ادغام کارآمد دو اتحادیه‌ قرآنی کشور؛ نیازمند وحدت میان نهادهای بالادستی
کد خبر: 3760289
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
شائیلوزاده تأکید کرد:

ادغام کارآمد دو اتحادیه‌ قرآنی کشور؛ نیازمند وحدت میان نهادهای بالادستی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ رئیس سابق هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت استان البرز گفت: معتقدم اگر قرار هست، ادغام مؤثر و کارآمدی در اتحادیه‌های قرآنی صورت گیرد، پیش از آن لازم است، وحدت بین متولیان و نهادهای بالادستی قرآنی ایجاد شود.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه‌ اطلاع رسانی اتقان؛ حسین شائیلوزاده، رئیس سابق هیئت‌مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت استان البرز، با بیان اینکه ادغام دو مجموعه با هدف ایجاد وحدت رویه و ایجاد هماهنگی بین فعالیت‌ها، قطعاً یک هدف و راهبرد بسیار مهم و صحیح است، گفت: ادغام جهت جلوگیری از موازی‌کاری و سوق دادن سیستم‌ها به سمت یکپارچگی و هماهنگی، اقدامی آرمانی و صحیح است. اما در خصوص ادغام دو اتحادیه قرآنی باید به یک نکته توجه کرد و آن‌هم شکل‌گیری دو اتحادیه به دلیل وجود دو متولی امور قرآنی یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی است، درواقع چون دو متولی قرآنی در کشور وجود دارد، دو اتحادیه به وجود آمده است.
وی در تشریح این موضوع عنوان کرد: اساسا اگر ما دو اتحادیه را با یکدیگر ادغام کنیم، اما بین ارشاد و سازمان تبلیغات ادغام صورت نگیرد، نه ‌تنها مشکلات حل نخواهد شد، بلکه مشکلات جدی‌تری هم ایجاد می‌شود، همان‌طور که در یک سال گذشته و پس از ادغام اتحادیه‌های استانی، به دلیل وجود دو متولی و دو نهاد سیاست‌گذار، نه‌تنها مشکلی از مؤسسات رفع نشد، بلکه مسائل مؤسسات پیچیده‌تر شد و همان اندک فعالیتی که پیش از ادغام انجام می‌شد نیز به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرد.
شائیلوزاده تأکید کرد: معتقدم اگر قرار هست، ادغام مؤثر و کارآمدی در اتحادیه‌های قرآنی صورت گیرد، پیش از آن لازم است وحدت بین متولیان و نهادهای بالادستی قرآنی ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه تا زمانی که نهاد متولی فعالیت‌های قرآنی در کشور مشخص نشود، همچنان شاهد مشکلات خواهیم بود، گفت: البته تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی توسط حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حمید محمدی، با هدف از میان برداشتن همین موازی‌کاری‌ها و ایجاد وحدت رویه در بین نهادهای قرآنی بود، اما متأسفانه این شورا هم اثربخشی خود را از دست‌ داده و در تحقق این هدف تا به امروز موفق عمل‌ نکرده است و این نشان می‌دهد که وحدت باید به‌صورت ساختاری و سازمانی باشد، درواقع اگر یکی از ساختارهای موجود مسئولیت فعالیت‌های قرآنی را بر عهده داشته باشد، تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در یکجا متمرکز می‌شود، درحالی‌که هم‌اکنون، بخشی از امور توسط ارشاد، یک بخش توسط اوقاف، بخشی توسط بنیاد خاتم‌الاوصیا(عج)، بخشی توسط سازمان تبلیغات و ...انجام می‌شود و همین امر مسائل را بحرانی‌تر می‌کند. لذا تعیین یک متولی واحد برای فعالیت‌های قرآنی می‌تواند راه‌حل عملی‌تری باشد.
رئیس سابق هیئت‌مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت استان البرز، با اشاره به بخش اول سخنان خود عنوان کرد: در شرایط موجود و با توجه به وجود دو دستگاه متولی، هر یک از دستگاه‌ها تمایل دارد، اتحادیه مدغم با سیاست‌ها و برنامه‌های خودش هماهنگ و همراه‌تر باشد که این امر هم به چیدمان اعضای اتحادیه بستگی دارد.
وی ادامه داد: متأسفانه یکی از ضعف‌های جامعه قرآنی ما در حال حاضر، عدم پایبندی برخی افراد به اخلاق قرآنی است، درواقع هریک از ما توقع داریم، شرایط براساس خواست و ایده و تمایل ما پیش برود، تا زمانی که این ویژگی وجود دارد، امکان اینکه ادغام مؤثر و صحیحی شکل بگیرد، محال است، اگر ما سعی می‌کردیم بر اساس قوانین و ضوابط تعیین‌شده عمل کنیم، هیچ مشکلی پیش نمی‌آمد.
