«جای پای یار»؛ کمپینی برای نظافت مسیر پیاده‌روی اربعین
کد خبر: 3760282
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸

«جای پای یار»؛ کمپینی برای نظافت مسیر پیاده‌روی اربعین

گروه جامعه ــ کمپین عاشورایی «جای پای یار» به نظافت مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا در ایام اربعین حسینی می‌پردازد؛ اقدامی مردمی، جهادی و داوطلبانه برای حفظ محیط زیست که جلوه‌های شکوهمند دیگری از کارکردهای اجتماعی اسلام و تشیع را به نمایش می‌گذارد.

«جای پای یار»؛ کمپینی برای نظافت مسیر پیاده‌روی اربعینبه گزارش ایکنا؛ کمپین عاشورایی «جای پای یار» سه سال است که به نظافت مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا در طی راهپیمایی اربعین حسینی می‌پردازد.

این طرح زیر نظر مؤسسه فرهنگی عروج و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شکل گرفت و برای نخستین بار در سال 1394 عده‌ای از جوانان یزدی در هیئت «بچه‌های فاطمه(س)» آن را اجرا کردند. این جوانان هیئتی به نشانه احترام به ساحت منجی آل محمد(عج) و با بیانی مهدوی در توضیح کار خود نوشتند: «امام عسکری(ع) فرموده‌اند که زیارت اربعین از نشانه‌های شیعه هست. گفتیم چه بسا صاحب‌الزمان(عج) هر سال اربعین پیاده از نجف به زیارت جدشان حضرت حسین(ع) غریب می‌روند. دیدیم چه خوش‌تر که خاک قدومش را سرمه چشممان بکنیم شاید که زیارتمان مقبول باشد به غبار عبایش. پس مسیر نیاز به نظافت‌چی داشت. مفتخر شدیم که نظافت‌چی شویم. باشد که نوکرمان بخوانند که مدال شاهی و نشان عزت است.»

این کمپین در سال 94 با 80 نفر خادم کار خود را در مسیر پیاده‌روی آغاز کرد و آن گونه که برآورد می‌شود در اربعین 97 بیش از هزار نفر از زائران و عزاداران حسینی به عنوان نیروی این کمپین در مسیر پیاده‌روی، نظافت کرده‌اند. همچنین این فعالیت در ستاد اربعین حسینی ذیل فعالیت‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات طی تفاهم‌نامه شماره 21/10/11031 تعریف شده است.

گفتنی است بعضی از شخصیت‌های فرهنگی کشورمان همچون عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما، نیز عضو افتخاری این کمپین شده‌اند.

«جای پای یار»؛ کمپینی برای نظافت مسیر پیاده‌روی اربعین

در سال‌های اخیر بارها افرادی دلسوزانه از لزوم توجه به حفظ محیط زیست و نظافت مسیر پیاده‌روی اربعین سخن گفتند اما عده‌ای احتمالاً از روی مقاصد سیاسی سخن آنان را بی‌ادبی به ساحت عزاداران اباعبدالله(ع) جلوه دادند و حتی امکان آلودگی محیط زیست را در صورت بی‌توجهی به نظافت این مسیر منتفی می‌دانستند! در قبال این رویکرد تفریطی، عده ای دیگر با رویکرد افراطی که به دنبال نفی اصل قضیه اربعین بودند، بی‌توجهی به محیط زیست را بر سر نیزه کرده و از آن برای اثبات ادعاهای ضد دینی خود سوء استفاده می‌کردند.

در این میان، عده‌ای از جوانان نشان دادند که می‌توان فارغ از افراط و تفریط و بدون هیچ منت و ادعایی هم دغدغه‌های واقعی در حفظ محیط زیست را برطرف کرد و هم دستاویز مخالفان برای حمله به اصل ماجرا را از میان برد. روحیه کار داوطلبانه و جهادی، ابتکار و خلاقیت برای خدمت به مردم و همبستگی اجتماعی از افتخارات مکتب اسلام و تشیع است.

«جای پای یار»؛ کمپینی برای نظافت مسیر پیاده‌روی اربعین

علاقه‌مندان برای مشارکت در این اقدام داوطلبانه می‌توانند به پایگاه اینترنتی http://jayepayeyar.ir مراجعه کنند.

به قلم مجتبی اصغری
انتهای پیام

captcha