بدسرپرست هستند؛ بدین منظور مؤسسه برای توانمندسازی آنان نیز اهتمام دارد؛ بدین جهت به آموزش‌های مهارت‌محور اقدام می‌کند. ارائه مشاوره‌های روحی و روانی و باورمند کردن آنان به توانایی‌هایشان نیز از دیگر اقدامات این مؤسسه است.

بنا بر این گزارش مبدأ اصطلاح نذر فرهنگی که در سال‌های اخیر رواج یافته نیز مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) است. در نذر فرهنگی فرد نذرکننده کاری فکری، خلاقانه، فرهنگی یا تخصصی را برای دیگران با توجه به تخصص خود انجام می‌دهد.

انتهای پیام

captcha