صدها مسلمان روهینگیایی در زندان‌های عربستان
کد خبر: 3759913
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳

صدها مسلمان روهینگیایی در زندان‌های عربستان

گروه بین‌الملل ـ صدها زن و مرد مسلمان روهینگیایی که از سرکوب بودایی‌‌ها و ارتش میانمار فرار کرده‌اند، مدتهاست در بازداشتگاهی در عربستان سعودی زندانی هستند بدون این که مشخص باشد چه زمانی آزاد خواهند شد.

به گزارش ایکنا به نقل از میدل‌ایست آی؛ پس از آغاز حملات ارتش میانمار به مناطق مسلمان‌نشین این کشور، تعداد زیادی از آنها آواره کشورهای مختلف شدند. تعدادی از این آوارگان برای فرار از ظلم حکومت میانمار با گذرنامه‌های جعلی وارد عربستان شدند که در یورش پلیس عربستان به کارگران غیرقانونی بازداشت شدند.
 
البته آن‌ها به این دلیل از گذرنامه جعلی استفاده کردند که میانمار مسلمانان‌ روهینگیا را به عنوان شهروند به رسمیت نمی‌شناسد و به آن‌ها هیچ گونه مدارک هویتی ارائه نمی‌کند.

میدل‌ایست آی طی یک تحقیق چهار ماهه، با تعدادی از بازداشتی‌های سابق و جدید، تعدادی از روهینگیایی‌هایی که در عربستان زندگی می‌کنند و برخی پناهندگان بنگلادشی صحبت کرده که ثابت می‌کند صدها تن از آوارگان روهینگیایی در این کشور در بازداشت هستند.

بازداشت‌شدگان اعلام کردند که بسیاری از آنها بین یک تا شش سال در بازداشتگاه «شمیسی» در مرکز جده به سر برده‌اند. در بین این افراد، کودکان و زنان و مردانی از همه سنین وجود دارند.

فردی با نام مستعار «ابوعبید» که موفق شده با استفاده از یک تلفن همراه قاچاقی با بیرون ارتباط پیدا کند، می‌گوید: همه کسانی که اینجا هستند می‌خواهند بیرون بیایند. ما احساس سرخوردگی می‌کنیم و از زندانی بودن در اینجا ناراحت هستیم. بسیاری از افراد به خاطر داشتن گذرنامه‌های جعلی در اینجا زندانی هستند. اما ما چاره‌ای نداشتیم. دولت میانمار از دادن هرگونه برگه شناسایی به ما خودداری می‌کند چه برسد به گذرنامه.

بنا به گفته برخی از این افراد بازداشتی، به علت طولانی شدن زمان اسارت تا کنون تعدادی از افراد در بازداشت‌گاه «شمیسی» جان سپرده‌اند.

نی سان لوین (Nay San Lwin)، فعال روهینگیایی می‌گوید: ما معتقدیم که صدها نفر در شمیسی در بازداشت به سر می‌برند. وی که برای حمایت از حقوق روهینگیایی‌ها به سرتاسر جهان سفر می‌کند می‌افزاید: عربستان درخواست‌های مکرر من برای بحث درباره مصائب این اقلیت دربند را رد کرده است.

انتهای پیام
captcha