اربعین تمرین عبور از حصار مدرنیته و پست مدرنیسم است
کد خبر: 3759773
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸

اربعین تمرین عبور از حصار مدرنیته و پست مدرنیسم است

گروه معارف - عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: راهپیمایان اربعین برای عبور از حصار مدرنیته و پست مدرنیسم تلاش کرده و داشتن یک زندگی زیبا و اخلاقی را تمرین می‌کنند.

آفت اربعین، نادیده گرفتن ابعاد متعدد واقعه عاشورا است

حسین مطیع، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به پیام‌های اجتماع عظیم مردمی در راهپیمایی اربعین اظهار کرد: مردم جهان کم کم به این نتیجه می‌رسند که خود را از حصار مدرنیته و پست مدرنیسم آزاد ساخته و به تمدن جدیدی دست پیدا کنند، یعنی متوجه شده‌اند که مدرنیته و پست مدرنیسم نتوانسته مواهب ادعایی را برای آنها به ارمغان بیاورد. در واقع مردم در اجتماع عظیم اربعین تمرین می‌کنند تا افق‌هایی از یک زندگی زیبا و اخلاقی را پیش چشم خود و جهانیان شاهد باشند.
وی افزود: به نظر من اتفاقاتی که در پیاده‌روی اربعین رخ می‌دهد، به شدت اخلاقی است، مثلا می‌بینیم افرادی که تمکن مالی زیادی ندارند، با تلاش و زحمت زیاد پولی را تهیه کرده و آن را انفاق می‌کنند که یک فاکتور اخلاقی فوق‌العاده مهم به حساب می‌آید؛ همین‌طور همدلی، صفا، صمیمیت و صلحی که وجود دارد، نشان می‌دهد که راهپیمایی اربعین قصه‌ای اخلاقی است و می‌توان مصالح اخلاقی و انسانی را به عینه در آن شاهد بود.

اربعین صدای فطرت انسان است
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: مغناطیس امام حسین(ع) را می‌توان به یک آهن‌ربای برقی تشبیه کرد، یعنی خداوند این آهن‌ربا را به برق وصل کرده و از اربعین اول که جابر انصاری به کربلا آمد، همواره درجه آن را افزایش داده و امروز به جایی رسیده است که از هفتاد کشور جهان آهن‌رباهایی جذب مغناطیس امام حسین(ع) می‌شوند، یعنی هر کس در وجود خود ذره‌ای آهن داشته باشد، صرف‌نظر از زبان، نژاد، رنگ پوست، ملیت و مذهب خود چون صدای فطرت را می‌شنود، جذب مغناطیس حضرت سیدالشهدا(ع) شده و جهان به سمت ظهور نزدیک می‌شود.
مطیع  ادامه داد: رسانه‌های غربی به دلیل فسق و اینکه همه یا اکثر آنها مزدور هستند، راهپیمایی میلیونی اربعین را نادیده گرفته یا کمرنگ می‌سازند که نشان می‌دهد رسانه‌های فاسقی هستند و نباید به هیچ‌وجه برای پوشش این جریان منتظر آنها بمانیم. از طرف دیگر یکی از امتیازات راهپیمایی اربعین این است که افراد مشهور و سلبریتی‌ها در آن نقشی ندارند، چون اینها بعضا امور بی‌اهمیت را مهم جلوه داده و به سادگی از کنار امور مهم عبور می‌کنند. در راهپیمایی اربعین سلبریتی رنگی ندارد و همه یک شکل و یکدست شده و در دریای عظیم زوار حسینی غرق می‌شوند.
وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا راهپیمایی اربعین به صورت مردمی گسترش یابد، یعنی هر یک از زوار زمانی که به کشور خود برمی‌گردد، پیامرسان اربعین برای سال بعد باشد تا هفتاد ملت امروز به دویست ملت در سال بعد برسد و زمانی که در زنجیره محبت و جاذبه مغناطیس حسینی قرار گرفتند، در اینجا دیگر خود حضرت سیدالشهدا(ع) هدایت آنها را به عهده می‌گیرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید از تشریفاتی و دولتی کردن راهپیمایی اربعین پرهیز کنیم، اضافه کرد: این راهپیمایی حرکتی مردمی و خودجوش است و موکب‌هایی که مردم آنها را بنا می‌کنند، هر چند کوچک و محقر باشد، ولی از موکب‌های متعلق به نهادها و سازمان‌ها عظمت بیشتری دارد؛ بنابراین باید حالت مردمی و سادگی و صفا و صمیمیت آن حفظ شود که خوشبختانه همین‌طور است. از دولت انتظار می‌رفت که هزینه‌های سفر را نیز کاهش بدهد.

آفت اربعین، تک بعدی دیدن واقعه عاشورا است
وی اظهار کرد: یکی از آفت‌هایی که می‌تواند پیاده‌روی اربعین را تهدید کند، بحث عدم امنیت است که تاکنون به خوبی با آن مقابله کرده‌اند. آفت دیگر این است که پیام امام حسین(ع) را تک بعدی ببینیم. در زیارت اربعین آمده است که «و بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهالة و حيرة الضلالة»؛ امام حسین(ع) خون خود را در راه خدا داد تا بندگان را از گمراهی و سرگردانی و نادانی نجات دهد، پس اگر ایشان برای انجام چنین کاری به شهادت رسیده است، زیارت اربعین‌شان نیز باید در همین مسیر باشد، یعنی باید راه را به ما نشان داده و هدایتمان کند و بر علم و بصیرت ما بیفزاید.
مطیع خاطرنشان کرد: اربعین واقعی آن است که علم و بصیرت و هدایت آورده و راه درست را به مردم نشان دهد. اگر خدای ناکرده به زیارت اربعین رفتیم و این ابعاد متنوع و متعدد را درک نکردیم، یا به بعضی از ابعاد توجه کرده و بعضی دیگر را نادیده گرفتیم، جفا کرده‌ایم.
انتهای پیام

captcha