شائیلوزاده تصریح کرد: اینکه ما هر زمان احساس کنیم، جایی مطابق میل و خواسته ما نیست، به مخالفت بپردازیم، به‌هیچ‌وجه شایسته نیست، به‌عنوان‌مثال در شورای توسعه فرهنگ قرآنی و هیئت رسیدگی به امور مؤسسات، شیوه‌نامه‌ای را جهت تشکیل هیئت و دبیرخانه آن طراحی کردند که بر اساس آن، اعضای هیئت می‌بایست فردی را به‌عنوان دبیر هیئت انتخاب می‌کردند، زمانی که این انتخاب صورت گرفت، آقایانی که مخالف این انتخاب بودند، جلسات هیئت را تحریم کردند و گفتند چون دبیرخانه هیئت در سازمان تبلیغات است باید دبیر هم از اعضای سازمان باشد، این اتفاق و تصمیم نهایی خلاف ضوابط و سنگ بنای کجی بود که به‌ اشتباه گذاشته شد و بعد از آن هم متأسفانه به شکل‌های مختلف در روند ادغام و برگزاری انتخابات در استان‌ها، تخلفات بسیاری را در استان‌ها و خارج از چارچوب قانونی و ضوابط شاهد بودیم.
وی با اشاره به روند انتخابات استان البرز، گفت: متأسفانه در استان البرز هم در فرآیند انتخابات چه قبل و چه هنگام آن، تخلفاتی صورت گرفت، البته همان زمان این تخلفات را به مقامات بالادستی اطلاع‌رسانی کردیم، اما اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفت، درعین‌ حال، ما جهت تضارب آراء و نزدیکی دیدگاه‌ها تلاش می‌کردیم، اما متأسفانه به دلیل دوگانگی در تولیت امور قرآنی، شاهد پیشرفت چشمگیری در فعالیت‌های قرآنی پس‌ از این ادغام نبودیم، حقیقتاً اتحادیه استان البرز در یک سال گذشته در برآورده کردن انتظارات موفق عمل‌ نکرده و مؤسسات قرآنی استان هم به این مسئله اعتراض دارند، همه ما امیدوار بودیم که پس از ادغام اتحادیه‌ها، از مؤسسات حمایت بیشتری صورت بگیرد، اما عکس این انتظار اتفاق افتاد.
شائیلوزاده عنوان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که در بحث ادغام اتحادیه‌ها وجود دارد، توجه به خواست خود مؤسسات قرآنی است، اگر از طرف نهادهای بالادستی بیاییم و دستور و فرمانی را به‌اجبار در این زمینه صادر کنیم، در صورتی‌ که مؤسسات ما به‌ عنوان صف اول نیروهای اجرایی و عمل‌گرا، با این نهاد و ادغام هماهنگ نباشند، این ادغام قطعاً به بن‌بست کشیده می‌شود، اینکه در مجمع اخیر اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، اکثریت قاطع مؤسسات حضور داشتند و تمایل پیدا کردند به عدم ادغام، این نشان‌دهنده نارضایتی مؤسسات از روند ادغام است، حتی در بین مؤسسات سازمان تبلیغات هم این نارضایی به چشم می‌خورد.
وی افزود: نهادهای تصمیم‌گیرنده درباره ادغام، به فکر اجبار و تحمیل خواست خودشان به مؤسسات قرآنی نباشند، یک افکارسنجی بین مؤسسات انجام بدهند و نظر قطعی مؤسسات را در این زمینه جویا شوند، درواقع سعی نکنند این اتفاق را به هر شکل ممکن رقم بزنند.
رئیس سابق هیئت مدیره اتحادیه تشکل های قرآن و عترت استان البرز گفت: چون اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و اتحادیه مؤسسات مردمی سازمان تبلیغات اسلامی هر دو نهاد قرآنی ثبت‌ شده هستند، تنها در صورتی می‌توانند منحل و ادغام شوند که مجموع عمومی این اتحادیه‌ها در این خصوص تصمیم‌گیری کنند، در غیر این صورت هر نهاد دیگری در صورت تصمیم‌گیری در این مورد باید نقطه نظرات مؤسسات را احصا و بر این اساس نتیجه‌گیری کند.
وی تأکید کرد: مسئولان هم‌بارها و بارها به این نکته اذعان داشتند که ادغام باید بر اساس خواست هر دو اتحادیه باشد، اما اکنون‌که خواست اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت انصراف از این روند است و در مجمع عمومی این اتحادیه هم به ثبت رسیده است، به لحاظ قانونی، الزامی در این خصوص وجود ندارد.
شائیلوزاده در پایان خطاب به کسانی که قصد برگزاری مجمع عمومی اتحادیه کشوری در تاریخ 8 و 9 آذرماه را دارند، گفت: درحالی‌که هنوز اغلب اتحادیه‌های مدغم استان‌ها ثبت قانونی نشده‌اند، چطور به خود اجازه می‌دهید برخلاف موازین حقوقی و قانونی اقدام به برگزاری مجمع عمومی اتحادیه مدغم کشوری کنید؟ چطور نهادهایی که هنوز خودشان ثبت قانونی نشده‌اند، می‌توانند تشکیلات جدیدی ایجاد کنند، از دوستان تقاضا می‌کنم در این مورد کمی سنجیده‌تر عمل کنند تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha