پیاده‌روی اربعین «شرط» ظهور است، نه نشانه ظهور/ راهپیمایی اربعین؛ تجلی‌گاه جامعه مهدوی
کد خبر: 3759849
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
حجت‌الاسلام کفیل عنوان کرد:

پیاده‌روی اربعین «شرط» ظهور است، نه نشانه ظهور/ راهپیمایی اربعین؛ تجلی‌گاه جامعه مهدوی

گروه اندیشه ــ معاون بنیاد مهدی موعود(عج) ضمن تفکیک علائم ظهور از شرایط ظهور تصریح کرد: علائم ظهور، نیازمند روایت است، اما شرایط ظهور وابسته به آمادگی جامعه برای ظهور است و با این تعریف، راهپیمایی اربعین یکی از شرایط ظهور امام عصر(عج) است.

حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل، معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در گفت‌وگو با ایکنا به واکاوی این مسئله پرداخت که آیا راهپیمایی اربعین از نشانه‌های ظهور امام عصر(عج) است؟ کفیل در آغاز سخن به ارتباط مهدویت و عاشورا اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) یک عَلَمی را در کربلا بالا بردند و عده‌ای در این راستا به ایشان یاری رساندند. این علم باید بالا بماند. رسالتی که ما داریم، این است که تلاش کنیم این علم بالا بماند. باید به هر طریقی در این زمینه گام برداریم. به همین دلیل همه علمای ما در بحث عاشورا و امام حسین(ع) به میدان آمدند و ترغیب و تعریف کرده‌اند.
وی افزود: عاشورا بسترساز آینده تاریخ است. هر قدر عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) بیشتر شود و حضرت بیشتر به دنیا معرفی شود ظهور نزدیک‌تر خواهد شد. به تعبیر صریح‌تر، عزاداری برای امام حسین(ع) بسترساز ظهور است. اگر بخواهیم به شباهت‌ها نگاه کنیم خواهیم دریافت این دو جریان شباهت بسیاری با هم دارند. حتی من می‌گویم عاشورا یعنی انتظار. عاشورا یعنی زمینه‌سازی برای ظهور. عاشورا یعنی بسترسازی برای آینده تاریخ. اگر جامعه ما ذره‌ای از کربلا را می‌فهمید، لحظه‌ای آرام نمی‌نشست و با تمام توان به سمت ظهور حرکت می‌کرد. اگر ما بخواهیم جامعه منتظر ایجاد کنیم، باید از جریان عاشورا استفاده کنیم.
پژوهشگر حوزه مهدویت ادامه داد: جریان اربعین، معرف امام حسین(ع) به دنیا است. حتی ما در خود روز عاشورا نتوانسته‌ایم، امام حسین(ع) را اینگونه به دنیا معرفی کنیم. این شگرد زیبایی است که امام حسن عسکری(ع) داشتند و زیارت اربعین را یکی از صفات مومن بیان کرده‌اند. به تعبیری اربعین، صفت شیعه‌شناسی است. امام حسن عسکری(ع) با این روایت در اوج خفقان صفات شیعه را نمایان ساختند. الآن معرفی شیعه به دنیا، فهماندن شخصیت امام حسین(ع) به جهان از طریق جریان اربعین امکان‌پذیر است.
کفیل تصریح کرد: ما در ظهور دو موضوع داریم: علائم و نشانه‌های ظهور؛ شرایط ظهور. باید توجه داشت که علائم ظهور نیازمند روایت معصومین(ع) است. علامت، روایت می‌خواهد. اما شرایط وابسته به آمادگی جامعه است. پیاده‌روی اربعین شرط ظهور است؛ یعنی آنچه در اربعین رخ می‌دهد، شرط ظهور است. اربعین مقدمه عدالت اجتماعی است، اربعین مقدمه عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی است. اربعین معرفی نماد‌های عاشورا به جهان است. هیچ چیز به اندازه این اتفاق، ظهور را نزدیک نمی‌کند و هر چه این جریان پررنگ‌تر شود ما بیشتر به سمت ظهور نزدیک می‌شویم.
وی ادامه داد: وقتی امام عصر(عج) ظهور کنند، کینه‌ها را از بین می‌برند. امروزه ما شاهدیم راهیپمایی اربعین کینه‌ها از بین می‌برد و دو ملتی که با هم کینه داشتند با هم انس می‌گیرند. اصلا ظهور یعنی همین. ظهور یعنی «بنا یولف الله بین قلوب العباد؛ خداوند به وسیله ما قلوب بندگان را به هم نزدیک می‌کند». اربعین تجلی ارتباط شیعیان دنیاست. ما در حج هم این پیوند و ارتباط را نداریم. به واسطه امام حسین(ع) دارد این پیوند ایجاد می‌شود و تمام آنچه در ظهور اتفاق می‌افتد یک شاخص کوچکش در پیاده‌روی اربعین اتفاق می‌افتاد.
معاون بنیاد مهدویت افزود: شیعه در جریان اربعین پویایی خودش را نشان می‌دهد. اینکه تمام شیعیان جهان دور هم جمع می‌شوند، مهم است. الآن دنیا دارد جریان اربعین را بایکوت می‌کند. چرا؟ چون می‌داند دارد چه اتفاقی به وقوع می‌پیوندد. دنیا می‌داند اگر بخواهد نسبت به این جریان پرداخت خبری داشته باشد به ضررش هست. دنیا می‌داند این حرکت فقط یک پیاده‌روی نیست، بلکه یک جریانی است که تداوم آن برای آینده دنیای مستکبران خطرناک است. ما باید رسالت خودمان را انجام دهیم.
وی با تأکید بر اهمیت احیای مناسک شیعی اظهار کرد: دنیا اندیشه‌های خود را نماد می‌کند، اما ما در این زمینه عقب هستیم. ما هر چه مناسک را احیا کنیم باز هم کم کار کرده‌ایم. ما چقدر به پیاده‌روی اربعین به عنوان یک مسئله جدی پرداخته‌ایم؟ ما به چه میزان از این قابلیت استفاده کرده‌ایم؟ ما هنوز نتوانسته‌ایم از عاشورا و عزاداری امام حسین(ع) استفاده کنیم. باید زمانی بیاید که اساس دانشگاه‌ها و نظام ما بر پایه موضوع عاشورا که تمام دین است، تعریف شود.
وی اضافه کرد: دنیا عشق حضور در جریان اربعین را دارد. ما باید از این فضا استفاده کنیم. حاکمیت شیعی باید برای مردم دنیا برنامه‌ریزی کند. الآن یک قدرتی برای ما فراهم شده است که باید از آن بهره برد. اربعین و عاشورا به ما می‌آموزد جان بده تا دیگری نفس بکشد. ما در زیارت اربعین می‌خوانیم: «و بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهالة و حيرة الضلالة». امام حسین(ع) جان داد تا دیگران حیات پیدا کنند. پیوند با کربلا همه صفات زیبا را به انسان می‌آموزد. عزاداری حرکت به سوی آینده است و توقف در گذشته نیست. ما داریم از این گذشته برای آینده درس می‌گیریم.
کفیل درباره آسیب‌های احتمالی جریان پیاده‌روی اربعین گفت: جریان طاغوت، جریان فعالی است. دشمن‌ترین دشمن ظهور، شیطان است. شیطان با تمام وجود تلاش می‌کند برای یک ثانیه هم ظهور را به تعویق بیاندازد. از طرفی جریان اربعین کمک‌کننده ظهور امام عصر(عج) است. طبیعتا جریان طاغوت برنامه‌ریزی می‌کند، این جریان را کم رنگ کند و آثار آن را از بین ببرد.
گفت‌وگو از مصطفی شاکری
انتهای پیام

captcha